hehku katkaistu 200CDI

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

hehku katkaistu 200CDI

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

nyt on kolmos pytyn hehku katkaistu sisään :lol: :lol:
muut irtosivat kunnialla mutta tämä avautui vain n.kierroksen jonka jälkeen jumittui,liottelin crc:llä ja kitkuttelin eestaas lopulta napsahti poikki kierteen yläpäästä :evil:
noh hitsailin siihen sitten mutterin päähän ja n.4tunnin nitkuttelun päästä nousi pätkä hehkusta eli oli katkennut noin puolestavälistä :roll:
positiivistä on että kierre on ainakin vielä ehjä!
olen ajellutkin autolla n.30km jos se sylkäisis sen itekseen pihalle mutta ei :evil:
nyt kaivattais hyviä ideoita miten saan sen pätkän sieltä pois!?
ML W164
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Mulla on Sprinterissä sama työmaa edessä. Nelosen hehku on luultavasti poikki, ykkönen ja kolmonen tiukasti kiinni. Ajattelin tässä kesällä ajaa koneen punaiseksi ja yrittää noita kahta jumissa olevaa vielä ehjänä irti... Sprintterissä vähän enemmän hommaa, kun joutuu imusarjan aina purkaa edestä pois.

Itse sinun tapauksessa varmaan tekisin jostain vanhasta tulpasta poraohjaimen, kun siellä kannessa on kuitenkin se ehjä kierre. Varovasti poraisin pätkän sieltä pois. Tai pätkään vois porata poraohjaimella keskelle reiän, johon tapilla kierteet ja kieretangon pätkästä sitten liukuvasaralla vetoa. Kone tietenkin ajettu ensin kuumaksi.

Kellosepän työtä. Onnea ja hyvät hermot.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

kyllähän se oli tosiaan kellosepän työtä se mutterin hitsaus sinne syvenyksen pohjalle :roll:
siinä on nyt kyllä reikä keskellä koska "ydin" katkesi n.20mm syvemmältä joten kyllä siihen jonkun vastakierretapin tai pitkän karmiruuvin saa pyöriteltyä,jos siitä sitten yrittäis saada liukuvasaralla sen liikkeeseen!
ML W164
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Sama aihe

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Näköjääns muillakin samoja murheita kuin minulla 124 E300 dieselin kanssa...

Eli, vinkkinä kerrottakoon, että Vehossa on kehitelty tuollainen katkenneen hehkun irroitustyokalu. Veloittaavat satkun tunnilta, kun sen kanssa ähläävät, mutta on kuulemma aika hyvä onnistumisprosentti.

Minulla on aika varattuna parin viikon päähän, kun kaksi hehkua on katkenneina sisällä. Loppuja en uskaltanut edes yrittää...

Ps. Poistan sen itse aloittamani topicin...
Terveisin
Tero
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Minulla on aika varattuna parin viikon päähän, kun kaksi hehkua on katkenneina sisällä. Loppuja en uskaltanut edes yrittää...
eikös se ole sama katkaista itse ne loputkin sinne sisään,kun että maksaa jonkun 65e tunnilta että tekevät sen veholla :roll: :wink:
no ei nyt sentään tosissaan!!

pittääpä tänään yrittää tehä kierteet siihen hehkun tynkään ja kokeilla liukuvasaralla!
kyllähän sen satkun pari maksaa mielellään veholle jos sillä pääsee ilman kannen irrotusta!
ML W164
alille
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 06.04.2006 09:05
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja alille »

Itselläni on ollut 250 TD ja noita katkenneita hehkuja on jouduttu kaivamaan pariin otteeseen.

Itse kävin Loimaalla poistamassanuo katkenneet hekut. Heillä on myös tuo työkalu ja onnistumis prosentti itseni kohdalla aina 100%

Heillä oli lisäksi jotain hieman parempaa litkua kuin tuo CRC. Menee hyvin jenkoihin, kun antaa yön ajan vaikuttaa.. Sillä ehkä helpommin ja ilman katkeamista hehku pois.

Korjaamo korjaa paljon mersuja, myös muitakin. Hinta vaan halvempi kuin veholla..

