560:n lievät käyntihäiriöt
560:n lievät käyntihäiriöt
Ongelmana on satunnainen pätkiminen tyhjäkäynnillä. Ei ole oikeastaan väliä onko kone kylmä tai kuuma, se saattaa alkaa liikennevaloissa nytkähtelemään satunnaisesti.
Toine mielenkiintoinen ilmiö on, että kylmänä kone käy tyhjäkäyntiä hyvin raskaasti ja voimat ovat kadoksissa. Alipainemittarikin seilaa tyhjäkäynnillä lähes puolessävälissä. Ihan kuin sytytys olisi todella myöhäisellä, mitään pätkimistä ei tällöin ilmene. Kun lämpömittari saavuttaa 80 voimat löytyvät kuin taikaiskusta. Maantieajossa tämän tunee selvänä nykäisynä, jonka jälkeen kaasua saa keventää reilusti, tyhjäkäynnillä kierrokset pomppaavat 1500:n ennnen kuin säätö ehtii korjata käyntinopeuden kohdalleen.
Tämän saman kone tekee lämpimänäkin käynnistyksen jälkeen, mutta ilmiö kestää vain hetken ja kone palaa normaalikäyntiin nykäisyn kera.
Muuten kone toimii loistavasti ja kulutuskin on sitä mitä tehdas lupaa. Mistähän voisi alkaa vikaa etsimään. Eniten ärsyttää tuo nytkyttely tyhjäkäynnillä.
Toine mielenkiintoinen ilmiö on, että kylmänä kone käy tyhjäkäyntiä hyvin raskaasti ja voimat ovat kadoksissa. Alipainemittarikin seilaa tyhjäkäynnillä lähes puolessävälissä. Ihan kuin sytytys olisi todella myöhäisellä, mitään pätkimistä ei tällöin ilmene. Kun lämpömittari saavuttaa 80 voimat löytyvät kuin taikaiskusta. Maantieajossa tämän tunee selvänä nykäisynä, jonka jälkeen kaasua saa keventää reilusti, tyhjäkäynnillä kierrokset pomppaavat 1500:n ennnen kuin säätö ehtii korjata käyntinopeuden kohdalleen.
Tämän saman kone tekee lämpimänäkin käynnistyksen jälkeen, mutta ilmiö kestää vain hetken ja kone palaa normaalikäyntiin nykäisyn kera.
Muuten kone toimii loistavasti ja kulutuskin on sitä mitä tehdas lupaa. Mistähän voisi alkaa vikaa etsimään. Eniten ärsyttää tuo nytkyttely tyhjäkäynnillä.
Mitenkä sitä testaisi?
Mitään ylimääräistä ei ainakaan putkesta tule. Johtuneeko siitä, että on kattimalli. Voihan vika olla jossain säädöissä. Moottori pääsee normaalikäyntiin kun se alkaa säätää seosta lambdan perusteella.
Kyllä siellä jotakin nyt mättää. Tänään puolilämpimänä käynnistyksen jälkeen kone kävi vähän ontuen 400k/min, alipainemittari lähes punaisella. Vastasi kyllä kaasuun, mutta alipaineet olivat hukassa ensimmäiset kilometrit, kunnes auto lähti nykäisten vetämään normaalisti.
Mitään ylimääräistä ei ainakaan putkesta tule. Johtuneeko siitä, että on kattimalli. Voihan vika olla jossain säädöissä. Moottori pääsee normaalikäyntiin kun se alkaa säätää seosta lambdan perusteella.
Kyllä siellä jotakin nyt mättää. Tänään puolilämpimänä käynnistyksen jälkeen kone kävi vähän ontuen 400k/min, alipainemittari lähes punaisella. Vastasi kyllä kaasuun, mutta alipaineet olivat hukassa ensimmäiset kilometrit, kunnes auto lähti nykäisten vetämään normaalisti.
Alipainemittarin näyttö punaisella tarkoittaa, että tyhjäkäyntimoottori yrittä nostaa kierroksia kuitenkaan siinä pystymättä, kun joku muu estää kierrosten nousun. Joten tyhjäkäynnin säätö ilmeisesti toimii.
Sytytyksellä ja ruiskulla on omat lämpöanturinsa, joten vika voisi olla jommassa kummassa noissa, koska vika tuntuu olevan lämpötilariippuvainen. Vikatilannetta voisi yrittää simuloida kytkemällä vuorotellen molempien anturien tilalle 2-3 kilo-ohmin vastuksen kun moottori on lämmin. 2-3 kilo-ohmia vastaa 10-20 asteen celciusta läpötilaa.
