PIKA-APUVA! Virtalukko juuttui pihassa, mikä eteen?
PIKA-APUVA! Virtalukko juuttui pihassa, mikä eteen?
Vein lossin aamulla hovimetsurille. Nyt sieltä soitettiin, notta kun auto piti ajaa halliin öljynvaihtoon, niin avain ei kääntynyt virtalukossa kuin I-asentoon eli ohjauslukko aukesi, mutta sen pidemmälle ei avain kääntynyt suosilla.
Lukko ei ole takunnut aikaisemmin mihinkään suuntaan. Mitäs nyt teen - kun pääsen pajalle on pirssi pihassa, mutta ketään ei enää korjaamolla paikalla. He eivät alkaneet purkaa lukkoa, kun ei osiakaan ole. Emännällä on alkuperäinen toinen avain, onko mahdollista että tämä vanha tiirikka toimisi lukossa... itsellä on teetetty vara-avain.
Ei pirssiä oikein voisi pajan pihaankaan jättää, tuosta on vielä kolmisenkymmentä kilometriä kotiin...
Lukko ei ole takunnut aikaisemmin mihinkään suuntaan. Mitäs nyt teen - kun pääsen pajalle on pirssi pihassa, mutta ketään ei enää korjaamolla paikalla. He eivät alkaneet purkaa lukkoa, kun ei osiakaan ole. Emännällä on alkuperäinen toinen avain, onko mahdollista että tämä vanha tiirikka toimisi lukossa... itsellä on teetetty vara-avain.
Ei pirssiä oikein voisi pajan pihaankaan jättää, tuosta on vielä kolmisenkymmentä kilometriä kotiin...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jos se virtalukko on samanlainen kuin w124 saat lukkopesän pois.
Ota kaksi ohutta pyöränpinnaa tai hitsauspuikkoa viistä molemmista viilalla toinen pää lykkää lukkopesään ilmestyviin reikiin (jotka tulevat näkyviin nimenomaan 1- asennossa) pesä lähtee pois ja voit laittaa vaikka meisselillä käyntiin. En todellakaan tiedä onko siinä systeemi samanlainen mutta toivottavasti.
Ota kaksi ohutta pyöränpinnaa tai hitsauspuikkoa viistä molemmista viilalla toinen pää lykkää lukkopesään ilmestyviin reikiin (jotka tulevat näkyviin nimenomaan 1- asennossa) pesä lähtee pois ja voit laittaa vaikka meisselillä käyntiin. En todellakaan tiedä onko siinä systeemi samanlainen mutta toivottavasti.
MB 308d 91
Projekti:
MB 200 D W123 -81
Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Projekti:
MB 200 D W123 -81
Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Uutta pesää lähdetään haeskelemaan KL:n hyllyistä. Veikkaan että systeemi on sama kuin 124:ssä, jossain tosin sanottiin että avain pitäisi saada II-asentoon asti, ennen kuin nuo irrotusreiät ilmestyvät näkösälle.
Täytyy kokeilla myös vanhemmalla vara-avaimella, jos se olisi tarpeeksi "kulunut"
Täytyy kokeilla myös vanhemmalla vara-avaimella, jos se olisi tarpeeksi "kulunut"
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Epäilenpä, että tässä ei ole kysymys avaimesta jos kääntyy kerran ykkösasentoon, vaan jostain muusta. Eikai rattilukko vaan kanita??Kaapo kirjoitti:Uutta pesää lähdetään haeskelemaan KL:n hyllyistä. Veikkaan että systeemi on sama kuin 124:ssä, jossain tosin sanottiin että avain pitäisi saada II-asentoon asti, ennen kuin nuo irrotusreiät ilmestyvät näkösälle.
Täytyy kokeilla myös vanhemmalla vara-avaimella, jos se olisi tarpeeksi "kulunut"
Missään tapauksessa ei kanna lukkosylinteriin työntää crc:tä, tai mitään vastaavaa. Se on sen jälkeen ihan takuu hinurikeikka. Paineilma on yhtä pahasta. Näitä on usemmankin kerran porailtu noiden tuotteiden jälkeen. Poikkeuksetta taitava kaveri saa nitkutettua avaimella vielä kerran sorkkimattoman virtalukon kääntymään. Onnea!
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Sama vika SECissä johti virtalukkoremppaan. Vakuutus maksoi hinurikyydin.
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Omassa C:ssä oli sama ongelma. Lopulta avain kääntyi pihtien ja voiman avulla. (Avainta ei kuitenkaan parane katkaista...) Lukkopatruuna irti ja uusi välittömästi tilaukseen. Veholta sarjoitettuna reilu satanen. Kertoivat, etten ollut ensimmäinen samalla asialla Patruunan ikää ei myöskään kannata yrittää venyttää, vaan uusi tilalle ennen kuin lukko jämähtää lopullisesti, jolloin irtiotto onkin jo astetta haasteellisempi homma.
