201:n käsijarru, onko nostettava kädet pysyyn...?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

201:n käsijarru, onko nostettava kädet pysyyn...?

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Olen muutaman kerraan säätänyt ( pari vuotta vanhat levyt ja kengät ) 201:n käsijarrun "nahkoille" ja käsijarru nousee noin 5 rapsahdusta, mutta se on siitä huolimatta surkea ! Kenkien koko viittaa lelukauppaan ?
Huono käsijarru on tosi ongelmallinen peräkärryn kanssa mäkimaastossa.
Pitää olla koivuhalko mukana pyörän alle.
Onko ideoita vai oletteko nostaneet kädet pystyyn ?

Eki
W201, 2,5 D, vm91
lonkero
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 18.07.2007 21:28

Viesti Kirjoittaja lonkero »

kun on tullu talvikelillä vinoa heiteltyä, olen huomannu saman ongelman. vaikka säätää miten piukalle niin ei kunnolla pidä. ja joka leimalle on pakko tsekata käkkäri. teho on surkea. :(
190E 2.3 -89
C 280T -98
E 200 -07
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kyllä kunnossa oleva käsijarru kohtuu hyvin pitää. Jos käsijarrunkenkien levittäjät on jumissa tai jo valmiiksi työasennossa, niin teho on huono.

Eli löysää auton alta vaijerinsäädöstä vaijerit löysälle ensin. Sitten pyörästä tiukalle, eli ihan jumiin ja hiukan auki. Levittäjien tulee olla tosi herkät, jotta käkkäri pitää kunnolla. Ihan lopuksi vasta auton alta vaijerinsäädöllä kahva sopivaksi.

Muissa mersuissa on nuo samat kengät, mutta niitä komennetaan jalalla, joten menevät tiukempaan. Huomasin joskus omissa 190:ssä samaa, että teho oli hiukan riittämätön, jos mitään häikkää oli säädöissä.
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Levitysmekanismien kunto on juurikin ratkaiseva, kannattaa purkaa jarrut ja herkistellä ne mekanismit niin että varmasti pelaa.

Itellä oli ex-sataysikympissä täysin jumissa, oli kuin yhtä rautaa koko hoito.

Jos näin on niin kahvan saa kiskoa takapenkille asti eikä silti pidä.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

löysää ensin vaijeri auton pohjasta, 13mm pultinkanta, sitten säädät rummuista kengät nihkeiksi rumpuja vasten, ja sitten kiristät auton alta pultin kannasta vaijerit "melkein" tiukaksi. ei ylitiukkaan muuten polkimesta tulee sikajäykkä.

jos ei onnistu noilla, niin sulla on kengät täysin loppu.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ei nuo levittimet paljoa maksakaan, esim kl:ssä 10€/kpl.
Kannattanee vaihtaa jos alkaa pahasti olemaan jumissa :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Säätämisen kanssa murheita

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Itsellä 124 300 d värkkäsi monia vuosia jarrujen tehottomuus ja säätämisen vaikeus, oli sitä ongelmaa että vaikka kuinka koitti säätää niin juuri sai katsastuksen ajaksi kuntoon että sai leiman, kengät , jouset,linkut ja rummut hyvät.

Kunnes tänä kesänä otin sitten asian pikkasen tarkempaan syyniin, niin löytyihän se vika, pelkääjän puolen seisontajarruvaijeri rummun päästä kuori rikki ja jumissa, siinä on ollut vikaa monia vuosia.

Sillä aina kun on säätänyt lähelle, niin on pitänyt hetken aikaa kun vaijeri on liikahtanut kuorineen ja on jäänyt sen jälkeen laahaan pikkasen päälle kun ei ole palauttanut, niin senhän silloin tietää että kengät kuluu ja kohtapa ei pitänytkään vaan, vaati aina uuden säädön.

