124:n taka-akseliston remontti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

124:n taka-akseliston remontti

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

Käytin tänään ikiliikkujan konttorilla ja pientä laittoahan sieltä löytyi... Elikkäs takana alatukivarsien uloimmat helat molemmin puolin, toiselta puolen aurauksen säätätanko ja takaiskari toiselta puolen vaihtoon... Kysymys kuuluu onko minkäkainen urakka edessä ja onnistuuko koti tallissa ilman erikoistyökaluja? Ja autohan on 200d vm -87
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Helppo homma ja ei tuohon remottiin mitään erikoisempia työkaluja tarvi.

aurauksen säätötanko ja iskari ainakin on helppo homma vaihtaa.
,mutta noiden helojen vaihtoon voi joku muu antaa mielipiteensä.

Työhaluja vaan :lol:
edesmennyt
W201
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Eikös se pultti ja sopivia hylsyjä siihen kaveriksi niin lähtee nekin liikkeelle.. Korjaamolla kun laitatin, meni 10 min puolellensa aikaa. Auto oli nosturilla, pultti vaan auki ja nosti napaa ylös sen verran että mahtui työstämään. Jousi pysyi paikoillaan ilman mitään.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

miksei kirjoitti:Auto oli nosturilla, pultti vaan auki ja nosti napaa ylös sen verran että mahtui työstämään. Jousi pysyi paikoillaan ilman mitään.
Taisi olla nosturilla nostettuna alatukivarresta eikä korista, muutenhan se tukivarsi rojahtaa lattiaan kun pultin löysää ja mahdollisesti jousi lentää perässä.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

juhaoh kirjoitti:
miksei kirjoitti:Auto oli nosturilla, pultti vaan auki ja nosti napaa ylös sen verran että mahtui työstämään. Jousi pysyi paikoillaan ilman mitään.
Taisi olla nosturilla nostettuna alatukivarresta eikä korista, muutenhan se tukivarsi rojahtaa lattiaan kun pultin löysää ja mahdollisesti jousi lentää perässä.
Ei lennä, iskari on vielä paikoillaan.

Säätötangonvaihdon jälkeen aurauskulma on aina säädettävä. Kannattaa laittaa pultteihin ja muttereihin crc:tä likoamaan jo valmiiksi paria päivää ennen ja tietysti kannattaa ostaa uusi säätöpultti. Jos ei suosiolla aukea, niin vetää isolla rälläkällä välistä poikki. On helppo sitten säädellä auraukset, kun on herkät paikat.

Nuo narinahelat on melko kovassa, jos ei ole sopivia lyöntivehkeitä, tai erikoistyökalua. Siksi se näyttää niin helpolta vieressä :lol:
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Korjaaja oli aivan pyörän vieressä ja vakuutti ettei jousi mihinkään pomppaa. Hänellä oli kunnollinen työkalu siihen ja pulttipyssyä käytti irroitukseen. Hankala osio oli kun toisesta oli kulunut jo ulkokehäkin puhki, ei meinannut saada keskitettyä ulosvedintä. Laittoi vielä kasatessaan tervaa kierteisiin.
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Kyllä sillä oli varmaankin tunkki alatukitukivarren alla, vaikka iskari oli paikoillaanki niinkuin juhaoh myös mainitsi, sillä kyllä se aika voimalla pamauttais tukivarren alas jousivoimasta vaikkei jousi pois lentäisikään jos auto on nostettuna vain korista ylös ja mitenkä muutenkaan saat pultin pois reiästä jos et tunkilla jousivoimaa kevennä ja se pultin takaisin saaminen saattaisi tuottaa vielä enemmän harmaita hiuksia :idea:
On itsellä hyvässä muistissa sillä pari viikkoa sitten vaihdoin kummallekki puolen jouset ja takakelkan etummaiset kumit, ilman iskarin irroittamista ja tunkki oli alatukivarren alla sekä toinen tunkki korin alla, tämän työn tein siis lattitasolla.
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mihinkä se takajousi sieltä lentäisi, jos auton nostaa korista ilmaan? Kun auto nostetaan korista ilmaan, on jousen paino iskaria vasten jo valmiiksi. Iskari toimii ulosjouston rajoittajana, ei kynkkä, jossa narinanivel on kiinni.