Sytytyksellä ja ruiskulla on omat lämpöanturinsa, joten vika voisi olla jommassa kummassa noissa, koska vika tuntuu olevan lämpötilariippuvainen. Vikatilannetta voisi yrittää simuloida kytkemällä vuorotellen molempien anturien tilalle 2-3 kilo-ohmin vastuksen kun moottori on lämmin. 2-3 kilo-ohmia vastaa 10-20 asteen celciusta läpötilaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Samaan tulokseen tulin tuosta alipaineesta. Tyhjäkäynnin säätö toimii tässä hyvin. Ilmeisesti ventiilistä ei pääse niin paljon ilmaa läpi, että se moottori jaksaisi käydä normaaleilla lämmityskäyttökierroksilla vian ollessa päällä.
Vianhakua hankaloittaa se, että tänä aamuna kone heräsi käyntiin kuten pitääkin, eli hurahti reippaasti käyntiin 1500rpm ja laski siitä 800rpm. Eikä tietoakaan oireista.
Työpaikan pihalla kävi iltapäivällä taas erittäin raskaasti. Oletin ettei sytytysyksikkö saisi alipainetta, joten nykäisin letkun siitä irti. Moottori hypähti välittömästi normaaliin käyntiin ja letkussa tuntui selvä imu. Kun tökkäsin letkun takaisin, niin kierrokset tippuivat välittömästi alas ja kone alkoi käydä raskaasti. Eli juuri toisin päin kuin oletin. Vika on siis varmasti sytytyksen ohjauksessa. Pitääpä tutkia sitä lämpöanturia. Jos syys ihmeellisiin sytytysennakoihin ei löydy siitä niin ilmeisesti boksi on päättänyt heittäytyä hankalaksi?
Taidan mitata sytkäboksin liitimestä lämpöanturin vastusarvon kylmänä. Ongelmana on tietysti se, ettei mittauksella ole mitään merkitystä jos vika ei ole "päällä".
Vianhakua hankaloittaa se, että tänä aamuna kone heräsi käyntiin kuten pitääkin, eli hurahti reippaasti käyntiin 1500rpm ja laski siitä 800rpm. Eikä tietoakaan oireista.
Työpaikan pihalla kävi iltapäivällä taas erittäin raskaasti. Oletin ettei sytytysyksikkö saisi alipainetta, joten nykäisin letkun siitä irti. Moottori hypähti välittömästi normaaliin käyntiin ja letkussa tuntui selvä imu. Kun tökkäsin letkun takaisin, niin kierrokset tippuivat välittömästi alas ja kone alkoi käydä raskaasti. Eli juuri toisin päin kuin oletin. Vika on siis varmasti sytytyksen ohjauksessa. Pitääpä tutkia sitä lämpöanturia. Jos syys ihmeellisiin sytytysennakoihin ei löydy siitä niin ilmeisesti boksi on päättänyt heittäytyä hankalaksi?
Taidan mitata sytkäboksin liitimestä lämpöanturin vastusarvon kylmänä. Ongelmana on tietysti se, ettei mittauksella ole mitään merkitystä jos vika ei ole "päällä".
Sytytysyksikön alipainetunnistin tahtoo "vanhentua".... toivottavasti yksikössäsi ei ole tuota vikaa, sillä:
4-pinniset => yksikkö Saksassa keskimäärin 200-300€ käytettynä
9-pinniset => sama tarina, mutta hinta 700-800€ (nakutustunnistus)
Nyt sitten kuukauden säästökysymys: Moniko pinniset ovat sysytysyksikkösi kaksi isoa liitintä?
p.s. 560:n tyhjäkäyntikierrokset lämpimänä ovat muuten 650 1/min...
4-pinniset => yksikkö Saksassa keskimäärin 200-300€ käytettynä
9-pinniset => sama tarina, mutta hinta 700-800€ (nakutustunnistus)
Nyt sitten kuukauden säästökysymys: Moniko pinniset ovat sysytysyksikkösi kaksi isoa liitintä?
p.s. 560:n tyhjäkäyntikierrokset lämpimänä ovat muuten 650 1/min...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tällä kertaa ei säästäminen käy ihan helposti. Se on näköjään 9-pinninen. Hyvä uutinen on se, että auto toimi koko päivän hienosti. Huono on taas se, että käytettyäni tuota moninapaista töpseliä irti, vika palasi. Ilmeisesti nyt on selvää, että vika on juuri tuossa boksissa.
Tiedän yhden tapauksen, jossa on vaihdettu tuon boksin tilalle edullisempi boksi. Johdotuksia on pitänyt muutella, mutta toimiva lopputulos on tullut ilmankin nakutuksen tunnistusta. Ilmeisesti edullisemmassa boksissa on hieman myöhäisempää ennakoa käyttävät ennakkokäyrät.
Kyllä tämä käy ihan normaalia tyhjäkäyntiä, silloin kun tuo vika ei esiinny. Vaihde vapaalla 650, vaihde päällä 500 ja kylmänä 800-1000. Vika päällä sitten käy aina n. 500. Ilmeiesti tyhjäkäynnin säätö ei päästä kierroksia alle viiden sadan missään tapauksessa.
