M103 tyhjäkäyntioireet, osa II
M103 tyhjäkäyntioireet, osa II
Jatketaas tuota Jukan aloittamaa tyhmäkäyntitopicia.
Allekirjoittaneen autossahan on myös esiinytnyt joutokäynnin heittelyä, kesällä kerran ja tällä viikolla nyt jo kolmeen otteeseen.Tyhjäkäynti sahaa kasvavassa tahdissa välillä 500- 1300 r/min, jos noin kierroskellon tarkkuuden puitteissa puhutaan.
Teinpä äsken asiasta tieteellisiä havaintoja, joiden takia kaivataan nyt lisäideoita.
Huomasin nimittäin, että kone osaa käydä siististi "itsestään". Eli jos myllyn iskee tulille, se jää kyllä pyörimään kauniisti ei-sahaten. Ongelmia syntyy, jos kuski mitenkään häiritsee käymistä, eli painaa kaasua tai tiputtaa kierroslukua vähääkään esim. kääntämällä rattia paikallaan. Jos kaasun päästää / irrottaa ratista, tyhjäkäynti jatkuukin kuvatun lailla sahaten. Kone seis ja uudelleen käyntiin, ja tyhjäkäynti on taas kunnollista.
Ideoita, anyone?
Ja autohan oli siis -89 300TE KAT.
Allekirjoittaneen autossahan on myös esiinytnyt joutokäynnin heittelyä, kesällä kerran ja tällä viikolla nyt jo kolmeen otteeseen.Tyhjäkäynti sahaa kasvavassa tahdissa välillä 500- 1300 r/min, jos noin kierroskellon tarkkuuden puitteissa puhutaan.
Teinpä äsken asiasta tieteellisiä havaintoja, joiden takia kaivataan nyt lisäideoita.
Huomasin nimittäin, että kone osaa käydä siististi "itsestään". Eli jos myllyn iskee tulille, se jää kyllä pyörimään kauniisti ei-sahaten. Ongelmia syntyy, jos kuski mitenkään häiritsee käymistä, eli painaa kaasua tai tiputtaa kierroslukua vähääkään esim. kääntämällä rattia paikallaan. Jos kaasun päästää / irrottaa ratista, tyhjäkäynti jatkuukin kuvatun lailla sahaten. Kone seis ja uudelleen käyntiin, ja tyhjäkäynti on taas kunnollista.
Ideoita, anyone?
Ja autohan oli siis -89 300TE KAT.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tuo säätö voi toimia (ja varmaan toimiikin) erilailla startin jälkeen ja sattuu
asettumaan sopivasti oikealle kierroslukualueelle.
Kun tyhjäkäyntiä sitten vähänkin "häiritsee" niin se karkaa käsistä.
Tuohon voisi olla syynä esim. ilmaventtiilin takertelelu (erityisesti kylmänä?) ja säätö tuosta syystä sekoaa.
Yksi yleinen syy tyhjäkäynnin vaeltelulle on vanhentunut lambda-anturi. Tyhjäkäynnin ja seoksen säädöt ovat "päällekkäin" ja heijaava lambda-säätö ilmenee heijaavana tyhjäkäyntinä. Tämä ilmenee kuitenkin yleensä
pikkuhiljaa.
asettumaan sopivasti oikealle kierroslukualueelle.
Kun tyhjäkäyntiä sitten vähänkin "häiritsee" niin se karkaa käsistä.
Tuohon voisi olla syynä esim. ilmaventtiilin takertelelu (erityisesti kylmänä?) ja säätö tuosta syystä sekoaa.
Yksi yleinen syy tyhjäkäynnin vaeltelulle on vanhentunut lambda-anturi. Tyhjäkäynnin ja seoksen säädöt ovat "päällekkäin" ja heijaava lambda-säätö ilmenee heijaavana tyhjäkäyntinä. Tämä ilmenee kuitenkin yleensä
pikkuhiljaa.
Hyvä alku diagnosointiin, kiitos siitä.
Tosiaan tuo vika ilmeni ensi kertaa kesällä, kun auto oli seissyt osin kosteassakin kelissä viikon ajamatta. TUolloin muistaakseni vaan ravistelin tulpanjohtoja, ja eipä vika sen jälkeen ilmaantunut pitkiin aikoihin. Tiedä sitten, oliko johdoissa tuolloin vikaa, vai osuiko samaan saumaan joku mystinen "ihmeparantuminen"...
