Diesel W124 hakee tietä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Diesel W124 hakee tietä

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Elikkä ostin W124 mesen ja koeajo sujui ihan hyvin.

Sitten poistuin liikkeestä ja tulin tunnin päästä uudestaan mietittyäni, ostamaan mersun pois. Kotimatkalla huomasin, että mersu hakee tietä. Pientä klappiakin oli ratissa.

Käytin koeajossa katsastuksessa, ainoastaan käsijarrusta katsastusmies huomautti. (itse asiassa siitä hylkäsi). Koetti kyllä renkaista käännellä jne.

Mikäköhän on vialla? Isokin remontti?
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

takakelkan puslat?

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Ikään kuin takapään apurungon puslat olisi tiensä päässä. Nostat tunkilla takapäätä, otat takapyörän irti ja katselet sieltä, näyttääkö kumipuslat irronneen vulkanoinnista.

Tässä kuvassa osat no: 38 etupuolella ja 47 takapuolella

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 045&SGN=03

Parin tunnin homma, mutta vaatii asennetta.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Mulla vaelteli oma 124 sen tähden kun oli takaa yhdestä tukivarresta alempi pusla irti sitä ympäröivästä kumista. Takarengas pääsi liikkumaan auton pituusakselin suunnassa pari senttiä.

Pieni klappi ratissa on ominaisuus... Jos suurempaa, niin sitten apusimpukan helat uusiksi/simpukan kiristys.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ja vaikkapa alapallot edestä. Voi olla myös yks kymmenistä muista kohteista :D
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Arvelin vaan, kun auto on juuri ollut katsastuksessa..

Katsastuksessa yleensä katsotaan nuo tukivarsien helat ja -pallonivelet myös mersuista, mutta noita apurungon puslia on aika hankala havaita sielläkään. Väljyys apusimpukassakin näkyy aika helposti.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

pjj53 kirjoitti:Arvelin vaan, kun auto on juuri ollut katsastuksessa..

Katsastuksessa yleensä katsotaan nuo tukivarsien helat ja -pallonivelet myös mersuista, mutta noita apurungon puslia on aika hankala havaita sielläkään. Väljyys apusimpukassakin näkyy aika helposti.

katsastumiehestä riippuen ei havaita edes niitä alapalloja edestä. Katsastuksesta läpi ei todellakaan tarkoita mersun kohalla että alusta olisi lähimaillakaan kunnossa :lol:
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Jos kyseessä on nuo takapuslat, niin paljonkohan varaosat tulee suurinpiirtein maksamaan?

Tuntuu kuin auto olisi joskus ajettu ojaan ja huonosti korjattu. Ehkä se voisi olla syy hakemiseen. (pientä lommoa siellä täällä, ovet sun muut irvistelee jne).
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

No, jos vika ei olisikaan näissä taka-apurungon puslissa, niin kannattaa ne tarkistaa ensiksi, koska se on suhteellisen yksinkertaista. Ja jos ne on kunnossa, jatkaa etsimistä muualta. Kuitenkin on tuon ikäisissä todennäköistä, että jos ei ole vielä vaihdettu, niin alkaa kohta olla tarve.

Esim. motonetistä:
W124 Takapalkin etukumityyny koria vasten (ei 4matic) 17.90/kpl
W124 Takapalkin takakumityyny koria vasten 20.86/kpl

Itsekin nyin pari vuotta omassa w124:ssa kaikkia reaktiotankoja sun muita etsiessäni syytä luikerteluun. Lopulta vaihdoin nuo apurungon puslat (tyynyt) ja ongelma hävisi.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

Itselläni 124 200d vaelteli kanssa aika reippaasti, mutta kun vaihdettiin taakse alatukivarsien uloimmat puslat ja samoin taakse aurauksen säätö tangot niin vaeltelu loppui, on kuin eri autolla ajaisi. Toki omassakin autossa tuntuu ohjauksessa sitä pientä klappia olevan mut ei tuo niin haittaa kun sen tietää...
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Kannattaa tarkistaa että renkaissa on tarpeeksi ilmaa :)
Jokin renkaat tekee aika kummia liikkeitä kun on vähänkin liian vähän painetta.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Kaikissa renkaissa on 2.0 baria.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Zinovjev kirjoitti:Kaikissa renkaissa on 2.0 baria.
Laita vähintään 2.4.
1991 420 SE
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

ok. :)
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Wikke kirjoitti:
Zinovjev kirjoitti:Kaikissa renkaissa on 2.0 baria.
Laita vähintään 2.4.
Tyhjänäkin pitää olla ton verran? Pitääpä koittaa.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
takkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ke 29.10.2003 16:35
Paikkakunta: Väylänvarsi

Viesti Kirjoittaja takkanen »

Tarkista(tuta) alemman takatukivarren ulompi alapuolinen nivel, eli ns. narinahela molemmilta puolilta. (Joku varmaan tietään oikeamman termin kyseiselle osalle.) Jos on väljää, on ajaminen vaeltelevaa. Halpa osa, ja helppo vaihtaa.

