alapallo nivel jumissa oisko vinkkejä??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

alapallo nivel jumissa oisko vinkkejä??

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Eli olen vaihtamassa 124 89vm alapalloja.Ovatten näköjään aika
tiukassa.Kaiken lisäksi meikäläisen nivel puristin on liian pieni!

Jotta,miten helkutissa saan alapallon irti alatukivarresta??Ei ole sportlain
alusta.

Näyttäis olevan korvakeet jonkinlaiselle nivel puristimille mutta,mistä
niin isokokoista?Löytyykö Motosta tai autotarvike liikkeistä?

Olisko jotain muuta irroitus vinkkiä ku Leka. 8)

Olisin pikaisista vinkeistä perin kiitollinen....
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Lekaa siinä tarvii ja sopivaa putkenpätkää, mihin nivel mahtuu painumaan sisään. Vedä rälläkällä nivelen varsi poikki, niin on helpompi lyödä.

Takas kanssa lyömällä, mutta itse niveleen ei saa lyödä.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Ok.annetaan sille lekaa,oikee olan takaa ja katsotaan kui käy. :!:

Kiitos.....
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

pohjan voi rälläköidä myös auki ja lyö pallon ulos, niin lähtee vähän helpommin.
Tiukassa on. Hydraulipuristinta kaipaa
autodidakti
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Jep!Tiukassa on,olen antanut lekaa jo jonkin aikaa.Pieni liikahdus
on saatu aikaiseksi mutta,siihen se perskules jämähti tältä päivältä!

Täytynee ottaa kyläläiset näin ehtoolla huomioon,etteivät luule sepän
muuttaneen kulmille. :twisted:

Jatkamme huomenna ja jos ei ota irtoakseen,täytynee pudottaa koko
alatukivarsi alas ja viedä prässi hoitoon koko hela...

Että näissä kuvioissa..........
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Jep!Tiukassa on,olen antanut lekaa jo jonkin aikaa.Pieni liikahdus
on saatu aikaiseksi mutta,siihen se perskules jämähti tältä päivältä!

Täytynee ottaa kyläläiset näin ehtoolla huomioon,etteivät luule sepän
muuttaneen kulmille. :twisted:

Jatkamme huomenna ja jos ei ota irtoakseen,täytynee pudottaa koko
alatukivarsi alas ja viedä prässi hoitoon koko hela...

Että näissä kuvioissa..........
Säästä itseäsi ja irrota se tukivarsi suosiolla. 8)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Säästä itseäsi ja irrota se tukivarsi suosiolla. 8)[/quote]

Joopa joo,niin kai se on tehtävä 8)
Mutta silti,on ne vaan tavallisen tiukassa..

Tuli mieleen että,lähtiskö tommosella Motonetissä myytävällä
edullisella hydrauli prässillä mokomat irti :?:

Vai onko ihan tuhoon tuomittu juttu?? :oops:
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

kyllä se moukulla lähtöö...tukee alatukivarren kunnolla ja sitten muutama miäs lyönti.Ittellä lähti ekalla iskulla pallo läpi,kolmennella irtos.Samoin isän autosta ja äiteen autosta.....
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kyllä alapallon vaihto on helppo ja nopee homma. Kuten neuvottiin nivelestä pohja pois ja rautasahalla kuppi halki niin se putoo pois.

Takaisin laitossa vähän lämmittää tukivarta ja sopivaa putkenpätkää nivelen alle ja toisella putkella lyö tukivartta niin uus nivel on vaihdettu..
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

keef kirjoitti:Kyllä alapallon vaihto on helppo ja nopee homma. Kuten neuvottiin nivelestä pohja pois ja rautasahalla kuppi halki niin se putoo pois.
Juuri näin.. tipahtaa suoraan kätöseen.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ota peltinen pohja pois siitä alapallosta.
Ota se kulunut pallo pois. Tutkin että kun rälläkällä ottaa siivun pois sen pellin yläpuolelta niin pallokin putoaa alakautta käsiin. Itte otin pallon pois yläkautta rälläkkää apuna käyttäen. Jälkeen huomasin et pallon voisi saada helpomminkin pois.

Käy rautakaupasta ostamassa jenkatankoa tai jos sinulla on pitkä pultti pitkällä jengalla. Pituutta tangolle tarvitaan noin 15cm. Muistaakseni 12mm tanko menee pallon reiästä läpi ja mutterit jenkatankoon tai pulttiin vaan yx mutteri ja tolkkuja prikkoja.

