W124 400 E Vs 500 E
W124 400 E Vs 500 E
Tuommoiset ehdokkaat olisi kiikarissa ja kysyisin foorumilaisten mielipiteitä ko.vehkeistä. Jottei mene aivan mutu-tyylin keskusteluksi , ko.mallien omistajien mielipidettä erityisesti kaivataan.
Onko erityisiä ongelma kohtia: ainakin ollut juttua niistä sytytyspuolen johdoista ja moottorin ylikuumenemisesta tyhjäkäynnillä/kaupunkiajossa.
ja olisi kiva keskustella ko.autosta omistajan kanssa Tampere-Seinäjoki-Oulu akselilla jos löytyy. Tämä ei ole sitten mikään koeajo ruinauspyyntö.
Onko erityisiä ongelma kohtia: ainakin ollut juttua niistä sytytyspuolen johdoista ja moottorin ylikuumenemisesta tyhjäkäynnillä/kaupunkiajossa.
ja olisi kiva keskustella ko.autosta omistajan kanssa Tampere-Seinäjoki-Oulu akselilla jos löytyy. Tämä ei ole sitten mikään koeajo ruinauspyyntö.
No aloitetaampa ulkonäöstä missä onkin oikeastaan ainut suurempi ero noissa malleissa (no jollaintasolla tietysti vaikutta myös tuon 500:sen valmistus joka tapahtui tosiaan Porchen tehtaalla pääosin käsityönä ollen oikeastaan erikoisimpia mersuja mitä on tehty. Vai onko nuon oudon yhtälön malleja muita kuin tuo SLR McLaren?) 400:nen sopii mielestäni paremmin sille joka haluaa pitää autonsa potentiaalin omana tietonaan ja ajella onnellisena auringon laskuun, kun taas 500:nen tuo sitä hieman paremmin sivullisillekkin tiedoksi, tosin tuokin on jo hieman menettänyt hohtoaan näiden uusien hienojen mallien osalta ollen suurenkansan silmissä vain "vanha taxi"
mutta asian hoksaavat ovatkin sitten erikseen.
Tuohon vika-alttiuteen sanoisin että samalla viivalla ovat koska samat johdot ja boxit yms. hajoavat laitteet löytyvät molemmista ja osien hinnatkin kulkevat melkein käsikädessä. Toki poikkeuksiakin löytyy niinkuin tuo omanikin johon esim. sytkäboxi(valmistettiin tehtaalla tilauksen saatuaan!), "närhen munat" ja muita pikkunippeleitä ei löydy ainakaan ennen 8/94 valmistettuja malleja jolloin hinnat hyppäsivät pilviin ja saatavuus tyyliin "tehdastoimitus 2kk"
Johtosarja, mistä väitän ainavain että jokaiselle W124 V8 koneisella ajavalle tulee eteen vaihto jossainvaiheessa ja vielä niille sitkeille jotka eivät asiaa halua hyväksyä niin seuraa vielä enemmän ohjelmaa kärähtäneiden yksikköjen muodossa kun johdot oikosulussa! Mutta en mainitse tätä pelotellakseni vaan sillä että on iso plussa jos nuo on jo valmiiksi vaihdettu, vaikkakin kyseinen johtojen vaihto on loppujenlopuksi aika PIENI investointi tuoden kuitenkin mukanaan monta huoletonta kilometriä.
Ylläpitoon maininta kuitenkin että vanhoja autojahan nuo jo ovat ja "toiminta tonni" on hyvä olla varattuna lähettyvillä kun noilla ajelee (onhan ne ollut kalliita uutenakin ja ei ne tee tuossa poikkeusta vanhanakaan) Mutta ainakin tuo 500:nen korvaa osiin meneen rahan ja surun olemalla aivan käsittämättömän hieno ajaa, kestäen vertailun melkein mihin vaan uudempaankin mersuun (lähellä samaa tunnetta oli -04 E55 AMG
) ja samaa todisti tuossa vuositakaperin Mercedes enthusiast lehdessä ollut joku pääsuunnittelija joka kehui E500E sarjan autojen olevan parhaita (hänen mielestään) koskaan valmistettuja mersuja
Olihan tuo aika kova väite, mutta sanottu mikä sanottu ja hänellä oli -91 500E itsellään joten olisiko sillä ollut vaikutusta asiaan
Onpa valintasi kumpi vaan niin loistavia pelejä ne ovat kaikesta huolimatta. Ja muut jatkakoon.......

