W124 300td tikittää, ASD kateissa...
W124 300td tikittää, ASD kateissa...
Elikkäs auto on -90 300 td automaatti. Olen ajellut sillä noin vuoden verran jolloin autossa ei ilmennyt mitään vikaa (vaikka yli 500tkm oli jo silloin mittarissa). Käsittääkseni autossa pitäisi olla ASD-lukko. Alkutalvesta se toimikin ja nopeusmittarin keskellä oleva kolmiovalo paloi ahkerasti risteyksistä lähdettäessä. Talven eräänä aamuna mersu kuitenkin tuuppikin vain toisella takarenkaalla, eikä kolmiovalo ole sen jälkeen palanut. Mistä moinen?
Nykyisin koneen etuoikealta kuuluu tikitystä muistuttava ääni tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla. Ihan kuin jokin muovinpalanen työnnettäisiin tuulettimen siipien väliin... :/ Eräs tuttu epäili alipainepumppua, mutta eikö äänen pitäisi silloin muuttua jarrua painettaessa?
Autolla on ajettu nyt 560tkm ja muuten se toimii hienosti. Käynnistyy hienosti ja kulutuskin on ollut matka-ajossa alle 6.5 litraa/100km.
Olen kiitollinen kaikenlaisista neuvoista sekä epäilyistä!! Kirjotelkaa rohkeasti jos on kokemuksia vastaavista!
Nykyisin koneen etuoikealta kuuluu tikitystä muistuttava ääni tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla. Ihan kuin jokin muovinpalanen työnnettäisiin tuulettimen siipien väliin... :/ Eräs tuttu epäili alipainepumppua, mutta eikö äänen pitäisi silloin muuttua jarrua painettaessa?
Autolla on ajettu nyt 560tkm ja muuten se toimii hienosti. Käynnistyy hienosti ja kulutuskin on ollut matka-ajossa alle 6.5 litraa/100km.
Olen kiitollinen kaikenlaisista neuvoista sekä epäilyistä!! Kirjotelkaa rohkeasti jos on kokemuksia vastaavista!
Toimiikos se alarivin neliön mallinen ASD valo? Jos vikatila päällä eikä se kolmio syty niin tuon ASD valon pitäisi kyllä palaa jatkuvasti. Normaalisti se syttyy virrat päälle laitettaessa ja sammuu kun auton täräyttää käyntiin. Kaikenlaisia edellisen omistajan virityksiä voi tietty löytyä, virrat vedetty viereiseltä polttimolta jne...
Tuossa vähän ASD vikadiagnostiikkaa-> http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... gnostiikka

Tuossa vähän ASD vikadiagnostiikkaa-> http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... gnostiikka
Ei se alarivin ASD-valo pala. Ohjekirjan mukaan sen pitäisi palaa kun lukossa on joku häikkä. Onko tosi että perän öljyt katsotaan konehuoneesta? Vai miksi siellä on hydrauliikkaöljysäiliö ja sieltä lähtee letkut perään... Mietin vain että voisiko tuolla ääntämisellä ja perän temppuilulla olla yhteyttä toisiinsa..? Selasin joitakin keskusteluja mersufoorumilla ja joissain tapauksissa samanlainen ääni oli johtunut esim. alipainepumpun tai hydrauliikkapumpun katkenneesta akselista. Onko tämä jo liian kaukaa haettua? 

Perään liittyy kahdet eri öljyt, ne toiset ovat hydrauliikkaöljyt ja ne kytkevät sitä lukkoa kiinni. Nämä öljyt ovat siinä konehuoneen säiliössä. Ne toiset, varsinaiset peräöljyt ovat siellä perässä...näin olen sen ymmärtänyt
Eli nyt aluksi sinun pitäisi saada se asd valo palamaan, silloin kun virrat on kytketty eikä moottori vielä käy. Aloitat katsomalla sulakkeet, onhan sinulla ohjekirja ? ja jos sulake on ehjä niin sitten katsot polttimon. Normaalisti se siis ensin palaa, ja sitten sammuu kun kone käynnistyy (ja hydrauliikkaöljyt saavat paineen aikaiseksi tjms.). Mikäli se jää palamaan, niin silloin on jossakin jotakin vikaa, jonka tietokone on huomannut.
Toimiiko abs jarrut normaalisti ? Ilmeisesti asd käyttää samoja antureita tutkiakseen pyörien nopeuseroja. Mikäli anturi/t on rikki, poikki, paskaset, ei myöskään asd voi toimia.
Olethan myös katsonut, että sitä hydrauliikkaöljyä on siellä, ja olikos niin, jotta koneen ollessa käynnissä sitä pitäisi tulla jotakin letkua pitkin sinne säiliöön, eli se kiertää siellä. Muistaakseni ne hydrauliikkaöljyt ei sitten saisi olla päässyt loppumaan, muuten jotakin hajoaa, siis _muistaakseni_ eli olen ehkä lukenut täältä
Kyllä siihen jonkinsortin tietokoneboxi varmaankin jossakin on. Asiantuntijat valaiskoot lisää.

