Jarrujen ilmaus, kun ruuvi on rikki

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Heekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 24.06.2007 20:02

Jarrujen ilmaus, kun ruuvi on rikki

Viesti Kirjoittaja Heekka »

Auto 124 -89 300 bensa.

Elikkäs kysymys onko muka mahdollista ilmata etusatulat ilmausruuvin ollessa rikki eli ainoastaan jarruletkua löysäten? Tuo ei kaiketi riitä poistamaan sylinteriin jäävää ilmaa millään.

Ruuvit ovat siis niin huonossa kunnossa, että murenevat varmaankin käsiin koetteassa poistaa. Auto oli huollossa ja toinen etujarrusylinteri otettiin auki ja jarruja ei ilmattu ruuveista em. syystä. Nyt jarruissa sitten ilmaa ja miettis onko muuta (=halvempaa) vaihtoehtoa kuin käydä ostamassa uudet satulat.

Oisko kellään mitään vinkkejä/kommentteja?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

poraa vanhat pois ja uudet nipat
autodidakti
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Ilmausruuvit kaasupillillä punaiseksi ja sitten vaikka milliä liian pienellä lenkillä yritystä, jos normaalikoko on jo liian löysä.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

-Ilmaruuvi kuumaksi, ja perään heti vedellä jäähdytys kylmäksi.
-Näin metallille tulee kaksi liikettä, eli laajennus ja supistus. Älä lähde vääntämään kuumaa rautaa.
- Ruiskuta reilusti CRC;tä ( tms..).
-Jos ei aukea "alikoko" avaimella, niin nytkytä ilmaruuvia lukkopihdeillä.
Lukkopihdit pitää olla sellaiset, joissa on leuoissa tasainen otepinta,
nimittäin niissä vitosen tarjouspihdeissä on otepinta vain kärjissä
(vrt. papukaijan nokka ).

HUOM: kuumennuksessa on se vaara että, jos jarruletku on lähellä, niin
se posahtaa kuumuudesta hajalle ja irti (...on tullut kokeiltua).
Eli oikeastaan nuo kuumennus toimet pitäisi tehdä satula irti.

KONSTI: Satulan voi saada ilmattua myös jarruletkun kautta. Satula vaan pitää silloin irroittaa, että letkua pääsee pyörittämään. Hyvä apuväline on
varaosaliikkeestä ostettava halpa ilmauslaite (korkki-letku-venttiili).
Korkki tulee jarrunestesäiliön korkin paikalle, ja letku/venttiiili vararenkaan ilmaventtiiliin. Tällä paineella ilma tirisee löysätyn jarruletkun kierteiden välistä. :idea:

MUTTA: jos satula on sellaisessa kunnossa, että ilmaruuvi ei aukea, niin
muutakin vikaa on tulossa, eli suosittelen satulan vaihtoa : uusi/ kunnostettu/ käytetty
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

:oops: eka viestissä lukihäiriö, niitä ei oltu vielä katkaistu :oops:
em. lisäksi:
irroitusaineen voi laittaa muhimaan etukäteen (päiviä)
vanha konsti yrittää ensin vähän kiinnipäin ja sitten auki. Itsellä se tulee luonnostaan :lol:
Uusien nippojen kierteisiin voi tarjota hiukan rasvaa.
autodidakti
Heekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 24.06.2007 20:02

Re: lisää...

Viesti Kirjoittaja Heekka »

Henry V. kirjoitti:
KONSTI: Satulan voi saada ilmattua myös jarruletkun kautta. Satula vaan pitää silloin irroittaa, että letkua pääsee pyörittämään. Hyvä apuväline on
varaosaliikkeestä ostettava halpa ilmauslaite (korkki-letku-venttiili).
Korkki tulee jarrunestesäiliön korkin paikalle, ja letku/venttiiili vararenkaan ilmaventtiiliin. Tällä paineella ilma tirisee löysätyn jarruletkun kierteiden välistä. :idea:

MUTTA: jos satula on sellaisessa kunnossa, että ilmaruuvi ei aukea, niin
muutakin vikaa on tulossa, eli suosittelen satulan vaihtoa : uusi/ kunnostettu/ käytetty
Jees. Oikeastaan se yksi kysymys olikin onko tuo letkuilmaus muka mahdollista? Miten tuon satulan rakenne eli mitä hyötyä löysätä jarruletkua ja tirisyttää siitä välistä ilmaa pois, jos ilma on siellä sylinterin sisällä? Onko ilmausnippa ja jarruletku muka samassa kohtaa (vierekkäinhän ovat) niin, että ihan sama kumpaa löysää? Eli satulan sisällä ei ole kanavaa joka kulkee niin, että viimeinen kohta on ilmausnippa vai ovatko nippa ja letku samassa kanavassa vierekkäin?