Tuohon vika-alttiuteen sanoisin että samalla viivalla ovat koska samat johdot ja boxit yms. hajoavat laitteet löytyvät molemmista ja osien hinnatkin kulkevat melkein käsikädessä. Toki poikkeuksiakin löytyy niinkuin tuo omanikin johon esim. sytkäboxi(valmistettiin tehtaalla tilauksen saatuaan!), "närhen munat" ja muita pikkunippeleitä ei löydy ainakaan ennen 8/94 valmistettuja malleja jolloin hinnat hyppäsivät pilviin ja saatavuus tyyliin "tehdastoimitus 2kk"
Johtosarja, mistä väitän ainavain että jokaiselle W124 V8 koneisella ajavalle tulee eteen vaihto jossainvaiheessa ja vielä niille sitkeille jotka eivät asiaa halua hyväksyä niin seuraa vielä enemmän ohjelmaa kärähtäneiden yksikköjen muodossa kun johdot oikosulussa! Mutta en mainitse tätä pelotellakseni vaan sillä että on iso plussa jos nuo on jo valmiiksi vaihdettu, vaikkakin kyseinen johtojen vaihto on loppujenlopuksi aika PIENI investointi tuoden kuitenkin mukanaan monta huoletonta kilometriä.
Ylläpitoon maininta kuitenkin että vanhoja autojahan nuo jo ovat ja "toiminta tonni" on hyvä olla varattuna lähettyvillä kun noilla ajelee (onhan ne ollut kalliita uutenakin ja ei ne tee tuossa poikkeusta vanhanakaan) Mutta ainakin tuo 500:nen korvaa osiin meneen rahan ja surun olemalla aivan käsittämättömän hieno ajaa, kestäen vertailun melkein mihin vaan uudempaankin mersuun (lähellä samaa tunnetta oli -04 E55 AMG



