Tervehdys!
Olen katsomassa uutta autoa ts. siirtymässä Opelista muuhun merkkiin. Yksi potentiaalinen vaihtoehto on uudempi A-mersu, mutta käytettynä. Nyt tiedustelisin käyttökokemuksia A-mersusta ja CDI-koneista. Vielä en ole koeajovaiheeseen A-mersun osalta päässyt, mutta pari mielenkiintoista vaihtoehtoa olen löytänyt. Molemmat ovat siis dieseleitä, toinen 160CDI ja toinen 180CDI. Paljonkohan hevosvoimia tuossa 160CDI:ssä on? 180CDI:ssä lienee 80kw, joka on hieman vähemmän kuin nykyisessä kulkineessani, jossa on 92kw, mutta luulisi tuollakin ehtivän. Ajan n. 50 tkm vuodessa ja pääosin moottoritietä, joten auton pitää olla hiljainen, mutta ennen kaikkea luotettava, onko CDI-koneet luotettavia? Onko jokin vuosimalli uudemmasta A-mersusta tia CDI-koneista sellainen, että sitä pitää välttää (onko esim. suutin- tai pumppuvikoja)? Tällä tarkoitan, että onko tiedossa lastentauteja esim. ensimmäisissä A-mersuissa? Milloin muuten CDI-koneet ovat tulleet ja milloin uudempikoppainen A-mersu on esitelty? Kuuluuko tuo A-malli niihin ruostuviin Mersuihin?
Kertokaa siis kokemuksia ja kauhutarinoita, toki hyvääkin saa sanoa. Toivoisin perusteltuja vastauksia, jotta tiedän kannattako mun vaihtaa iso Opelini A-mersuun, joka on mielestäni "aika kallis" pieneksi autoksi. En siis halua maksaa lisää siitä, että saan tietyn merkkisen (premium)auton, joka ei kuitenkaan tarjoa mitään lisää esim. luotettavuutta vaan päin vastoin, ongelmia ja lisää ajomelua. Olenko siis vaihtamassa parempaan???
Kiitos ja kumarrus tulevista kommenteista jo etukäteen!
Tietoa ja käyttökokemuksia uudesta A-mersusta
Speksejä voit katella http://www.mercefreaken.com/ ja sieltä sitten Modellene -> W168 tai W169, riippuu nyt miten uutta haet.
Suosittelisinpa koeajamaan, sillähän sä saat selville tuon melun. A-mersu on kyllä varmasti luotettavimmasta päästä autoja (ADACin vikatilastojen mukaan pari vuotta sitten oli luokkansa luotettavin), ja CDI-moottorit ovat varmasti luotettavimmasta päästä nykymoottoreista. CDI-moottorit ovat ennen kaikkea luotettavia. Ekat pari sataa tuhatta on sisäänajoa, sitten on seuraavat 500 tkm tuotantoajoa ja miljoonan jälkeen boonusta :)
A-mersuissa ei ole mitään vuosimallia jota erityisesti tulisi karttaa, mikäli olet uudempaa hommaamassa. Ensimmäiset mallit tyyliin 97-98 olivat varmasti laadultaan vähän heikompia (ensimmäisiä kun olivat), mutta myöhemminhän laatua parannettiin esim. sisustan osalta ja toisen sukupolven CDI-koneetkin taisivat tulla siinä samassa rytäkässä.
Moottoreissa ei ole vikaa noissa A-mersuissa ollut, mutta tietysti kaikenlaista muuta pientä varmasti löytyy. Tyyppivikana on ainakin W168-korimallissa (eli vuoteen 2004 asti) ilmamassamittari (500 €), jarruvalokatkaisija (pari kymppiä), jousien ennenaikainen katkeilu, koiranluut. Saksalaisilta foorumeilta olen myös aika paljon lueskellut kytkinongelmista tehokkaimpien dieseleiden kohdalla. Ja sattuipa omasta A170CDI:stäkin menemään kytkin rikki, juuri silloin kun mittariin tuli 160 tkm. Ei liene ongelma enää W169-korisarjan malleissa, itselläni siis W168, jolla edelleen ajelen.
Mittarissa tällä hetkellä 175 tkm ja tähän mennessä autoa on huollettu normaalisti + lämmönsäätimen nupin korjaus 3 kertaa yht. 100 € + kytkin 160 tkm 1500 € + etujouset 165 tkm 150 € + takaiskarit 165 tkm 150 €, eli eipä tuolla kilsamäärällä vielä mitään älyttömän isoa ole hajonnut lukuunottamatta tuota kytkintä. Muuten on pelannut ihan loistavasti.
