Onko W124 230/220E mallissa lukkoperä ja/tai luistonesto miten yleisiä tai harvinaisia varusteita?
Tuliko jostakin vuosimallista lähtien vakiovarusteeksi?
Mites ne lyhenteet muuten menikään, eli
lukkoperä = ASD ja luistonesto = ??
ASR: Käyttää auton omaa ABS-jarrujärjestelmää ja jarruuttaa normaaleilla jarruilla sutivia pyöriä.
ASD: Lukko toimii tasauspyörästössä hydraulisesti, jossa on omat jarrulevyt. ASD jarruttaa sutivaa pyörää siirtäen voimaa pitävämmälle pyörälle. Mitä kovempi on vauhti sitä vähemmän lukko ottaa kiinni. Muistaakseni ihan madellessa lukko on 80%:nen ja satasen vauhdissa enään 15-20%.
ASD alkoi olla suht. yleinen 80-luvun lopulta lähtien W124/W126-malleissa. Varsinkin tehoikkaammissa diiseleissä ja bensakoneissa. Vakiona sitä ei ole saanut ainakaan W124:een. Kaikissa vastaantulleissa faceliftatuissa W126:ssa 85-> se on kyllä ollut....voisko olla vakiovaruste?
ETS oli ensimmäisten W210:ien luistonesto, joka ei mielestäni saanut kovin mairittelevia lausuntoja. Muistaakseni se toimi vain alle 40 km/h:n nopeuksissa, eli oli jonkun sortin liikkeellelähtöavustin. Viimeistään faceliftissä se korvattiin ASR:llä ja ESP:llä.
P.S. ML-sarjassa lukot on korvattu 4ETS-systeemillä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
300 d-turbossa. Ihan tavallinen lukoton perä vaan. Tosin näyttää se useimmissa näkemissäni turbomalleissa olevan, mutta ei se liene ollut vakiovaruste ainakaan 89-mallisissa tai vanhemmissa.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
Pasi M pohti, onko ETS kivikautinen termi. Tutustuin asiaan hieman ja seuraavassa tuloksia:
Osoitteesta http://www.mercedes-benz.com/d/innovati ... riff16.htm löytyy selvitystä ETS:stä. Tämän mukaan ETS on lukkoperätyyppisesti toimiva systeemi joka toimii korkeammissa nopeuksissa kuin perinteinen ASD (ASD, Automatische Sperrdifferential). ETS toimii jatkuvasti 40 km/h nopeuteen saakka ja jos ollaan kiihdyttämässä se pysyy päällä 80 km/h nopeuteen saakka. Toiminta perustuu jarruihin.
Ekku kirjoitti:300 d-turbossa. Ihan tavallinen lukoton perä vaan. Tosin näyttää se useimmissa näkemissäni turbomalleissa olevan, mutta ei se liene ollut vakiovaruste ainakaan 89-mallisissa tai vanhemmissa.
Mulla on -92 300 TDT:ssä ASD, mutta autossa on kyllä muutenkin kaikki lisävarusteet (paitsi Tempomat) joten en ihmettele vaikka se olisi ollut silloinkin erikseenostettava.