Mutkakohan antautu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Mutkakohan antautu?

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

Tuossa eilen isommalle tielle, kun lähdin kiihdytteleen vähän sen jälkeen, kun 4 oli silmässä kuului outo metallinen rämähdys rekan kokoisen savupilven saattelemana. Kaikki tuntu kuitenkin normaalisti toimivan ja muuten moottorista ei kuulunut mitään ylimääräistä ja tuo savukin jäi siihen yhteen pöläytykseen. Sitten tuossa varovaisesti kokeilin ajella niin ahtopaineet, kun nousee kuuluu aika voimakas vinkuminen/ulina jostain konehuoneesta mikä sitten taas vaimenee, kun päästää paineet alas. Kummiski se ahtaa ihan normaalisti. Oiskohan tuo turbon laakeri tai jotain vastaavaa?
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Mutkakohan antautu?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tomi.K kirjoitti:Tuossa eilen isommalle tielle, kun lähdin kiihdytteleen vähän sen jälkeen, kun 4 oli silmässä kuului outo metallinen rämähdys rekan kokoisen savupilven saattelemana. Kaikki tuntu kuitenkin normaalisti toimivan ja muuten moottorista ei kuulunut mitään ylimääräistä ja tuo savukin jäi siihen yhteen pöläytykseen. Sitten tuossa varovaisesti kokeilin ajella niin ahtopaineet, kun nousee kuuluu aika voimakas vinkuminen/ulina jostain konehuoneesta mikä sitten taas vaimenee, kun päästää paineet alas. Kummiski se ahtaa ihan normaalisti. Oiskohan tuo turbon laakeri tai jotain vastaavaa?
Samanlainen ääni kuuluu täälläkin 90 - 95 välillä. (300TD) No huomasin että pakosarjassa kolmos ja nelospytyn välissä on sellainen joustokappale jossa on vuoto. Tilasin uuden. Katotaan nyt sitten oliko vaikutuksia. Toimitusaika vaan oli 2vko joten näillä mennään vielä pari viikkoa.

Itte meinasin tuosta äänestä että kuulukoon jos kuuluu kun auton toiminta on kerta OK. Kyllä se sitten merkkinsä näyttää kun se aika tulee.

Tuo pölläys jonka huomasit voipi olla että putkessa oli hetkellinen tukos joka poistui reippaitten paineiden kera. Voi olla tietty muukin mutta tuo nyt tuli ekkana mieleen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mutkakohan antautu?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olisikos se iso homma ottaa ahdin ihan varmuuden vuoksi irti ja tarkistaa akselin välykset ja siipien kunto.

On meinaan hieman ikävää, mikäli se ahdin hajoaa totaalisesti tuolla tien päällä. Pahimmillaan menee siivenpalasia koneeseen ja siitä nyt ei kukaan tykkää hyvää.

Halpojakin nuo uudet vakioahtimet ovat, forumeilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mutkakohan antautu?

Viesti Kirjoittaja veskola »

hups...

Ellei huomattavaa välystä tunnu sormin liikuteltaessa ja mikäli siivet "näyttävät" ehjiltä niin ei kun äkkiä takasin paikalleen.

Mikäli sieltä on joku palanen lohjennut siivestä, niin sehän on sitten epätasapainossa, ja saattaa hajoata koko akseli rasituksessa..ja sitten tulee sitä romua...hyvällä tuurilla vain pakoputkeen.
Viimeksi muokannut veskola, Pe 27.07.2007 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

Samanlainen ääni kuuluu täälläkin 90 - 95 välillä. (300TD) No huomasin että pakosarjassa kolmos ja nelospytyn välissä on sellainen joustokappale jossa on vuoto. Tilasin uuden. Katotaan nyt sitten oliko vaikutuksia. Toimitusaika vaan oli 2vko joten näillä mennään vielä pari viikkoa.
Tuommonen tuliki itsellä jo talvella tuonne vaihdettua :)
Tuo pölläys jonka huomasit voipi olla että putkessa oli hetkellinen tukos joka poistui reippaitten paineiden kera. Voi olla tietty muukin mutta tuo nyt tuli ekkana mieleen.
Aikalailla suora 2.5" putki tuossa mulla niin rohkenen mennä epäileen :)

Tuossa jo eilen ahtimen kerkesin repiäkki irti ja tuon jenkki mallin pakosarjasta samalla ajattelin hankkiutua eroon. Uudet tuossa kerkesinki jo hommaan samaan tahtiin, mutta kas kummaa mun tuurilla se euro pakosarja ei mahtunutkaan sinne paikalle. Tuota vanhaa kiharrinta, kun katselin vähän niin siivet siellä on jokseenki kulahtaneen näköiset mut niintä välyksiä en vielä sen kummemmin siittä tarkistellu... :)
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

Juu kyllä se taitaa tuo kiharrin olla selvä

Kuva
Shot with N93 at 2007-07-28
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä.