Hommaa (alatukivarren yläpuolen) pallonivelen ulkoreunan kokoinen hylsy
hommaa alapallon alapuolelle sellainen hylsy tai putkenpätkä niin että pallo sopii sen sisään.

Asenna hässäkkä niin että: Laita se pallonivelen ulkoreunan kokoinen hylsy (yläpuolelle)
laita jenkatanko läpi hylsyn ja pallonivelen niin että jenkaa näkyy reilusti tukivarren alla.

laita alapuolelle se hylsy tai jos ei ole niin putki johon pallonivel mahtuu kokonaan sisälle.

Laita mutteri ja käytä niitä tolkkuja prikkoja. Nyt vaan alat kiristänään. Yläpuolen hylsy alkaa painamaan palloniveltä alaspäin kun alapuolenhylsy vastaa alatukivarteen.

Nyt sinulla on sellainen ulosvetäjä että pallonivel lähtee vuorenvarmasti.

Taistelin ittekin jonkin aikaa EX:n kanssa kunnes kekkasin että pallonivelen pallon saa pois. No tästä keksin tuon ulosvetäjän.

Muista kun asennat uutta palloa että se menee vain yhdeltä kantilta paikoilleen.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kiitosta neuvoista ja vinkeistä!Tuo alapallon ulos veto tsydeemi
kuulostaa ja tuntuu toimivalta ratkaisulta. :D

Tuntuu silti oudolta,ettei Saksan poika ole tehnut kätevää työkalua
ko hommaan :?:
Toki eihän sitä näytä alvariinsa vaihtaa tarvitsevan.

On vaan tuossa pihalla kaksi ajo peliä,jolle teen alustahuoltoa vähän
laajemmassa mittakaavassa...Vaihtuu pääosa ohjauksen nivelistä,
jouset,siinä samalla kun kaikki on auki menee alapallot samalla rytinällä.

Noh,katsastus inssi on varmaan tulevaisuudessa tyytyväinen. :?:
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Rautasahan terällä sahatessa sitä pallon ulkokehää menee noin 20 sekuntia aikaa!!!! Se on todella pehmeetä metallia.

Toki jos jolloin on nopeempi ulosvetäjä niin sillä sitten vaihteleen.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

jaakko.putkisaari kirjoitti: Tuntuu silti oudolta,ettei Saksan poika ole tehnut kätevää työkalua
ko hommaan :?: :?:
Kyllä siihen Saksan pojalta työkalu löytyy, mutta on vaan turhan kallis harrastajakäyttöön.
k.k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 10.12.2003 10:42

Viesti Kirjoittaja k.k »

Kyllähän se voimallakin lähtee. Lisäksi yksi helppo konsti sen irroittamiseen on hitsaaminen. Kun pelti ja pallo on poistettu, niin pallonkupin sisälle hitsataan ympäri sauma. Muutaman minuutin jäähdyttelyn jälkeen tipahtaa melkein itsestään.
Ps. Muistakaa aina laittaa uusi nivel oikeaan asentoon. Eli kolo tukivarren suuntaisesti...

T. K.K
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

No niin,pallot on vaihdettu,uudet jouset,raidetangot,abs anturit putsattu
ja muutenkin huollettu ja puhdistettu :lol: :lol:

Muutama huomio urakasta,aika helpolla pääsee kun,purkaa kaiken
ylimääräisen pois tieltä.Pääsee rälläköimään,sahamaan ja takomaan
suht vapaasti kun,ei ole iskari ja muut hilpeet tiellä.Jarrusatulaa en irroittanut,vaan laitoin roikumaan rautalangalla pyörä koteloon!

Kokeilin myös ulosvetäjä systeemiä,aivan en saanut toimimaan toivotulla
tavalla,koska suurin hylsy joka oli kaytössä oli 55mm.Ilmeisesti53mm
olis ollu sopivin,ala puolen ulos vetäjäksi.Pienempi olis pysynyt
ehkä paremmin paikoillaan,liikahti kyllä toiveita herättävästi :)

Kaiken kaikiaan ihan kelpo homma,eikä akaakaan nyt niin tolkuttomasti
mennyt!! Joten Kiitos kaikille vinkaajille apu oli suuri :D Kyl ny kelpaa 8)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

juhaoh kirjoitti:
jaakko.putkisaari kirjoitti: Tuntuu silti oudolta,ettei Saksan poika ole tehnut kätevää työkalua
ko hommaan :?: :?:
Kyllä siihen Saksan pojalta työkalu löytyy, mutta on vaan turhan kallis harrastajakäyttöön.
Juu,varmaan Mb korjaamokäyttöön onkin,aivan kuin jousen puristus
työkalukin,"sikakallis värkki".Mutta sille sentään on vaihtoehtoja 8)
Esim Monroen saksimalli toimii hyvin,tuli taas testattua sekin!