Onpa valintasi kumpi vaan niin loistavia pelejä ne ovat kaikesta huolimatta. Ja muut jatkakoon.......
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
Itsellä on säästynyt tähän asti näitä toimintatonneja (KOPUTTAA KUULUVASTI PUUTA.. ja monta kertaa..), mutta isoa pamausta odotellessa.
Tottatosiaan, eli johtosarja menee uusiksi. Itsellä ei ole viellä vaihdettu, mutta yksi hajallinen sarja on mallina tuossa hallilla, jonka avulla tarkoitus tehdä hieman paremmilla johdoilla uusi vastaava (sitten joskus..) Ja jos alottaisi metsästämään niitä liittimiä siihen viellä. Johtosarja yksin kertaisesti hajoaa käsiin. Ehkä vanhoilla sarjoilla helpottaa elämää, jos ei pese konetta painepesurilla ja välttelee johtosarjan liikuttelua.
Suurin syy tuolle johtosarjan hajoamiselle on iso kone ja "pieni" konehuone. Konehuone on aivan järkyttävän kuuma ja hohkaa kuumaa kesällä todella selvästi, eli on astetta kovempi sulatusuuni. Itse olen tätä asiaa helpottanut (ainakin psykologisesti) ajamalla puhallus kuumalla viimeiset mutkat kotia, jolloin edes jotain lämpöä saisi konehuoneesta pois.
Sytytyspuolen uusiminen on "kohtuullisen" tyyristä, eli virranajakajat pyörijöineen, johdot ym. Tulpat on halpoja kyllä.
Automaatti kannattaa tarkistaa, että toimii (tämä vaatii hieman "suljettua" aluetta sitten..). Lämpöjä seurailla (lämpöjen nousu jne.) ja vaikka korkkiauki käytellä vst. kalliin kuuloista katsella. Koneen pitäisi käydä tasaisesti ja ilman sivuääniä. Tottakai plussaa, jos voisi vertailla autoja, mutta aika pienet taitaa olla valikoimat..
Auton pitää vastata hyvin kaasuun ajettaessa (ei siis 10 sentin painamista polkimella tarvita, vaan pieni hipaisu) ja väännön tuntua, kun pienillä kierroksilla ajelee.
Ja vikojen ilmettyä suositellaan kääntymään osaaviin korjaajiin. Eli veho ei ole paras paikka, ellei ole tietoa asentajasta, joka näistä oikeasti jotain tietää. Ja huonoasia ei ole varautua ajelemaan jollain muulla autolla sen aikaa, koska saattaa hommat välillä venähtää osaajien puuttuessa ja osien saannin kestäessä.
Jos auton saa toimimaan Suomessa, niin kyllä se sen jälkeen kestää tämän maan ajot. Eli melkein tyhjäkäynnillä suurimmaksi osaksi menee ja välillä poltellaan karstaa pois.
Normihuollot vastaavat hinnoiltaan tavallista W124:ä, mutta tosiaan tiettyjen osien kanssa menee hieman odotellessa, joka tuntuu myös hinnassa.
Ulkonäkö ei provosoi ketään liikennevaloissa taikka liikenteessä yleensä, eli ei ole bemariefektiä kaikki on lähössä viivalle. Ketkä auton tietää, niin he kyllä noteeraa asian ja monesti tulee väkeä juttelemaan ja innoikkammat on aika pitkänkin matkan ajelleet perässä..
Aika heikoisti tuosta mitään osaa sanoa, mutta kysymykset tuovat varmaan haluttuja vastauksia tiedonnälkään.
Tottatosiaan, eli johtosarja menee uusiksi. Itsellä ei ole viellä vaihdettu, mutta yksi hajallinen sarja on mallina tuossa hallilla, jonka avulla tarkoitus tehdä hieman paremmilla johdoilla uusi vastaava (sitten joskus..) Ja jos alottaisi metsästämään niitä liittimiä siihen viellä. Johtosarja yksin kertaisesti hajoaa käsiin. Ehkä vanhoilla sarjoilla helpottaa elämää, jos ei pese konetta painepesurilla ja välttelee johtosarjan liikuttelua.
Suurin syy tuolle johtosarjan hajoamiselle on iso kone ja "pieni" konehuone. Konehuone on aivan järkyttävän kuuma ja hohkaa kuumaa kesällä todella selvästi, eli on astetta kovempi sulatusuuni. Itse olen tätä asiaa helpottanut (ainakin psykologisesti) ajamalla puhallus kuumalla viimeiset mutkat kotia, jolloin edes jotain lämpöä saisi konehuoneesta pois.
Sytytyspuolen uusiminen on "kohtuullisen" tyyristä, eli virranajakajat pyörijöineen, johdot ym. Tulpat on halpoja kyllä.
Automaatti kannattaa tarkistaa, että toimii (tämä vaatii hieman "suljettua" aluetta sitten..). Lämpöjä seurailla (lämpöjen nousu jne.) ja vaikka korkkiauki käytellä vst. kalliin kuuloista katsella. Koneen pitäisi käydä tasaisesti ja ilman sivuääniä. Tottakai plussaa, jos voisi vertailla autoja, mutta aika pienet taitaa olla valikoimat..
Auton pitää vastata hyvin kaasuun ajettaessa (ei siis 10 sentin painamista polkimella tarvita, vaan pieni hipaisu) ja väännön tuntua, kun pienillä kierroksilla ajelee.
Ja vikojen ilmettyä suositellaan kääntymään osaaviin korjaajiin. Eli veho ei ole paras paikka, ellei ole tietoa asentajasta, joka näistä oikeasti jotain tietää. Ja huonoasia ei ole varautua ajelemaan jollain muulla autolla sen aikaa, koska saattaa hommat välillä venähtää osaajien puuttuessa ja osien saannin kestäessä.
Jos auton saa toimimaan Suomessa, niin kyllä se sen jälkeen kestää tämän maan ajot. Eli melkein tyhjäkäynnillä suurimmaksi osaksi menee ja välillä poltellaan karstaa pois.
Normihuollot vastaavat hinnoiltaan tavallista W124:ä, mutta tosiaan tiettyjen osien kanssa menee hieman odotellessa, joka tuntuu myös hinnassa.
Ulkonäkö ei provosoi ketään liikennevaloissa taikka liikenteessä yleensä, eli ei ole bemariefektiä kaikki on lähössä viivalle. Ketkä auton tietää, niin he kyllä noteeraa asian ja monesti tulee väkeä juttelemaan ja innoikkammat on aika pitkänkin matkan ajelleet perässä..
Aika heikoisti tuosta mitään osaa sanoa, mutta kysymykset tuovat varmaan haluttuja vastauksia tiedonnälkään.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Täällähän on muitakin kiinnostuneita. Omalta osaltani kiinnostus kohdistuu nimenomaan 400 E:hen, jollainen yksi on jo kiikarissa. Tässä tosin vaivana on kuulemma tyhjäkäynnin pienoinen heijaus. Veho oli arvellut ilmamittaria... vai onko sittenkin johtosarja? Voiko nokka-akselien kuluneisuus aiheuttaa myös kys. efektiä? Heräsin vasta tässä lähiaikoina, että samperi, niitähän on siellä neljä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Yhdyn edellisiin(Piippu ja PT) ja itse olen joutunut kokemaan tuon omani kanssa aika monta "kallista" vikaa. Eli suomeksi asentajien tietämättömyyden takia vaihtanut usean tuhannen edestä turhaan osia. Suomesta ei montaa oikeaa 500e/e500 asiantuntijaa löydy, mutta "Asiantuntijoita" toki riittää
. Suosittelen siis ottamaan nämä Piipun Ja PT:n viestit vakavasti koska eivät ole "mutua".
500e on loistava kun se toimii. Ajoltaan aikalailla parempi mitä tavallinen w124:nen. Sitä kuinka paljon 500:nen eroaa ajoltaan 400:sta en osaa sanoa. Jarrut ovat huomattavasti paremmat mitä tavan w124:ssa. Vaikka muuten 500:sen jarruja ei ole ylistetty niin vaihtamalla laadukkaat levyt/palat saa jarrutehoa mukavasti lisää. Ei tuota ongelmaa jos Saksan autobaanalla tarvitsee tiputtaa vauhti nopeasti esim.250->200km/h. Auto on kuitenkin 1700kg omamassaltaan eli ei mikään keijukainen.
Jos yhtään voi neuvoa niin osta niin hyvä(kunnostettu/ei korjailematon) kuin on vaan varaa ostaa. Säästää pitkän sentin, usko pois
. Hyvä ei välttämättä tarkoita sitä vähiten ajettua. Tuolle autolle ei tee ainakaan hyvää pitkät seisomiset kuten ei tee millekkään autolle. Älä siis tuijota liikaa kilometrilukemaa.
Toinen vaihtoehto on esim ostaa mahdollisimman halpa(hyvää et halvalla saa, mutta moottori vikaisen voipi saada jos muuten kaikki ok) ja laittaa kuntoon. Jos esim. hankkii 94-95 mallisen saa tähän edukkaasti tehdasuuden moottorin 2-vuoden takuulla Väthiltä. Moottori tosin on vain pieni osa autoa eli muut viat on kalliita korjata. Vaihteiston korjaus onnistuu esim. Siekkisen Jarkolla Suomessa jolla on mm. juuri 500e:n laatikosta kokemusta. Halpa auto ei ole ylläpitää se on ihan fakta juttu. Vanhasta autosta on turha kuvitella että siihen ei tule mitään vikaa ja koska on vielä erikoisauto niin kalliiksi tulee. Siihen ei kannata luottaa että jos jollain yhdellä tai kahdella ihmisellä ei ole ollut mitään vikaa koskaan niin ei silloin voi tulla itselleenkään. Enemmän on näitä "viallisia" yksilöitä kaupan kun ehjiä. Mitä järkeä on korjauttaa kallis vika ja myydä heti auto pois
. Ei mitään, mutta pitääkö auton omistamisessa olla muutenkaan mitään järkeä
. Vikojen esiinnyttyä on myös hyvä varautua siihen että uutta osaa/osia ei saa ihan hetkessä. Harvinaisia kun nämä autot ovat niin ovat myös osatkin. Kesäautoina kun nämä ovat niin kesällä ajon estävät viat eivät ole mieluisia. Äkkiä uuden osan saamiseen menee 4-6vko:a. Semmosta...
Onnea etsintään ja toivottavasti löydät mieluisan yksilön on se sitten 400e tai 500:nen
Tyyppivikoja(500e) tässä alla:
- Ruiskunjohtosarja n.600€.
- Kaasuläppä/tyhjäkäyntiyksikön ongelmat n.1200€.
- Sytytysjohdot n.500€.
- Virranjakajankannet/pyörijät n.400€.
- Ilmapumpunlaakerit n.???€
- Ilmamassamittari n.450€.
- Sytytysyksikkö n.3000€.
- Erilaiset tunnistimet kuten nokka-akselin, lämpötilan, jne. +100€/kpl.
- Lämpöongelmat pienen moottoritilan takia ja huonon ilmanvaihdon. Tästä johtuu moni ongelma kuten johtojen haurastumionen, alipaineletkujen rikkoutumiset, jne.
- Katalysaattorien tukkeutuminen/rikkoutuminen, originaalit(joita tuskin kukaan järkevä enää ostaa) 2000€/kpl ja niitähän on 2kpl.
Tuossa siis joitain perus vikoja ja hinta luokkaa mitä mikäkin maksaa noin