/h
/h
"Pieni harmaa"
W202 -94 Sport
W202 -94 Sport
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
No niin, onpahan taas leikitty asentajaa. Oli melko nautinnollista ropata pirssiä kolme aamupäivän kuuminta tuntia aukealla hiekkapihalla ilman tuulenhäivääkään. Auringossa 36 astetta ja auton sisällä sitten jotain...
Ei meinanut löytyä sitä lukkosylinterin ritoliksen vapauttavaa reikää, oli kai liian valoisaa
Siis virtalukon ensimmäinen asento eli ohjauslukon vapautus ei riitä, vaan sen on oltava ns. radioasento, jossa pelaavat jo auton kaikki releet, mutta sytytysvirta ei ole päällä.
124:ssä voi olla eri tavalla - lukkoja on sekä yhdellä että kahdella sokkareiällä. Lossissa on yksi. Avaimen II-asennossa tuupataan piikki siihen ainokaiseen reikään, joka vapauttaa lukkosylinterissä olevan kielekkeen. Tämän jälkeen ruuvataan sylinteriä ympäröivä kehys/murtosuoja irti. Sitten vaan uusi pesä kehykseen ja koko hoito takaisin. Lukon rakenne on siis varsin erilainen kuin 124:ssä, jonka vuoksi tuossa ylimääräistä ähellystä tulikin.
Koko savotan kantona kaskessa oli se, että lukko oli ilmeisesti niin seula, että vaikka sähkölaitteiden toiminnan perusteella lukon asento oli oikea, mekaanisesti piikin reikä ja kielen reikä eivät olleet kohdakkoin.
Tökkimistä kesti sen aikaa, että hermo paloi ja väänsin hohtimilla avainta muutaman millin lisää, jolloin oikea aukko löytyi.
Uuden lukon asennus ei vienytkään sitten kuin minuutin verran.
Ei meinanut löytyä sitä lukkosylinterin ritoliksen vapauttavaa reikää, oli kai liian valoisaa
Siis virtalukon ensimmäinen asento eli ohjauslukon vapautus ei riitä, vaan sen on oltava ns. radioasento, jossa pelaavat jo auton kaikki releet, mutta sytytysvirta ei ole päällä.
124:ssä voi olla eri tavalla - lukkoja on sekä yhdellä että kahdella sokkareiällä. Lossissa on yksi. Avaimen II-asennossa tuupataan piikki siihen ainokaiseen reikään, joka vapauttaa lukkosylinterissä olevan kielekkeen. Tämän jälkeen ruuvataan sylinteriä ympäröivä kehys/murtosuoja irti. Sitten vaan uusi pesä kehykseen ja koko hoito takaisin. Lukon rakenne on siis varsin erilainen kuin 124:ssä, jonka vuoksi tuossa ylimääräistä ähellystä tulikin.
Koko savotan kantona kaskessa oli se, että lukko oli ilmeisesti niin seula, että vaikka sähkölaitteiden toiminnan perusteella lukon asento oli oikea, mekaanisesti piikin reikä ja kielen reikä eivät olleet kohdakkoin.
Tökkimistä kesti sen aikaa, että hermo paloi ja väänsin hohtimilla avainta muutaman millin lisää, jolloin oikea aukko löytyi.
Uuden lukon asennus ei vienytkään sitten kuin minuutin verran.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vaihdoitko siis lukkopesän uusilla avaimilla, vai oliko sarjoitettu vanhoille avaimille Veholtako ostit, KL:n nettisivuilta en löytänyt w140:seen.Kaapo kirjoitti:Koko savotan kantona kaskessa oli se, että lukko oli ilmeisesti niin seula, että vaikka sähkölaitteiden toiminnan perusteella lukon asento oli oikea, mekaanisesti piikin reikä ja kielen reikä eivät olleet kohdakkoin.
Tökkimistä kesti sen aikaa, että hermo paloi ja väänsin hohtimilla avainta muutaman millin lisää, jolloin oikea aukko löytyi.
Uuden lukon asennus ei vienytkään sitten kuin minuutin verran.
Mulla taitaa olla sama savotta edessä, emäntä soitti eilen tien päältä parin sadan kilsan päästä että nyt ei ässän virta-avain käänny Annoin ohjeita avaimen hötkyttämiseksi niin sai sen sitten kuitenkin liikkeelle. Illalla toimi ihan OK ja nyt aamulla hieman jumitti. Aiemmin ei ole ollut oireita.
Jossain toisessa ketjussa mainittiin että w124 virtalukkoa voi käyttää meisselillä kun pesä on irti, toimiikohan w140 noin Jos olisi varminta ajella ruuvarilla kunnes saa uuden lukkopesän
Vaihdoin lukkopesän uusilla avaimilla ja KL:n tavaraa olivat ne. Nettisivuilta ei välttämättä löydy läheskään kaikki tuotteita, joten soitto selvittää asian 140:n osalta.