Uutta peliin.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mika.T kirjoitti:Kyllä.

Uutta peliin.
Millaiset nuitten siipien pitää olla? Entä mitä muita vaurioita tuossa on? Perhana kun tää läppäri ei suostu avaamaan kuvaa isommaksi :twisted: .

Meinnaan kun omakin pitäisi tarkistaa. To kuvahan on ymmärtääkseni ahtopulelta?
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

Tuossa uudessa turbossa ne on ihan suorat nuo siivet, mutta mene sitten ja tiä onko ne tossa ollut... ainaki sieltä on kivasti palasia irronnut

ei tuo kuva olekkaan tuon isompi, mutta tuosta isompana...
Kuva
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tomi.K kirjoitti:Tuossa uudessa turbossa ne on ihan suorat nuo siivet, mutta mene sitten ja tiä onko ne tossa ollut... ainaki sieltä on kivasti palasia irronnut

ei tuo kuva olekkaan tuon isompi, mutta tuosta isompana...
[ [url=http://img406.imageshack.us/img406/693/kiekuradq3.th.jpg] ][/URL]
Kiitos kuvasta! Nyt näkyy selvästi. Mitähän kannattais omaan ajatella jos samanlaisia vaurioita on näkyvissä? Pakosarjaa en ajatellu vaihtaa. Otteessa taitaa lukea et vähäpäästöinen vaikka auto on vm92. Jostain on jääny päähän että vakioahdinta saa peukaloitua osaavissa käsissä paremmin toimivaksi jos siis rekisteriote estää ahtimen tyypin vaihdon?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kyllähän tuohon ahtimeen saa tehtyä päivityksen. Ainakin LDS-laatudiesel, Kangasala tekee tommosen.

Onkohan tuosta ahtimesta mennyt jotain tavaraa läpi, joka on aiheuttanut vaurion? Kannataa tutkia tämäkin mahdollisuus, ettei vamma uusi.

Mulla on tossa jäärata-autossa samanlainen kkk24 ahdin, joka on seurannut mua "turbohulluuden" alusta asti. Nyt ahtimesta on hävinnyt tehot, ja syykin löytyi pakopuolen siivistä. Kun pakopesän otti irti, niin siivet oli ihan samannäköiset, kuin noissa yllä olevissa kuvissa. Pakopesä paikallaan ei näkynyt vaurioita. Ahdin on tappanut ainakin kolme neljä konetta ja ahtimen läpi on mennyt männänpaloja ja muuta kätevää.
Viimeksi muokannut JP74, Ti 31.07.2007 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

Nyt on vaihto turbo paikallaan, mutta kas kas...

Auton löi tulille niin kaikki tuntu toimivan ihan ok. Sitten, kun kone oli jo lämmennyt rohkenin kaasuunki koskee ja auto puski hallin täyteen sinistä savua ja haisiki suhteellisen palaneelle... noh sitten kävin ajeleen pikku lenkin sillä niin taakse näkeminen onki ongelma takana seuraavan sinisen sumun ansiosta. Ahtopaineetkaan ei kyllä oikeen millään ala nouseen, että oisko se sitten tuoki puhallin selvä. Tuommosta savua se ei pukannut ees sillä vanhalla rikkinäisellä turbolla :roll:
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onhan öljynpaluu varmasti auki eikä ahdista.
Tuntus siltä että turbo pukkaa öljyt pakopesään.
Avatar
Tomi.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 22.07.2005 10:56
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Tomi.K »

Kyllä ne auki pitäs olla. Tuota ajattelin kans, että sinne öljyt menee pako puolelle. Oisko tuo sitten sisältä halki tai jotain
W124 300DT -87 California
[url=http://www.userbars.com/][img]http://www.userbars.com/galerie/images/files/3/7/benz.gif[/img][/url]
Vastaa Viestiin