Ortopedi-istuimet ; onko kokemusia ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Ortopedi-istuimet ; onko kokemusia ?

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Niin, onko kukaan koskaaan päässyt kokeilemaan moisia penkkejä,
esim. w124 malleissa löytyy ( toki muissakin ).

Kuinka tekniikka näissä lie toimii ? joku ilmatyyny vai...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
crisu.B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 11.03.2003 13:12
Paikkakunta: ruotsi

hyvät onn...

Viesti Kirjoittaja crisu.B »

istua meinaan !
emännän (ainakin vielä) autoa etsiessä käytiin noit inva- puolen fiksaajia läpi ja siellä tuli jos jonkin moista apulaitetta nähtyä ja ajoinkin paria autoa missä oli ortopedi-istuin ( yleesnsä rekaron puhjaltaahan nuo on ) ja oli muuten hyvä istua .
säädöt = tuet esim reisille ja selälle toimii just yleensä ilmalla ja käyttö on kuin sähkö istuimissa joten helppoa ja istuma asennon sai todella hyväks !

hinnat oli yksinkertaisimmista istuimmista ( muistaakseni ) n .3000 mk - kalleimpiin (missä oli enempi näpyköitä ku tv:n kakessa ) 24000 mk

itellä tuli hinku mut ei oo ollu ylimääräistä euroa niin paljon et olis tullu viel hankkineeks , mutta varmasti jossain vaiheessa kylä !
"ex-mbsimpson"
ja edelleen hengissä !!
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jotain

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Yhdessä ajamassani W124:ssä oli ortopedi-istuin kuskilla, jälkiasenteinen eikä kaikilla mahd. herkuilla, mutta säätöjä oli silti. Reisitukea varten istuimen etureuna liikkui eteen ja taakse, liikerata n. 5 cm, joka tuntui riittävältä. Istuinosan etu- ja takareunassa oli korkeussäätö erikseen. Säätöpyörällä sai vekslattua selkänojan sivutukien leveyttä myös n. 5 cm puitteissa. Niskatuessa ei muistaakseni ollut mitään ihmeellistä.

Ristiselän tukea, lähinnä kovuutta, sai muuteltua pienellä puristettavalla ilmapumpulla. Lisäksi ristiselän asentoa sai perussäädettyä 3-pykäläiselä kääntövivulla. Saattoi istuimessa olla joitain muitakin säätöjä, mutta noita tuli kokeiltua. Kaikkiaan istuin oli merkoisen "tiukka" ja kovahko, mutta kai sitten sellaiseksi tarkoitettu - muistutti osaltaan paljon kisapulkkia, ollen tietysti mukavampi. Tämä istuin oli n. 10 vuoden takaa, ilman mitään sähkövermeitä, tiedä sitten miten hienoja ovat nämä nykyaikaisimmat.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Juuh.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kerran olen kokeillut ortopedipenkillä varusteltua W124:aa minäkin. Ei ollut penkki Recaron pohjalta, sähkö - ja ilmasäätöinen kumminkin.

Ensivaikutelma oli hyvä -- jälkimauksi jäi kuitenkin, että ortopedipenkki on "liian hyvä". Osasyynä voipi olla meikäläisen fyysiset mitat, kun pituutta on se 190 senttiä ja painoa toista sataa (jääkaappi-pakastinyhdistelmä siis), niin tuo mersun reilusti mitoitettu lokoisa oma penkki on sittenkin pidemmän päälle sopivampi.

Tämä sivuheittona.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Kiitoksia !

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Arvelin, että kokemuksia löytyy tästä porukasta ja aiheesta :)

Olen vain kerran testannut Fordin jotakin vastaavia, ja niissä
ilmaa pumpattiin käsi-kumipallolla - jotenkin koomista... :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Isälläni oli taannoin W124 -89 kuljettajan alkuperäisellä ortopedipenkillä. Ortopedisyys tarkoitti tässä tapauksessa fiksua ristiselän tuen säätöä. Säätö oli toteutettu pneumaattisesti.

Penkki näytti ensinäkemältä ihan vakiolta, mutta turvavyön alalukko oli erilkoinen. Siinä oli vipu, josta pystyi valitsemaan paikan jolle kohtaa ristiselän tuki sijoittui ja rulla josta sai valita tuen määrän.

Ristiselän tuki ortopedisessä istuimessa sijoittui asteikolle "huonompi kuin vakiossa - melkoinen möykky".

Nähtävästi penkki oli aika hyvä, koska selkävaivainen ja paljon ajava isäni jaksaa edelleen muistella sitä hyvällä vaikka istuukin nykyisessä autossaan Recaro-johdannaisella penkillä.


