124 230e kansiremontti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

124 230e kansiremontti

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tulipahan tehtyä,jaa ja näyttäis jopa onnistuneenkin.Ensi tonni takana
ja kaikki vielä ok.

GT Motorsin pojille kiitokset kansityöstä,aikataulu piti ja näytti myös
siltä,jotta oli tehty mitä oli sovittu.

Hintaa koko rempalle tuli noin alle 500 ekua ,sisältäen koeistuksen,tiivistesarjan,ventiilin ohjurit+kumit ja määränjakajan
uudenkumikaukalon, tietysti öljyt ja nesteet yms.
Mutta,mutta,otinpa tiivistesarjan Veholta oli aikas yllätys, kun
avasin pakkauksen, pakosarjan tiivisteet olivat jotain aivan muuta
mitä originaali piäisi olla. EI MB logoja numeroita ja pikaisella silmäyk-
sellä laatu Biltema luokaa jos ei huonompaa.Täytynee kysellä Vehon
pojilta mitä hittoa se hologrammi tarkoitaa orginaali varaosissa,laatua
vai satua. Olivat läkkipeltiset kiiltävät ja irvistelivät vaimiiksi!
Mutta muuten positiivinen kokemus ensikertalaiselle.. :D :D
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Terve Jaakko
Muistithan vaihtaa myös kannenpultit :D
Niitä kun ei suositella uudelleen kiristettäviksi.
230 CE -88
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Mica L kirjoitti:Terve Jaakko
Muistithan vaihtaa myös kannenpultit :D
Niitä kun ei suositella uudelleen kiristettäviksi.
No sehän riippuu kuinka pitkiks ne on venyny :wink: .
Mulla oli muuten uudet millin pitemmät kuin vanhat,eli möisköhän motonetti käytettyjä :lol:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Niin, ja voihan niitä aina lyhentää.... :wink:
230 CE -88
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Empä vaihtanut koska mittasin orkkis pultit ja ne oli millin lyhyemmät
kun ohjeissa tehdas arvot,noin....suositus vaihtoon on jos pultit ylittävät
tietyn pituuden?Jotenkin näytää siltä,että moottoreita on kasattu vähän
erillaisilla pulteilla jo tehtaalla.Ja ottakaa huomioon näitä sepustuksia
lukiessanne, en ole asiantuntja,vaikka autojen ja muittenkin eri
vempaimien kanssa olen pienen ikäni askaroinut.Toki jotain tietoa ja
taitoakin matkan varrella tarttunut, joo ja ainahan sitä voi olla väärässä,
mokatakkin :oops: Otetaan niistä sitten opiksi, jos niin käy,ja kykin
silloin tällöin,mutta mitäs niistä, :lol:

Autohan on 124 230e vm89 ja n.250 000km mittarissa ja aika hyvin
tuntuu pelittävän, säätöjä pitäis toki tarkistella!
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
jaakko.putkisaari kirjoitti:Mutta,mutta,otinpa tiivistesarjan Veholta oli aikas yllätys, kun
avasin pakkauksen, pakosarjan tiivisteet olivat jotain aivan muuta
mitä originaali piäisi olla.
Omasta 230:stä käytin kannen viime kesänä irti ja tuolloin Vehon paketista paljastui Elringin tuotteita. Omituinen kokoelma kuitenkin oli. 230:ahan ei tietääkseni ole saanut kaasuttimella mutta silti paketissa oli myös kaasutinmallin imusarjan tiiviste. :? Ne peltiset pakosarjan tiivisteet olivat varmaan juuri samanlaisia.
jaakko.putkisaari kirjoitti:Jotenkin näytää siltä,että moottoreita on kasattu vähän erillaisilla pulteilla jo tehtaalla.
Ja homma käy vielä mielenkiintoisemmaksi, kun nyrkkipaja tekee remonttia. :lol:

Hankin omaani uudet pultit, koska vanhojen kunto oli epävarma. Pulttien prikkoja irrottaessani huomasin, ettei yhden pultin prikka suostu irtoamaan. Lähemmin tarkasteltuna pultti osoittautui VAG-konsernin tuotteeksi. :lol: Mokoma oli vähäsen Mersun pulttia lyhyempi ja kovempi (10.9 verrattuna Mersun 8.8:aan). Tilasin siis uuden prikan.

Pultteja asentaessa huomasin kuitenkin, että yksi uusista pulteista on kiero, eikä se suostu menemään pohjaan asti vaan hankaa kantta vasten. Korvasin sen sitten vähiten venyneellä vanhalla pultilla.

