lisää poweria?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

lisää poweria?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

nyt sitä pitää sitten rueta virittämään eli auto on 500e mb v.94
moottorissa pitäisi olla 320hv mutta "aikansa kutakin"
eli mitä kannattaa rueta tekemään? kannet vien "kansiviritys oy:lle" kuopioon.
muuta muuta onko mitenkä helppo löytää ylikoon mäntiä ? turbotkin on käyny mielessä kun niitä löytyy itseltäkin aika paljon,tai sitten remmillä.
kertokaa ihmeessä neuvoja.

kiitos.
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Täällä on pyöriny Dano nickillä oleva kaveri, jolla muistaakseni oli s500:ssa kompura +170hp. Ruottin puolella on ollu pari 500e.tä myytävä, joissa on ollu ohjelmoitu boksi. Ilmeisesti tällä on päästy 360:neen. Tai niin on ainaki lukenu, tiä sitte. kuullostaa vaan tuo +24hp:kin hurjalta, pelkällä ohjelmoinnilla.



Vidu ko teilä rupiaa kaikilla olemaan noita iso-lohkoja, mie en ala! :evil:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

:) joo no kieltämättä tuo 24hv on turbo auton luokkaan jo menevä.. mutta voihan tuo pitääkkin paikkaansa .. tai siten voivat ilmottaa mutta oikeat hevoset voi olla toista.

onko näitä 500 paljon jo? minun mallini on tietääkseni vähän uudemmalla keulalla.. en kyllä varma ole :) kun on ensimmäinen mursu :)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

niin toi "danon" mersu on eri näköinen kun minulla.. taitaa olla uudempi malli.. jos se toi hopea on.. minulla on se 200d näköinen :) eli onkohan nyt 124??
toisin sanoen tälläinen:

http://www.mobile.de/SIDLyoakC.4V-DcYR2 ... 886&top=17&

tämä ei ole minun vaan minulla on melkein vastaava.

ei täysin :)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

danolla on w140, eli ässä mersu,

sun tosiaa tuo w124. :wink:
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

epk kirjoitti:danolla on w140, eli ässä mersu,

sun tosiaa tuo w124. :wink:
Mutta eikös niissä ole sama kone ? SL500,S500,E500. Vai olenko ihan hakuteillä?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

AMG kirjoitti:
epk kirjoitti:danolla on w140, eli ässä mersu,

sun tosiaa tuo w124. :wink:
Mutta eikös niissä ole sama kone ? SL500,S500,E500. Vai olenko ihan hakuteillä?
ei mitään hajua :lol:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jees, samat ovat koneet.
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Montas 500 täällä pyörii?

Äkkiseltään tulis mieleen nämä.

-w124 500E 2kpl
-w124 E500 1kpl
-SECejä taitaa olla muutamia
-w124 brabus E60(ellen väärin muista)
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Tässä olisi kyllä sellainen asia johon voisi jopa vallan innostua. Aina pitää päästä täysiä. Itse olen ehkä hiukka valmis enimmäkseen kyttäilemään valmista "pataa", eli jos tuon vehkeen saisi silleen pidettyä alkuperäisenä, tai tiiä sitten onko sillä sen suurempaa keräilyarvoa, taksimersu.. Mutta ettei sitten 100 vuoden päästä vanhan mobilistin tarvitse manata sitä onnetonta nulikkaa joka hävitti koneen.. Tosin samaan pakettiin sen tehokoneen kanssa pitäisi viellä naitattaa kestävä laatikko..

Jos tämä narukerä lähtee purkautumaan johonkin päin, niin enköhän miekin oo mukana! Eipä jokainen kinneri hypi nenille, prkl.

Itse olisin ehkä tuon turbo/kompura-projektin puolella, 326hp + 20% = 391 hp, katsastuksessa :twisted: Ja vääntö se on mikä sitä autoa kuljettaa, ja tuo sitä tuo!! Hinta teho suhde kohdillaan, eli ken oli kompuran laittanut, mistä, hinta, laillisuus, tai siis lailliseksi osoittaminen.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Huhhuh... 500 E nyt on sen luokan tuleva klassikko, että en todellakaan kotikonstein kävisi lisäämään siihen enää yhtään mitään. AMG- ym. tunnetut viritykset sitten ovat asia erikseen.

Mutta kuten todettua, kukin tavallaan.

Kenellä on tuo Brabus E60?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

[quote="Timo L."]Huhhuh... 500 E nyt on sen luokan tuleva klassikko, että en todellakaan kotikonstein kävisi lisäämään siihen enää yhtään mitään. AMG- ym. tunnetut viritykset sitten ovat asia erikseen.

Mutta kuten todettua, kukin tavallaan.
quote]

Eli juuri lähinnä tuon takia mielummin ostaisi pajan (AMG ym) tekemän koneen, minkä ovat suunnitelleet kyseiseen vehkeeseen, koneen takia ei tosin lähtä mitään peruuttamattomia muutoksia tekemään, ja kone homma on jos tulee hyvä juttu vastaan, eli ei pakon omaista. Josko saisi jonkun kivan turbon ostettua toiseksi harraste vehkeeksi.. Tutun kautta hyviä kokemuksia tuollaisesta Cossu Escosta, kohtuullisella rahalla 350hp, siintä ylöspäin sitten maksaa vähän enemmän.. Mutta, mutta..

