w124 kytkimen ilmaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hyrgas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 15.03.2004 23:03
Paikkakunta: oulu

w124 kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja hyrgas »

Hieman jo lueskelin vinkkejä kytkimen ilmauksesta eli ymmärsinkö oikein etten voi ilmata kytkintä alipainepumpulla? Mistä kohti löytyy tämä kytkimen ilmausruuvi?
w124 250td -88
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Korjausoppaassa luki jotain että pitää vetästä etujarrulta letku kytkimen ilmausruuviin ja sillälailla kikkailla... Omassa ilmattiin niin että isä paino kytkintä ja lisäili nestettä säiliöön ja minä makasin auton alla ja vääntelin ruuvia kiinni ja auki, kunnes saatiin uutta testettä ulos sieltä... Olisikos tuo ilmausruuvi ollut jossain siinä etuovien kohdilla ja osotti vielä muistaakseni taakse päin... Ei muista enää ihan kunnolla kun kyseisestä remontista melkein kk aikaa :oops:
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
mw124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 05.12.2006 00:07

Viesti Kirjoittaja mw124 »

Nyt tulee suoraa lainausta korjausoppaasta:
1 Kytkimen ilmaus on suoritettava aina nestepiirin oltua jostain syystä avattuna. Ilmaus on syytä tehdä myös siinä tapauksessa, jos poljintuntuma muuttuu omituiseksi tai kytkipoljin ei palaudu kunnolla yläasentoonsa.

2 Nosta auton etupää alustapukeille.

3 Tarkasta että jarrunestesäiliö on täynnä.

4 Irrota suojahatut sekä kytkimen että oikean etujarrun ilmausruuveista.
Kytkimen ilmausruuvi sijaitsee vaihteiston kylkeen kiinnitetyssä työsylinterissä.

5 Liitä läpinäkyvä letku jarrun ilmausruuviin.

6 Avaa jarrun ilmausruuvia ja pyydä apulaista painamaan jarrupoljin hitaasti pohjaan. Sulje ilmausruuvi ja anna apulaisen vapauttaa jarrupoljin. Toistakaa tätä, kunnes letku on täynnä jarrunestettä. Tuki letkun pää sormellasi ja liitä se sitten kytkimen ilmausruuviin.

7 Avaa molemmat ilmausruuvit ja pyydä taas apumiestä painamaan jarrupoljin pohjaan. sulje jarrun ilmausruuvi ja anna apulaisen nostaa poljin ylös. Tätä toistetaan kunnes letkussa ei enää kulje ilmakuplia.

8 Varmista, että molemmat ilmausruuvit ovat kiinni ennen kuin irrotat letkun. Aseta suojahatut paikoillee ja tarkasta lopuksi jarrunesteen määrä. :lol:
MB 308d 91

Projekti:
MB 200 D W123 -81

Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Avatar
hyrgas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 15.03.2004 23:03
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja hyrgas »

Onko tietoa minkä paksuista letkun tulisi olla, jotta se olisi sopiva ilmausruuvin ympärille. Ja kuinka pitkä suunnilleen?
w124 250td -88
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Tein ilmauksen isolla lääkeruiskulla. Nestettä suoraan työsylinterin ilmausruuvista sisään ja aina välillä tarkistus ettei säiliö täyty yli.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

hyrgas kirjoitti:Onko tietoa minkä paksuista letkun tulisi olla, jotta se olisi sopiva ilmausruuvin ympärille. Ja kuinka pitkä suunnilleen?
Sisähalkaisija 6mm ja pituus noin 1,5m.

Tuohon korjausoppaan kohtaan 7 toteamuksena, että hyvin toimi yksinkin. Molemmat ilmaruuvit jonkinverran auki ja polkemista niin kauan kun jarrunestesäiliöön tulee ilmaa.
Avatar
hyrgas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 15.03.2004 23:03
Paikkakunta: oulu

tarviiko klemmareita

Viesti Kirjoittaja hyrgas »

Molemmat ilmaus ruuvit ovat auki. Jarru poljin poljettaessa niin jäykkä, että pelottaa että letku irtoaa. onko muilla ollu tarvetta kiinnittää ilmaus letkua kiinni. Kytkimen ilmausruuvi on niin auki että poljettaessa jarrua ilmausruuvin juuresta tulee nestettä. Kannattaako jarrunestesäiliön kantta pitää auki työn ajan?
w124 250td -88
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

tukos jossain :!:
Säilössä on huohotus, mutta eihän se haittakaan
autodidakti
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kytkimen saa ilmattua polkemalla suoraan kapiinista käsin
alku on hankalin mutta kun se alkaa polkimen loppu osassa hiukan ottamaan niin
liikutella poljinta siinä kohdassa jossa paine tuntuu ja välillä pitää hetken pohjassa ja hyvin harvoin päästää polkimen käymään ylhäällä

olpas sekavaa :oops:

ja kaikki tämä ilman letkuja ja ilmaruuvit visusti kiinni 10mim ja kytkin toimii
Viimeksi muokannut xr, Ma 23.07.2007 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
hyrgas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 15.03.2004 23:03
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja hyrgas »

Varmaankin siellä on jokin tukos. Letku poksahti irti. Kytkintähän ei tarvitse pumpata? Täytyy varmaan seuraavaksi kiinnittää letkut. Ei siis onnistunut kytkimen ilmaus tänään.
w124 250td -88
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Kun irroitit ilmausruuvin työsylinteristä niin tuliko sieltä nestettä? Oli omassa joskus niin tukossa että piti työntää rautapiikki (tikka) siitä sisään että alkoi tulemaan mustaa mönjää sylinteristä. Oli alkuperäiset nesteet siellä muhineet 16 vuotta... Valuttelin ensin putket kaikki tyhjiksi ettei mene pilaamaan puhdasta jarrunestettä.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: w124 kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tai vaikka w212 kytkimen ilmaus jotta neste vaihtuisi. Tuli tuollainen paineilma härveli ostettua mikä ilmausruuviin liitetään. Mitä käy jos sen liittää kytkimen ilmausruuviin ja vetää kahvasta?
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja atlas »

markoala kirjoitti:Tai vaikka w212 kytkimen ilmaus jotta neste vaihtuisi. Tuli tuollainen paineilma härveli ostettua mikä ilmausruuviin liitetään. Mitä käy jos sen liittää kytkimen ilmausruuviin ja vetää kahvasta?
Samalla tavalla ilmautuu ja nesteet vaihtuu...kunhan aukauisee vaan ilmaus ruuvia pikkaisen..mullakin sattunut muuten että parivuotta vanhat nesteet kytkimessä niin aivan mustaa paskaa...oisiko tarvike sylinterillä ja kumilaadulla osansa kun orkkis sylkyssä ja noin ainakin 10v vuotta vanhoissa nesteissä ei ollut musta..ihan normi väristä nestettä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin