Keskittyykö vanteet ilman sopivaa keskiöreikää????

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

JarkkoN kirjoitti:Noita alkuperäisiä Mersun pulttejakin on sitten vielä kupukantaisia
.
Onko tosiaan näin? Olen ollut siinä uskossa, MB:n alkuperäiset pultit on aina pallokantaisia ja tietysti vastinpinnat vanteissa ja tarvikevanteissa taasen on vastipinta kartiopultille, saattisko olla pallokannallekkin??
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Minä kyllästyin vemputukseen vaikka oli ne (muoviset) soviterenkaatkin.
Meni vanteet vaihtoon ja tehtiin varta vasten just prikulleen sopivat.
Siihen loppui ravistukset, vemputukset, pompotukset ja muut vastaavat.

Ilman soviterenkaitakin tuli hetken kokeiltua, 20 km matka rengaspajalle tuntui uskomattoman pitkältä....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Yksi mielipide lisää tähän. mielestäni keskiön sopivuudella saadaan aikaiseksi korkeintaan "pieni", millin kymmenyksen/sadasosan korjaus aikaiseksi. Kun kuitenkin vannehan pitää kiristää "ristiin", pultit ovat mallia kiilamaiset, joten pyrkivät kyllä keskittämään vanteen just, eikä melkein. Parissa autossani on ollut liian isolla keskireiällä olevat vanteet ja ongelmia ei ole ollut, kunhan on pitänyt huolen, että kirii vanteet pikkuhiljaa ristiin... Tämä vain yksi kokemus... :)
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Tässäkun tuntuu olevan sekä että kannanottoja.

Oisko "vapinavanteissa" syynä vanteen heikkous,pulttien sopimattomuus,väärä kiristystapa vaiko kaikki yhdessä?

Mitä kaveripiirissä ollut keskustelua,hullulta kuulostaa että vanne ei tulisi kiinni pulteilla. Itse laitan käsin alulle,koneella varovasti ristiin kiristellen pari kertaa per pultti ja käsin sitten kunnolla kiinni. EI KOSKAAN koneella loppuun saakka että tulee tasaisesti kiristettyä eikä katkea pultti tai vahingoitu vanne,koneella ihan liian helppoa kiristää liikaa.

Aluvanteita ollut monenlaisia eikä yhdetkään "alkuperäisiä". Oletettavasti osin jopa parempia kuin "alkuperäisinä" myytävät.
Koot 15-18",leveistä vanteista ei kokemusta,nykyiset leveimmät ja ovat 8" leveät. Kaikilla vanteilla omat pultit,pulttien pituuksissa ja kartioissa selviä eroja.
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

mulla tuli vapina esille kun laitettiin uudet renkaat vanteelle ja muutama sata kilsaa ajoa. (alussa oli tosi hyvä ajaa eikä täristäny) käytin vanteen pultteja auki ja kiristelin ristiin tosi kevyesti alussa ja pikku hiljaa tiukemin, mut ei auttanu. kuitenki kävi mielessä olisko painoja pudonnut ja takaisin tasapainotukseen. asentaja oli kuullut joltain toiselta rengas gurulta että vanteen ja kumin väliin saattaa asennuksessa jäädä ilmaa ja että se ajaessa lähtee pois ja tasapainotus menee persiilleen ja tärinä alkaa??? vanteet tarkastettiin ja painot oli tallella. sitte laitettiin ne tasapainotuskoneeseen nii joka vanteessa oli heittoa 5-20g. nyt on tosi makia ajella ku ei enään puista!

ens kerralla kun laitetaan renkaita paikalleen niin ajateltiin kokeilla semmosta et käytetään renkaissa hetkisesti suurempaa ilmanpainetta siksi että rengas menee oikein paikalleen ja sitte paineet normaaliin ja tasapainokoneeseen. en tiiä että toimiiko tuommonen mut saahan sitä aina kokeilla:)
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ite mitä on tullu renkaita painotettua ja vaihdettua vanteille niin aina kun toinen rengas pyöräytetään vanteelle ja täytetään ilmalla.
Niin täyttö ilman venttiiliä ja reilut (n.reilu 3bar) kilot ilmaa sisään että se nousee kunnolla vanteelle.
Ei vielä sen takia ole tarvinnut tasapainottaa uudelleen etteikö rengas olis kunnolla vanteella.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

juhaoh kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Noita alkuperäisiä Mersun pulttejakin on sitten vielä kupukantaisia
.
Onko tosiaan näin? Olen ollut siinä uskossa, MB:n alkuperäiset pultit on aina pallokantaisia ja tietysti vastinpinnat vanteissa ja tarvikevanteissa taasen on vastipinta kartiopultille, saattisko olla pallokannallekkin??
Joo, mulla oli yhtä aikaa kaksi satsia pultteja, molemmat pitkiä aluvanteen
pultteja ja ERILAISET päät näissä. Kummallekin oli omat vanteet.
Voi vitsi, en aluksi huomannut, rengasliikekään ei huomannut ennen
kuin kokeili. Olen vahvasti siinä uskossa, että molemmat sarjat
ovat Mersun alkuperäisiä vanteita.

Nuo täristykset voivat johtua aika monesta asiasta. Esim. rengas voi olla
soikea tai vanne voi olla soikea tai kiero. Jos tarvitaan yli 30 gramman
painoja, niin kannattaisi kokeilla renkaan asennon vaihtamista vanteella.
Vannetta ei saisi kiristää liikaa, se voi vetää paikat lyttyyn. Alumiinivanteen
kanssa tulisi kokeilla ainakin kerran oikea momentti momenttiavaimella
ellei ole hyvä näppituntuma oikeaan momenttiin.

Itsellä täristys johtuu useimmiten mudasta, jota tarttuu vanteen
sisäpintaan. Myös vetoakselin suojakumista pursuava vaseliini
tarttuu hyvin vanteeseen, kun suojakumi hajoaa.
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Ja käytetyt (miksi ei uudetkin) vanteet ostaessaan kannattaa vaikka olla vieressä, jos mahdollista, kun renkaat tasapainoitetaan. Esim. itse otin kaverilt vanteet koeajoon, mitkä ei ollu kuulemma kierot. No, alle laitoin, täristivät pirusti, sitten rengasliikkeeseen, tasapainotus, saivat kohilleen koneen mukaan.. Sitten alle laittoivat alle, testilenkki, täristi yhtä hurjana. Sitten takasin, sanoin, että ovatkohan nämä nyt ihan ok sentään painotettu. Sitten kun itse rengaskoneen vieres olin, ni hokasin, että yksi vanne "liepotti" sivullepäin aikas paljon (n.5mm). Eli ei aina kannata luottaa rengasliikkeisinkään.. :D Riippuu toki paikasta... tässä eivät huomanneet vanteen sivuttaisheittoa, kerran kone sanoi, että "painolla x ollaan tasapainossa" :) Sillä koneen mukaan ne kyl saa renkaat tasapainoon, mutta totuus voikin olla jotain ihan muuta...
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Lainaampa tätä topiccia kun asia liippaa omaa ongelmaa jonka tiimoilta en jaksa tehdä uutta juttua.

Eli minulla on azevin A malliset 17" vanteet 5x112 jaolla, ja näissä on keskireikä volkkarin kokoa 57 mm , eli pienempi kuin W124 Mersussakin oletettavasti oleva 66.6 mm.

Onko kellään tietoa onko tuolle erolle olemassa suoraan soviterengasta jos vanteen keskireiän sorvata päräyttää isompaan halkaisijaan ? Ajatuksena tässä on että jossain vaiheessa nuo vanteet voivat mahdollisesti taas löytää tiensä johonkin volkkarikonsernin kulkupelin alle. Vai pitääkö hakea joku isompi keskireiän koko johon sitten hankkii Mersuunkin sopivan pienennysrenkaan ?

Vanteenpultithan tuohon luulis löytyvän rengasliikkeestä, kuhan vaan tarkistaa millainen vanteen pultinkanta on. (suurella todennäköisyydellä kai suora kartio ?)
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Paja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: To 30.12.2004 23:12

Viesti Kirjoittaja Paja »

Manu300cea24 kirjoitti:Ite mitä on tullu renkaita painotettua ja vaihdettua vanteille niin aina kun toinen rengas pyöräytetään vanteelle ja täytetään ilmalla.
Niin täyttö ilman venttiiliä ja reilut (n.reilu 3bar) kilot ilmaa sisään että se nousee kunnolla vanteelle.
Ei vielä sen takia ole tarvinnut tasapainottaa uudelleen etteikö rengas olis kunnolla vanteella.
Kolmella kilolla ei vielä nouse vanteelle, 7-8 bar on sopiva.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Paja kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:Ite mitä on tullu renkaita painotettua ja vaihdettua vanteille niin aina kun toinen rengas pyöräytetään vanteelle ja täytetään ilmalla.
Niin täyttö ilman venttiiliä ja reilut (n.reilu 3bar) kilot ilmaa sisään että se nousee kunnolla vanteelle.
Ei vielä sen takia ole tarvinnut tasapainottaa uudelleen etteikö rengas olis kunnolla vanteella.
Kolmella kilolla ei vielä nouse vanteelle, 7-8 bar on sopiva.
No ei ne vielä sillon tullut takasin.
Kovat on sulla paineet siis renkaassa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vedän suosiolla takaisin tämän kiilakantajutun.

Kuulemma Mersu on käyttänyt pallokantaisia pultteja ja ne kiilakantaiset ovat tarvikepultteja.

Esim. TSW:n vanteissa on kunnon pitkät pultit pitkillä kanoilla ja vanne
on paksu kuin alkuperäinen, mutta se on tarvikevanne ja siis kiilakannalla.
Vastaa Viestiin