Jarrujen ilmaus, kun ruuvi on rikki
Jarrujen ilmaus, kun ruuvi on rikki
Auto 124 -89 300 bensa.
Elikkäs kysymys onko muka mahdollista ilmata etusatulat ilmausruuvin ollessa rikki eli ainoastaan jarruletkua löysäten? Tuo ei kaiketi riitä poistamaan sylinteriin jäävää ilmaa millään.
Ruuvit ovat siis niin huonossa kunnossa, että murenevat varmaankin käsiin koetteassa poistaa. Auto oli huollossa ja toinen etujarrusylinteri otettiin auki ja jarruja ei ilmattu ruuveista em. syystä. Nyt jarruissa sitten ilmaa ja miettis onko muuta (=halvempaa) vaihtoehtoa kuin käydä ostamassa uudet satulat.
Oisko kellään mitään vinkkejä/kommentteja?
Elikkäs kysymys onko muka mahdollista ilmata etusatulat ilmausruuvin ollessa rikki eli ainoastaan jarruletkua löysäten? Tuo ei kaiketi riitä poistamaan sylinteriin jäävää ilmaa millään.
Ruuvit ovat siis niin huonossa kunnossa, että murenevat varmaankin käsiin koetteassa poistaa. Auto oli huollossa ja toinen etujarrusylinteri otettiin auki ja jarruja ei ilmattu ruuveista em. syystä. Nyt jarruissa sitten ilmaa ja miettis onko muuta (=halvempaa) vaihtoehtoa kuin käydä ostamassa uudet satulat.
Oisko kellään mitään vinkkejä/kommentteja?
lisää...
-Ilmaruuvi kuumaksi, ja perään heti vedellä jäähdytys kylmäksi.
-Näin metallille tulee kaksi liikettä, eli laajennus ja supistus. Älä lähde vääntämään kuumaa rautaa.
- Ruiskuta reilusti CRC;tä ( tms..).
-Jos ei aukea "alikoko" avaimella, niin nytkytä ilmaruuvia lukkopihdeillä.
Lukkopihdit pitää olla sellaiset, joissa on leuoissa tasainen otepinta,
nimittäin niissä vitosen tarjouspihdeissä on otepinta vain kärjissä
(vrt. papukaijan nokka ).
HUOM: kuumennuksessa on se vaara että, jos jarruletku on lähellä, niin
se posahtaa kuumuudesta hajalle ja irti (...on tullut kokeiltua).
Eli oikeastaan nuo kuumennus toimet pitäisi tehdä satula irti.
KONSTI: Satulan voi saada ilmattua myös jarruletkun kautta. Satula vaan pitää silloin irroittaa, että letkua pääsee pyörittämään. Hyvä apuväline on
varaosaliikkeestä ostettava halpa ilmauslaite (korkki-letku-venttiili).
Korkki tulee jarrunestesäiliön korkin paikalle, ja letku/venttiiili vararenkaan ilmaventtiiliin. Tällä paineella ilma tirisee löysätyn jarruletkun kierteiden välistä.
MUTTA: jos satula on sellaisessa kunnossa, että ilmaruuvi ei aukea, niin
muutakin vikaa on tulossa, eli suosittelen satulan vaihtoa : uusi/ kunnostettu/ käytetty
-Näin metallille tulee kaksi liikettä, eli laajennus ja supistus. Älä lähde vääntämään kuumaa rautaa.
- Ruiskuta reilusti CRC;tä ( tms..).
-Jos ei aukea "alikoko" avaimella, niin nytkytä ilmaruuvia lukkopihdeillä.
Lukkopihdit pitää olla sellaiset, joissa on leuoissa tasainen otepinta,
nimittäin niissä vitosen tarjouspihdeissä on otepinta vain kärjissä
(vrt. papukaijan nokka ).
HUOM: kuumennuksessa on se vaara että, jos jarruletku on lähellä, niin
se posahtaa kuumuudesta hajalle ja irti (...on tullut kokeiltua).
Eli oikeastaan nuo kuumennus toimet pitäisi tehdä satula irti.
KONSTI: Satulan voi saada ilmattua myös jarruletkun kautta. Satula vaan pitää silloin irroittaa, että letkua pääsee pyörittämään. Hyvä apuväline on
varaosaliikkeestä ostettava halpa ilmauslaite (korkki-letku-venttiili).
Korkki tulee jarrunestesäiliön korkin paikalle, ja letku/venttiiili vararenkaan ilmaventtiiliin. Tällä paineella ilma tirisee löysätyn jarruletkun kierteiden välistä.