500e on loistava kun se toimii. Ajoltaan aikalailla parempi mitä tavallinen w124:nen. Sitä kuinka paljon 500:nen eroaa ajoltaan 400:sta en osaa sanoa. Jarrut ovat huomattavasti paremmat mitä tavan w124:ssa. Vaikka muuten 500:sen jarruja ei ole ylistetty niin vaihtamalla laadukkaat levyt/palat saa jarrutehoa mukavasti lisää. Ei tuota ongelmaa jos Saksan autobaanalla tarvitsee tiputtaa vauhti nopeasti esim.250->200km/h. Auto on kuitenkin 1700kg omamassaltaan eli ei mikään keijukainen.
Jos yhtään voi neuvoa niin osta niin hyvä(kunnostettu/ei korjailematon) kuin on vaan varaa ostaa. Säästää pitkän sentin, usko pois

Toinen vaihtoehto on esim ostaa mahdollisimman halpa(hyvää et halvalla saa, mutta moottori vikaisen voipi saada jos muuten kaikki ok) ja laittaa kuntoon. Jos esim. hankkii 94-95 mallisen saa tähän edukkaasti tehdasuuden moottorin 2-vuoden takuulla Väthiltä. Moottori tosin on vain pieni osa autoa eli muut viat on kalliita korjata. Vaihteiston korjaus onnistuu esim. Siekkisen Jarkolla Suomessa jolla on mm. juuri 500e:n laatikosta kokemusta. Halpa auto ei ole ylläpitää se on ihan fakta juttu. Vanhasta autosta on turha kuvitella että siihen ei tule mitään vikaa ja koska on vielä erikoisauto niin kalliiksi tulee. Siihen ei kannata luottaa että jos jollain yhdellä tai kahdella ihmisellä ei ole ollut mitään vikaa koskaan niin ei silloin voi tulla itselleenkään. Enemmän on näitä "viallisia" yksilöitä kaupan kun ehjiä. Mitä järkeä on korjauttaa kallis vika ja myydä heti auto pois


Onnea etsintään ja toivottavasti löydät mieluisan yksilön on se sitten 400e tai 500:nen

