w123:n oven lukko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

w123:n oven lukko

Viesti Kirjoittaja jarski »

Eilen kävi sitten seuraavasti: Keskuslukon kauko-ohjain boxi ei saanut virtaa johtuen katkoksesta johdossa olevasta sulakerasiassa eli ovet ei auenneet kauko-ohjaimella.

No, ei hätää, jeesusteipin pala pois ovenlukon edestä ja sisälle perinteisellä menetelmällä. Mutta sitten; Avain pyöri siellä lukossa tyhjää niin kauan kuin vain viitsi pyörittää. Mitä v...a?! Avain pois lukosta ja tuliaisena oli mukana lukkopesä :shock: Viskasin lukkopesän takakonttiin ja pyöräytin oven auki meisselillä.

Lukkopesästä puuttuu nyt pari haittalevyä, ilmeisesti putosi pimeässä lumihankeen. Eikös toisesta lukkopesästä saa noita levyjä? Kokeilemalla vain etsii oikean?..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Onnistuu...

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Kyllä se haittojen ottaminen toisesta lukosta onnistuu. Otat vaan ylimääreisestä lukosta haitat ja alat sovittaa niitä paikoilleen. Niittää haittoja on muutamaa (ehkäpä n. viittä) erilaista. Laitat yhden vaan paikoilleen aina ja sovitat avaimella, että avain "vetää" haitan pohjaan asti. Jos avain ei vedä haittaa pohjaan asti, tai avain ei mene lukkoon, kokeile toisenlaista haittaa. Eli kyllä se onnistuu, kun vaan maltat kokeilla tarpeeksi monesti...
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jep. Asia toimi juurikin noin kuin Junnu neuvoi. Niissä haitoissa on numerot, joista voi sitten valita esim. kuluneiden tilalle samanlaiset, jos tietää entisen numeron. Jos ei numerot ole tiedossa, niin kokeilemalla sitten.

Lukko on taas kasassa ja siitä tuli maailman paras, kun yhdistelin osia varaosa-auton apukuskin oven kahvasta. Nyt siinä on se peitelevykin avaimenreiän edessä, ei tarvitse enää teippiviritystä siinä tukkimassa reikää. Tulee sitten joskus käytettyä avaintakin, ettei meni lukko jumiin.

Onnistuiskohan hanskalokeron kannen lukon "virittäminen" samalla tavalla? Vai pitäiskö laittaa se keskuslukon piiriin? :lol:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja timoxi »

Kun vaihtamalla haittoja löytyy suunnilleen sopiva yhdistelmä viilalla on helppo suorittaa hienosäätö eli eli kun avain on patruunassa ja haitat paikallaan hienolla viilalla tasoitetaan haittojen päät ettei yksikään ole koholla. Siis silloin kun yrität rakentaa useammasta vanhasta lukosta yhtä toimivaa. Samalla kannattaa myös puhdistaa kahvassa olevasta urasta johon haitat painuvat kaikki moska ja hapettuma pois.
Pikku vinkki:
Ainakin W123:ssa ovenkahva on talvioloihin sopivassa asennossa lukkojen jäätymisen edistämiseksi. Lukkoremonttia tehdessäni porasin tähän haittauraan alapuolelle n. 2,5 mm reiän jotta lukkopesään pääsevä vesi pääsisi myös poistumaan. Jäätymisongelmaa tämä kyllä helpotti. Tietysti lukko täytyy voidella hyvin jollain ohuella öljyllä.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
okram
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 31.12.2003 20:33
Paikkakunta: Tampere

Lukkopesän irrotus..