Nyt vika siis oli toista kertaa "päällä" maanantaina ihan ykskaks yllättäen. Parinkymmenen kilsan maantielenkin jälkeen oiretta ei taas ollut. Ja nyt se on ollut koko tämän päivän (pätkäajoa taajamssa) päällä. Onneksi siitä ei ole kiusaa, kunhan pykälän saa päälle ennen heijaamisen alkua. JOstain syystä kuorma "jarruttaa" wouvaamista niin ettei sitä tunnu käytännössä ollenkaan.
Onkoos tuo lisäilmavärkki miten kallis ja suuritöinen vaihtaa ja kannataako hommaan ylipäätää ryhtyä itse?
Entä saisiko lambda-anturin ikääntymisen selville päästötestissä?
Aijjoo. Mainittakoon, että pienikin kaasunpainaminen rauhoittaa käyntiä selvästi. Kiekkamittarin mukaan jo 50 r/min lisää kierroksia, ja tutina loppuu lähes kokonaan. Tämä kyllä viittaisi tuonne tyhjäkäynnin säätöön, kun kaasua painamalla aineet ilmeisesti tulevat "muuta kautta" kuin tyhjätkäyntimoottorista -- kun kyseessä ei enää ole tyhjäkäynti. Vai???
Tosiaan tuo vika ilmeni ensi kertaa kesällä, kun auto oli seissyt osin kosteassakin kelissä viikon ajamatta. TUolloin muistaakseni vaan ravistelin tulpanjohtoja, ja eipä vika sen jälkeen ilmaantunut pitkiin aikoihin. Tiedä sitten, oliko johdoissa tuolloin vikaa, vai osuiko samaan saumaan joku mystinen "ihmeparantuminen"...
Nyt vika siis oli toista kertaa "päällä" maanantaina ihan ykskaks yllättäen. Parinkymmenen kilsan maantielenkin jälkeen oiretta ei taas ollut. Ja nyt se on ollut koko tämän päivän (pätkäajoa taajamssa) päällä. Onneksi siitä ei ole kiusaa, kunhan pykälän saa päälle ennen heijaamisen alkua. JOstain syystä kuorma "jarruttaa" wouvaamista niin ettei sitä tunnu käytännössä ollenkaan.
Onkoos tuo lisäilmavärkki miten kallis ja suuritöinen vaihtaa ja kannataako hommaan ylipäätää ryhtyä itse?
Entä saisiko lambda-anturin ikääntymisen selville päästötestissä?
Aijjoo. Mainittakoon, että pienikin kaasunpainaminen rauhoittaa käyntiä selvästi. Kiekkamittarin mukaan jo 50 r/min lisää kierroksia, ja tutina loppuu lähes kokonaan. Tämä kyllä viittaisi tuonne tyhjäkäynnin säätöön, kun kaasua painamalla aineet ilmeisesti tulevat "muuta kautta" kuin tyhjätkäyntimoottorista -- kun kyseessä ei enää ole tyhjäkäynti. Vai???
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jos päästötesti menee läpi katsastuksessa, ei anturissa pitäisi olla mitään vikaa. Anturihan lähettää tietoa jäännöshapen määrästä ja ruiskun "aivot" säätää sen perusteella seosta siten, että palaminen olisi täydellistä. Lambda-arvon tulisi siis olla lähellä yhtä. Ainakin siis toleranssilla 0,9-1,1. Katillisessa 300CE:ssä tuo arvo oli tyhjäkäynnillä 0,999 ja kuormitettuna 0,997. Joten eiköhän tuo asia selviä ~10€:n päästö-analyysissä tai sitten mittailemalla yleismittarilla tuon anturin jännitteitä.Aku P kirjoitti:Entä saisiko lambda-anturin ikääntymisen selville päästötestissä?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
niin tuolla toisessa topicissa jo kerroinkin kuinka meillä oli golffissa kans tyhjäkäyntiongelmia.
Tuo apuilmaventtiilin jumittaminen aiheutti jännän ongelman.Tyhjäkäynti sahasi 800-1500 väliä todella nopeasti.Tuo johtui siitä että apuilmaventtiili piti tyhjäkäyntiä korkealla mutta kaasulinkun ollessa "vapaana" sähköinen tyhjäkäynnin säätö oli päällä.Tuohan toimii kun kierrokset tarpeeksi korkeat->katkaisi siis polttoaineen syötön kunnes kierrokset taas alhaalla...ja siitä tuo sahaava liike.Kokeile auttaako kun nykäisee apuilmaventtiilin johdon irti.