Pienenä piruna olisi kyllä pitää huomaamattomana, tai siis vakio vanteisena, jotenkin niihin aina kiinnitetään huomiota, pysyisi kohtuu sleepperinä, tosin vilkut vaihtuu kirkkaiksi, ne oranssit on ihan hirveät..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

no itse olen taas sitä mieltä että tämä mersunin on v.94 joka on 9v vanha auto...

ja en todellakaan osta amg:n vehkeitä :) ammatti miehet osaa tehdä kyllä ihan samat suomessakin ilman "amg:n" tuomaa lisä hintaa.
ja tämä ei minusta ole niin kummallinen kärry itse en ainakaan arvosta kovinkaan paljoa (ainakaan vielä) .. perus auto isolla moottorilla :)
kannet lähtee kuopioon 2viikon sisällä ,ja sitä ennen on päätettävä ahdetaanko auto vai ei :) turbot on valmiina jo .. jos en remmiä laittaiskaan.
980e mennee päästö mittaukseen mutta se on kyllä sen arvoistakin .
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

hande kirjoitti:no itse olen taas sitä mieltä että tämä mersunin on v.94 joka on 9v vanha auto...
Mitä tuolla tarkoitat? Siis liian uusi ettei klassikkoarvoa ole kertynyt? No, mutta odotetaanpa 10 vuotta lisää.

Anyway, kuinkahan monta alkuperäistä 500 E/E 500-autoa on tuolloin enää jäljellä 10479 valmistetusta... no, ihmiset arvostavat eri asioita, ja vapus siihen heille suotakoon :) .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Keppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 15.11.2003 07:39
Paikkakunta: San Francisco

Re: lisää poweria?

Viesti Kirjoittaja Keppa »

hande kirjoitti:nyt sitä pitää sitten rueta virittämään eli auto on 500e mb v.94
moottorissa pitäisi olla 320hv mutta "aikansa kutakin"
eli mitä kannattaa rueta tekemään? kannet vien "kansiviritys oy:lle" kuopioon.
muuta muuta onko mitenkä helppo löytää ylikoon mäntiä ? turbotkin on käyny mielessä kun niitä löytyy itseltäkin aika paljon,tai sitten remmillä.
kertokaa ihmeessä neuvoja.

kiitos.
Itselläni on sama "ongelma" omassa kesäautossani (R129). Helpointa piristämistä taitaa kuitenkin aluksi olla asentaa "aina-ykkösellä" -boksi.

http://www.bergwerks.com/control_module.jsp

Ainakin Corveten automaattin verrattuna SL:n automaatti on turhan varovainen, ja eipä ihme, koska oikeastaan ilman täyskaasulähtöä lähtövaihteena on aina kakkonen.

Tässä pitää heti huomauttaa, etten ole ihan varma, saiko 500E/E500:sta manuaalilla vai ei. Oli miten oli, toki jotain olisi kiva tehdä moottorillekin, ahdinsatsit ainakin täällä jenkkilässä tuppaavat olemaan aika kalliita, jos niitä on edes saatavilla. Toisaalta jokin +25 heppaa ei juuri kesää tee.

t: Pekka

PS: taitaa olla ensimmäinen postaus tällä foorumilla, saa nähdä miten käy...
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Niin ja jos auto on kymmenen vuotta vanha, niin eipä ne saman ikäiset osatkaan enää kummoisia maksa..

Jos tuo auto tuosta tekniikaltaan miksikään muuttuu, niin se muuttuu juuri silleen, että on sitten palautettavissa alkuperäiseksi, joku kuitenkin haluaisi sitten joskus entisöidä ladon pohjilta löytämänsä W124 mersun ja voi sitä innostuksen määrää kun huomaa mallin olleen kallein, paljonko muuten tuli hinta eroa seuraavaan malliin?, ja käsien hiotessa ja pulssin noustessa löytää sitten Täsmäävä Numero tekniikan, siinä poika sitten ehostelee mobiilia kuntoon ja pääse kadulle prassailemaan, ei haittaa mopo moottori.

Mallin arvostus ei varmasti tule olemaan 300sl:n luokkaa, mitä ne pyynnit on saksassa yli 200t€, eikä minkään muunkaan "klassikkoauton", mutta sitten joskus, näitä on vähän!
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

PT kirjoitti: paljonko muuten tuli hinta eroa seuraavaan malliin?
Suomessa: kun vuonna 1994 E 420 maksoi 697 900 mk, E 500 maksoi 1 195 800 mk.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Eli onpa siinä ollut jotain, moni ei varmasti ole edes tuohon 420:n taipunnu, samalla hinnalla olisi jo saanut "edustus"autoja, kuinka moni sitten on vakavissaan harkinnut tuota 500:sta uutena..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