T:210
Avatar
Jat79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 26.02.2004 21:19

Viesti Kirjoittaja Jat79 »

Seinäjoen moottorihiomollakin oli lehdes joskus osuva mainos "Hehkuttaako! MB hehkunvaihdot ongelma tilanteissa alk..." hintaa en muista mutta sieltä myös löytyy se irrotustyökalu.
190E 2.0 -88
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Teppo L kirjoitti: pittääpä tänään yrittää tehä kierteet siihen hehkun tynkään ja kokeilla liukuvasaralla!
kyllähän sen satkun pari maksaa mielellään veholle jos sillä pääsee ilman kannen irrotusta!
Kun tutkin tuota hehkun rakennetta, niin havaitsin sen koostuvan kahdesta osasta. Päällä on sellainen holkkiputki ja sisällä ydin, jonka pää on paljaana sylinterin puolella (tuossa vanhassa esikammiossa). Kun hehkusta katkaisee sen mutterikannan pois, niin tuo rkenteen näkee hyvin.

Jos kansi olisi pöydällä, irroitus onnistuisi kotikonsteinkin. Ensin löisi sen ytimen sisään, jolloin jäljelle jää pelkkä holkkiputki. Siihen voisi sitten kiertää sellaisen vääränkätisellä jengalla olevan pultin irroitustapin. Jos haluaisi vielä varmistaa, niin holkin reiän voisi porata hieman isommaksi.

Kansi paikallaan ei vain voi lyödä sitä ydintä sisään, ja ulos se ei rakenteensa vuoksi tule, vaikka siitä jollakin saisikin kiinni.

Jos kuvittelen oikein sen irroitustyökalun rakenteen, niin kyseessä lienee juuri sellainen pultin irroitustappi, mutta tapin sijaan se on putki. Hehkun ydin mahtuu siis tapin sisään... Täytyy pyytää työkalu näytille, kun vie auton hoitoon.

Tuota ideaa liukuvasaran käytöstä en ihan hiffaa. Ei hehkua voi väkisin ulos kiskoa. Tavalla tai toisella se on kierrettävä ulos.

Noita irroitustyökaluja näyttää olevan muillakin kuin vain Veholla, mutta en ole tästä kohtuullisen matkan päästä vielä löytänyt muuta puljua. Vaivattomuus auton hoitoon toimituksessa kun myös vaikuttaa jotain, ei pelkkä hinta. Veho Pitäjänmäki on melkein normaalilla liikeradallani...
Terveisin
Tero
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dieselflosse kirjoitti:Tuota ideaa liukuvasaran käytöstä en ihan hiffaa. Ei hehkua voi väkisin ulos kiskoa. Tavalla tai toisella se on kierrettävä ulos.
Tepon tapauksessa taisi se hehkun kierreosa olla jo autotallin pöydällä ja jumipaikka siellä jossakin hehkun kärjen tuntumassa. Eli tuossa ei "periaatteessa" pitäisi olla enää mitään, mikä estäisi hehkua tulemasta suoraan ulos. Paitsi tieten sen noki ja karsta. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

niin mullahan on se kierreosa saatu pois sieltä,mutta n.5cm on vielä jumissa siellä!
tuo vastakierretappi ei minun mielestäni siihen hommaan sovellu koska se pyrkii levittämään tuommoista ohut seinämäistä "putkea" jolloin se vaan tarttuu tiukenpaan!
kuvittelisin sen vehon työkalun olevan juuri semmoinen että porataan hehku ontoksi jonkun ohjurin avulla ja tehdään sitten kierteet siihen ja vedetään ulosvetäjällä pois
se kiereosa onkin sitten kinkkisenpi :? :roll:
ML W164
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

niin ja karstaa sielä hehkunreiässä riittää eli on päässyt vissiin vuotammaan alapäästä :x
muut hehkut olivat nimittäin aivan naurettavan löysällä mutta niissä ei näy vuodon merkkejä
melkoista liimaa tuo karsta voikin olla :shock:
ML W164
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Naapurifoorumilla tais olla kuviakin tuosta hehkutulpan irroitustyökalusta. Pääpiirteittäin laite käsittääkseni toimii siten, että paineilma tunkaa iskemällä tulppaa kannesta ulospäin ja momenttiavaimella aina sitä mukaa pyöritetään tulppaa auki. Momentti siksi, että tulppaa ei vahingossa väännettäisi poikki.

Joskus kuitenkin tulppa katkeaa kierteen alapuolelta ja silloin käsittääkseni tulpan ydin porataan pois ja kierteytetään, jolloin taas päästään tunkkaamaan (vetämään) tulppaa ylöspäin jonkinlaisen kierretangon avulla.