Tuossa ihan pätevä tekstiosio FFP-motorsportilta,kuvat golffista mutta ruiskuhan on sama...http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php
Tuo apuilmaventtiilin jumittaminen aiheutti jännän ongelman.Tyhjäkäynti sahasi 800-1500 väliä todella nopeasti.Tuo johtui siitä että apuilmaventtiili piti tyhjäkäyntiä korkealla mutta kaasulinkun ollessa "vapaana" sähköinen tyhjäkäynnin säätö oli päällä.Tuohan toimii kun kierrokset tarpeeksi korkeat->katkaisi siis polttoaineen syötön kunnes kierrokset taas alhaalla...ja siitä tuo sahaava liike.Kokeile auttaako kun nykäisee apuilmaventtiilin johdon irti.
Tuossa ihan pätevä tekstiosio FFP-motorsportilta,kuvat golffista mutta ruiskuhan on sama...http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php
Lisäilmavärkki on YKSINKERTAINEN vaihtaa, pari letkua ja yksi pistoke (katso kuva siitä toisesta thredistä).
Irrota se ja yritä selvittää onko kunnossa. Sille voi kai antaa 12V jännitettä, onko joku testaillu sitä?
Mahdollisesti se ei sinulla ole edes hajalla, vaan vain likaantunut.
AM: Kuulostaa kyllä aika erikoiselta, että golffissakaan katkaistaisiin polttoaineen syöttö TYHJÄKÄYNNILLÄ, vaikka säätö sekoilisikin???
Pasi M: Nuo lambda-arvot on mitattu siis KAT:in jälkeen putken päästä vai? Mistä sitten tiedät mitä ne on ennen KAT:ia.
Tuo auton oma labda-anturihan on yksinkertainen anturi, joka kertoo vain onko lambda-arvo yli vai alle 1:n. Säätö yrittää sitten taiteilla seoksen niin. että saataisiin yhtä monta yli/ali-mittausta. Tuosta syystä k.o. säätö heijaa vähän jo uudellakin anturilla.
On kyllä olemassa wide band lambda-antureitakin, muttei näissä KE-vehkeissä.
Irrota se ja yritä selvittää onko kunnossa. Sille voi kai antaa 12V jännitettä, onko joku testaillu sitä?
Mahdollisesti se ei sinulla ole edes hajalla, vaan vain likaantunut.
AM: Kuulostaa kyllä aika erikoiselta, että golffissakaan katkaistaisiin polttoaineen syöttö TYHJÄKÄYNNILLÄ, vaikka säätö sekoilisikin???
Pasi M: Nuo lambda-arvot on mitattu siis KAT:in jälkeen putken päästä vai? Mistä sitten tiedät mitä ne on ennen KAT:ia.
Tuo auton oma labda-anturihan on yksinkertainen anturi, joka kertoo vain onko lambda-arvo yli vai alle 1:n. Säätö yrittää sitten taiteilla seoksen niin. että saataisiin yhtä monta yli/ali-mittausta. Tuosta syystä k.o. säätö heijaa vähän jo uudellakin anturilla.
On kyllä olemassa wide band lambda-antureitakin, muttei näissä KE-vehkeissä.
Yes, kiitos vihjeistä. Katsotaan, jos pääsen verstaalle tässä. "Isossa tallissa" ei oikein viitsisi näillä keleillä touhuta...
Pontonilta vielä kysyisin, mitä jos nyt irrotan lisäilmavekottimen ja annan sille 12V jäänitettä persiiseen -- mitä laitteen tulisi tehdä tai olla tekemättä? Idioottiosaston kysymys, mutta sellainen kysymys kuin kysyjäkin.
Yllätys yllätys muuten, tänä aamuna auto kävi taas aivan siististi.
Pontonilta vielä kysyisin, mitä jos nyt irrotan lisäilmavekottimen ja annan sille 12V jäänitettä persiiseen -- mitä laitteen tulisi tehdä tai olla tekemättä? Idioottiosaston kysymys, mutta sellainen kysymys kuin kysyjäkin.
Yllätys yllätys muuten, tänä aamuna auto kävi taas aivan siististi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No enpä ole tuota itse penkkitestaillut.
Mutta ECU:han ohjaa sitä 12V jännitepulsseilla (sakara-aalto). Jos annat sille lyhyesti 12V, niin sen pitäisi aueta hetkeksi täysin (en tiedä kestääkö se jatkuvaa 12V:tä, lämpeneekö liikaa?).
Joka tapauksessa se kannattaa irrottaa, puhdistaa ja herkistellä CRC:llä tai vastaavalla.