Ei sen tarvitsisi kovin kummoinen mokkula olla,niin pallo lähtis käden
käänteessä..... Mutta täytyyhän sitä jotain parantamisen varaa olla,
jos ei autossa,niin työkaluissa sitten....
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

Pitänee nyt oma kokemuski tähän heittää noista palloista. Itse "hyvin" lämmitin noita palloja aikani ja lähti sitten molemmin puolin napakalla lekan iskulla irti. jäädytin pakastimessa uudet nivelet ja lämmitin alatukivarsia meni sitten ihan nätisti tunkilla painamalla paikoilleen :)
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

Pakko ny mainita,mutta en ny sata varma oo johtuuko se siitä,mutta näin epääli itte tyyppi joka asian kertoi.

Hän oli vaihtanu alapallon kolmekertaa ja jokakerta lämmittämällä.Ilmeisesti jotain halpoja tarvike paskoja alapalloja tai jotakin.En tarkkaan tiedä mikä niitä alapalloja vei mutta neljännellä kerralla oli alatukivarsi jostain syystä venähtäny niin ettei uus enää meinannu pysyä...epäili sitten lämmittämisen tuhonneen sen lenkin.Tiedä sitten,mutta kun sen kerran ilman lämpöä helposti saa irti niin miksei sitten niin....
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

Jotteiko tuo mikään mahdottomuus ole jos jollain pilleillä lämmittelee tai jotain tämmmöstä. Itse ihan kuumailmapuhaltimen kans oon hehkutellu niin epäilen, että sen lämmöllä ois semmosta vaikutusta.
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuota aina kova kuumentaminen muutaa hieman metallia,venyy jne.
Maltillinen lämpö jees..
Juttelin yhden" spesialistin" kanssa varoitteli liiasata lämmöstä,sanoen voipi mennä soikeaksi.Hän taas ei ollut tehnyt ko homaa Mersuun.

Alapallon kulumiseen nopeasti tulis mieleen ,joku asennus virhe
esim kumi palkeen vaurio joka lyhentää ikää välittömästi,tidä sitten,
onhan niitä laatueroja nivelissäkin...
Erkkisusi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 29.07.2007 15:10
Paikkakunta: Tampere

tuntipalkka?

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

kaveri vaihdatti ala-pallot korjaamolla 65e töineen puoli..
pitääkö paikkansa oon kuullu huhua että se vois olla jopa vaarallista vaihtaa niitä jos ei oo oikeeta spesiaali työkalua siihen hommaan??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

vois olla jopa vaarallista vaihtaa niitä jos ei oo oikeeta spesiaali työkalua siihen hommaan??
Kyllä, sanoisin että jos joutuu kysymään neuvoja irrotukseen niin ei kannata vaarantaa terveyttään.
Etujousessa on rajusti voimaa jos se lähtee paikaltaan ja vielä suurempi vaara on joidenkin harrastamassa kaasupilleillä lämmittelyssä.

Korjaamolla työt 25-35 euroa / alapallo.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Milläs sen alatukivarren saa irti :oops:

Kuva

Takimmainen pultti lähti irti kahdessa minuutissa, etummaisen kanssa olen puuhastellut nyt kaksi tuntia ja kuvassa tulos. Pultti on ja pysyy paikallaan, mutteri on kyllä irti. Eikä jaksa pyörittää pulttia kun ei saa konevoimaa sinne sopimaan.

No päätin luovuttaa ja mennä huomenna kauppaan ostamaan lisää työkaluja...ajattelin, jotta kun ei hyvällä eikä voimalla irronnut niin näyttäisi puukkosahan paikalta. Jää vain pohdittavaksi ostaako kolmen sadan makitan vaiko viiden kympin "jonkun sahan".