Ja jos tulppa on kierteen yläpuolelta poikki, niin hitsaus taitaa olla se toimivin vaihtoehto.

Monenlaisista paikoista on päässyt kierteenpätkää hitsaamalla houkuttelemaan ulos. Yhtään hehkua ei vielä ole tullut ongittua, mutta sellainen on kyllä itsellänikin jo siis kohta edessä. Tänään tuli ongittua hitsaamalla kaksi 7/8-tuuman unf-pultin pätkää työkoneen nosturipalkista pois.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Avatar
Jat79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 26.02.2004 21:19

Viesti Kirjoittaja Jat79 »

http://i161.photobucket.com/albums/t216 ... uva137.jpg

Siinä on kuva siitä irrotus sarjasta

Johdonpaikka/tappi pitää ensi nypätä irti jonka jälkeen porataan tuolla kellertävällä rotsilla hehkusta kierreosa pois (tarkasti kuitenkin ettei kannen keirteille käy kuinkaan), sen jälkeen tehdään siihen jäljelle jäävään osaan kierretapilla kierre ja vedetään se tuolla mustahkolla ulosvetimellä pois. Ja viimeiseksi putsataan hehkun paikan jenka sopivalla kierretapilla.

Näin itse järkeilin ja olen melko varma että se näin tehdään.
190E 2.0 -88
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Millä ne estää ettei sylinteriin mene metallimujua ? :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Seuraavassa kuva irroitussarjasta ja paljon vinkkejä.

Hehkut

Kunnia asiasta alkuperäiselle kirjoittajalle.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

veskola kirjoitti:Millä ne estää ettei sylinteriin mene metallimujua ? :shock:
Ne voidaan imuroida pois. Bensavehkeisiin esim tehdään helikoil kierteitä tulpille kansi paikallaan.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

lähtihän se sieltä :P
viikon kun piti hehkun upotuksen täynnä ruosteenraiskaajaa sitten pyöräytti vastakierretapilla koneen ollessa tyhjäkäynnillä niin irtosihan se :twisted:
ML W164
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Hieno homma. Onneks olkoon.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
mönttööri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 16.04.2007 18:00
Paikkakunta: vihti

Viesti Kirjoittaja mönttööri »

Johdonpaikka/tappi pitää ensi nypätä irti jonka jälkeen porataan tuolla kellertävällä rotsilla hehkusta kierreosa pois (tarkasti kuitenkin ettei kannen keirteille käy kuinkaan), sen jälkeen tehdään siihen jäljelle jäävään osaan kierretapilla kierre ja vedetään se tuolla mustahkolla ulosvetimellä pois. Ja viimeiseksi putsataan hehkun paikan jenka sopivalla kierretapilla.

Näin itse järkeilin ja olen melko varma että se näin tehdään.


<------- ei noin vaan näin-------->


itse en tekis sitä ihan noin koska mites teet sinne alaosaan kierteen jos se alaosa pyörii niin kuin se monesti tekee..siis kun olet porannut sen kierteen pois..

siis ensin se sisäosa poikki vaikka lukkopihdeillä.. sitten kierre sinne sisälle ja vasta sitten se tulpankierre poraten pois ja sitten vetoja siihen sisäosaan ja sisäosa ulos..sitten joku tulpaksi pohjalle ja sitten tulpankierre kuntoon ja sitten pohjalta paskat pois ja ei kun uutta tulppaa reikään.. ja kovaa ajova..
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mönttööri kirjoitti:itse en tekis sitä ihan noin koska mites teet sinne alaosaan kierteen jos se alaosa pyörii niin kuin se monesti tekee..siis kun olet porannut sen kierteen pois..
Öö? Jos se alapää alkaa pyöriä, niin sittenhän se on jo aikalailla irti. :? Tulppahan on kuitenkin sen muotoinen, ettei siinä ole kartiomaisuutta "väärinpäin". Vai voiko se tosiaan pyöriä ja olla silti jumissa?

t.
Risto
E500 – 211.070
mönttööri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 16.04.2007 18:00
Paikkakunta: vihti

cdi hehku

Viesti Kirjoittaja mönttööri »

kyllä se voi pyöriä silti ja monesti se ihan kärki on niin karstoittunut ettei se meinaa tulla siitä reijästä ylös.. kun siellä alhaalla on vain sen hehkun tapin kokoinen reikä.. että kyllä sinne kannattaa tehdä ne kierteet ensin ja sitten vasta porata se kierre osuus pois..ja nyt tarkoitan tuolla poraamisella siis hehkun kiinnitys kierrettä.. hehkuja irroittaessa on kansiakin haljennut( uusi kansi n.2500E)<-- siis veho hinta.. että cdi hehku hommissa on kaikki mahdollista
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Jo kaksi päivää

