Sano irti tilauksensa tuo spl:n 15d2 ja nyt pitäs saada tilalle joku subi jolla sais mukavasti bassoa irti,vahvistimena toimii spl dig-1450 eli subi pitäs mielellään olla kahdella 2ohmin kelalla et sais kaikki tehot irti...
Subin pitäs antaa reilusti meteliä noin 50litran suljetussa boksissa mikä jäi yli tuosta spl:stä,nyt mulla on paikallaan pari 12" cerwin vegaa ja ne kuuluvatkin ihan asiallisesti mut ei kontti tilaa sit jääkään yhtään ylimäärästä
Suositelkaas hyvää subia joka antas mahdollisimman paljon meteliä tuossa suljetussa boksissa,en oikein vakuuttunut tuohon spl:n sointiin,tuntu et ois pitänyt soida paremminkin noilla tehoilla
Suosittelisin http://www.hifitalo.fi/ ja sieltä peerless resolution 15".
Menee pieneen suljettuun. Autostudiolla on myös caliberia ja cerveria jotka saattavat toimia umpipöntöissä. Suljetussa kotelossa et välttämättä saa kovillakaan tehoilla aivan hirmuisesti painetta, erottelua kylläkin. Riippuu elementistä. Minkälaista toistoa olet etsimässä, ratkaisee. Itsellä keskibassoalueen preesens on tärkeää ja erottelu. Painetta jos hakee, kannattaa suunnitella omia kuuntelumieltymyksiä vastaava kotelo. Itellä on yksi 12" refleksikotelossa, 150W jatkuvaa ja lähes 130 debbaa puhdasta erottelevaa bassoa.
Kyllä jos mökää pitää saada niin ei R-sarjalaisilla peerlesseillä niin hirveetä tekoo oo.. Enkä kyllä mihinkään Caliberiinkaan koskis edes pitkällä tikulla..
Hertz HXS 380D tai Focus Black 15D2 olisi mun valinta
DuPu kirjoitti:Kyllä jos mökää pitää saada niin ei R-sarjalaisilla peerlesseillä niin hirveetä tekoo oo.. Enkä kyllä mihinkään Caliberiinkaan koskis edes pitkällä tikulla..
Hertz HXS 380D tai Focus Black 15D2 olisi mun valinta
DuPu
Hieman perustelujakin olisi hyvä laittaa.
Toki jos mökää halajaa, joutuu elementtiin satsaamaan ja esim PIONEER TS-W8102SPL kestää tehoa ja antaa painetta, samoiten cervarin stroker sarjalaiset tai JBL : W15GTIMK2. Kotelo vaikuttaa suuresti saatavaan paineeseen ja sen vaikutusta ei pidä aliarvioida. Yhdellä 12" vegallakin pitäisi saada hyvin suunnitellussa refleksipöntössä hyvät tutinat.
Tuo hertzin hxs380d subbari vois kuulostaa ihan asialliselta,herkkyys noissa näkyy olevan suuri 98-101db/w
Tarkoituksena olis saada sellainen subi joka soi mahdollisimman kovaa suhkoht pienessä kotelossa,eli joko laadukas 15" suljetussa boksissa(n50litraa) tai sit 12":nen vastaavankokoisessa refleksipöntössä,kun pitäs saada tuota konttitilaa vapaammaksi,että pystyy kulettamaan tavaroitakin muualla kun takapenkillä
Kyllähän nuo nykyset 2x12":set cerwin vegat antaa ihan asiallisesti painetta ja mekkalaa,mut boksi vie koko kontin tilaltaan(120l refleksi) ja ääni ei kuulosta mitenkään kauniilta(sekalaista murinaa ja pauketta
Ihan normi vegalinen 124:sethan siellä paukkuu,kotelon muoto on vaan sellainen että vie kokonaan sen kontin syvennyksen ja kalvojen ja kontin takaosaan jää vain noin 20cm väli,niin eipä siihen hirveesti ostoskasseja kummempaa saa mahtumaan...
Jees, mulla vie tuo oma kotelo sen takasyvennyksen kokonaan ja mahtuu sinne w123 loosteriin työkalut ja ostoksetkin nyt kun kotelo on sopivan syvä. Tuo vegaline 12 ei kyllä ole paras elementti paineen etsimiseen. Vertailin tuota omaan 12" ja totesin että yksi vegaline 12 soi suunnilleen yhtä kovaa 80 litran lootassa joka viritetään 40hz:iin. Mutta keskibassoilla on pieni korostuma mikä voi värittää toistoa. Tuollaisen kotelonhan kun tekee maksimimittoihin korkeuden ja sivumittojen kanssa, se ei ainakaan w123:ssa kamalan paljoa käyttötilaa vie.
^Jaa a, sepä onkin mielenkiintoinen kysymys.
Itse olen huomannut että jos kuulemisen lisäksi äänen tuntee ihollaan se tuntuu erilaiselta ja kokemus on toisinaan parempikin kunhan musiikki on sitä mistä itse pitää. Psykoakustiikka tutkii näitä asioita karkealla tasolla ja se jopa auttaa ymmärtämään joitakin kuuloon ja ääniaistimuksiin liittyviä seikkoja. Aivojen ollessa kuitenkin hyvin monimutkaisesti rakentuneita ei kuuloa ja sen aiheuttamia tuntemuksia voida kovinkaan hyvin vielä tutkia. Ehkä tulevaisuudessa saadaan tietää miksi jotkut saavat kokemuksestaan enemmän irti kuuntelemalla kovempaa. Tietynlaista musiikkia kun ei vain voi kuunnella kovin hiljaa.
varmaankin menee se hertzi sit harkintaan ja onhan se mukava kuunnella kun basson "tunteekin" eikä pelkästään kuule
Siitä puheen ollen ostin samalla tuohon meseen focalin v200 polyglass erillis-sarjan jossa on 5,25" kaiuttimet niin onkohan tuohon saatavina mistään sopivia sovitteita,ettei tarviis rueta askartelemaan lastulevystä?
Autostudiolta jo kyselinkin ja ei löytynyt kun 6,5" sovitteita
No nyt tuli ostettua subi,tuollaisen carpower 12"-sonicin sain kaverilta edullisesti tehdas refleksi boksissa, ja ihan positiivisesti yllätti,jaksaa humputtaa mukavasti ja konttitilaakin on reilusti enemmän kuin ennen=)