MUTTA: jos satula on sellaisessa kunnossa, että ilmaruuvi ei aukea, niin
muutakin vikaa on tulossa, eli suosittelen satulan vaihtoa : uusi/ kunnostettu/ käytetty
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää...
Jees. Oikeastaan se yksi kysymys olikin onko tuo letkuilmaus muka mahdollista? Miten tuon satulan rakenne eli mitä hyötyä löysätä jarruletkua ja tirisyttää siitä välistä ilmaa pois, jos ilma on siellä sylinterin sisällä? Onko ilmausnippa ja jarruletku muka samassa kohtaa (vierekkäinhän ovat) niin, että ihan sama kumpaa löysää? Eli satulan sisällä ei ole kanavaa joka kulkee niin, että viimeinen kohta on ilmausnippa vai ovatko nippa ja letku samassa kanavassa vierekkäin?Henry V. kirjoitti:
KONSTI: Satulan voi saada ilmattua myös jarruletkun kautta. Satula vaan pitää silloin irroittaa, että letkua pääsee pyörittämään. Hyvä apuväline on
varaosaliikkeestä ostettava halpa ilmauslaite (korkki-letku-venttiili).
Korkki tulee jarrunestesäiliön korkin paikalle, ja letku/venttiiili vararenkaan ilmaventtiiliin. Tällä paineella ilma tirisee löysätyn jarruletkun kierteiden välistä.![]()
MUTTA: jos satula on sellaisessa kunnossa, että ilmaruuvi ei aukea, niin
muutakin vikaa on tulossa, eli suosittelen satulan vaihtoa : uusi/ kunnostettu/ käytetty
Tämä kysymys siksi, että pajalla kivenkovaan väittivät tämän toimivan ja "näin näitä on ilmattu", muttakun siellä vaan on sitä ilmaa. Joutuu pumppaamaan, jotta jarrut toimivat ja pajan mukaan ihan OK tilanne. Ja jarrut olivat kunnossa ennen tuota, siitä ei ole mitään epäselvää. Kumma homma vaan, kun "näin näitä voi ilmata", mutta kun jarruissa selkeästi ilmaa. Eli siis olivat ilmanneet pedalia painamalla ja jarruletkua satulasta löysäten.
Satulat näyttävät olevan ihan OK kunnossa muuten (ulkoisesti), joten en viitsisi uusia vain tuon takia. Ja mahdollisen vuodon voi sitten korjata tulevaisuudessa tiivisteillä. Nipat vaan ovat aivan syöpyneet niissä ei ole mitään otepintaa. Ja pajalla pelkäsivät kuten itsekkin pelkään, että eivät ehjänä irtoa. Tuosta syystä ei oltu edes yritetty niitä vaan jätetty jarruihin ilmaa (eikä viitsitty edes mainita tuosta ennen kuin lähdin ajoon).
Tarkoitukseni oli koettaa hioa tuota dremelillä ja hitsailla (sähköllä) siihen mahdollisuuksien mukaan mutteria, josko sais nipan irti ja uutta perään. Tuossahan tulee sitten se lämmitys kylkiäisenä

Tuosta jarruletkun posahtamisesta eli puhutaan varmaan siitä, että jarruneste lämpenee liiaksi, kun satulaa lämmitetään? Itse letkunhan voi ulkoisesti suojata lämmönlähteeltä.
Osaisiko joku vielä kertoa millaiset nipat noihin menee (kierteet jne), eli voisi Biltemasta (fillarimiehelle VEHO/Merteil liian kaukana) hakea?
felmit: Kierteiden uusimisessa on se ikävä homma, että sylinteriin pääsee väkisin siinä touhussa hiukan metallisilppua ja...
lisää...
Paineen alaisena ilma on siellä "etummaisena". Jos haet tarvikeliikkeestä
tuon apuvälineen, niin ilmat tosiaan tirisee sieltä kierteen juuresta.
(polkemalla tulee edestakaista liikettä, jolloin kuplat harhailee, ainakin hitaammin ).
PS: jos avaat limupullon, niin ne kuplat tulee ensin
tuon apuvälineen, niin ilmat tosiaan tirisee sieltä kierteen juuresta.
(polkemalla tulee edestakaista liikettä, jolloin kuplat harhailee, ainakin hitaammin ).
PS: jos avaat limupullon, niin ne kuplat tulee ensin

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää...
Entä jos pullo on ylösalaisin, lopputuloksena pullo on täynnä ilmaaHenry V. kirjoitti:PS: jos avaat limupullon, niin ne kuplat tulee ensin

Sinne satulaanhan voi jäädä ilmatasku, ja silloin ne ilmat ei sieltä tule ulos. Ilmausruuvi lienee sen takia aina ylimmässä kohdassa. No riippuen nyt ihan sen letkun paikasta ja satulan rakenteesta. (...mutta kyllä minä noin ilmasin volkkarin satulan ja ihan riittävän hyvä tuli)
[Pitää ottaa auto käteen ja ravistaa ne ilmat sieltä pihalle]
Sen verran vielä ilmauksesta, jotta se on joskus aika työlästä, jos se ilmakupla sattuu olemaanjossain putken puolessä välissä. jarruletkua kun ei voi pitää paljoa auki ja pitäisi saada koko ajan sinne painetta lisää ja lisää, ettei imase ilmaa sisään siitä letkun juuresta. Toinen siis alkaa painamaan poljinta, toinen avaa letkun, ja laittaa kiinni juuri ennen kuin poljin menee lattiaan, ja uudestaan ja uudestaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
suonipihdit letkuun
satula pöydälle, pysttyy vanhan työstämään
Jo pelkkiä paloja vaihtaessakin on helppo putsata kaikki kertyneet ruosteläjät pinnoilta, avata ja huoltaa nipat jne.
satula pöydälle, pysttyy vanhan työstämään