Eli nyt aluksi sinun pitäisi saada se asd valo palamaan, silloin kun virrat on kytketty eikä moottori vielä käy. Aloitat katsomalla sulakkeet, onhan sinulla ohjekirja ? ja jos sulake on ehjä niin sitten katsot polttimon. Normaalisti se siis ensin palaa, ja sitten sammuu kun kone käynnistyy (ja hydrauliikkaöljyt saavat paineen aikaiseksi tjms.). Mikäli se jää palamaan, niin silloin on jossakin jotakin vikaa, jonka tietokone on huomannut.
Toimiiko abs jarrut normaalisti ? Ilmeisesti asd käyttää samoja antureita tutkiakseen pyörien nopeuseroja. Mikäli anturi/t on rikki, poikki, paskaset, ei myöskään asd voi toimia.
Olethan myös katsonut, että sitä hydrauliikkaöljyä on siellä, ja olikos niin, jotta koneen ollessa käynnissä sitä pitäisi tulla jotakin letkua pitkin sinne säiliöön, eli se kiertää siellä. Muistaakseni ne hydrauliikkaöljyt ei sitten saisi olla päässyt loppumaan, muuten jotakin hajoaa, siis _muistaakseni_ eli olen ehkä lukenut täältä

Kyllä siihen jonkinsortin tietokoneboxi varmaankin jossakin on. Asiantuntijat valaiskoot lisää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Muistan että alkutalvesta asd valo paloi ennen käynnistystä virrat kytkettynä, ja sammui sen jälkeen. Nykyään ei pala mikään muu valo kuin se kolmio keskellä mittaria ennen käynnistystä. Jotenkin minusta tuntuu että vika on sähköpuolella. Hydrauliikkaöljyäkin kun on säiliössä. Oli mikä oli, pakko selvittää ennen seuraavaa talvea...300td:iä tuntuu olevan hankala saada talvikelillä liikkeelle...kiusallista ku toinen takarengas vaan yrittää epätoivosesti tuupata vauhtia pidon rajamailla vaikka on uudet talvirenkaatkin. Ko. auto saattaa kylläkin mennä myyntiin syksyn aikana..riippuu työtilanteesta että vieläkö pitää olla reissuhommissa.
Kiitos tuosta linkistä! Täytyykin huomenna kokeilla tuota johtoshowta kuhan pääsee koti-ouluun
Kiitos tuosta linkistä! Täytyykin huomenna kokeilla tuota johtoshowta kuhan pääsee koti-ouluun

Kannattaa ensin tarkistaa onko ASD-merkkivalon hehku ehjä. Jos näin on, sitten täältä foorumilta hakea ohjeet järjestelmän testaukseen, eli ASD-merkkivalon vilkahdusten perusteella rajataan vikakohde. Itse en proseduuria muista, kun ASD on pelannut moitteetta, mutta täällä foorumilla on aihetta käsitelty riittämiin. 
Edit: AM olikin jo maininnut testiproseduurista.

Edit: AM olikin jo maininnut testiproseduurista.

1991 420 SE
Siellä on 35% lukko vaikka ASD ei pelaisikaan.kimita00 kirjoitti:...Oli mikä oli, pakko selvittää ennen seuraavaa talvea...300td:iä tuntuu olevan hankala saada talvikelillä liikkeelle...kiusallista ku toinen takarengas vaan yrittää epätoivosesti tuupata vauhtia pidon rajamailla vaikka on uudet talvirenkaatkin...
Pasi
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84