
perän ja manuaalilaatikon öljynvaihto (124,250d)
perän ja manuaalilaatikon öljynvaihto (124,250d)
mistä poistetaan mistä täytetään ja mitä öljyä suosittelette 

Ennen kuin alkaa päästämään vanhoja öljyjä pois, niin kannattaa avata ne täyttötulpat, ettei käy niin, että vanhat öljyt tuli kyllä hienosti pois, mutta mitenkäs sinne saat uudet, kun ei täyttötulppa aukene piru millään
Poistotulppa sijaitsee perässä taka-alalla aivan alareunassa ja vaihteistossa pohjassa. Täyttötulppa sijaitsee perässä takapuolella, hieman puolivälin alapuolella ja vaihteistossa oikeassa kyljessä, myös hieman puolivälin alapuolella. Tulppien avaamiseen tarvitaan 14 tai 15mm:n kuusiokolo avain, en nyt millään muista kumpi koko se oli
Kummassakin on silloin oikea määrä öljyä, kun sitä valuu täyttötulpan reiästä pois. Hyvä apu täytössä on pätkä puutarhaletkua ja siihen suppilo päähän.
Laatikkoon pitää olla automaattivaihteisto öljyä. Kyllä, manuaaliinkin. Perään tulee "kankeammat" öljyt. Osaavat varmasti varaosaliikkeessä myydä sopivat öljyt.


Kummassakin on silloin oikea määrä öljyä, kun sitä valuu täyttötulpan reiästä pois. Hyvä apu täytössä on pätkä puutarhaletkua ja siihen suppilo päähän.
Laatikkoon pitää olla automaattivaihteisto öljyä. Kyllä, manuaaliinkin. Perään tulee "kankeammat" öljyt. Osaavat varmasti varaosaliikkeessä myydä sopivat öljyt.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Öljyjen vaihto
Vetopyörästön kupeessa on kaksi 6-kolokantaista proppua. Ylempi on täyttöä ja tarkastusta varten: öljypinta pitäisi olla propun tasolla, kun auto on suorassa. Täyttö ja lisääminen tapahtuu esim. isolla injektioruiskulla tai tuohon tarkoitukseen tehdyllä (käsi)pumpulla. Voitelukannuakin voi kokeilla.
Öljyksi SAE 90 ( 85 W 90 ) hypoidiöljy n. 0,7 ltr. ASD:n kanssa taitaa olla oma öljy.
Automaattilaatikossa on erilliset tyhjennystulpat laatikolle ja momentinmuuntimelle. Jälkimmäisen saa kopan aukon kohdalle kampiakselia pyörittämällä. Molemmista lasketaan öljyt ulos. Ajosta tultuna öljy voi olla lähemmäksi 100 asteista!
Seuraavaksi irrotat vaihteiston öljypohjan ja vaihdat öljynsuodattimen, joka on kiinnitetty kupeestaan 6-koloruuvilla.
Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä, myös öljypohjan tiiviste kannattaa vaihtaa.
Uusi öljy pannaan öljytikun reiästä "kulauksittain"; on jokseenkin hidasta puuhaa. Automaattilaatikoille on oma öljynsä.
250 D:n öljytilavuus on 5,5 ltr, ja manuaali suosittaa panemaan ensin n. 4 ltr, jonka jälkeen koneen käydessä (P-asento) tarkastetaan öljymäärä: kylmää öljyä pitäisi olla n. 12 mm alle minimin. Kannattaa tarkastaa vielä lämpimänä.
HUOM! Ylitäyttö (MAX-merkki) on laatikolle vahingollinen! Tarvittaessa lasket liiat pois tyhjennystulpasta.
Öljyksi SAE 90 ( 85 W 90 ) hypoidiöljy n. 0,7 ltr. ASD:n kanssa taitaa olla oma öljy.
Automaattilaatikossa on erilliset tyhjennystulpat laatikolle ja momentinmuuntimelle. Jälkimmäisen saa kopan aukon kohdalle kampiakselia pyörittämällä. Molemmista lasketaan öljyt ulos. Ajosta tultuna öljy voi olla lähemmäksi 100 asteista!
Seuraavaksi irrotat vaihteiston öljypohjan ja vaihdat öljynsuodattimen, joka on kiinnitetty kupeestaan 6-koloruuvilla.
Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä, myös öljypohjan tiiviste kannattaa vaihtaa.
Uusi öljy pannaan öljytikun reiästä "kulauksittain"; on jokseenkin hidasta puuhaa. Automaattilaatikoille on oma öljynsä.
250 D:n öljytilavuus on 5,5 ltr, ja manuaali suosittaa panemaan ensin n. 4 ltr, jonka jälkeen koneen käydessä (P-asento) tarkastetaan öljymäärä: kylmää öljyä pitäisi olla n. 12 mm alle minimin. Kannattaa tarkastaa vielä lämpimänä.
HUOM! Ylitäyttö (MAX-merkki) on laatikolle vahingollinen! Tarvittaessa lasket liiat pois tyhjennystulpasta.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]