Tyyppivikoja(500e) tässä alla:
- Ruiskunjohtosarja n.600€.
- Kaasuläppä/tyhjäkäyntiyksikön ongelmat n.1200€.
- Sytytysjohdot n.500€.
- Virranjakajankannet/pyörijät n.400€.
- Ilmapumpunlaakerit n.???€
- Ilmamassamittari n.450€.
- Sytytysyksikkö n.3000€.
- Erilaiset tunnistimet kuten nokka-akselin, lämpötilan, jne. +100€/kpl.
- Lämpöongelmat pienen moottoritilan takia ja huonon ilmanvaihdon. Tästä johtuu moni ongelma kuten johtojen haurastumionen, alipaineletkujen rikkoutumiset, jne.
- Katalysaattorien tukkeutuminen/rikkoutuminen, originaalit(joita tuskin kukaan järkevä enää ostaa) 2000€/kpl ja niitähän on 2kpl.
Tuossa siis joitain perus vikoja ja hinta luokkaa mitä mikäkin maksaa noin

Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
500 E
Pannaan vielä kulu puolelle nuo katit,kulutus tavaraa
Rätti nivuset kulutus tavaraa
Ajamisen ilosta nouseva polttoaineen hetkittäinen kuluminen.
Mukavaa
ajotuntuma ,alusta ja jo mainitut hillitsimemt.
Maltillinen ulkonäkö,ei herätä huomiota ,kun joku SL tai vastava
Jamppa
löytyy myös 500E
Rätti nivuset kulutus tavaraa
Ajamisen ilosta nouseva polttoaineen hetkittäinen kuluminen.
Mukavaa
ajotuntuma ,alusta ja jo mainitut hillitsimemt.
Maltillinen ulkonäkö,ei herätä huomiota ,kun joku SL tai vastava
Jamppa
löytyy myös 500E
kiitos asiallisista kommenteista. Moottorit taisi olla
500 E V8 (5,0 ltr) 326-hp
400 E V8 (4,2-ltr) 279 hp, taitaa olla sama kone kuin E 420:ssa ?
Netistä kaivoin että Porsche rakensi 10479 kpl Zuffenhausenissa (Stuttgart) näitä E500:sia.
Facelift oli ilmeisesti 1994 jolloin mallimerkintä muuttui E500:ksi.
Mitä muutoksia silloin ulkonäköön/tekniikkaan tehtiin ?
Vaikkei sillä tässä ole merkitystä niin paljonko hörppivät janojuomaa normaali kaupunkipyörityksessä?
500 E V8 (5,0 ltr) 326-hp
400 E V8 (4,2-ltr) 279 hp, taitaa olla sama kone kuin E 420:ssa ?
Netistä kaivoin että Porsche rakensi 10479 kpl Zuffenhausenissa (Stuttgart) näitä E500:sia.
Facelift oli ilmeisesti 1994 jolloin mallimerkintä muuttui E500:ksi.
Mitä muutoksia silloin ulkonäköön/tekniikkaan tehtiin ?
Vaikkei sillä tässä ole merkitystä niin paljonko hörppivät janojuomaa normaali kaupunkipyörityksessä?
Facelift (ja samalla muutos E-luokaksi) tapahtui kesällä -93. 400E muuttui siis E420:ksi ja 500E vastaavasti E500:ksi.illinois kirjoitti:kiitos asiallisista kommenteista. Moottorit taisi olla
500 E V8 (5,0 ltr) 326-hp
400 E V8 (4,2-ltr) 279 hp, taitaa olla sama kone kuin E 420:ssa ?
Netistä kaivoin että Porsche rakensi 10479 kpl Zuffenhausenissa (Stuttgart) näitä E500:sia.
Facelift oli ilmeisesti 1994 jolloin mallimerkintä muuttui E500:ksi.
Mitä muutoksia silloin ulkonäköön/tekniikkaan tehtiin ?
Vaikkei sillä tässä ole merkitystä niin paljonko hörppivät janojuomaa normaali kaupunkipyörityksessä?
400E/E420 kone on sama, tyyppi 119.975.
Faceliftin näkyvimmät muutokset ulkopuolella ovat erilainen konepelti/maski ja takaluukku. Oranssit vilkut muuttuivat kirkkaiksi.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Omat TODELLISET lukemat ovat keskimäärin 16l/100km pääkaupunkiseudulla pyöriessä. Matka-ajossa menee n.10-11l ja jos pelkkää matkaa niin 9l meni pienimmillään. Ohjekirja lupaa kaupunki kulutukseksi 17.1l/100km.illinois kirjoitti:
Vaikkei sillä tässä ole merkitystä niin paljonko hörppivät janojuomaa normaali kaupunkipyörityksessä?
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
500 E:n kuten muidenkin isojen kasimallien teho on 320 hevosta alkaen noin vuodesta 1993.illinois kirjoitti:
500 E V8 (5,0 ltr) 326-hp
400 E V8 (4,2-ltr) 279 hp, taitaa olla sama kone kuin E 420:ssa ?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jatkan tähän topicciin:
Seuraavan käyttöauton hankinta on edessä ja mielenkiinto kohdistuu E420 malliin. Se on Saksassa(kin) halvempi kuin E500 ja oliko se niin että E500 on aina 4:lle rekisteröity sen jaetun takapenkin takia (tämä vaan havainto - ei valinnan syy).
Olen googlettanut ja ameriikan (sekä austraaliankin) mantereelta löytyy paljon juttua ja suurin murheenkryynihän taitaa olla tuo johtosarja. No, niitä on kai puolan johtojen lisäksi vielä "alempi johtosarja" eli sellainen mikä menee laturille ainakin. Sekä kaasuläpän sarja/tai koko läppä. Vähän alkaa pelottamaan tuollaiset jutut mutta parempi olisi sitten kerralla vaihtaa/vaihdattaa ne kuin alkaa kärsimään häiriöistä sekä vioittaa niitä bokseja.
Tässä topiccissa oli siis kasikoneista juttua mutta muista 93 - 95 vuosimalleista ja niiden johtosarjoista löytyi paljon asiaa foorumilta, useissa kirjoittajana "capriceman" jonka sivuille löysin siis foorumilta linkin:
http://www.ideaport.edu.hel.fi/capriceman/site/
Siellä on mielenkiintoinen lista W124 E280 heikkouksista, joka vähän himmensi W124:n sädekehää, mutta osa noista liittyy moottoriin. M119 konetta oli ylistetty muilla foorumeilla ja W124 on taasen muuten suht koht tuttu joten en lannistu tästä
.
Miten siis W124 M119 ajelevilla, onko moottori/apulaitteet muuten olleet tyydyttäviä, entäs ne muut moottoritilan johdotukset; onko niitä tutkailtu? Ison maailman foorumeilla automaattilaatikon kestävyyttä oli kehuttu, mitenkäs perä ja ripustukset - onko se vakio W124 kamaa (eli sama kuin 300/320 malleissa?
Ylihuomenna kaverini menee tarkastamaan Etelä-Saksassa yksityisellä myynnissä olevan mustan nahkapenkkisen 1994 mallin jolla on ajettu 133 tkm. Jos auto on siisti ja toimiva niin pitää puhelimessa yrittää vielä tinkiä (koska hinta on korkeahko) ja jos vähän tulee vastaan niin sitten pitäisi lähteä ostamaan sitä
.
Seuraavan käyttöauton hankinta on edessä ja mielenkiinto kohdistuu E420 malliin. Se on Saksassa(kin) halvempi kuin E500 ja oliko se niin että E500 on aina 4:lle rekisteröity sen jaetun takapenkin takia (tämä vaan havainto - ei valinnan syy).
Olen googlettanut ja ameriikan (sekä austraaliankin) mantereelta löytyy paljon juttua ja suurin murheenkryynihän taitaa olla tuo johtosarja. No, niitä on kai puolan johtojen lisäksi vielä "alempi johtosarja" eli sellainen mikä menee laturille ainakin. Sekä kaasuläpän sarja/tai koko läppä. Vähän alkaa pelottamaan tuollaiset jutut mutta parempi olisi sitten kerralla vaihtaa/vaihdattaa ne kuin alkaa kärsimään häiriöistä sekä vioittaa niitä bokseja.
Tässä topiccissa oli siis kasikoneista juttua mutta muista 93 - 95 vuosimalleista ja niiden johtosarjoista löytyi paljon asiaa foorumilta, useissa kirjoittajana "capriceman" jonka sivuille löysin siis foorumilta linkin:
http://www.ideaport.edu.hel.fi/capriceman/site/
Siellä on mielenkiintoinen lista W124 E280 heikkouksista, joka vähän himmensi W124:n sädekehää, mutta osa noista liittyy moottoriin. M119 konetta oli ylistetty muilla foorumeilla ja W124 on taasen muuten suht koht tuttu joten en lannistu tästä