Ylipäätään pesä kannattaa vaihtaa heti, kun se alkaa takerrella. Väliin se saattaa pelata notkeastikin, mutta sitten yhden kauniin kerran jämähtää laakista. Sitten tuleekin veetutusta, ylimääristä ähellystä ja juoksemista oikein porvoon mitalla.
140:n operoinnista ruuvarilla en tiedä, 126:n rakenne näytti siltä, että ruuvarilla onnistuu. Itse en kokeillut, uusi lukkovärkki on takataskussa jo siinä vaiheessa, kun sain vanhan pois.
Mutta vaihda pikimmiten ja vältä seikkailuja kovin hankaliin paikkoihin. Vaikka omani jässähti korjaamon pihaan, siitä ei ole paljoakaan apua kun ollaan 30 km kotipihasta ja eletään korjaamonpitäjän kesälomaa...
Ylipäätään pesä kannattaa vaihtaa heti, kun se alkaa takerrella. Väliin se saattaa pelata notkeastikin, mutta sitten yhden kauniin kerran jämähtää laakista. Sitten tuleekin veetutusta, ylimääristä ähellystä ja juoksemista oikein porvoon mitalla.
140:n operoinnista ruuvarilla en tiedä, 126:n rakenne näytti siltä, että ruuvarilla onnistuu. Itse en kokeillut, uusi lukkovärkki on takataskussa jo siinä vaiheessa, kun sain vanhan pois.
Mutta vaihda pikimmiten ja vältä seikkailuja kovin hankaliin paikkoihin. Vaikka omani jässähti korjaamon pihaan, siitä ei ole paljoakaan apua kun ollaan 30 km kotipihasta ja eletään korjaamonpitäjän kesälomaa...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Juu, täytyy hommata ensitilassa uusi lukko ettei käy köpelösti. Tovottavasti se nyt vielä suostuu pari kertaa toimimaan.
Sarjoitettu olisi siitä hyvä että säilyisi oven lukko samalla avaimella. Mutta eihän se kaukosäädin tietysti koskaan lakkaa toimimasta, tai ainakin vanha avain on mukana jos lakkaa
Kiitokset muuten työohjeista
Sarjoitettu olisi siitä hyvä että säilyisi oven lukko samalla avaimella. Mutta eihän se kaukosäädin tietysti koskaan lakkaa toimimasta, tai ainakin vanha avain on mukana jos lakkaa
Kiitokset muuten työohjeista
Eipä tunnu juuri nyt mistään löytyvän uutta lukkosylinteriä hyllystä (KL, Merteil, Veho) vaan on tilattava.
Onko muuten normaalia että se on aika irtonaisen tuntuinen, liikkuu noin millin joka suuntaan? Äsken ei kevyellä yrityksellä avain kääntynyt, päästäänköhän enää edes töistä kotiin tänään
Onko muuten normaalia että se on aika irtonaisen tuntuinen, liikkuu noin millin joka suuntaan? Äsken ei kevyellä yrityksellä avain kääntynyt, päästäänköhän enää edes töistä kotiin tänään
-90 w124 230TE (Avatar)
-97 w140 S300 Turbodiesel
-97 w140 S300 Turbodiesel
Kyllä tuo 140:n lukkokehys aivan aavistuksen "elää" ainakin omassa (onko itselläsi se levike ja kromireunus siinä ympärillä), sillä on jotain tekemistä ajoneston ja kaken kanssa. Jos on, niin veikkaan että 140:n lukon kanssa ei ole enää niin helppoa kuin vanhempien kanssa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kannattaa ehdottomasti kokeilla vara-avainta, joka toivon mukaan on käyttämätön. Itsellä W124:n avaimet kuluvat käytössä ja kun alkuperäisestä ottaa kopion niin jo toimii.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Vähemmän käytetyn näköinen avain on jo käytössä. Mutta tilanne vaikuttaa nyt paremmalta, sain avaimen hetkuttelemalla kääntymään. Vääntelin sitä sitten parikymmentä kertaa eestaas niin takertelu tuntuu nyt hävinneen Kaipasi vaan herkistelyä, toivottavasti...
Täytynee hommata uusi vara-avain, kolmas olisi muutenkin hyvä olla varalla. Uutta lukkoa en ehkä ainakaan vielä ala vaihtamaan (tai vaihdattamaan jos ei löydy tietoa miten se tehdään). Hinta sarjoitetulla lukkopesällä olisi Veholla 158. KL toimittaisi edullisemmin mutta uusilla avaimilla.
Täytynee hommata uusi vara-avain, kolmas olisi muutenkin hyvä olla varalla. Uutta lukkoa en ehkä ainakaan vielä ala vaihtamaan (tai vaihdattamaan jos ei löydy tietoa miten se tehdään). Hinta sarjoitetulla lukkopesällä olisi Veholla 158. KL toimittaisi edullisemmin mutta uusilla avaimilla.
-90 w124 230TE (Avatar)
-97 w140 S300 Turbodiesel
-97 w140 S300 Turbodiesel