201:n käsijarru, onko nostettava kädet pysyyn...?
201:n käsijarru, onko nostettava kädet pysyyn...?
Olen muutaman kerraan säätänyt ( pari vuotta vanhat levyt ja kengät ) 201:n käsijarrun "nahkoille" ja käsijarru nousee noin 5 rapsahdusta, mutta se on siitä huolimatta surkea ! Kenkien koko viittaa lelukauppaan ?
Huono käsijarru on tosi ongelmallinen peräkärryn kanssa mäkimaastossa.
Pitää olla koivuhalko mukana pyörän alle.
Onko ideoita vai oletteko nostaneet kädet pystyyn ?
Eki
Huono käsijarru on tosi ongelmallinen peräkärryn kanssa mäkimaastossa.
Pitää olla koivuhalko mukana pyörän alle.
Onko ideoita vai oletteko nostaneet kädet pystyyn ?
Eki
W201, 2,5 D, vm91
Kyllä kunnossa oleva käsijarru kohtuu hyvin pitää. Jos käsijarrunkenkien levittäjät on jumissa tai jo valmiiksi työasennossa, niin teho on huono.
Eli löysää auton alta vaijerinsäädöstä vaijerit löysälle ensin. Sitten pyörästä tiukalle, eli ihan jumiin ja hiukan auki. Levittäjien tulee olla tosi herkät, jotta käkkäri pitää kunnolla. Ihan lopuksi vasta auton alta vaijerinsäädöllä kahva sopivaksi.
Muissa mersuissa on nuo samat kengät, mutta niitä komennetaan jalalla, joten menevät tiukempaan. Huomasin joskus omissa 190:ssä samaa, että teho oli hiukan riittämätön, jos mitään häikkää oli säädöissä.
Eli löysää auton alta vaijerinsäädöstä vaijerit löysälle ensin. Sitten pyörästä tiukalle, eli ihan jumiin ja hiukan auki. Levittäjien tulee olla tosi herkät, jotta käkkäri pitää kunnolla. Ihan lopuksi vasta auton alta vaijerinsäädöllä kahva sopivaksi.
Muissa mersuissa on nuo samat kengät, mutta niitä komennetaan jalalla, joten menevät tiukempaan. Huomasin joskus omissa 190:ssä samaa, että teho oli hiukan riittämätön, jos mitään häikkää oli säädöissä.
Levitysmekanismien kunto on juurikin ratkaiseva, kannattaa purkaa jarrut ja herkistellä ne mekanismit niin että varmasti pelaa.
Itellä oli ex-sataysikympissä täysin jumissa, oli kuin yhtä rautaa koko hoito.
Jos näin on niin kahvan saa kiskoa takapenkille asti eikä silti pidä.
Itellä oli ex-sataysikympissä täysin jumissa, oli kuin yhtä rautaa koko hoito.
Jos näin on niin kahvan saa kiskoa takapenkille asti eikä silti pidä.
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
löysää ensin vaijeri auton pohjasta, 13mm pultinkanta, sitten säädät rummuista kengät nihkeiksi rumpuja vasten, ja sitten kiristät auton alta pultin kannasta vaijerit "melkein" tiukaksi. ei ylitiukkaan muuten polkimesta tulee sikajäykkä.
jos ei onnistu noilla, niin sulla on kengät täysin loppu.
jos ei onnistu noilla, niin sulla on kengät täysin loppu.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
Säätämisen kanssa murheita
Itsellä 124 300 d värkkäsi monia vuosia jarrujen tehottomuus ja säätämisen vaikeus, oli sitä ongelmaa että vaikka kuinka koitti säätää niin juuri sai katsastuksen ajaksi kuntoon että sai leiman, kengät , jouset,linkut ja rummut hyvät.
Kunnes tänä kesänä otin sitten asian pikkasen tarkempaan syyniin, niin löytyihän se vika, pelkääjän puolen seisontajarruvaijeri rummun päästä kuori rikki ja jumissa, siinä on ollut vikaa monia vuosia.
Sillä aina kun on säätänyt lähelle, niin on pitänyt hetken aikaa kun vaijeri on liikahtanut kuorineen ja on jäänyt sen jälkeen laahaan pikkasen päälle kun ei ole palauttanut, niin senhän silloin tietää että kengät kuluu ja kohtapa ei pitänytkään vaan, vaati aina uuden säädön.
Uudet takimmaiset vaijerit kehiin, entiset ollu paikoillaan melkein 18 vuotta, niin että olishan nuo ollu aiheellista vaihtaa jo vuosia sitten kun hintaakaan ei ollut kuin 31 €.
Nyt pelaa jarrut kuin uutena, poljin painuu jotain neljä napsausta ja pitää ja palauttaa.