Jo pelkkiä paloja vaihtaessakin on helppo putsata kaikki kertyneet ruosteläjät pinnoilta, avata ja huoltaa nipat jne.
Viimeksi muokannut felmit, To 26.07.2007 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
lisää
Se työläys tulee juuri siitä polkemisesta : ilmakuplat kulkee edestakaisin.
Tämän näkee hyvin, jos laittaa läpinäkyvän letkun ilmaruuviin....
Ilmaruuvi tietenkin laitetaan parhaaseen kohtaan, mutta tässä tapauksessa pitää kai tyytyä toiseksi parhaaseen ? Kyllä se tasainen paine, ja riittävä virtaus saa ilman liikkeelle myös sieltä taskusta.
Tämän näkee hyvin, jos laittaa läpinäkyvän letkun ilmaruuviin....
Ilmaruuvi tietenkin laitetaan parhaaseen kohtaan, mutta tässä tapauksessa pitää kai tyytyä toiseksi parhaaseen ? Kyllä se tasainen paine, ja riittävä virtaus saa ilman liikkeelle myös sieltä taskusta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
No jos löysää ne kaksi jarrusatulan kiinnitysruuvia ja antaa satulan roikkua letkusta niin on sekin parhaassa paikassa. Palojen väliin tietysti jotain ettei puhalla mäntiä ulos.Henry V. kirjoitti: Ilmaruuvi tietenkin laitetaan parhaaseen kohtaan, mutta tässä tapauksessa pitää kai tyytyä toiseksi parhaaseen ?
EPILOGI:
Autossa taas jarrut. Hain uudet nipat, asensin ne ja ilmasin niistä.
Etunipan tekniset tiedot M8x1.25 pituus 35,5mm (tarvikeliikkeen mukaan), mutta aivan turhan pitkä tuokin.
Vanhat nipat tuli ulos kauniisti pyytämällä. Toinen avaimella ja toinen lukkopihdeillä. Eli valmiustilaan saatetut hitsikamat ja liekittimet saivat vapaapäivän.
Pääsylinteriin ei tosiaan ollut päässyt ilmaa eli toisella puolella sitä ei ollut. Sensijaan tällä uusitulla "kyllä tää tästä letkusta ilmautuu"-puolella oli eli h:von p:skat moiselle ilmaustavalle. Eli letkussa sitä ei ollut vaan siellä sylinterissä mistä se ei tule tuota letkua pitkin näemmä ainakaan tuolla satulalla.
Nestesäiliön korkkiin menevää ilmaus-hässäkkää en löytänyt Motonetista/Biltemasta. Pitänee jostain kaivaa ylimääräinen kansi ja tehdä moinen itse tulevaisuuden varalle.
Autossa taas jarrut. Hain uudet nipat, asensin ne ja ilmasin niistä.
Etunipan tekniset tiedot M8x1.25 pituus 35,5mm (tarvikeliikkeen mukaan), mutta aivan turhan pitkä tuokin.
Vanhat nipat tuli ulos kauniisti pyytämällä. Toinen avaimella ja toinen lukkopihdeillä. Eli valmiustilaan saatetut hitsikamat ja liekittimet saivat vapaapäivän.
Pääsylinteriin ei tosiaan ollut päässyt ilmaa eli toisella puolella sitä ei ollut. Sensijaan tällä uusitulla "kyllä tää tästä letkusta ilmautuu"-puolella oli eli h:von p:skat moiselle ilmaustavalle. Eli letkussa sitä ei ollut vaan siellä sylinterissä mistä se ei tule tuota letkua pitkin näemmä ainakaan tuolla satulalla.
Nestesäiliön korkkiin menevää ilmaus-hässäkkää en löytänyt Motonetista/Biltemasta. Pitänee jostain kaivaa ylimääräinen kansi ja tehdä moinen itse tulevaisuuden varalle.
Heekka kirjoitti:EPILOGI:
Autossa taas jarrut. Hain uudet nipat, asensin ne ja ilmasin niistä.
Etunipan tekniset tiedot M8x1.25 pituus 35,5mm (tarvikeliikkeen mukaan), mutta aivan turhan pitkä tuokin.
Vanhat nipat tuli ulos kauniisti pyytämällä. Toinen avaimella ja toinen lukkopihdeillä. Eli valmiustilaan saatetut hitsikamat ja liekittimet saivat vapaapäivän.
Pääsylinteriin ei tosiaan ollut päässyt ilmaa eli toisella puolella sitä ei ollut. Sensijaan tällä uusitulla "kyllä tää tästä letkusta ilmautuu"-puolella oli eli h:von p:skat moiselle ilmaustavalle. Eli letkussa sitä ei ollut vaan siellä sylinterissä mistä se ei tule tuota letkua pitkin näemmä ainakaan tuolla satulalla.
Nestesäiliön korkkiin menevää ilmaus-hässäkkää en löytänyt Motonetista/Biltemasta. Pitänee jostain kaivaa ylimääräinen kansi ja tehdä moinen itse tulevaisuuden varalle.