Uudet takimmaiset vaijerit kehiin, entiset ollu paikoillaan melkein 18 vuotta, niin että olishan nuo ollu aiheellista vaihtaa jo vuosia sitten kun hintaakaan ei ollut kuin 31 €.
Nyt pelaa jarrut kuin uutena, poljin painuu jotain neljä napsausta ja pitää ja palauttaa.

Eihän tämä vika välttämättä viittaa ejuvosen 201 vaivaan, mutta tästä saattaa olla yleisesti apua foorumin lukijoille, kun itse en kuitenkaan aikaisemmin huomannut sen koommin tarkastaa vaijereiden kuntoa, vaan pelkästään näiden linkkujen toiminnat, joissa ei ole ollut koskaan liikkumisen kanssa onkelmia.
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Dieselmies on aivan oikeassa. Vaijereilla on myös merkitys käsijarrun toimintaan. Jos vaijerinkuori antaa periksi jännityksen alaisena, käsijarru ei siis pidä kunnolla.

Oikeastaan nuo kaikki käsijarrun osat on niin halpoja, että kaikki kannattaa uusia, jos asia vaivaa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kunnossa oleva käsijarru pitää tosi hyvin, yli kakkosen heilahtaa viisarit konttorilla. Enemmän se näytti lukemia kuin kunnossa olevat kakkoskoppasen kolffin etujarrut :wink:
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Käsikahva, ei jalkakahva....

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Muistakaa, et kysymyksessä käsikahva, ei jalkakahva ! Täytyy tarkistaa, et vaijerin kuori kunnossa. Eki
W201, 2,5 D, vm91
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Mie ajelin w201 -85:sella 5vuotta ja pari sataa tuhatta. Käsijarru oli onneton koko sen ajan. taakse vaihdettiin kaikki jarruosat ja vaijerit sun muut - silti ei pitänyt mielestäni mitenkään kehuttavasti. Sen verran kyllä, ettei katsastuksessa ikinä tuottanut ongelmia.

Tiedä häntä sitten. On tuo poljinsysteemi muuten paljon kätevämpi, kun w124:seen siirryin. En tiedä, miksi sitä ihmiset karsastaa. :?
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Käsijarru

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Oletko tarkistanut etupäästä tämän vivun mistä vaijerit lähtee Minulla oli
se antanut periksi vaikka kenkät olvat kuinka lähellä tahansa ei pitänyt
Kun etupää korjattiin kyllä nyt pitää Kyllä ne rummut on aivan riittävät kun kaikki muu on kunnossa
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mullaki tenavassa käkkärin teho on aivan surkea. niin se vain silti jokavuoi menee katsastuksesta läpi ilman säätämisiä :shock:
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Kiitokset Jape:lle ! Molemmat käsijarrun kuoret poikki pyörien päästä. Panin samalla uudet kengät. Vaijerin kuorilla on merkitystä, mutta olisin toivonut enemmän käyttövarmuutta myös vanhalle käsijarrulle. Eki
W201, 2,5 D, vm91
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Taisinpa minä mainita tuon vian ennen japen kommenttia, Jape vain tuumasi etä Dieselmies on oikeassa :wink:
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos osat liikkuvat, mutta pitoa ei silti ole, niin vika voi olla muualla.

Lasittunut jarru ei pidä hyvin. Jarru lasittuu, jos ajelee jarru päällä.

Pitoa saa karhentamalla sekä jarrukengän että rummun. Lasittunut,
kiiltävä osa hiotaan karkealla hiomapaperilla tai teräsharjalla karheaksi.
Samalla poistuu mahdolliset liat ja ruosteet välistä.

Loppuun kuluneet osat tulee uusia. Jos uusii vain kengät, kannattaa
harkita rummun sorvauttamista, jos se on syvillä urilla.

Jos osissa on öljyä, kannattaa vaihtaa kengät ja puhdistaa rumpu
rasvanpoistoaineella ja sitten vielä karhentaa se hiomalla.
Vastaa Viestiin