Noname kirjoitti:Olen yrittänyt etsiä täältä vastausta kysymykseen että miksi E-sarjaa pidetään parempana ajaa kuin pienempää C-sarjaa...
Jaa kuka pitää?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
No, nämä ovat tietenkin ihan täysin makuasioita.
Noname kirjoitti:...Nyt arvon mersumiehet saa kehua ja moittia...
Yleensä auto, jonka keskustelun hetkellä omistaa, tuntuu parhaalta. Ainakin sen puolesta mielellään puhuu. Toisaalta, kun auton on omistanut jonkin aikaa ja "kuherruskuukausi" on päättynyt, alkaa helposti tehdä mieli vaihtelua. Sitten kun menee ja koeajaa jonkun toisen kelpo auton, alkaa ruoho aidan takana näyttää vihreämmältä.
Nyt viimeksi olen omistanut 203-korin C-Mersuja. Olen nyt ajanut 203-korin C-Mersulla reilut neljä vuotta ja aika monta kilometriä. Niitä on ollut omistuksessani kaksi kappaletta. Ja on täysin mahdollista, että tulee vielä joskus kolmaskin. Eli ensimmäisen jälkeen aidan takana kasvanut ruoho ei näyttänyt vielä vihreämmältä. Ja tällä hetkellä se vaikuttaa kyllä kiinnostavalta, mutta en vieläkään osaa sanoa kiinnostaako sen maisteleminen.
Pidän 203-korin C-Mersusta kovasti siksi, että se on "käteen istuvan" tuntuinen. Se kulkee vakaasti. Se kommunikoi riittävästi, mitä renkaan ja tien välissä tapahtuu. Se on minun käyttötarkoituksiini riittävän tilava. ja minä tunnen olevani sen ratin takana kotonani. Ääritilannekäytökseltään auto on tasapainoinen ja reagoi rajalla samalla rauhallisella tavalla, jolla olen Mersujen tottunut reagoivan. Äärirajalla auto liikkuu jopa niin rauhallisesti, että auton ESP tuntuu jopa yliholhoavalta: "Älä nyt vielä tule auttamaan! Ei tässä vielä mitään hätää ollut.." Kaikesta tästä seuraa, että autoon syntyy luottamus eikä ratin takanakaan väsy samalla tavoin kuin jossain muualla.
Tunnustan, että olen napakan alustan ystävä. Harva perusalustainen Mersu saa minulta ylistyksiä. C-Mersultakin siis toivon, että siinä on joko tehtaan sporttialusta tai asiallinen - eli ei kuitenkaan liian kova - alustasarja.
Minun mielestäni viimeinen käteen istuvan tuntuinen E-Mersu oli
W124-korin E-malli sporttialustalla. Pidin siitä kovasti kun omistin sellaisen itse, ja myöhemmin tapahtuneiden kohtaamisieni perusteella olen havainnut pitäväni siitä edelleenkin. W210 ja W211 ovat kyllä ihan hyviä autoja nekin ajaa, mutta ne jättävät etäisyyden kuljettajaan. Tästä johtuen minulle tulee tunne, että nämä autot eristävät minut asioista, joita tapahtuu renkaan ja tien välissä. Ja siksi en nauti niiden ajamisesta yhtälailla kuin edellämainittujen autojen ajamisesta. Tästä syystä vaikka olen noita korimalleja harkinnutkin, en ole ainakaan vielä osannut sellaiseen rahojani sijoittaa.
On mahdollista, että jonkun varusteluyhdistelmän avulla W21x-korin autotkin muuttuvat sellaisiksi ajaa, että niiden ratin takana toteutuu
erään japanilaismerkin käyttämä "Jinba Ittai"-aforismi; ratsastaja ja ratsu ovat yhtä.
Tanskalaissieluisessa W211-korin autossa oltiin astuttu jo aika lähelle tätä. Mutta tuossa "tanskalais-Mersussa" oli niin paljon muutakin, mikä erotti sen kaikesta "tavallisesta", että en pidä sitä riittävänä esimerkkinä yleisien E-Mersu-ajatuksieni muuttamiselle.
Siispä: Ennenkuin saan kohdata "normaalin" W21x-mallin Mersun, jonka kanssa saan tuntea olevani yhtä, taidan pitää W203-korin C-Mersuja parempana ajaa kuin W210- ja W211-korin E-Mersuja. W202-korin parissa enemmän aikaa viettäneiden annan kommentoida näkemyksensä ja kokemuksena edellisestä korimallista.