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

On nyt ollut tuo oma Vehon huomassa eilisen ja tämän päivän. Eilisen päivän päätteeksi kertoilivat ettei yksikään hehku lähde katkeamatta ulos. :shock:

Jos tuosta jotain positiivista pitää hakea, niin en jää toiseksi Vehon asentajille hehkujen irroituksessa. Samalla tavalla heillä katkee kuin minulla :wink:

Mutta tuleva lasku minua hirvittää.
Terveisin
Tero
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Nyt se myrkyn lykkäs

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tuli Vehosta soitto...

Eipä lähde hehkut ulkokautta poes. Eikun kansi ylös ja työstö jatkuu.
Terveisin
Tero
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Nyt se myrkyn lykkäs

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dieselflosse kirjoitti:Tuli Vehosta soitto...

Eipä lähde hehkut ulkokautta poes. Eikun kansi ylös ja työstö jatkuu.
Onpa kyllä viheliäinen homma. :( Ei kai se vielä näissä vanhemmissa ole tainnut olla kovin paha ongelma. Vai oliko sinulla jo se neliventtiilikone? Niissähän on jo suht pitkät tulpat.

EDIT: Joo. -94 näköjään on vuosimalli. Anteeksi häiriö. :oops:

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Tuli Vehosta soitto...

Eipä lähde hehkut ulkokautta poes. Eikun kansi ylös ja työstö jatkuu.
onpas ikävä juttu! onko mitään tietoa milloin on viimeksi hehkuja vaihdettu?
ML W164
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Jotain hyvääkin

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Onhan se niin, että 94:sta koneesta voi kansipahvikin olla sen verran kovettunut, että on hyvä vaihtaa. Jos meinaa edes jotain hyvää ajatella tosta hehkuremontista. Itsellä ei ole ollut ongelmia hehkujen vaihdon kanssa, tosin autokanta on sen verran vanhaa, ettei koneisiin ole ripoteltu venttiilejä tuollaista määrää. Nyt pitäis ehkä koputtaa puuta, kun 350:sen hehkuvalo on alkanut palamaan startin jälkeen eli sama irroitushomma edessä.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tuomio

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Kuitataan nyt tuo oma osuus loppuun, kun tuli aloitettua. Auto tuli viikon rupeaman aikana kuntoon.

Eli, Veho onnistui vaihtamaan hehkut irroittamatta kantta. Työaikaa kului muistaakseni 18t ja jotain pikkunippeleitä vaihdeltiin samalla. Lasku jäi alle kahden tontun, mutta vain pullakahvien verran :roll:

En viitsinyt käännellä puukkoa haavassa ja kysyä, jotta olisiko mennyt tariffihinnalla (230e), jos en olisi alunperin koskenut noihin hehkuihin....

No, eipähän tarvitse miettiä lomamatkoja tai mopon varustelua tms. turhuutta, kun on rahat käytetty... :twisted:
Terveisin
Tero
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ohhoh olipa kallista.Monta kertaa olen kironnut kun itseltä meni 210€ rahaa kun selvittelin omasta autosta öljynkulutuksen syytä.Avasin turhaan koko moottorin kun syyllinen löytyi uusista ohjurinkumeista jotka olivat jostain syystä pettäneet.No eipä tunnu turha remontti yhtään kalliilta kun luki tuota dieselflossen hehkujen vaihtoa.Osanottoni :( .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

jari_w123 kirjoitti:No eipä tunnu turha remontti yhtään kalliilta kun luki tuota dieselflossen hehkujen vaihtoa.Osanottoni :( .
Paljonko €€€? Siis otat osaa :P :lol:
Terveisin
Tero
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Piru kun pelottelivat tuolla mese.fi puolella että OM60x sarjan kansiinkin nuita hehkuja saa katkottua. :evil:

Kakkosen hehku olis pimeänä tuosta C:stä. Tarvikkeet remonttiin löytyy kun vain tohtis aloittaa. :lol:
C250TD 97

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Vastaa Viestiin