Venymisen huomaa ainakin noissa bensamersun kansipulteissa. Pultti uppoaa lohkon kierteisiin noin neljän sentin verran ja jonkinmoinen venähtäminen alkaa tuolta kohdalta, koska mutterilla testattaessa se jumittuu tuohon kohtaan. Volkkarin pultissa en moista huomannut – ilmeisesti pultin kovuuden takia se venyy vähemmän. :?

t.
Risto
E500 – 211.070
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Terve vaan kaikki,jotka olette osllistuneet keskusteluun kansirempsta.

Siitä pulttien pituudesta ja vaihto tarpeesta on montaa mieltä!
Vanhoista tiedoista selvisi,että alku pituus olisi ollut 118mm/119mm
omani olivat kaikki n.119mm ja allekkin,kannan ala reunasta kierre
päähän.
Kysäisin ohimennen Motonetin pultteja,mutta olivat kuusio pultteja ja
jätin sikseen niiden vaihtamisen.Alkuperäiset olivat torxs kannalla.
Joten päädyin vanhoihin pultteihin, todettuani niiden kunnon olevan
ok.Tosin toista kertaa en niitä käyttäisi.jos samaa konetta pitäis availla.
Seuraillaan tilannetta ja kertoillaan jos jotain ilmenee.
Niistä tiivisteistä vielä,kunhan tässä vähän työ kiireet hellitää,aion
käydä Vehon poikain juttusilla ja käyttää tiivisteet näytillä.Koska
soitellessani varaosa myyntiin,ainakin tamä myyjä oli ymmälään?
Sanoen,että ei pitäis olla,sen näköisiä,tyyppisiä pakosarjan tiivisteitä
sarjassa. Tiedä sitten onko apua tai saadakko oikeita tilalle.
Joka tapauksessa jätin asentamatta,oli senverran heikot esitykset.

Joo ja sama juttu kun Roistolla ihmeellinen ylimääräinen imu-
sarjan tiiviste ylimääräisenä.Olisko ollut juuri mainittu kaasutin
mallin tiiviste,vaikka väliäkö sillä jos muuten olis ollut asiallinen
sarja.Että tästä Veholle risuja. :evil: :evil:
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve taas,
jaakko.putkisaari kirjoitti: Joo ja sama juttu kun Roistolla ihmeellinen ylimääräinen imusarjan tiiviste ylimääräisenä.Olisko ollut juuri mainittu kaasutinmallin tiiviste,vaikka väliäkö sillä jos muuten olis ollut asiallinen sarja.Että tästä Veholle risuja. :evil: :evil:
Oliko siinä kakkos- ja kolmospytyn reikien välissä semmoinen pienempi reikä, jossa oli joku kuparinen tiivisterengas? Siitä reiästä pitäisi mennä lämmitysvesi kaasarille. :lol:

Samoja peltilipareita möivät Veholla myös irtotavarana, kun pari vuotta sitten vaihdoin pakosarjan. Ensin hommasin tiivisteet tarvikeliikkeestä mutta ne olivat vielä epäsopivammat – nelosen kolmipulttinen tiiviste oli aivan erilainen (jostain massasta + peltirengas reiän ympärillä) kuin ne kaksipulttiset (paksusta pellistä). Nelosen tiiviste oli ilmeisesti paksumpi, koska kolmospytty ei tiivistynyt kunnolla ja jäi vuotamaan. Vehon tiivisteillä toimi vähän paremmin. Samoja ohuita tiivisteitä myyvät nykyään myös paikallisessa tarvikeliikkeessä. Taisivat muuttua virallisesti tuommoisiksi joskus -92 (Dichtung aus Stahlblech (bisher Weichstoff)). Pakosarjan täytyy kyllä olla tosi suora, että noilla tiivistyy. :(

t.
Risto
E500 – 211.070
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Terve vaan!
Kyllä siinä kakkos ja kolmos pytyn välissä se kupari renggas on.
Olisko 200 kaasarimalliin sopiva,tiädä häntä?Mutta niitä tuntuis
olevan,jotta tarvitsijat olkaa yhteyksissä?Ainakin minulta saa sen
kaffe kupin hinnalla jos joku PK,seudulla tarvitsee.Ps en lähettele. :wink:

Motonetissä oli vielä jokin aika sitten,myynnissä alkuperäisen kaltaisia
paksuja pako tiivisteitä.Olivat matta pintaisia,leveitä ja oli vielä ne
pienet kantti korvakeet joiden pitäisi helpottaa asennusta.
Tuntuu vaan erät vaihtelevan kovastikkin,hinta kuitenkin oli sama.
Kestävyydestä en osaa vielä sanoa mitään,katsotaan tulevaisuudessa,
miten pelaa :?:
Vastaa Viestiin