Tämä kysymys siksi, että pajalla kivenkovaan väittivät tämän toimivan ja "näin näitä on ilmattu", muttakun siellä vaan on sitä ilmaa. Joutuu pumppaamaan, jotta jarrut toimivat ja pajan mukaan ihan OK tilanne. Ja jarrut olivat kunnossa ennen tuota, siitä ei ole mitään epäselvää. Kumma homma vaan, kun "näin näitä voi ilmata", mutta kun jarruissa selkeästi ilmaa. Eli siis olivat ilmanneet pedalia painamalla ja jarruletkua satulasta löysäten.

Satulat näyttävät olevan ihan OK kunnossa muuten (ulkoisesti), joten en viitsisi uusia vain tuon takia. Ja mahdollisen vuodon voi sitten korjata tulevaisuudessa tiivisteillä. Nipat vaan ovat aivan syöpyneet niissä ei ole mitään otepintaa. Ja pajalla pelkäsivät kuten itsekkin pelkään, että eivät ehjänä irtoa. Tuosta syystä ei oltu edes yritetty niitä vaan jätetty jarruihin ilmaa (eikä viitsitty edes mainita tuosta ennen kuin lähdin ajoon).

Tarkoitukseni oli koettaa hioa tuota dremelillä ja hitsailla (sähköllä) siihen mahdollisuuksien mukaan mutteria, josko sais nipan irti ja uutta perään. Tuossahan tulee sitten se lämmitys kylkiäisenä :)

Tuosta jarruletkun posahtamisesta eli puhutaan varmaan siitä, että jarruneste lämpenee liiaksi, kun satulaa lämmitetään? Itse letkunhan voi ulkoisesti suojata lämmönlähteeltä.

Osaisiko joku vielä kertoa millaiset nipat noihin menee (kierteet jne), eli voisi Biltemasta (fillarimiehelle VEHO/Merteil liian kaukana) hakea?

felmit: Kierteiden uusimisessa on se ikävä homma, että sylinteriin pääsee väkisin siinä touhussa hiukan metallisilppua ja...
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Paineen alaisena ilma on siellä "etummaisena". Jos haet tarvikeliikkeestä
tuon apuvälineen, niin ilmat tosiaan tirisee sieltä kierteen juuresta.
(polkemalla tulee edestakaista liikettä, jolloin kuplat harhailee, ainakin hitaammin ).

PS: jos avaat limupullon, niin ne kuplat tulee ensin :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: lisää...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Henry V. kirjoitti:PS: jos avaat limupullon, niin ne kuplat tulee ensin :wink:
Entä jos pullo on ylösalaisin, lopputuloksena pullo on täynnä ilmaa :lol:

Sinne satulaanhan voi jäädä ilmatasku, ja silloin ne ilmat ei sieltä tule ulos. Ilmausruuvi lienee sen takia aina ylimmässä kohdassa. No riippuen nyt ihan sen letkun paikasta ja satulan rakenteesta. (...mutta kyllä minä noin ilmasin volkkarin satulan ja ihan riittävän hyvä tuli)

[Pitää ottaa auto käteen ja ravistaa ne ilmat sieltä pihalle]

Sen verran vielä ilmauksesta, jotta se on joskus aika työlästä, jos se ilmakupla sattuu olemaanjossain putken puolessä välissä. jarruletkua kun ei voi pitää paljoa auki ja pitäisi saada koko ajan sinne painetta lisää ja lisää, ettei imase ilmaa sisään siitä letkun juuresta. Toinen siis alkaa painamaan poljinta, toinen avaa letkun, ja laittaa kiinni juuri ennen kuin poljin menee lattiaan, ja uudestaan ja uudestaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

suonipihdit letkuun
satula pöydälle, pysttyy vanhan työstämään :lol:

Jo pelkkiä paloja vaihtaessakin on helppo putsata kaikki kertyneet ruosteläjät pinnoilta, avata ja huoltaa nipat jne.
Viimeksi muokannut felmit, To 26.07.2007 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Se työläys tulee juuri siitä polkemisesta : ilmakuplat kulkee edestakaisin.
Tämän näkee hyvin, jos laittaa läpinäkyvän letkun ilmaruuviin....