A-Mersua ei kyllä ulkoapäin saa helposti ruostumaan (muovi ei ruostu hirmu hyvin). Kyllä auto pohjasta ruostuu suojamuovien alta, jos sieltä ei suojaa. Konepeltiin tulee helposti kiveniskemiä, koska nokkapelti on niin pystysuorassa. Kannattanee pitää turvaväliä.
Et takuulla jää jalkoihin 180CDI:llä. Ko. moottori kuljettaa aakkosta todella uskomattoman hyvin, käy vaikka kokeilemassa. Omasta mielestäni nuo uudemman malliset A:t ovat vielä aika ylihintaisia kuitenkin. W169 180CDI:stä saat pulittaa vielä sen 22-23 000 € helposti. Samalla hinnalla saat uitettua vimpan päälle Väyrysen tai C-mallisen Mersun. Ne on kuitenkin ihan eri planeetalta ja aletaan puhua jo Autoista... Jos nyt kuitenkin päätät hommata A:n, niin ei se huono auto ole, mutta hommaa nyt ihmeessä automaatilla ja Avantgardena.
Suosittelisinpa koeajamaan, sillähän sä saat selville tuon melun. A-mersu on kyllä varmasti luotettavimmasta päästä autoja (ADACin vikatilastojen mukaan pari vuotta sitten oli luokkansa luotettavin), ja CDI-moottorit ovat varmasti luotettavimmasta päästä nykymoottoreista. CDI-moottorit ovat ennen kaikkea luotettavia. Ekat pari sataa tuhatta on sisäänajoa, sitten on seuraavat 500 tkm tuotantoajoa ja miljoonan jälkeen boonusta :)
A-mersuissa ei ole mitään vuosimallia jota erityisesti tulisi karttaa, mikäli olet uudempaa hommaamassa. Ensimmäiset mallit tyyliin 97-98 olivat varmasti laadultaan vähän heikompia (ensimmäisiä kun olivat), mutta myöhemminhän laatua parannettiin esim. sisustan osalta ja toisen sukupolven CDI-koneetkin taisivat tulla siinä samassa rytäkässä.
Moottoreissa ei ole vikaa noissa A-mersuissa ollut, mutta tietysti kaikenlaista muuta pientä varmasti löytyy. Tyyppivikana on ainakin W168-korimallissa (eli vuoteen 2004 asti) ilmamassamittari (500 €), jarruvalokatkaisija (pari kymppiä), jousien ennenaikainen katkeilu, koiranluut. Saksalaisilta foorumeilta olen myös aika paljon lueskellut kytkinongelmista tehokkaimpien dieseleiden kohdalla. Ja sattuipa omasta A170CDI:stäkin menemään kytkin rikki, juuri silloin kun mittariin tuli 160 tkm. Ei liene ongelma enää W169-korisarjan malleissa, itselläni siis W168, jolla edelleen ajelen.
Mittarissa tällä hetkellä 175 tkm ja tähän mennessä autoa on huollettu normaalisti + lämmönsäätimen nupin korjaus 3 kertaa yht. 100 € + kytkin 160 tkm 1500 € + etujouset 165 tkm 150 € + takaiskarit 165 tkm 150 €, eli eipä tuolla kilsamäärällä vielä mitään älyttömän isoa ole hajonnut lukuunottamatta tuota kytkintä. Muuten on pelannut ihan loistavasti.
A-Mersua ei kyllä ulkoapäin saa helposti ruostumaan (muovi ei ruostu hirmu hyvin). Kyllä auto pohjasta ruostuu suojamuovien alta, jos sieltä ei suojaa. Konepeltiin tulee helposti kiveniskemiä, koska nokkapelti on niin pystysuorassa. Kannattanee pitää turvaväliä.
Et takuulla jää jalkoihin 180CDI:llä. Ko. moottori kuljettaa aakkosta todella uskomattoman hyvin, käy vaikka kokeilemassa. Omasta mielestäni nuo uudemman malliset A:t ovat vielä aika ylihintaisia kuitenkin. W169 180CDI:stä saat pulittaa vielä sen 22-23 000 € helposti. Samalla hinnalla saat uitettua vimpan päälle Väyrysen tai C-mallisen Mersun. Ne on kuitenkin ihan eri planeetalta ja aletaan puhua jo Autoista... Jos nyt kuitenkin päätät hommata A:n, niin ei se huono auto ole, mutta hommaa nyt ihmeessä automaatilla ja Avantgardena.
