Resonointi tyhjäkäynnillä 300D -87

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Bercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 15:25

Resonointi tyhjäkäynnillä 300D -87

Viesti Kirjoittaja Bercedes »

Mikä olisi todennäköisin syy kovaääniselle resonoinnille konehuoneesta koneen ollessa tyhjäkäynnillä? Kuului aluksi lähinnä sisälle ja nyttemmin myös ulos. Aivan aluksi resonointi ilmeni vain kun ilmastointi oli päällä, eli koneella oli vähän normaalia enemmän kuormaa.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Yleensä resonointi kuuluu kun jokin on irti, tai löysässä. Laita kone käyntiin ja ilmastointi päälle ja ala etsimään mistä ääni kuuluu. Apuna esim mekaanisissa äänissä voit käyttää puutikkua/ pitkää ruuvaria painettuna toinenpää korvaan ja toinenpää tutkittavaan paikkaan.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Aika varmasti

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Suurella todennäköisyydellä se on moniurahihna kun pärrää, ääni häviää kun vähän antaa kierroksia.

Vaihda ensimmäiseksi moniurahihnan kiristinpukin iskunvaimennin, itsellä tosin oli uudesta pukista hajonneet heti laakerit ja iskareita meni aika monta ennen kuin vaihdettiin pukki uuteen. Eli irroita iskari, kokeile liikkuuko pukki nätisti vai kahnaako se vastaan (laakerivika), jos pukki on kunnossa niin vaihda vaan iskari. Valitettavasti kolmesatasessa on irroitettava visko ensin, iskarin tappi ei mahdu tulemaan ulos muuten.
Avatar
Bercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 15:25

Kiitokset

Viesti Kirjoittaja Bercedes »

vihjeestä, tutkitaanpa asiaa.
pb142
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 05.05.2003 20:02

entäs,,,

Viesti Kirjoittaja pb142 »

onko
sama kiristys systeemi e200 mallissa. mä luulin että resonointi olis laturin laakeri, mutta en o ehtiny vielä tutkia tarkemmin
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: entäs,,,

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

pb142 kirjoitti:onko
sama kiristys systeemi e200 mallissa. mä luulin että resonointi olis laturin laakeri, mutta en o ehtiny vielä tutkia tarkemmin
Jep, samanlainen taitaa olla. Helpostihan sen tarkistaa, kiristinpukki ja sen musta iskunvaimennin on koneen päässä kiinni, toisella puolella pukkia on vanha jousi jossa musta kuminen suojus päällä, toisella puolella tuo iskari. Iskarin kuolleentuminen on ihan tyyppivika, varsinkin ilmastoiduissa malleissa joissa hihnalla on enemmän vastusta.
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Aika varmasti

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

"itsellä tosin oli uudesta pukista hajonneet heti laakerit ja iskareita meni aika monta ennen kuin vaihdettiin pukki uuteen. Eli irroita iskari, kokeile liikkuuko pukki nätisti vai kahnaako se vastaan (laakerivika), jos pukki on kunnossa niin vaihda vaan iskari. "

Epäilen, että mulla ois tuo pukin laakerivika kun luen kokemuksiasi ja olen jo vaihtanut jousen , rullan ja iskarin ja hihna kitisee ja ilmeisesti luistaa(?) kylmänä liikkelle lähtiessä. Hihna vaihdettu kesällä n 20tkm sitten, ei näkyviä vikoja.
Voiko vipuun vaihtaa laakerin kotikonstein? Voisitko katsoa vanhoista osista mikä on pukin laakerin numero, niin vois mennä suoraan laakerikauppaan, kiitos. Auto on124 250 TD -87, ei ilmastointia.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Aika varmasti

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Löpönen kirjoitti:"itsellä tosin oli uudesta pukista hajonneet heti laakerit ja iskareita meni aika monta ennen kuin vaihdettiin pukki uuteen. Eli irroita iskari, kokeile liikkuuko pukki nätisti vai kahnaako se vastaan (laakerivika), jos pukki on kunnossa niin vaihda vaan iskari. "

Epäilen, että mulla ois tuo pukin laakerivika kun luen kokemuksiasi ja olen jo vaihtanut jousen , rullan ja iskarin ja hihna kitisee ja ilmeisesti luistaa(?) kylmänä liikkelle lähtiessä. Hihna vaihdettu kesällä n 20tkm sitten, ei näkyviä vikoja.
Voiko vipuun vaihtaa laakerin kotikonstein? Voisitko katsoa vanhoista osista mikä on pukin laakerin numero, niin vois mennä suoraan laakerikauppaan, kiitos. Auto on124 250 TD -87, ei ilmastointia.
No joo, kaikista luuloista huolimatta pukin laakeri olikin ehjä, vika löytyi iskareista, jotka on vedetty kaupoista takaisin, korvaava malli on hyllyissä, Veho maksaa uuden iskarin viahtoineen takuuseen, taitaa olla neljäs tai viides puolen vuoden sisällä.

Ilmeisesti viimeisin iskari kesti kauemmin kuin muuta sen takia että ilmastointia ei enää ole juuri tarvinnut, ja kun se pukki kanssa vaihdettiin, tulin heti siihen luuloon että edellinen pukki oli ollut viallinen, Nyt räminä taas hiljalleen palaa, joten uutta iskaria taas...
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

olen kanssa hieman tutustunut ko. aiheeseen: siinä pukissa on liukulaakerointi (joku teflonin tapanen pinnoite), ei siis mitään vaihdettavaa vierintälaakeria.
iskarista menee yleensä ne silmukoiden kumihelat, jolloin rupeaa tyhjäkäynnillä resonoimaan. en tiä saako kumeja mistään irtokamana, mutta ei se iskari maltaita maksa esim. Motonetissä (alkuperälaatu). ruuvarilla iskarin päästä kampeamalla resonointi yleensä haviää.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ahti kirjoitti:olen kanssa hieman tutustunut ko. aiheeseen: siinä pukissa on liukulaakerointi (joku teflonin tapanen pinnoite), ei siis mitään vaihdettavaa vierintälaakeria.
iskarista menee yleensä ne silmukoiden kumihelat, jolloin rupeaa tyhjäkäynnillä resonoimaan. en tiä saako kumeja mistään irtokamana, mutta ei se iskari maltaita maksa esim. Motonetissä (alkuperälaatu). ruuvarilla iskarin päästä kampeamalla resonointi yleensä haviää.
Joo, iskari on 25 € sekä motonetissä että Vehossa.

Paineetkin siitä häviävät aika nopeasti, varsinkin näissä viallisissa.
Vastaa Viestiin