-T
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hieman offtopiciksihan jälleen kerran menee...
Noista "Recarojohdannaisista" tuli vain mieleen etteivätkö kaikki mersun penkit olekaan Recaron valmistamia?Ainakin omista nahkapenkeistä takalevyn irroituksen jälkeen löytyi Recaron tarrat, vaikkeivat tosiaankaan mitkään kisapulkan malliset olekaan!Noista vanhoista kangas"taksi"penkeistä en kylläkään ole katsonut.
Esim. II koppaisen Golffien kaikissa malleissa penkit ovat Recaron valmistamia!
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

AM kirjoitti:Noista "Recarojohdannaisista" tuli vain mieleen etteivätkö kaikki mersun penkit olekaan Recaron valmistamia?Ainakin omista nahkapenkeistä takalevyn irroituksen jälkeen löytyi Recaron tarrat, vaikkeivat tosiaankaan mitkään kisapulkan malliset olekaan!Noista vanhoista kangas"taksi"penkeistä en kylläkään ole katsonut.
Kyllä ainakin meikäläisellä löytyi noista W124:sen veluuri / plyyshijakkaroista useampikin Recaron tarra. Noita 126:sen palleja ei ole tullut vielä tutkittua. :lol:
eerola kirjoitti:Isälläni oli taannoin W124 -89 kuljettajan alkuperäisellä ortopedipenkillä. Ortopedisyys tarkoitti tässä tapauksessa fiksua ristiselän tuen säätöä. Säätö oli toteutettu pneumaattisesti.

Penkki näytti ensinäkemältä ihan vakiolta, mutta turvavyön alalukko oli erilkoinen. Siinä oli vipu, josta pystyi valitsemaan paikan jolle kohtaa ristiselän tuki sijoittui ja rulla josta sai valita tuen määrän.

Ristiselän tuki ortopedisessä istuimessa sijoittui asteikolle "huonompi kuin vakiossa - melkoinen möykky".

Nähtävästi penkki oli aika hyvä, koska selkävaivainen ja paljon ajava isäni jaksaa edelleen muistella sitä hyvällä vaikka istuukin nykyisessä autossaan Recaro-johdannaisella penkillä.
Itselläni on tuommoinen samanlainen. Aluksi siihen kiinnitti huomiota, kun asentoa muuttaessa kuului voimakasta sihinää ja suhinaa. Enää se ei pidä mitään ääntä, mutta toimii silti. :wink:
Kaipa siitä on jotain iloa pidemmillä matkoilla, eipä siihen ole tullut kiinnitettyä huomiota sen jälkeen kun kerran sen säädin kohdalleen. Taitaapi olla pallossa tällä hetkellä täydet paineet, mutta eipä se paljoa kummosemmalta tunnu kuin tuo pelkääjänpuoleinen normisohvakaan.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Ei

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

AM kirjoitti:Hieman offtopiciksihan jälleen kerran menee...
Noista "Recarojohdannaisista" tuli vain mieleen etteivätkö kaikki mersun penkit olekaan Recaron valmistamia?Ainakin omista nahkapenkeistä takalevyn irroituksen jälkeen löytyi Recaron tarrat, vaikkeivat tosiaankaan mitkään kisapulkan malliset olekaan!Noista vanhoista kangas"taksi"penkeistä en kylläkään ole katsonut.
Esim. II koppaisen Golffien kaikissa malleissa penkit ovat Recaron valmistamia!

Eipä ole kaikki Recaron tekemiä, ei. Ilmeisesti penkeissäkin noudatetaan jo aiemmin havaittua kaavaa, että käytetään useampia alihankkijoita. Purin W124:n takapenkin tuossa männä viikolla, ja siellä oli jonkun X.X.Plöö-tyyliin nimetyn yhtiön paperilippu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mannesman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Su 13.04.2003 16:56
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mannesman »

[quote="Henry V."]Arvelin, että kokemuksia löytyy tästä porukasta ja aiheesta :)

Olen vain kerran testannut Fordin jotakin vastaavia, ja niissä
ilmaa pumpattiin käsi-kumipallolla - jotenkin koomista... :wink:[/quote]

Minä ajelin vuoden semmoisella transitilla työnpuolesta, jossa oli toi "kumipallotyhjiöpumppu" säällittävä keksintö.. istuin oli huonompi kuin oma lysähtänyt w126:n penkki..

W126Rulaa
MB 220 D "Väykky" -96

Aiemmin:

W124 230 CE Sportline -90
W124 300 TDT -91 automatic.
W123 300D -80 automatic
W126 280SE -81manual
+ pari portteria, hiace, Mitsu, Bedford, GMC, Mazdoja, Lada,
eeteeku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 17.04.2003 13:35
Paikkakunta: Nurmoo

Viesti Kirjoittaja eeteeku »

Dodiih, nyt on ortopedipenkillä ajettu n. 2000km(pe-ti).
Penkit on hyvät, säätömahdollisuuksia on todella paljon ja hyvän asennon
saa varmasti. myöskin kaksi eri korkeudella olevaa ristiselän tukea ovat mainiot, niitä kun tunnin välein siirtelee niin ei selkä puudu.
S211 320CDI -04
S203 220cdi -03


exät:
W639 111CDI -05
722.6 AMG laatikko -99 (liikuttaa 2t brittisohvaa)
kasa sprinttereitä
W140, 320 -94
W202 tourinki, 220CDI -00
190E -83
Vastaa Viestiin