M 103 ilmamäärämittari-ongelma (K-E Jetronic)
M 103 ilmamäärämittari-ongelma (K-E Jetronic)
Tutut oireet palasivat,eli koneen sammahtelu,kierrosten heittely,tehottomuus,huono käynnistyminen.Viat ilmenivät vain lämpimällä moottorilla.
Paikallistin vian ilmamäärämittarin lautasen asentopotikkaan ja/tai paine-erosäätimeen(ehaan).Se vuoti bensaa.Vaihdoin uudet o-rengas tiivisteet.Vuoto kuitenkin jatkui.Löysin rto-tuonnista käytetyn ehan(120e.)Vuoto loppui.Sammahtelu ja tehottomuus hävisi ja lähtee nyt hyvin käyntiin lämpimänä.Tyhjäkäynti oli edelleen epätasainen,joten irrotin ilmamäärämittarin asentopotentiometrin.Huomasin,että toinen hiilivastusrata oli kulunut puhki(Bosch osa nro 3437224035),joten tyhjäkäyntiongelma johtui siitä.Käänsin potentiometriä hieman toiseen asentoon(siinä on hieman säätövaraa),ja nyt tyhjäkäynti on hyvä.
Haluaisin kuitenkin vaihtaa potikan uuteen,mutta sitä ei löydy mistään.
Kyselin osaa boschilta,tuntevat kyllä tuotteen ja hinnankin(97.50),mutta tuotanto on lopetettu.KL-varaosakin oli myynyt viimeisen vuosi sitten.
Onkohan kukaan onnistunut lähiaikoina tilaamaan tai ostamaan uutta??Jos on,niin mistä?
Veho myy vain uusia ilmamäärämittareita (hinta n.800e.),joten kiitos ei.
Nämä käyntiongelmat koskevat varmasti monia muitakin.Potikan vaihto poistaisi käyntihäiriöt ke-jetronicista,eikä tarvisi vaihtaa koko ilmamäärämittaria.
Täällä tietoa ja kuvia potikasta(saksaksi).www.dennis-knake.de/?p=7
tai hauksi numero 3437224035 (laita kuvahaku).
Paikallistin vian ilmamäärämittarin lautasen asentopotikkaan ja/tai paine-erosäätimeen(ehaan).Se vuoti bensaa.Vaihdoin uudet o-rengas tiivisteet.Vuoto kuitenkin jatkui.Löysin rto-tuonnista käytetyn ehan(120e.)Vuoto loppui.Sammahtelu ja tehottomuus hävisi ja lähtee nyt hyvin käyntiin lämpimänä.Tyhjäkäynti oli edelleen epätasainen,joten irrotin ilmamäärämittarin asentopotentiometrin.Huomasin,että toinen hiilivastusrata oli kulunut puhki(Bosch osa nro 3437224035),joten tyhjäkäyntiongelma johtui siitä.Käänsin potentiometriä hieman toiseen asentoon(siinä on hieman säätövaraa),ja nyt tyhjäkäynti on hyvä.
Haluaisin kuitenkin vaihtaa potikan uuteen,mutta sitä ei löydy mistään.
Kyselin osaa boschilta,tuntevat kyllä tuotteen ja hinnankin(97.50),mutta tuotanto on lopetettu.KL-varaosakin oli myynyt viimeisen vuosi sitten.
Onkohan kukaan onnistunut lähiaikoina tilaamaan tai ostamaan uutta??Jos on,niin mistä?
Veho myy vain uusia ilmamäärämittareita (hinta n.800e.),joten kiitos ei.
Nämä käyntiongelmat koskevat varmasti monia muitakin.Potikan vaihto poistaisi käyntihäiriöt ke-jetronicista,eikä tarvisi vaihtaa koko ilmamäärämittaria.
Täällä tietoa ja kuvia potikasta(saksaksi).www.dennis-knake.de/?p=7
tai hauksi numero 3437224035 (laita kuvahaku).
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Potikan laahaimen uraa voi hieman siirtaa uusille urille. Jos hiiliradan alusta on kiinni kahdella ruuvilla niin toisen voi ottaa pois niin paasee hiilirataa kaantamaan sivuun ja laahain kulkee puoli millia sivussa uusilla urilla. Sitten voi laajentaa ruuvin reikaa ja aukaistun ruuvin kiinni. Nain ainakin onnistuu Boshcin ilmamaaramittarilla.
Potikkaa kaantamalla saadetaan seosta.
Potikkaa kaantamalla saadetaan seosta.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Potikan hiiliradan piirilevy on liimattu,sitä ei voi siirtää rikkomatta sitä.
Hiilirata on niin kapea,että sitä ei voi siirtää sivusuunnassa.
Potikan runko on neljällä ruuvilla kiinni.Ainoa säätö,mitä voi tehdä,on siirtää
potikkaa oikeasta reunasta hieman ylös-tai alaspäin.Oikeassa reunassa on isommat ruuvinreiät kuin vasemmassa.
Säätäminen on erittäin tarkkaa puuhaa,pienikin liike suurentaa tai pienentää tyhjäkäyntiä huomattavasti.
Tietäisikö kukaan,voiko hiilirataa pinnoittaa uudestaan?
Hiilirata on niin kapea,että sitä ei voi siirtää sivusuunnassa.
Potikan runko on neljällä ruuvilla kiinni.Ainoa säätö,mitä voi tehdä,on siirtää
potikkaa oikeasta reunasta hieman ylös-tai alaspäin.Oikeassa reunassa on isommat ruuvinreiät kuin vasemmassa.
Säätäminen on erittäin tarkkaa puuhaa,pienikin liike suurentaa tai pienentää tyhjäkäyntiä huomattavasti.
Tietäisikö kukaan,voiko hiilirataa pinnoittaa uudestaan?
Uudelleen pinnoitus on varmaan mahdollista mutta se on sitten eri juttu pystyykö sitä kukaan Suomessa tekemään
On helpompaa vain siirtää sitä potikkaa aivastuksen verran ja yrittää elää sen kanssa.
Potikka ei tarkkaan ottaen muuta seosta vaan ainoastaan mittaa ilmamäärämittarin läpän asentoa. Seosta säätää esim. EHA paine-eron mukaan, tai sitten voipi ruuvailla suoraan säätöruuvista.
Pete
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
On helpompaa vain siirtää sitä potikkaa aivastuksen verran ja yrittää elää sen kanssa.
Potikka ei tarkkaan ottaen muuta seosta vaan ainoastaan mittaa ilmamäärämittarin läpän asentoa. Seosta säätää esim. EHA paine-eron mukaan, tai sitten voipi ruuvailla suoraan säätöruuvista.
Pete