Tiedän yhden tapauksen, jossa on vaihdettu tuon boksin tilalle edullisempi boksi. Johdotuksia on pitänyt muutella, mutta toimiva lopputulos on tullut ilmankin nakutuksen tunnistusta. Ilmeisesti edullisemmassa boksissa on hieman myöhäisempää ennakoa käyttävät ennakkokäyrät.
Kyllä tämä käy ihan normaalia tyhjäkäyntiä, silloin kun tuo vika ei esiinny. Vaihde vapaalla 650, vaihde päällä 500 ja kylmänä 800-1000. Vika päällä sitten käy aina n. 500. Ilmeiesti tyhjäkäynnin säätö ei päästä kierroksia alle viiden sadan missään tapauksessa.
Mikäli tuo tapaus oli sellainen 420 sel tuolla itäsuomessa, taitaa jäljet johtaa sylttytehtaalle. Itse olen sinne yhden sellaisen muutoksen värkkäillyt...Tiedän yhden tapauksen, jossa on vaihdettu tuon boksin tilalle edullisempi boksi. Johdotuksia on pitänyt muutella, mutta toimiva lopputulos on tullut ilmankin nakutuksen tunnistusta. Ilmeisesti edullisemmassa boksissa on hieman myöhäisempää ennakoa käyttävät ennakkokäyrät
Käyrät taitavat olla samat mutta nakutuksentunnistusboksi muuttaa nakutuksen tunnistaessaan kyseisen, nakuttavan sylinterin ajoitusta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Taidan tuntea tapauksen. Tuohonkin sitten (tottakai) olisi löytynyt sopiva boksi heti, kun tuo halvempi yksikkö oli saatu asennettua.unski kirjoitti:Mikäli tuo tapaus oli sellainen 420 sel tuolla itäsuomessa, taitaa jäljet johtaa sylttytehtaalle. Itse olen sinne yhden sellaisen muutoksen värkkäillyt...
Yksi ongelma oli muistaakseni löytää boksi, jossa oli jutteluyhteys suihkun yksikölle. Onko sinulla tietoa, mitä tuolla tiedonvaihdolla saadaan aikaan? Liittyykö se jotenkin ASR:ään tai jotain.
Perusasetukset samaan moottoriin tarkoitetuilla yksiköillä ovat varmaan aikalailla yhtenevät. Miten lie, antaako nakutustunnistimellinen boksi jossakin tilanteessa enemmän ennakkoa tms? Kai nämä normiyksikön käyrät on tehty niin, ettei nakutusta pitäisi normaalisti ilmetä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin siinä nakutusrajalla tasapainoilemalla saadaan kulutusta pienemään, paremmin tehoa irti tai jotain sinne päin, jotta tuosta nakutustunnistuksesta olisi hyötyä.unski kirjoitti:Käyrät taitavat olla samat mutta nakutuksentunnistusboksi muuttaa nakutuksen tunnistaessaan kyseisen, nakuttavan sylinterin ajoitusta.
t.
Risto
E500 – 211.070
Ei siinä boksin löytämisessä ollut muuta ongelmaa kuin löytää 420:n "loota". Systeemin läpi taitaa tulla kierroslukutieto ainoastaan. Molemmilla järjestelmillä on oma lämpötunnistuksensa. ASR taas toimii enempi ABS:n kanssa kimpassa.Yksi ongelma oli muistaakseni löytää boksi, jossa oli jutteluyhteys suihkun yksikölle. Onko sinulla tietoa, mitä tuolla tiedonvaihdolla saadaan aikaan? Liittyykö se jotenkin ASR:ään tai jotain.
Totta, mutta nuo ovat jos sellaisia "hifistelyjä" joita ei normaali käyttäjä edes huomaa. Yleensä nakutus ilmenee (normaaliautolla) oikein kuumalla moottorilla, kuumissa olosuhteissa rasituksen äärirajoilla. Näitä ei normaali "Suomi-autolija" juuri koe. Paitsi ehkä tietysti VW autoilija....kuunnelkaapa kun II-III koppainen Golf lähtee valoista kuumalla säällä...kilistys kuuluu pitkälle. Mutta moottorin varmuudesta päätellen, asia on huomioitu suunnittelussa.ai nämä normiyksikön käyrät on tehty niin, ettei nakutusta pitäisi normaalisti ilmetä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin siinä nakutusrajalla tasapainoilemalla saadaan kulutusta pienemään, paremmin tehoa irti tai jotain sinne päin, jotta tuosta nakutustunnistuksesta olisi hyötyä
tietysti kannattaa huomioida M116 420 ja M117 560 moottorit 10:1 puristuksilla. Nämä ovat tietysti hiukan herkempiä kilistämään, mikäli ajellaan normaali E95:llä...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.