Miten siis W124 M119 ajelevilla, onko moottori/apulaitteet muuten olleet tyydyttäviä, entäs ne muut moottoritilan johdotukset; onko niitä tutkailtu? Ison maailman foorumeilla automaattilaatikon kestävyyttä oli kehuttu, mitenkäs perä ja ripustukset - onko se vakio W124 kamaa (eli sama kuin 300/320 malleissa?
Ylihuomenna kaverini menee tarkastamaan Etelä-Saksassa yksityisellä myynnissä olevan mustan nahkapenkkisen 1994 mallin jolla on ajettu 133 tkm. Jos auto on siisti ja toimiva niin pitää puhelimessa yrittää vielä tinkiä (koska hinta on korkeahko) ja jos vähän tulee vastaan niin sitten pitäisi lähteä ostamaan sitä

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
kunnon mukaan vaan, turha niitä kilsoja katsella.
Tuo E420 minkä laitoin purkuun, oli 310tkm ajettu. Siinä pelas laatikko sun muut kuin ajatus, ei vollottanut perä eikä mikään muukaan.
Huollosta ja pidostahan se vaan on kiinni, joten ei niitä päälle 200tkm ajettu kannata pelätä, päinvastoin, voi saada huolettoman pelin kun entinen omistaja vaihtanut jo kaikki johtosarjat sun muut
Tuo E420 minkä laitoin purkuun, oli 310tkm ajettu. Siinä pelas laatikko sun muut kuin ajatus, ei vollottanut perä eikä mikään muukaan.
Huollosta ja pidostahan se vaan on kiinni, joten ei niitä päälle 200tkm ajettu kannata pelätä, päinvastoin, voi saada huolettoman pelin kun entinen omistaja vaihtanut jo kaikki johtosarjat sun muut