Ilmaruuvi tietenkin laitetaan parhaaseen kohtaan, mutta tässä tapauksessa pitää kai tyytyä toiseksi parhaaseen ? Kyllä se tasainen paine, ja riittävä virtaus saa ilman liikkeelle myös sieltä taskusta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Henry V. kirjoitti: Ilmaruuvi tietenkin laitetaan parhaaseen kohtaan, mutta tässä tapauksessa pitää kai tyytyä toiseksi parhaaseen ?
No jos löysää ne kaksi jarrusatulan kiinnitysruuvia ja antaa satulan roikkua letkusta niin on sekin parhaassa paikassa. Palojen väliin tietysti jotain ettei puhalla mäntiä ulos.
Heekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 24.06.2007 20:02

Viesti Kirjoittaja Heekka »

EPILOGI:

Autossa taas jarrut. Hain uudet nipat, asensin ne ja ilmasin niistä.

Etunipan tekniset tiedot M8x1.25 pituus 35,5mm (tarvikeliikkeen mukaan), mutta aivan turhan pitkä tuokin.

Vanhat nipat tuli ulos kauniisti pyytämällä. Toinen avaimella ja toinen lukkopihdeillä. Eli valmiustilaan saatetut hitsikamat ja liekittimet saivat vapaapäivän.

Pääsylinteriin ei tosiaan ollut päässyt ilmaa eli toisella puolella sitä ei ollut. Sensijaan tällä uusitulla "kyllä tää tästä letkusta ilmautuu"-puolella oli eli h:von p:skat moiselle ilmaustavalle. Eli letkussa sitä ei ollut vaan siellä sylinterissä mistä se ei tule tuota letkua pitkin näemmä ainakaan tuolla satulalla.

Nestesäiliön korkkiin menevää ilmaus-hässäkkää en löytänyt Motonetista/Biltemasta. Pitänee jostain kaivaa ylimääräinen kansi ja tehdä moinen itse tulevaisuuden varalle.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Neste/ ilmat tulee läpi vapaavirtauksellakin, jos on vaan aikaa...
letku vain ilmausruuvin päähän ja toinen pää pulloon, mieluiten vähän nestettä pohjalle ja letkun pää sinne. Pullon voi laittaa nipan yläpuolelle.
autodidakti
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

Heekka kirjoitti:EPILOGI:

Autossa taas jarrut. Hain uudet nipat, asensin ne ja ilmasin niistä.

Etunipan tekniset tiedot M8x1.25 pituus 35,5mm (tarvikeliikkeen mukaan), mutta aivan turhan pitkä tuokin.

Vanhat nipat tuli ulos kauniisti pyytämällä. Toinen avaimella ja toinen lukkopihdeillä. Eli valmiustilaan saatetut hitsikamat ja liekittimet saivat vapaapäivän.

Pääsylinteriin ei tosiaan ollut päässyt ilmaa eli toisella puolella sitä ei ollut. Sensijaan tällä uusitulla "kyllä tää tästä letkusta ilmautuu"-puolella oli eli h:von p:skat moiselle ilmaustavalle. Eli letkussa sitä ei ollut vaan siellä sylinterissä mistä se ei tule tuota letkua pitkin näemmä ainakaan tuolla satulalla.

Nestesäiliön korkkiin menevää ilmaus-hässäkkää en löytänyt Motonetista/Biltemasta. Pitänee jostain kaivaa ylimääräinen kansi ja tehdä moinen itse tulevaisuuden varalle.
8) Terve! Itse olen ilmaillut aikanaan ongelmatapauksia seuraavasti :shock: Säiliö nestettä täyteen, kannen paikalle esim. roiskeläppäkumista kansi, jossa n. 5 mm:n reikä. Siitä varovasti paineilmaa piiskalla säiliöön ts. pieni ylipaine säiliössä kokoajan. Tässä vaiheessa avustaja avaa ilmaruuvia tai jos em. on jumissa niin raottaa esim. pienellä ruuvitaltalla männäntiivistettä niin kaikki ilma poistuu. Sen jälkeen jarrut ovat kuin kantoon polkaisisi! :lol:
Vastaa Viestiin