Mutta ECU:han ohjaa sitä 12V jännitepulsseilla (sakara-aalto). Jos annat sille lyhyesti 12V, niin sen pitäisi aueta hetkeksi täysin (en tiedä kestääkö se jatkuvaa 12V:tä, lämpeneekö liikaa?).
Joka tapauksessa se kannattaa irrottaa, puhdistaa ja herkistellä CRC:llä tai vastaavalla.
Outoa
Pari päivää ja 300 km on takana, kun se hemmetin tyhjäkäynnin soutu viimeksi ilmoitti olemassaolostaan. Toissapäivänä raaskin laittaa pentsiinitonkan täyteen, raikasta ysikasieetä, ja sen myötä nikottelu häippäisi kuin flatus Saharaan. Olisiko ollut hookaksoota tankin pohjalla vai mikä siellä häiriköi.... . Nyt käy taas kuin immeisen ajatus. Eikä ole edes pakkaslukemista riippuvaista, enää.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Niin, eipä souda taas meikälläkään. Auto makoili lauantaipäivän ja eilen sunnuntaina kävin taas liikenteessä -- kaikki OK. Hain parillakympillä pensaakin, ja tänä aamuna pelaa edelleen, tyhmäkäynti on jopa harvinaisen siistiä.
Taisi olla trolli.
Taisi olla trolli.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kyllä samanlainen tapaus oli minulla aikoinaan Accord EXi:ssä. siinä oli kylmätyhjäkäynnille mekaaninen jäähdytysnesteen ohjaama säätö ja se kun oli liian isollaan niin aivot tulkitsi kylmänä tilanteen niin että katkaisi syötön kunnes kierrokset palasivat tyhjäkäyntiarvoihin. Tätä sahausta se sitten teki kunnes lämpeni.Ponton kirjoitti: AM: Kuulostaa kyllä aika erikoiselta, että golffissakaan katkaistaisiin polttoaineen syöttö TYHJÄKÄYNNILLÄ, vaikka säätö sekoilisikin???
Sama tilanne kuin moottorijarrutuksessa, kaasuläppäanturi antaa tiedon ettei kaasua paineta ja moottorin kierrokset on kuitenkin tyhjäkäyntiä suuremmat.
Väliaikaraportti: äsken töistä lähteissä 8h seisonut auto kävi siististi. Kävin siitä kaupassa, ja myös marketin pihalla oli käynti OK.
Kaupasta kotiin, vaihde P:lle ja katso: taas sahattiin kuin Nätti-Jussi ikään. Sammutus ja uudelleen käynnistys, ja taas käy nätisti.

Kaupasta kotiin, vaihde P:lle ja katso: taas sahattiin kuin Nätti-Jussi ikään. Sammutus ja uudelleen käynnistys, ja taas käy nätisti.




S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Älivaika-abortti: No se pahuksen tyhmäkäyntioire tuli taas takasin, kun pakkaset kiristyivät. Aamulla lähti piuhan päästä nätisti tyhjää käyden n. 650 rpm. Ajelimme reilun 20 km ja risteykseen sitten sammui. Kone siinä samassa uudestaan käyntiin ja kiepit hätistelivät liki 2000 varvin rajaa. Sammuitn pannun ja heti uusi startti. Kiepit sen 650 ja siinä pysyivät loput 30 km. Kummaa touhua, mutta sitä tyhjäkäyntimosaa veikkasivat vikapääksi sekä KL:ssa että Veholla. KL veloittaa moisesta 208€, Veho 239€. Saiskohan tuon putsaamalla kuntoon vai pitääkö hankkia sen perhanan W140. Vaikka voihan siinä olla samaa tautia
.

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Oiskohan tosiaan tuolla Jukan 98 havainnollakin jotain tekemistä asian kanssa. 98:ssa on nimittäin etanolia muistaakseni 4-5%.
Pistäkääpä lisäksi vielä masinolia (=etanolia) tankkiin, niin sekin selviäisi.
juhape: Joo tosiaan, kun tyhjäkäynti hoidetaan "aivojen" ulkopuolisella järjestelyllä, niin siinä käy noin.
Mutta tuskin silloin, kun itse "aivot" säätää tyhjäkäyntiä.
Pistäkääpä lisäksi vielä masinolia (=etanolia) tankkiin, niin sekin selviäisi.
juhape: Joo tosiaan, kun tyhjäkäynti hoidetaan "aivojen" ulkopuolisella järjestelyllä, niin siinä käy noin.
Mutta tuskin silloin, kun itse "aivot" säätää tyhjäkäyntiä.