Eikö Mersun konetta pysty rengastaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
räimänparoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ma 27.11.2006 18:11

Eikö Mersun konetta pysty rengastaan

Viesti Kirjoittaja räimänparoni »

Pitäisi käyttää 300d/ 5cyl mersun dieselkone osina ja meinasin laittaa laakereiden lisäksi uudet männänrenkaat. No puhuin asiasta naapurin viisaalle miehelle ja se väitti että mersun koneet rupeaa savuuttaan jos ne hoonaa ja rengastaa uudelleen. Itse olen ko remontteja useampaan vehkeeseen ja en ole saanut yhtään savuuttamaan. oletteko vaihdelleet männänrenkaita mersuihin ja onko savunneet. ja mitenkä olette sisäänajaneet. Itse olen uusilla männänrenkailla pyöritellyt tyhjäkäyntiä ensimmäiset 1/2 tuntia aina viiden minuutin pätkissä ja antanut sitten koneen jäähtyä. Omakohtaisia vinkkejä, kokemuksia
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ei se kyllä varmasti huonommaksi mene rengastamalla eli vaiha vaan ne renkaat ja kevyt hoonaus perään.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tarkista ettei rengasurissa ole liikaa väljää kulumisen takia. Jos laitat kuluneisiin uriin uudet renkaat ei välttämättä kestä kauaa. Tämän varmaan tiesitkin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja dry »

Ei nyt varsinaisesti liity rengastamiseen, mutta lueskelin tuossa EPC:tä ja huomasin, että ensimmäisille kilometreille (oisko se 1000-5000 km) on ohjeistettu omanlaisensa öljynsuodatin. Liekö sitten paremmin suodattava jotta alkukilometrien aikana irtoava metalli yms. jäisi tarkasti suodattimeen. :shock:
Ja tämä siis koskee 124-sarjaa...
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ainakin M103:ssa tuo suodatin on tilavuudeltaan lähes kaksinkertainen normisuodattimeen verrattuna. Mm. M-Filterin normimalli on tuon ensiasennussuotimen kokoinen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Re: Eikö Mersun konetta pysty rengastaan

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

räimänparoni kirjoitti:oletteko vaihdelleet männänrenkaita mersuihin ja onko savunneet. ja mitenkä olette sisäänajaneet. Itse olen uusilla männänrenkailla pyöritellyt tyhjäkäyntiä ensimmäiset 1/2 tuntia aina viiden minuutin pätkissä ja antanut sitten koneen jäähtyä. Omakohtaisia vinkkejä, kokemuksia
On vaihdettu männänrenkaita tuohon vanhaan vitoseen, sisäänajo suoritettiin reilusti urkua antamalla ja kokeilemalla onko kulku tallessa... Ja hyvä tuli kun mummon jalasta, pistetään nyt vielä tuosta pikaisena kertauksena kuinka kaikki laitteet pitäis aina ajaa sisään http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Ainii piru joo, kyllä tuokin rempattu moottori alko sitten aikanaan savuttamaan kun pumppu säädettiin mutta ennen sitä ei kyllä savunnut? :?
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

muistaakseni haynesin korjausoppaassa oli tuosta sisään ajosta uusilla männän renkailla että piti kiihdyttään täyskaasulla 80km/h ja hiljentää sitten moottorijarrulla ja toistaa tuo useamman kerran juuri sen takia että männänrenkaat "hakisivat paikkansa"

itse en ainakaan jättäisi tyhjä käynnille pitkäksi aikaa vaan ajelisin vaihtelevilla kierroksilla olipa vehje mikä hyvänsä! :wink:
ML W164
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

[quote="Teppo L"]
itse en ainakaan jättäisi tyhjä käynnille pitkäksi aikaa [quote]

Mikähän taika tuossakin on? Tyhjäkäynnill lämmöntuotto on kuitenkin paaaaljon pienepi kuin kaasupohjassa vedätettäessä. :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Mika.T kirjoitti:
Teppo L kirjoitti: itse en ainakaan jättäisi tyhjä käynnille pitkäksi aikaa

Mikähän taika tuossakin on? Tyhjäkäynnill lämmöntuotto on kuitenkin paaaaljon pienepi kuin kaasupohjassa vedätettäessä. :D
se tyhjäkäynnille jättäminen taitaa olla pahinta, mitä voi moottorin sisäänajossa tehdä :roll: koskee kaikkia moottoreita moposta -> laivaan...

sisäänajon tarkoitushan on saada m-renkaat hioutumaan sylinterin kanssa yhteen ja se toimenpide vaatii sylinterin paineita... eli täyskaasu kiihdytyksiä :D
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Pitkäikäisen moottorin saat kun teet sisäänajon ajankanssa...
Ensimmäiset n.2000km tulee ajella tasaisesti, ilman moottorin ryntäytyksiä, ilman maksimi kaasunasentoa ja lisäksi turhaa tyhjäkäyttöä on syytä välttää, koska tyhjäkäynnillä moottori pyrkii nostamaan lämpöjä, joka lisää lämpölaajenemista ja jollain kiinnileikkautumisriski kasvaa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Samuel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 26.02.2004 22:07
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Samuel »

M.K kirjoitti:Pitkäikäisen moottorin saat kun teet sisäänajon ajankanssa...
Ensimmäiset n.2000km tulee ajella tasaisesti, ilman moottorin ryntäytyksiä, ilman maksimi kaasunasentoa ja lisäksi turhaa tyhjäkäyttöä on syytä välttää, koska tyhjäkäynnillä moottori pyrkii nostamaan lämpöjä, joka lisää lämpölaajenemista ja jollain kiinnileikkautumisriski kasvaa.
Silloin kun autoissa mopoissa ja muissa kulkuvälineissä vielä oli sisäänajo, niin käyttöohjekirjassa käskettiin tekemään se VAIHTELEVILLA kierroksilla. Jos ajetaan kovin tasaisesti pintakaasulla, niin kierrokset ei paljon vaihtele.

Joten kyllä sitä kaasua nyt vähän sopii käyttää.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Täältä löytyis tuollaisen vitoskoneen koneistettu kampiakseli jos kiinnostusta. Purettu OM 617 -75 mallin koneesta ja laakerikaulat koneistettu.
Piti tuollainen aikoinaan turbottaa mutta osat olivat siihen aikaan kalliita.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Vastaa Viestiin