(kun ei sinne rälläkkäni mahdu).
Lisää tietoa: www.skg.fi
jjulli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: La 25.02.2006 16:51
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja jjulli »

vie pärnäsen korjaamolle,niin ei tarvitse tuskailla mokoman pallonivelen kanssa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jjulli kirjoitti:vie pärnäsen korjaamolle,niin ei tarvitse tuskailla mokoman pallonivelen kanssa.
Minä vai, en vie kun vaihdan kaiken mitä siellä alla ripustuksissa on...ja maalaan vielä alatukivarrekin, jos ne nyt ehjänä vain lähtevät. Sikäli offtopiccia tähän thrediin.

:twisted: eikös korjaamot ole naisia varten :twisted: [sori]
Lisää tietoa: www.skg.fi
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Saataa olla kumipuslan sisäholkki tiukassa pultin ympärillä mutta,
jos suhkuttelet crctä tai muuta ruosteen irroitus ainetta useamman kerran
illan aikana,annat muhia yön yli, huomenna voi jo liikahtaakkin :?:

Muutoin voi sahaus olla viimeinen vaihtoehto ja kyl sil 50 sahalla voi
jotain tehdä jos sitä ei muutoin usein tarvitse!!!

Voithan yrittää kuumailma puhaltimella,pultin lämmitystä myös!!


:twisted: Mitä tulee itsetekemiseen,Huollot,korjaukset,hitsaukset,säädöt
yms,toimenpiteet jokainen on itse vastuussa tekemisistään!!Turvallisuus
ja muut seikat huomioiden.Ohjeiden ja neuvojen kysyminen ei aina
tarkoita sitä etteikö tietäisi mitä on tekemässä,joskus kysyminen nopeutaa ja helpotaa toimenpiteiden tekoa,nimimerkillä 35v autohuoltoa ja korjausta takana :wink: Älkäätten tästä herneitä ottako tämä on
kirjoittajan vaatimaton mielipide 8) 8)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jep jep, suihkuttelin tuon puslan jo kuukausi tai pari sitten alunperin, se aine ei vain pääse sinne minne pitäisi. On kyllä täysin umpiraudaksi ruostunut tuo möykky :shock: joten saha käteen se on otettava. Lämmitettykin on ja kovasti :twisted: kaasulla, enempää ei uskalla kun ei ole vielä sitä sammutinta :oops:

On nuo makitan koneet niin pirun paljon parempia, jotta tekisi mieli ostaa semmoinen, kun tulee rakennushommia tehtyä kotona aika ajoin, ja ärsyttää ne halpis koneet, eroa on kuin yöllä ja päivällä..mutta 300 € puukkosahasta, jota tarvitsee aika harvoin, argh.

Taitaisi tuo lähteä pistosahallakin kun hakisi siihen metalliterän.

Niin, olisi vain mukava tietää mitä esimerkiksi dealer tekee, jos tuollainen tapaus tulee alatukivarren puslan vaihtoon. Otetaanko saha heti käyttöön vai tuhrataanko ensin. Ammattilaisella kun ei ole aikaa kymmentä tuntia pultin parissa viilata, kuten meikäläisellä on :P Sitäkin mietin mitä olisi tapahtunut, jos tuon olisi vienyt 4 pyöräsuuuntaukseen, siellähän tuon pultin pitää pyörähtää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Otetaanko saha heti käyttöön
Kulmahiomakoneella tuosta väleistä pultti poikki ja uutta kehiin. :D
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Ok.eli tarvitset puukkosahaa muutoinkin aika ajoin,sillon Makitan kone
on ihan jees peli.Toki Devalt,Kres,Metabo ja muutama muu ammatti kone
merkki,löytyy tehoiltaan ja ominaisuuksiltaa saman tyyppisiä koneita!
Nimimerkillä 15v työväline myyjänä valtakunnallisessa kosernissa
aikanaan työskenellyt!

Halpiskoneet puolustaa paikaansa silloin kun ,konetta tarvitaan harvoin,
tai sen käyttö on vähäistä ja se on kevyttä!!!!

Yksi vinkki auto homiin on Dermel tai Ryobin pienois pora yleiskoneet.
Niidenkin hioma ja katkaisulaikat ovat kokoonsa nähden yllättävän
tehokkaita,mahtuvat ahtaisiinkin paikkoihin,lisätarvikeidensa turvin. 8)

Toki rälläkkä jos on pieni 125mm rosterilaikalla,katkaisee ko pultin
sekunneissa!!!! Kyllä se siltä irti lähtee. :D :D
Vastaa Viestiin