Sitä en tiedä miksi hän on hommaamassa. On kuitenkin vissi ero, että kuluttaako auto 4 litraa / 100 km vai 7 litraa / 100 km. A-mersu on kyllä ajokustannuksiltaan todella taloudellinen auto pyöritellä niin maalla kuin kaupungissakin. Kuluttaa renkaitakin todella vähän, itsellä nyt A:ssa ajettu Bridgestonen kumeilla ainakin 25 000 km ja pintaa on jäljellä vielä ainakin 6 mm joka paikassa. Jos vertaa vaikka E-mersuun, niin saa vaihtaa uudet renkaat 25 000 km välein kun tahtovat silitä merkistä huolimatta.
Syy on lompakon paksuus/ohuus ts. Mersu on kallis auto ja A-mersu varsin kallis pikkuauto. Tarkoituksean on tiedustella millaisen vastineen A-mersu antaa vähille rahoilleni. Nyt on alla C-Vectra 2,2 DTI, josta ei paljoa hyvitetä vaihtoautomarkkinoilla, mutta samankokoista ja vähänajettua Mersua ei ole varaa ostaa, joten kannattaako mun harkita muita merkkejä kuin Mersua...keef kirjoitti:Miks A-mersu jos kerran paljon ajoa moottoriteillä?
No se vaan, että jos nyt ostat jonku uudehkon W169-korimallin A-mersun, sen arvo tippuu seuraavan parin vuoden aikana kuin lehmänhäntä. Eli lompakko ohenee tavallaan vielä lisää. Sen sijaan, jos ostat hieman vanhemman esim. vm. 01-02 C-sarjalaisen esim. C 200 CDI tai E-sarjalaisen esim. vm 00 E 200 CDI, saat takuulla rahoillesi enemmän vastinetta, eikä arvokaan enää niin nopeasti noissa tipu kuin uudenkarheissa aakkosissa. Todella halvalla pääset, jos ostat W168-sarjan A-dieselin. Niitä alkaa saamaan hyvillä varusteilla jo aika edukkaasti, ja ajaminen on halpaa.
Tärkeimpänä sanoisin sen, että jos käytettyjä dieselimersuja katselet, niin älä katso kilometrejä vaan katso yleiskuntoa. Tuommoinen 300 tkm ei tunnu missään CDI-koneiselle.
Tärkeimpänä sanoisin sen, että jos käytettyjä dieselimersuja katselet, niin älä katso kilometrejä vaan katso yleiskuntoa. Tuommoinen 300 tkm ei tunnu missään CDI-koneiselle.
Mutsilla on C169 A170, ja varsin vähän sillä olen ajanut, mutta maantiellä auto on yllättävän vakaa, pitkälti varmaan itsestään tehostuva ohjaus antaa sen kuvan. Rengasmelu on mielestäni kohtalainen, parhaan kuvan saat tietenkin kun käyt itse ajamassa (mutsin autossa on 15" vanteet, niillä melu varmaan vähäisintä). Auto ei edes ole pahasti sivutuuliherkkä, mikä oli pienoinen yllätys. Alusta tuossa on aika maukas, mutkat pystyy ajamaan järjetöntä haipakkaa jos haluaa vähän leikkiä. Sisustassa "uuden Mersun" fiilis, toinen tykkää, toinen ei... Mielestäni ei poikkea tunnelmaltaan juurikaan esim. W211:stä eli E-sarjasta. Se radion muovipleksi on ainakin ihan älytön, ensinnäkin aina täynnä sormenjälkiä, toisekseen siitä ei näe mitään sopivassa valossa ja kolmanneksi aurinko heijastuu sen kautta suoraan silmään.
Kokonaisuutena varsin hyvä paketti, osta jos siltä tuntuu.
Kokonaisuutena varsin hyvä paketti, osta jos siltä tuntuu.

Oma pieni vihjeeni on, jos siis olet uutena A-sarjalaista ostamassa, että ottaisit siihen lisävarusteena esim. kattoluukun. Näkökulma perustuu siihen, että A-sarjalaisia myydään loppujen lopuksi melkoisen paljon ja mahdollisen autonvaihdon hetkellä se oma A-sarjalainen saattaa taistella uudesta kodistaan monien kymmenien, jopa satojen melko samanlaisten kanssa ja tähän perustuen uskon, että A-sarjalaisen ostajakunnasta varmasti löytyy potentiaalia maksaa autosta aavistuksen lisää, jos siinä on jokin syy maksaa se lisä.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)