PT kirjoitti:Eli onpa siinä ollut jotain, moni ei varmasti ole edes tuohon 420:n taipunnu, samalla hinnalla olisi jo saanut "edustus"autoja, kuinka moni sitten on vakavissaan harkinnut tuota 500:sta uutena..
No kyllä tuolla 1,2 miljoonalla hätyytteli kummasti W140:n yläpään malleja. Itse asiassa tuo 400 E/E420 on vielä sleeperimpi, suoritusarvot eivät hurjasti poikkea (numeroiden mukaan) isoveljestään, ja koriltaan se on täsmälleen samanlainen kuin "normi-W124".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Se on totta tuo sleepperi, nykypäivänä on hinnat aika tasan jo. Ja harvalla tainnu siihen aikaan olla rahaa laittaa noin paljon autoon, pankista ei tainnu enää silloin irrota rahaa.. Ja kellä oli, niin luultavasti ostivat tosiaan isomman mallin. Kellään tietoa, minkä verran kyseisiä autoja olisi myyty uutena?

Kun joku avaisi tiedon arkun, eli mitä ne porssella tuolle autolle on kaikkea tehnyt. Eli se on varmaan se suurin ero esim tuohon 420:n. Koska ekaksihan meni koppa porselle, tuli takas maalaukseen, ja sit taas porselle, tahtoo tietää.. Autoilla on kuitenkin painoeroa aika paljon, 300:en verrattuna taitaa syntyä 300kg, ulkomuistista, onhan siinä vähän eri kone, mutta silti..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Tuskin ne siellä Porssella mitään ihmeitä autolle tekivät. Mutta koska 500E tehtiin pääosin käsityönä, oli se varmaan parempi teettää Porschella. Mersun liukuhihnoilla olisi voinut tulla varmaan ongelmia, onhan se kuitenkin aikas lailla automatisoitua hommaa, vaikka sieltä SL:iä pukkaakin. Tämä siis arvauksena. 8)
Ja tehdäänhän sitä Porscheja Suomessakin... :wink:

Developed in conjunction with Porsche, the Mercedes 500E was based on the popular 300E model which had been released in 1986. Each 500E was transported back and forth between the Mercedes plant and Porsche's Rossle-Bau plant in Zuffenhausen during assembly and hand built, taking a full 18 days to complete each model. It was produced between 1992-94 in which time approximately 7200 cars were built.

Besides a totally new engine, the 500E was also equipped with a hydraulic self-leveling suspension, 11.8 inch vented discs in the front and 10.9 inchers in the back, wider wheels and tires and shorter and stiffer springs which lowered the 500E nearly an inch over the 300E. While the resulting slalom time is nothing to boast about (61 mph), the 500E still manages a healthy 0.84g on the skidpad and a sports-car-like 116 ft stopping distance. The engine was the same unit used in the 500SL but with a Bosch LH Jetronic fuel injection replacing the KE Jetronic and a redesigned intake manifold with longer runners that resulted in an additional 22 lb-ft of torque over that powerplant. The four speed automatic transmission and rear axle were also sourced from the 500SL and the 500E was also equipped with standard ASR (traction control). While there was no factory option for an override switch, many aftermarket tuners could provide this, lowering 0-60 mph times into the 5 second ranges. There were a few other slight faults with the 500E as well. The single windshield wiper arm was not very efficient and the interior ergonomics were less than perfect while for the price, the 500E could still not deliver the same amount of all-out performance as the E34 M5.

The Mercedes was however an excellent Autobahn cruiser and could deliver a ride comfort and effortless power delivery at higher speeds in a manner that even the BMW M5 could not match.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

History of the E500


The E500 was developed with the assistance of Porsche engineers in response to the success of AMG's "Hammer" V-8 conversion of the 300E. In fact, Mercedes sales literature refers to the 1994 E500 as "a velvet hammer". The E500 was truely a coach-built automobile and there are more than 4,500 parts that are different from the 300E upon which it is based.


Porsche carried out the engineering, chassis design, crash testing, and tuning. Assembly required many trips between the Mercedes factory in Sindelfingen and the Rossle-Bau production line at the Porsche works in Zuffenhausen. MB would truck the bodies to Porsche where they re-arched the floor, widened the driveshaft tunnel, and re-worked the firewall. The bodies returned to Mercedes for painting, then back to Porsche for engine, driveline, and interior kit assembly. Porsche gave the cars a thorough road test and then returned them to Mercedes for final inspection prior to delivery.


On average, it took 18 days to assemble an E500, compared with 5 days for other Mercedes automobiles and 1-2 days for a typical American or Japanese car. The overall weight of the sedan was 400 pounds less than that of the 500SL, which shared the M119 engine, and thus the performance was greatly improved. Braking was further enhanced for the 1994 model year with the installation of front rotors and calipers from the SL600.


There were no right hand drive models manufactured. Production commenced September of 1990 and ceased in January of1995, after more than 10,000 vehicles were built. In 1994 the model received a cosmetic re-design along with the entire W124 line and was re-numbered from the 500E to E500 in keeping with MB new corporate numbering policy. 1994 also saw the introduction of a slightly de-tuned M119 engine to comply with stricter emissions regulations. .
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Vastaa Viestiin