Jokusen narinanivelen olen vuosien varrella vaihdellut, joten kokemusta aiheesta on varmasti tarpeeksi. Sinänsä on hyvä aina huomioida nuo jousivoimat, ettei tule pipi. Varsinkin etupään kanssa.
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Kyllä ,varsinkin etujousien kanssa pitää olla vermeet sen mukaiset ,että varmasti jousi pysyy koko toimenpiteen ajan kasassa.
Tein viime suvena etujousten vaihtohomman ja apuna silloin oli vain 2 kpl irrallisia pulttikiristimiä ,joilla vaivoin sain jousen senverran kasaan että sain kammettua pois,mutta uuden takaisin saaminen olikin jo sitten vaikeampaa kun se vanha oli kierteen verran lyhyempi kuin uusi ,eli oli ilmesesti jotain sport sarjaa.
Tänä kesänä sitten kyllästyin katselemaan ,kun etupää oli lähes 10 cm korkeammalla kuin takapää ja ensi töikseni tein 16 mm kierretankoon kiristisysteemin ,joka kiristää jousen keskeltä vain tankoa pyörittämällä ja lyhensin molemmat jouset siten ,että nyt etupää on yhtä lähellä maat kuin takapääkin.
Tuo 16 mm tankokin oli todella lujilla ,että mielellään saa olla kyllä vahvempaakin ,jottei jenka petä. Haittoina oli n. 8mm levystä leikatut kolmiomuotiset levyt joista toisen keskireikään hitsasin 16mm mutterin.
Toisen haitan reikähän pitää olla vapaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei etupään jousten käsittelyssä ole mitään vaikeata, mutta älkää herran jumala käyttäkö mitään tarjoustalon kierretankoja. Jousten voimien kiristämisessä pitäisi olla käytössä lujuusluokiteltuja pultteja ja tankoja. 10.9 jollei enemmnkin.

Ainakin madallusjousen saa paikallaan ilman mitään jousipuristinta, niin edessä kuin takana.

http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/07082007.html
Lisää tietoa: www.skg.fi
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Joo ,huomasin vasta että tuo lujuusluokiteltu kierretankoaines jäi minulta mainitsematta . Mistää 8.8 tangosta ei kannata
alkaa väsäämään. Jousen voima on tosiaan sellanen tekijä ,ettei kannata kokeilla ,ellei ole varma asiasta.
Tuo linkkijuttu on toinen ,mihin en suosittele kenenkään ryhtyvän ,nimittäin
1.kerta riitti minulle ja oli todella vaikea saada ulkopuolisilla koukuilla jousi supistumaan niin paljon ,ettei olisi tarvinnut avata alatukivartta.
Keskipultilla homma hoitui ilman alatukivarren avausta ja jousi pysyi koko toimenpiteen ajan muodossaan . Paljon helpompi ja nopsampi kuin ulkopuolinen kiristys-systeemi. Sitten asia erikseen ,jos tekee samalla muutakin remonttia ,kuten linkin kaveri.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tarkoitatko, että alapallonivelen pultin aukaisu ja irroitus olka-akselista ei kannata ?

Noilla bilteman puristimilla ei tosiaan kannata puristaa mersun jousta siten, että se mahtuu tulemaan aukaisemattoman alatukivarren kanssa ulos, siihen se on liian lelu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Tarkoitin ,ettei ole tarvis ,jos on saatavilla keskiöpultilla oleva jousen kiristin.
Sillä jousi menee niin lyhyeen pakettiin ,että saa irti ilman alatukivarren avausta.
Kokeilin kanssa ekana niillä bilteeman lelupuristimilla,mutta eihän niitä saanu edes kunnolla jousen kierteiden väliin ja sitten kun sai nii sen mitta ei kuitenkaan riittäny kiristämään tarvittavasti,että jousi olis irronnu ilman alatukivarren irrotusta. - Vein takasi ja sain rahat pois.
Sen tähden tein tuon keskiöpultilla toimivan kiristimen jolla homma hoitu ,eikä tarvinnu avata alatukivartta suotta .
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jep, bilteman puristinta, eikä minkään muunkaan tarjoustalon, ei kannata ostaa siinä mielessä, että puristaa koko jousen kasaan.

Alapallon pultti vain on todella helppo ottaa irti _jos_ on kunnollinen hallitunkki.

Ei tämä:
Kuva
9,5 kg / 16,90 €

vaan vähintään tämä
Kuva
37 kg / 79,00 €

Sennäkee jo painosta, ei niinkään nostovoimasta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

Nyt on osat vaihdettu, kiitoksia kaikille vinkeistä. Ne helat olivat todella tiukassa ja aivan loppu, sisukset ja ulkokuori lähti erikseen irti. Siihen ulkokuoreen piti vähän hitsauskonetta näyttää ja sopivalla hylsyllä ja tarpeeksi isolla vasaralla antaa kyytiä niin irtosi.., helat laitettiin pakastimeen ennen remonttia ja napaa vähän lämmiteltiin pillillä ennen uusien "kylmien" helojen paikoilleen laittoa, menivät suht kivuttomasti paikalleen. Takaiskarit ja säätötanko olivatkin tosi helppoja tuohon helojen vaihtoon verrattuna. Täytyy myöntää että auton ajettavuus parantui huomattavasti, on kuin eri autolla ajais...
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

Ja osathan tilasin KL-varaosista, toimitus oli nopea eikä kukkarokaan pahasti kärsinyt... Onneksi näihin saa varaosia edullisesti. Jos ja kun tarvetta tulee osia etsiä niin aion käyttää edellä mainitun firman palveluja, sillä olen todella tyytyväinen toimituksen nopeuteen, osien hintaan ja laatuun.. Suosittelen lämpimästi muillekkin.
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Vastaa Viestiin