En usko, että rengaspaineiden nostaminen yli ohjearvojen on oikea korjaus vialle. Jossain muualla on vika.
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Mikä on w124:n ohjearvot renkaiden ilmanpaineille?
Elkku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Pe 11.03.2005 22:50

Viesti Kirjoittaja Elkku »

Zinovjev kirjoitti:Mikä on w124:n ohjearvot renkaiden ilmanpaineille?
Eikös ne löydy sieltä kun avaa tankin luukun :o
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Elkku kirjoitti:Eikös ne löydy sieltä kun avaa tankin luukun :o
Joo, sieltähän ne löyty. Mikäli oikein tulkitsin niin 2.0 eteen ja taakse kevyellä kuormalla, kuten minulla melkein aina on. (kevyt kuorma).
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

tarkista ohjausiskunvaimennin,se on siellä helposti nähtävillä jos ei ole pohjapanssaria.
Kaksi mutteria irti 17 mm :?: ja se on kourassa.Tekee rauhattomuutta ohjaukseen.On yksi niistä kymmenistä kohdista ,joka vaikuttaa ajettavuuteen :wink:
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

koyama kirjoitti:tarkista ohjausiskunvaimennin,se on siellä helposti nähtävillä jos ei ole pohjapanssaria.
Kaksi mutteria irti 17 mm :?: ja se on kourassa.Tekee rauhattomuutta ohjaukseen.On yksi niistä kymmenistä kohdista ,joka vaikuttaa ajettavuuteen :wink:
Miten sen erottaa, onko se kunnossa vai ei?
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mielestäni niitä auton omia rengaspainesuosituksia ei kannata enää käyttää, kun renkaat ovat kuitenkin kehittyneet paljon W124-ajoista. Täälläkin foorumilla on ollut porinaa aikoinaan sopivista rengaspaineista, hyvin monet käyttävät nykyrenkailla suurinpiirtein 2.4bar paineita. Itselläni toimii ainakin hyvin. Talvirenkaisiin 2.5-2.6.
1991 420 SE
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

Zinovjev kirjoitti:
koyama kirjoitti:tarkista ohjausiskunvaimennin,se on siellä helposti nähtävillä jos ei ole pohjapanssaria.
Kaksi mutteria irti 17 mm :?: ja se on kourassa.Tekee rauhattomuutta ohjaukseen.On yksi niistä kymmenistä kohdista ,joka vaikuttaa ajettavuuteen :wink:
Miten sen erottaa, onko se kunnossa vai ei?
painamalla molemmista päistä.Jos menee kevyesti kasaan niin se on entinen,mutta jos on vastetta niin toimii.Sen tehtävä on sama kuin norm, iskarilla eli vaimentaa iskuja
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

vetelee?

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Kannattaa tarkistuttaa KAIKKI nivelet osaavassa liikkeessä, ja säädätyttää pyöränkulmat. Itsellä on tenavatähti ja siinä ainakin pyöränkulmat vaikuttaa ihan PIRUSTI. itellä oli sitä ongelmaa et haki tietä kiihdyttäessä ja moottorilla jarruttaessa... Syyksi paljastui toinen takarengas joka haritti vain hieman...
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

KuvaKuvaKuvaKuva

Ei noista varmaan mitään selkoa saa, mutta jotain kait. Kyseessä on vasen takapyörän ripustukset.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Nelipyöräsuuntaus! Ei tarvi olla kulmien paljon pielessä niin vaeltelee. Ja kannattaa viedäsuosiolla Veholle, siellä niillä on tehtaan toleranssit pyöränkulmille ja tietämystä. Muilla pajoilla harvoin pystyvät niin hyvin säätämään.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Tänään vaihdoin öljyt ja huomasin, että kallistuksenvakaajien puslien välissä oli sentin reikä, sormet mahtui helposti sisään. Voisiko hakeminen johtua niistä? (hakeminen tuntuu lähinnä isoilla nopeuksilla, kaupunkiajossa sitä ei helpolla huomaa ja tuskin huomaa ellei vikaa tiedä).
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Tilasinpa tänään kallistuksenvakaajan puslat sekä nuo apurungon puslat (etu ja taka). Saaspa nähdä, vaikuttaako mitään.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Mulla on useamman kerran vaihdeltu puslia ja aina tehty nelipyöräsuuntaus. Missään ei ole näyttänyt olevan väljää ja pyöränkulmat ohjearvojen sisällä, mutta vaelteli silti ja syynä oli ohjaussimpukan liiallinen kiristäminen. Kun ratissa on sitä väljää, herää houkutus kiristää simpukkaa väljyyden poistamiseksi. Tämä vaan ei useinkaan auta, eikä sitä väljää saa kokonaan pois, kun simpukka kulunut. Kiristämisestä vaan on se haitta, että ohjauksesta tulee kankea ja sitte hakee kyllä koko ajan tietä. Löysäsin hieman (aika paljon) simpukkaa, välystä rattiin ei tullut juurikaan yhtään lisää ja muuttui aivan rauhalliseksi auton käyttäytyminen. Eli tässä yksi niitä lukuisia kohteita, jotka kannattaa tarkistaa. Lienee vaikutus saman suuntainen kuin huonolla ohjausiskarilla.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja e500 »

Tuli tuossa kanssa tehtyä aika laaja remontti auton uraherkkyyden ja "ajelehtimisen" takia. Kaikki kuluvat osat on käytännössä vaihdettu lukuunottamatta simpukkaa, joten epäilyt kohdistuu siihen.
Ohjaus tuntuu keskialueella tahmealta ja raskaalta ja palauttaa hitaassa ajossa heikohkosti. Välystä ei ole. Simpukkaa ei ole koskaan kiristetty. Kun rattia heiluttaa ajossa muutaman sentin verran puolelta toiselle suht nopeaan, tuntuu siltä että välillä joku pistäisi ikäänkuin vastaan. Muuten tehostus pelaa kyllä.

Onkos kokemuksia, voiko vika olla pumpussa vai onko simpukka vaan kulunut? Mistä tuo simpukka tarkalleen ottaen kuluu ja onko kukaan tuollaista kunnostanut?
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Huomenna pitäisi puslia vaihtaa. Onko jossain ohjeita puslien vaihtamiseen, vaikka tuntuuhan nuo sellaisilta, et ne osaa vaihtaa ilmankin.
Vastaa Viestiin