Resonointi tyhjäkäynnillä 300D -87
Resonointi tyhjäkäynnillä 300D -87
Mikä olisi todennäköisin syy kovaääniselle resonoinnille konehuoneesta koneen ollessa tyhjäkäynnillä? Kuului aluksi lähinnä sisälle ja nyttemmin myös ulos. Aivan aluksi resonointi ilmeni vain kun ilmastointi oli päällä, eli koneella oli vähän normaalia enemmän kuormaa.
- adenauer300
- Asiantuntija
Yleensä resonointi kuuluu kun jokin on irti, tai löysässä. Laita kone käyntiin ja ilmastointi päälle ja ala etsimään mistä ääni kuuluu. Apuna esim mekaanisissa äänissä voit käyttää puutikkua/ pitkää ruuvaria painettuna toinenpää korvaan ja toinenpää tutkittavaan paikkaan.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Aika varmasti
Suurella todennäköisyydellä se on moniurahihna kun pärrää, ääni häviää kun vähän antaa kierroksia.
Vaihda ensimmäiseksi moniurahihnan kiristinpukin iskunvaimennin, itsellä tosin oli uudesta pukista hajonneet heti laakerit ja iskareita meni aika monta ennen kuin vaihdettiin pukki uuteen. Eli irroita iskari, kokeile liikkuuko pukki nätisti vai kahnaako se vastaan (laakerivika), jos pukki on kunnossa niin vaihda vaan iskari. Valitettavasti kolmesatasessa on irroitettava visko ensin, iskarin tappi ei mahdu tulemaan ulos muuten.
Vaihda ensimmäiseksi moniurahihnan kiristinpukin iskunvaimennin, itsellä tosin oli uudesta pukista hajonneet heti laakerit ja iskareita meni aika monta ennen kuin vaihdettiin pukki uuteen. Eli irroita iskari, kokeile liikkuuko pukki nätisti vai kahnaako se vastaan (laakerivika), jos pukki on kunnossa niin vaihda vaan iskari. Valitettavasti kolmesatasessa on irroitettava visko ensin, iskarin tappi ei mahdu tulemaan ulos muuten.
Re: entäs,,,
Jep, samanlainen taitaa olla. Helpostihan sen tarkistaa, kiristinpukki ja sen musta iskunvaimennin on koneen päässä kiinni, toisella puolella pukkia on vanha jousi jossa musta kuminen suojus päällä, toisella puolella tuo iskari. Iskarin kuolleentuminen on ihan tyyppivika, varsinkin ilmastoiduissa malleissa joissa hihnalla on enemmän vastusta.pb142 kirjoitti:onko
sama kiristys systeemi e200 mallissa. mä luulin että resonointi olis laturin laakeri, mutta en o ehtiny vielä tutkia tarkemmin
Re: Aika varmasti
"itsellä tosin oli uudesta pukista hajonneet heti laakerit ja iskareita meni aika monta ennen kuin vaihdettiin pukki uuteen. Eli irroita iskari, kokeile liikkuuko pukki nätisti vai kahnaako se vastaan (laakerivika), jos pukki on kunnossa niin vaihda vaan iskari. "
Epäilen, että mulla ois tuo pukin laakerivika kun luen kokemuksiasi ja olen jo vaihtanut jousen , rullan ja iskarin ja hihna kitisee ja ilmeisesti luistaa(?) kylmänä liikkelle lähtiessä. Hihna vaihdettu kesällä n 20tkm sitten, ei näkyviä vikoja.
Voiko vipuun vaihtaa laakerin kotikonstein? Voisitko katsoa vanhoista osista mikä on pukin laakerin numero, niin vois mennä suoraan laakerikauppaan, kiitos. Auto on124 250 TD -87, ei ilmastointia.
Epäilen, että mulla ois tuo pukin laakerivika kun luen kokemuksiasi ja olen jo vaihtanut jousen , rullan ja iskarin ja hihna kitisee ja ilmeisesti luistaa(?) kylmänä liikkelle lähtiessä. Hihna vaihdettu kesällä n 20tkm sitten, ei näkyviä vikoja.
Voiko vipuun vaihtaa laakerin kotikonstein? Voisitko katsoa vanhoista osista mikä on pukin laakerin numero, niin vois mennä suoraan laakerikauppaan, kiitos. Auto on124 250 TD -87, ei ilmastointia.
Re: Aika varmasti
No joo, kaikista luuloista huolimatta pukin laakeri olikin ehjä, vika löytyi iskareista, jotka on vedetty kaupoista takaisin, korvaava malli on hyllyissä, Veho maksaa uuden iskarin viahtoineen takuuseen, taitaa olla neljäs tai viides puolen vuoden sisällä.Löpönen kirjoitti:"itsellä tosin oli uudesta pukista hajonneet heti laakerit ja iskareita meni aika monta ennen kuin vaihdettiin pukki uuteen. Eli irroita iskari, kokeile liikkuuko pukki nätisti vai kahnaako se vastaan (laakerivika), jos pukki on kunnossa niin vaihda vaan iskari. "
Ilmeisesti viimeisin iskari kesti kauemmin kuin muuta sen takia että ilmastointia ei enää ole juuri tarvinnut, ja kun se pukki kanssa vaihdettiin, tulin heti siihen luuloon että edellinen pukki oli ollut viallinen, Nyt räminä taas hiljalleen palaa, joten uutta iskaria taas...
olen kanssa hieman tutustunut ko. aiheeseen: siinä pukissa on liukulaakerointi (joku teflonin tapanen pinnoite), ei siis mitään vaihdettavaa vierintälaakeria.
iskarista menee yleensä ne silmukoiden kumihelat, jolloin rupeaa tyhjäkäynnillä resonoimaan. en tiä saako kumeja mistään irtokamana, mutta ei se iskari maltaita maksa esim. Motonetissä (alkuperälaatu). ruuvarilla iskarin päästä kampeamalla resonointi yleensä haviää.
iskarista menee yleensä ne silmukoiden kumihelat, jolloin rupeaa tyhjäkäynnillä resonoimaan. en tiä saako kumeja mistään irtokamana, mutta ei se iskari maltaita maksa esim. Motonetissä (alkuperälaatu). ruuvarilla iskarin päästä kampeamalla resonointi yleensä haviää.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Joo, iskari on 25 € sekä motonetissä että Vehossa.Ahti kirjoitti:olen kanssa hieman tutustunut ko. aiheeseen: siinä pukissa on liukulaakerointi (joku teflonin tapanen pinnoite), ei siis mitään vaihdettavaa vierintälaakeria.
Paineetkin siitä häviävät aika nopeasti, varsinkin näissä viallisissa.