Väittäisin.....sähköinen kaasuläppäjappi kirjoitti:Kertokaapa mistä johtuu ajoittainen nykiminen vedossa jopa 130-200 km/h välillä, jonka jälkeen rupee vetämään normaalisti(eli tehokkaasti..)
Nykiminen on sellaista tasaista, katkonaista, voisi verrata rajoittimeen ajamiseen...ollaan ihan äimänä, kun ei oo saatu selville..Eli autohan on MB 500E -92

ps. onko jo mittari löytynyt? ja niitä kuvia.......

-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
Sattus hyvin koska suomi-kolleegani on reissussa Saksa-Itävalta-linjalla; hän osti Berliinistä 2001 BMW R1200C prätkän oltuani kännykällä tulkkina ( myyjä ei puhu suomea eikä englantia ja ostaja ei puhu saksaa). Saatiin vientipaperit ja kilvet puhuttua kauppaan jotta herra pääsi Hintertuxiin skimbaamaan pariksi päiväksi.karra kirjoitti: Ylihuomenna kaverini menee tarkastamaan Etelä-Saksassa yksityisellä myynnissä olevan mustan nahkapenkkisen 1994 mallin jolla on ajettu 133 tkm. Jos auto on siisti ja toimiva niin pitää puhelimessa yrittää vielä tinkiä (koska hinta on korkeahko) ja jos vähän tulee vastaan niin sitten pitäisi lähteä ostamaan sitä.
Matkalla alas katsottiin Nurnbergissa yksi E420 joka oli laho, läpiruostereikiä korissa


Toinen samassa kaupungissa (mikä tuuri tosiaan) oli vissiin myyty koska liikkeessä sitä ei ollut (en ehtinyt soittamaan kun lomalla on niin kiire

Perjantaina tsekkaavat Berliinissä vielä yhden, katsotaan mitä sitten löytyy sieltä. Bochumissa sekä Hofheimissa on vielä pari kiinnostavaa yksilöä. Onneksi on perheessämme vielä 2 autoa eli ei joudu ihan pakosti jalkamieheksi

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Aikanaan kun omani ostin ehkäpä paras neuvo tuli Aki H:lta ja Piipulta.
Osta heti suosista hyväkuntoinen vaikka maksaisi vähän extraa verrattuna muihin yksilöihin. On käsittämättömän kallis korjata vaikka itse olenkin selvinnyt vähällä. Knok, knok
Osta heti suosista hyväkuntoinen vaikka maksaisi vähän extraa verrattuna muihin yksilöihin. On käsittämättömän kallis korjata vaikka itse olenkin selvinnyt vähällä. Knok, knok
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Nonnih, E420 ostettu. Laitan myöhemmin faktaa autosta kun kerkiää...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
pakko oli tänne laittaa merkkinsä että löydän tänne takasin 

SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Muutama havainto kun eilen suoritin öljynvaihdon: öljyä menee miehekkäät 8 litraa. Hain Hengstin filtterin Motonetistä, ja edellinenkin paljastui Hengstiksi
, öljynsuodatinhan on siinä koneen oikealla puolella edessä, helppo vaihtaa - eka kertaa tein tämän mallisen filtterin vaihdon ja päätin putsata sen "kupin" nukkaamattomalla rievulla siitä vanhasta öljystä - sellainen vanhanmallinen "kuppi" on helppo pestä kun sen saa irralleen.
Toinen havainto oli että ilmasuodattimia menee 2 kpl, yksi Motonetistä noudettu Purolator ei siis riittänytkään. No, avataan kopat uudelleen sitten kun vaihdan tulpat. Hain nekin Motonetistä, Boschin suosituksen mukaan (katsoin Boschin sivuilta). Luulin että suorasytytyspuolatkin on niissä venttiilikopissa mutta eipä niitä näkynyt...joka tapauksessa moottorin kaapelointi näytti olevan hyvässä kunnossa. Osa johdoista jopa näytti melko uusilta. Tähänkin autoon on asennettu se GAT-piiri jolla päästömaksuja Saksassa saadaan hilattua alaspäin; olkoon paikallaan koska kone käy hyvin ja tasaisesti.
Päästot oli OK, tyhjäkäynnillä puhdas nolla, 2200rpm oli CO 0.13 ja HC oli 51 mutta sekin oli vielä laskemaan päin kun paperi printattiin (oli vaikeuksia saada buutsinkärjellä tuo 2200 rpm pidettyä tasaisesti paikallaan
).