Viesti Kirjoittaja okram »

Miten sen lukkopesän saa irti oven kahvasysteemistä? Kyseessä on W123. Olis ajankohtaista suorittaa kuskin oven lukon puhdistus ja lisäksi siitä on peitelevykin jotenkin vääntynyt ja jäänyt lukon sisälle. Sais senkin sitten samalla korjailtua.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ihan helppo homma irrottaa se lukkopesä kahvasta; Irrottaa vain sen tangon, joka lähtee lukon perästä, on kiinni sellaisella pienellä putkisokalla. Sitten lukkopesä irtoaa ulospäin vetämällä.
w115,123,124,126,210 yms.
okram
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 31.12.2003 20:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja okram »

OK, kiitoksia! Kuulostaa todella yksinkertaiselta operaatiolta! Täytyy kokeilla heti, kun työkalut eivät jäädy käsiin :D
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Niin ja vinkkinä vielä, ennen kuin alkaa purkamaan oviverhoiluja; Kun on irrottanut ne kaksi ovenkahvaa kiinni pitävää ruuvia sieltä oven päästä, sen soikean muovilätkän alta, niin kannattaa kokeilla josko kahva irtoaisi jo sitten. Kahvaa täytyy työntää eteenpäin ja jos se liikkuu, niin se jää käteen...


Ainakin omasta irtosi noin apukuskuskin ovesta ja säästyin ovipahvin irrotukselta..
w115,123,124,126,210 yms.
okram
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 31.12.2003 20:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja okram »

Tuon itse kahvan olen muutamaan kertaan irrottanutkin ja se lähti ihan kätevästi paikoiltaan. Avainta kun vielä käänsi lukossa jompaan kumpaan suuntaan, niin se lukon tanko irtosi kolosestaan sieltä oven puolelta.

Mutta tuo lukkopesän irrotus on ollut pikku mysteeri :wink: Se täytyy kokeilla seuraavaksi. Tänään ostin putelin aseöljyä rasvausta varten.
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Apua lukkojen elvytykseen

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !


Em. ketjuun liittyen kysyisin arvon tietäjiltä :

Onko vm 79 (II-sarjaa) ja vm 83 (III-sarjaa) ovenkahvoissa mitään eroa ? Tai virtalukossa ja takakontin lukossa eroa ?

Uudessa 300D:ssäni (vm 83 :wink: ) on nimittäin molemmat etuoven lukot aivan jumissa ja takakontti samoin. Avain ei mene pesään eikä liiku.

Ajattelin vaihtaa koko satsin (ovenkahvat lukkopesineen, virtalukon ja takakontin lukon vanhasta uuteen.

83:ssa on alkuperäinen alipainetoiminen keskuslukko ja vanhassa ei - tuottaako tämä ongelmia kilkkeiden vaihtokelpoisuuden suhteen ?

Kysyn siksi, että varaosa-auto (vanha 200D:ni) on 350 kilometrin päässä kotoa ja homma pitäisi saada hoidetuksi iskuosaston omaisena nopeana toimintana ts. muutamassa tunnissa koko savotta.

Hommasin jo pari varaosakahvaa, mutta niistä en saanut lukkosylinteriä irti. Sen ei kai kuulukaan irrota, jos haitat jääneet "kiinni"-asentoon ? Aluksi ajattelin ottaa niistä kunnossa olevat haitat ja kasata "kootut teokset"-tyyppiset lukot. Sen verran hermot rapautui jo yhtä umpijumissa olevaa patruunaa roplatessa, että vaihdan koko orkesterin, jos yhteensopivuus onnistuu. Tuosta ekasta patruunasta löytyi katkennut avaimenpätkä ja hehtolitra Scheissea. Etulevy oli murjottu aivan solmuun ja haitat sekä sylinteri melko runnellut.

Ai niin, tuo vanha 200D on avainstarttimallia.

Ja tiedän, Kalliosta löytyy Auton Avain -niminen erikoisliike, mutta kävin kysymässä sieltä ja kustannusarvio ohitti lompakkoni nykyisen kompetenssin merkitsevällä marginaalilla...


Vastauksista kiitollisena,

Wade


PS: Täällä tshadin suunnalla on aika P-maista ajella autolla, jota ei saa lukkoon, toistaiseksi olen kuitenkin ollut itse se, joka sillä lähtee liikkeelle...
Vastaa Viestiin