perän ja manuaalilaatikon öljynvaihto (124,250d)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
feed
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 01.11.2003 22:38

perän ja manuaalilaatikon öljynvaihto (124,250d)

Viesti Kirjoittaja feed »

mistä poistetaan mistä täytetään ja mitä öljyä suosittelette :?:
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ennen kuin alkaa päästämään vanhoja öljyjä pois, niin kannattaa avata ne täyttötulpat, ettei käy niin, että vanhat öljyt tuli kyllä hienosti pois, mutta mitenkäs sinne saat uudet, kun ei täyttötulppa aukene piru millään :shock: Poistotulppa sijaitsee perässä taka-alalla aivan alareunassa ja vaihteistossa pohjassa. Täyttötulppa sijaitsee perässä takapuolella, hieman puolivälin alapuolella ja vaihteistossa oikeassa kyljessä, myös hieman puolivälin alapuolella. Tulppien avaamiseen tarvitaan 14 tai 15mm:n kuusiokolo avain, en nyt millään muista kumpi koko se oli :oops:
Kummassakin on silloin oikea määrä öljyä, kun sitä valuu täyttötulpan reiästä pois. Hyvä apu täytössä on pätkä puutarhaletkua ja siihen suppilo päähän.
Laatikkoon pitää olla automaattivaihteisto öljyä. Kyllä, manuaaliinkin. Perään tulee "kankeammat" öljyt. Osaavat varmasti varaosaliikkeessä myydä sopivat öljyt.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Öljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Vetopyörästön kupeessa on kaksi 6-kolokantaista proppua. Ylempi on täyttöä ja tarkastusta varten: öljypinta pitäisi olla propun tasolla, kun auto on suorassa. Täyttö ja lisääminen tapahtuu esim. isolla injektioruiskulla tai tuohon tarkoitukseen tehdyllä (käsi)pumpulla. Voitelukannuakin voi kokeilla.
Öljyksi SAE 90 ( 85 W 90 ) hypoidiöljy n. 0,7 ltr. ASD:n kanssa taitaa olla oma öljy.

Automaattilaatikossa on erilliset tyhjennystulpat laatikolle ja momentinmuuntimelle. Jälkimmäisen saa kopan aukon kohdalle kampiakselia pyörittämällä. Molemmista lasketaan öljyt ulos. Ajosta tultuna öljy voi olla lähemmäksi 100 asteista!

Seuraavaksi irrotat vaihteiston öljypohjan ja vaihdat öljynsuodattimen, joka on kiinnitetty kupeestaan 6-koloruuvilla.
Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä, myös öljypohjan tiiviste kannattaa vaihtaa.

Uusi öljy pannaan öljytikun reiästä "kulauksittain"; on jokseenkin hidasta puuhaa. Automaattilaatikoille on oma öljynsä.
250 D:n öljytilavuus on 5,5 ltr, ja manuaali suosittaa panemaan ensin n. 4 ltr, jonka jälkeen koneen käydessä (P-asento) tarkastetaan öljymäärä: kylmää öljyä pitäisi olla n. 12 mm alle minimin. Kannattaa tarkastaa vielä lämpimänä.
HUOM! Ylitäyttö (MAX-merkki) on laatikolle vahingollinen! Tarvittaessa lasket liiat pois tyhjennystulpasta.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Mersun perään tulee laittaa oma A-luokan lisä-aineistettu öljy(only mercedes!!!)
Vastaa Viestiin