Toinen havainto oli että ilmasuodattimia menee 2 kpl, yksi Motonetistä noudettu Purolator ei siis riittänytkään. No, avataan kopat uudelleen sitten kun vaihdan tulpat. Hain nekin Motonetistä, Boschin suosituksen mukaan (katsoin Boschin sivuilta). Luulin että suorasytytyspuolatkin on niissä venttiilikopissa mutta eipä niitä näkynyt...joka tapauksessa moottorin kaapelointi näytti olevan hyvässä kunnossa. Osa johdoista jopa näytti melko uusilta. Tähänkin autoon on asennettu se GAT-piiri jolla päästömaksuja Saksassa saadaan hilattua alaspäin; olkoon paikallaan koska kone käy hyvin ja tasaisesti.
Päästot oli OK, tyhjäkäynnillä puhdas nolla, 2200rpm oli CO 0.13 ja HC oli 51 mutta sekin oli vielä laskemaan päin kun paperi printattiin (oli vaikeuksia saada buutsinkärjellä tuo 2200 rpm pidettyä tasaisesti paikallaan

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Nyt vasta sain ensimmäisen seka-ajo (tai itse asiassa kaupunkiajo) kulutuksen mitattua E420:lla ... kun tuota kanisteribensaa tulee r*ssistä kannettua. Joka oli siis tasan 15 litraa sadalle...noin 3 edellisen viikon aikanaA k i kirjoitti:Omat TODELLISET lukemat ovat keskimäärin 16l/100km pääkaupunkiseudulla pyöriessä. Matka-ajossa menee n.10-11l ja jos pelkkää matkaa niin 9l meni pienimmillään. Ohjekirja lupaa kaupunki kulutukseksi 17.1l/100km.illinois kirjoitti:
Vaikkei sillä tässä ole merkitystä niin paljonko hörppivät janojuomaa normaali kaupunkipyörityksessä?


Kesällä kun pari kertaa käytiin piäkaupunkiseudulla niin tuntui 11...12 litraa ryystävän - mutta porvoon moottoritiellä olikin mittarinopeus koko ajan 135+ ...se kait nostaa janoa

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Tänään 5 henkeä päällä, ja omat 10 pv matkatavarat ja työmatskua (35 kg) paksissa. LPR-HKI väli ajettu eikä todellakaan pode hengenahdistusta
. Nautinto ajaa täydellä kuormallakin
.
Mutta, lämmöt ajossa vain noin 70 astetta; kun saavuimme kaupunkiin niin liikennevaloissa nousivat sinne 80 tietämille, vähän alle. Olisikohan gyntteri laittanut "todella kylmän" termarin jotta ne konehuoneen kaapeloinnit ei murentuisi. Toisaalta viimeisimmän 100 tkm kuiteissa ei termaria ollut vaihdettu...enkä usko että ennen 60 tkm lukemaakaan sitä olisi uusittu
. Pitää syventyä jahka ehtii
.


Mutta, lämmöt ajossa vain noin 70 astetta; kun saavuimme kaupunkiin niin liikennevaloissa nousivat sinne 80 tietämille, vähän alle. Olisikohan gyntteri laittanut "todella kylmän" termarin jotta ne konehuoneen kaapeloinnit ei murentuisi. Toisaalta viimeisimmän 100 tkm kuiteissa ei termaria ollut vaihdettu...enkä usko että ennen 60 tkm lukemaakaan sitä olisi uusittu


1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Eihän nuo ihan pelkällä hengellä kulje. Olisin toisaalta odottanut hieman maltillisempia kulutuslukemia pikkukasilta etenkin. Ero M103:een maantiellä on kuitenkin melkoinen, jos karra muistat mitä coupe vei Jalasjärven reissulla, eikä hiljaa ajettu silloinkaan. No, ei se 99 lisähevosvoimaa ilmaiseksi tulekarra kirjoitti:Nyt vasta sain ensimmäisen seka-ajo (tai itse asiassa kaupunkiajo) kulutuksen mitattua E420:lla ... kun tuota kanisteribensaa tulee r*ssistä kannettua. Joka oli siis tasan 15 litraa sadalle...noin 3 edellisen viikon aikanaA k i kirjoitti:Omat TODELLISET lukemat ovat keskimäärin 16l/100km pääkaupunkiseudulla pyöriessä. Matka-ajossa menee n.10-11l ja jos pelkkää matkaa niin 9l meni pienimmillään. Ohjekirja lupaa kaupunki kulutukseksi 17.1l/100km.illinois kirjoitti: Vaikkei sillä tässä ole merkitystä niin paljonko hörppivät janojuomaa normaali kaupunkipyörityksessä?. Ei paha
.
Kesällä kun pari kertaa käytiin piäkaupunkiseudulla niin tuntui 11...12 litraa ryystävän - mutta porvoon moottoritiellä olikin mittarinopeus koko ajan 135+ ...se kait nostaa janoa.

Edit. niin ei muuten kuin että olisi aika herkku 1993 500 E tarjolla Euroopassa: 249 Malachit ultraharvinaisella creme-karo-Sportline-puolinahkasisustuksella. Siinäpä vasta pari farmarille...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tarkentava kysymys 500 E:n alustasta: onko siinäkin ne Sportlinen "kalliimmat-kuin-elämä" -pallonivelet edessä, eli tulee alatukivarren mukana? Vai onko vielä erilaiset? Erosikos 500:n pyöräntuenta muuten Sportlinesta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi