kokemuksia??? w124 250td/tdt omistajat.
kokemuksia??? w124 250td/tdt omistajat.
elikkäs nyt ois tarvetta tietää mitä kaikkea tuomosesta mersusta kannattaa tsekata jos lähtee ostoaikeissa noita etsiskelemään...mahdolliset ruostealut sun muut... olis yks hyvä ehdokas tiedossa -89 250td aj. n.280tkm.. musta ja aika siistissä kunnossa sisältä ja päältä, karo-sisustalla
Tässä tarkistuslistaa aluksi, moni kohta pätenee muihinkin malleihin:
Aluksi, kaikista negatiivisista seikoista huolimatta mieti miten paljon tilaa saat käyttöösi, loistava työkalu tai nelihenkisen harrastavan lapsiperheen auto jota voi korjata itsekin!
-milloin moottorin nokkaketju on vaihdettu, kestää neljännesmiljoonan ja sitten alkaa venymä haitata vetokykyä.
-vuotaako alipainepumpusta öljyä
-onko mottorin kannakekumit ehjät
-onko kardaanin ja vaihteiston välissä oleva värinänvaimenninkumi ehjä
-onko perän "häränsilmät" ehjät, vialliset kolahtaa vaihdetta vaihtaessa
-kytkin ravistaa ja kardaanin kiekot, kannatinlaakeri/ -kumi rikki
-pysyykö 5-vaihde päällä "kaasulla nykiessä" jos manuuali laatikko
-onko autossa vetokoukku, kiskomalla moni paikka kulutettu enemmän
-toimiiko takaluukun lukossa sähköinen osuus
-toimiiko keskuslukko myös takaluukun lukosta lukittaessa
-toimiiko tärkeä takalasin pyyhin ja -pesuri, myös mukaantulo pakkivaihde kytkettäessä ( johdot poikki saranasta yms. hankalat uusia, pesurin letku poikki samoin taitteesta oikealla puolella ja pesuvesi valuu korin/luukun sisään)
-radioantennin kunto oikealla takana, originaali piiska kaarevassa kylkipellissä, jos kumi rikki niin vesi valuu suoraan sisään ja tarvikerisut ei sovi
-onko takarontin poskissa vettä pohjalla poistotulpat tukossa ( varakumin alla etenkin)
-etupään kallistuksenvakaajan kumit väljät
-etuiskarit vuotaneet ja jouset on vetelät
-takapään peränsäätö , toimiiko, onko hydrauliputket ruosteessa vuotaako sylinterit, aika arvokas korjata jos täysremontin tarpeessa
-em. hydraulinen tasonsäätö on hyvä kun toimii , voit ottaa täyden kuorman tavaraa ja vielä ajettavuus säilyy.
-takakelkan ja korin välissä kumit on hapantuneet rikki
-onko sisälokarit ja roiskeläpät asennettu, etusiivet on lahot jos ei ole sisälokareita, puskurin vilkun kulmassa on savea ja kukkii ulospäin.
-takaoven kynnyksen takanurkassa on lahoa, siinä missä kynnys loppuu ja kaari alkaa nousta ylöspäin, näet kun avaat takaoven.
-pakoputki on laho takapöntön kulmasta, putken tuloliitoksesta ja pöntön kannatinkumeja poikki/puuttuu
-toimiiko tuulilasinpyyhin takeltelematta, pysähtyykö oikeaan paikkaan
-tuulilasin alareunan muovilista irvistää ja vesi pääsee väliin, pelti lahoaa lasin alta, pakkasella lasi natisee kun vesi on sinne jäätynyt
-kiljuuko lämmityslaitteen puhallin
-toimivatko puhaltimen kaikki nopeudet
-toimiiko virtalukko takeltelematta, pienikin vika kostautuu...
-sopiiko virta-avain kaikkiin lukkoihin, myös takarontin lattiassa olevaan luukun lukkoon. Eli usein on vaihdettu pakon edessä vain virtalukko sarjoittamatta ja muut lukot jätetty ennalleen - moniavainongelma.
-ovien rajoittajat paukkuu, kun hajoaa niin et saa ovea kiinni sivistyneesti
-takaluukun kannatinpumput on löysät, pakkasella luukku ei pysy ylhäällä
-takaluukun alareuna on laho
-kuljettajan istuinverhoilu puhki
-kuljettajan istuimen säätömekanismi on revennyt hitsauksistaan penkin alla
-tavaratilan sivuikkunoiden tiivisteen alareunassa on kosteutta ja lahoa
-katto on naarmutettu huonojen taakkatelineiden kanssa pelatessa
-toimiiko sadevesien poisto konehuoneesta, etenkin akun takana koivunlehtiä yms. moskaa ja akkuhapot vuotaneet sekaan
-jos ei ns. suomiauto niin akkuteline liian pieni, pohjolan tallissa hyvä 100Ah akku ei sovi telineeseen, samoin laturi voi olla vain 55 A.
-onko lämmitettävät sivupeilit
-toimiiko tarpeellinen takalasin lämmitin, auton suuresta sisätilasta johtuen lasi ei heti sula pelkän lämmityslaiteen voimasta
-onko alustassa paikallaan sekä moottorin että vaihteiston pohjaverhoilut (panssarit)
-ajovaloumpioiden ja -lasien kunto, valot on melko tehottomat hyväkuntoisenakin, testaa valojen korkeudensäädön toiminta
-takalyhtyjen lasien kunto, arat rikkoontumaan suurpiirteisesti peruteltaessa tai autoa lastatessa. Suhteellisen kalliita.
-päävalokatkaisijan kunto, pikkuvikaisena ajovalot ei syty...
-onko takapenkissä ns. tavaraverkko tavaratilaa vasten (lisävaruste)
-jos valittavanasi on 300TD tai 250 TD niin ota 300 voiman ja järeämmän tekniikan takia.
-Onnea etsintään. Äläkä ostaa mätää, tekniikkaa on mukavampi korjata kuin tehdä peltitöitä. Itsellä 250Td vuodelta 1987 mittarissa 343tkm.
Aluksi, kaikista negatiivisista seikoista huolimatta mieti miten paljon tilaa saat käyttöösi, loistava työkalu tai nelihenkisen harrastavan lapsiperheen auto jota voi korjata itsekin!
-milloin moottorin nokkaketju on vaihdettu, kestää neljännesmiljoonan ja sitten alkaa venymä haitata vetokykyä.
-vuotaako alipainepumpusta öljyä
-onko mottorin kannakekumit ehjät
-onko kardaanin ja vaihteiston välissä oleva värinänvaimenninkumi ehjä
-onko perän "häränsilmät" ehjät, vialliset kolahtaa vaihdetta vaihtaessa
-kytkin ravistaa ja kardaanin kiekot, kannatinlaakeri/ -kumi rikki
-pysyykö 5-vaihde päällä "kaasulla nykiessä" jos manuuali laatikko
-onko autossa vetokoukku, kiskomalla moni paikka kulutettu enemmän
-toimiiko takaluukun lukossa sähköinen osuus
-toimiiko keskuslukko myös takaluukun lukosta lukittaessa
-toimiiko tärkeä takalasin pyyhin ja -pesuri, myös mukaantulo pakkivaihde kytkettäessä ( johdot poikki saranasta yms. hankalat uusia, pesurin letku poikki samoin taitteesta oikealla puolella ja pesuvesi valuu korin/luukun sisään)
-radioantennin kunto oikealla takana, originaali piiska kaarevassa kylkipellissä, jos kumi rikki niin vesi valuu suoraan sisään ja tarvikerisut ei sovi
-onko takarontin poskissa vettä pohjalla poistotulpat tukossa ( varakumin alla etenkin)
-etupään kallistuksenvakaajan kumit väljät
-etuiskarit vuotaneet ja jouset on vetelät
-takapään peränsäätö , toimiiko, onko hydrauliputket ruosteessa vuotaako sylinterit, aika arvokas korjata jos täysremontin tarpeessa
-em. hydraulinen tasonsäätö on hyvä kun toimii , voit ottaa täyden kuorman tavaraa ja vielä ajettavuus säilyy.
-takakelkan ja korin välissä kumit on hapantuneet rikki
-onko sisälokarit ja roiskeläpät asennettu, etusiivet on lahot jos ei ole sisälokareita, puskurin vilkun kulmassa on savea ja kukkii ulospäin.
-takaoven kynnyksen takanurkassa on lahoa, siinä missä kynnys loppuu ja kaari alkaa nousta ylöspäin, näet kun avaat takaoven.
-pakoputki on laho takapöntön kulmasta, putken tuloliitoksesta ja pöntön kannatinkumeja poikki/puuttuu
-toimiiko tuulilasinpyyhin takeltelematta, pysähtyykö oikeaan paikkaan
-tuulilasin alareunan muovilista irvistää ja vesi pääsee väliin, pelti lahoaa lasin alta, pakkasella lasi natisee kun vesi on sinne jäätynyt
-kiljuuko lämmityslaitteen puhallin
-toimivatko puhaltimen kaikki nopeudet
-toimiiko virtalukko takeltelematta, pienikin vika kostautuu...
-sopiiko virta-avain kaikkiin lukkoihin, myös takarontin lattiassa olevaan luukun lukkoon. Eli usein on vaihdettu pakon edessä vain virtalukko sarjoittamatta ja muut lukot jätetty ennalleen - moniavainongelma.
-ovien rajoittajat paukkuu, kun hajoaa niin et saa ovea kiinni sivistyneesti
-takaluukun kannatinpumput on löysät, pakkasella luukku ei pysy ylhäällä
-takaluukun alareuna on laho
-kuljettajan istuinverhoilu puhki
-kuljettajan istuimen säätömekanismi on revennyt hitsauksistaan penkin alla
-tavaratilan sivuikkunoiden tiivisteen alareunassa on kosteutta ja lahoa
-katto on naarmutettu huonojen taakkatelineiden kanssa pelatessa
-toimiiko sadevesien poisto konehuoneesta, etenkin akun takana koivunlehtiä yms. moskaa ja akkuhapot vuotaneet sekaan
-jos ei ns. suomiauto niin akkuteline liian pieni, pohjolan tallissa hyvä 100Ah akku ei sovi telineeseen, samoin laturi voi olla vain 55 A.
-onko lämmitettävät sivupeilit
-toimiiko tarpeellinen takalasin lämmitin, auton suuresta sisätilasta johtuen lasi ei heti sula pelkän lämmityslaiteen voimasta
-onko alustassa paikallaan sekä moottorin että vaihteiston pohjaverhoilut (panssarit)
-ajovaloumpioiden ja -lasien kunto, valot on melko tehottomat hyväkuntoisenakin, testaa valojen korkeudensäädön toiminta
-takalyhtyjen lasien kunto, arat rikkoontumaan suurpiirteisesti peruteltaessa tai autoa lastatessa. Suhteellisen kalliita.
-päävalokatkaisijan kunto, pikkuvikaisena ajovalot ei syty...
-onko takapenkissä ns. tavaraverkko tavaratilaa vasten (lisävaruste)
-jos valittavanasi on 300TD tai 250 TD niin ota 300 voiman ja järeämmän tekniikan takia.
-Onnea etsintään. Äläkä ostaa mätää, tekniikkaa on mukavampi korjata kuin tehdä peltitöitä. Itsellä 250Td vuodelta 1987 mittarissa 343tkm.