Eihän tämä vika välttämättä viittaa ejuvosen 201 vaivaan, mutta tästä saattaa olla yleisesti apua foorumin lukijoille, kun itse en kuitenkaan aikaisemmin huomannut sen koommin tarkastaa vaijereiden kuntoa, vaan pelkästään näiden linkkujen toiminnat, joissa ei ole ollut koskaan liikkumisen kanssa onkelmia.
Kunnes tänä kesänä otin sitten asian pikkasen tarkempaan syyniin, niin löytyihän se vika, pelkääjän puolen seisontajarruvaijeri rummun päästä kuori rikki ja jumissa, siinä on ollut vikaa monia vuosia.
Sillä aina kun on säätänyt lähelle, niin on pitänyt hetken aikaa kun vaijeri on liikahtanut kuorineen ja on jäänyt sen jälkeen laahaan pikkasen päälle kun ei ole palauttanut, niin senhän silloin tietää että kengät kuluu ja kohtapa ei pitänytkään vaan, vaati aina uuden säädön.
Uudet takimmaiset vaijerit kehiin, entiset ollu paikoillaan melkein 18 vuotta, niin että olishan nuo ollu aiheellista vaihtaa jo vuosia sitten kun hintaakaan ei ollut kuin 31 €.
Nyt pelaa jarrut kuin uutena, poljin painuu jotain neljä napsausta ja pitää ja palauttaa.
Eihän tämä vika välttämättä viittaa ejuvosen 201 vaivaan, mutta tästä saattaa olla yleisesti apua foorumin lukijoille, kun itse en kuitenkaan aikaisemmin huomannut sen koommin tarkastaa vaijereiden kuntoa, vaan pelkästään näiden linkkujen toiminnat, joissa ei ole ollut koskaan liikkumisen kanssa onkelmia.
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
W 212 350 CDI -09
Käsikahva, ei jalkakahva....
Muistakaa, et kysymyksessä käsikahva, ei jalkakahva ! Täytyy tarkistaa, et vaijerin kuori kunnossa. Eki
W201, 2,5 D, vm91
Mie ajelin w201 -85:sella 5vuotta ja pari sataa tuhatta. Käsijarru oli onneton koko sen ajan. taakse vaihdettiin kaikki jarruosat ja vaijerit sun muut - silti ei pitänyt mielestäni mitenkään kehuttavasti. Sen verran kyllä, ettei katsastuksessa ikinä tuottanut ongelmia.
Tiedä häntä sitten. On tuo poljinsysteemi muuten paljon kätevämpi, kun w124:seen siirryin. En tiedä, miksi sitä ihmiset karsastaa.![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Tiedä häntä sitten. On tuo poljinsysteemi muuten paljon kätevämpi, kun w124:seen siirryin. En tiedä, miksi sitä ihmiset karsastaa.
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Käsijarru
Oletko tarkistanut etupäästä tämän vivun mistä vaijerit lähtee Minulla oli
se antanut periksi vaikka kenkät olvat kuinka lähellä tahansa ei pitänyt
Kun etupää korjattiin kyllä nyt pitää Kyllä ne rummut on aivan riittävät kun kaikki muu on kunnossa
se antanut periksi vaikka kenkät olvat kuinka lähellä tahansa ei pitänyt
Kun etupää korjattiin kyllä nyt pitää Kyllä ne rummut on aivan riittävät kun kaikki muu on kunnossa
- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
Jos osat liikkuvat, mutta pitoa ei silti ole, niin vika voi olla muualla.
Lasittunut jarru ei pidä hyvin. Jarru lasittuu, jos ajelee jarru päällä.
Pitoa saa karhentamalla sekä jarrukengän että rummun. Lasittunut,
kiiltävä osa hiotaan karkealla hiomapaperilla tai teräsharjalla karheaksi.
Samalla poistuu mahdolliset liat ja ruosteet välistä.
Loppuun kuluneet osat tulee uusia. Jos uusii vain kengät, kannattaa
harkita rummun sorvauttamista, jos se on syvillä urilla.
Jos osissa on öljyä, kannattaa vaihtaa kengät ja puhdistaa rumpu
rasvanpoistoaineella ja sitten vielä karhentaa se hiomalla.
Lasittunut jarru ei pidä hyvin. Jarru lasittuu, jos ajelee jarru päällä.
Pitoa saa karhentamalla sekä jarrukengän että rummun. Lasittunut,
kiiltävä osa hiotaan karkealla hiomapaperilla tai teräsharjalla karheaksi.
Samalla poistuu mahdolliset liat ja ruosteet välistä.
Loppuun kuluneet osat tulee uusia. Jos uusii vain kengät, kannattaa
harkita rummun sorvauttamista, jos se on syvillä urilla.
Jos osissa on öljyä, kannattaa vaihtaa kengät ja puhdistaa rumpu
rasvanpoistoaineella ja sitten vielä karhentaa se hiomalla.