190e 2.3 16v aaltoileva tyhjäkäynti!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
janneyliranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
Paikkakunta: Helsingby

190e 2.3 16v aaltoileva tyhjäkäynti!

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Miten tuon ylijännitesuojareleen saa tarkistettua, ainakaan silmämääräisesti ei ole tinooksia irti? Nyt on melkein kaikki tarkistettu, ei ole ilmavuotoja, kaasuläpän asentotunnistin toimii, mikrokytkin toimii(korjasin, ei ottanu kaasuvivustoon kiinni), tyhjäkäyntimoottori putsattu, säädetty seosta tyhjäkäynnillä. Tuntuu ettei mikään auta tuohon aaltoilemiseen! Välillä käy normaalisti 1000 kierrosta, välillä ei. Alkaa pikkuhiljaa olla mitta täynnä!! Mistä noita ylijännitesuojareleitä saa ostaa, löytyykö kl-varaosista? Mulla on yhdellä sulakkeella!
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Ei kai toi 1000 rpm oo mikään normaali kierrosluku tyhjäkäynnillä,Eikös oikeempi liene 700-800.Ainakin 8 tappisessa :wink: .
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
amppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 25.07.2006 20:13
Paikkakunta: HOLLOLA

Aaltoileva tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja amppa »

Mulla on ollut samoja ongelmia ja aaltoilu on johtanut
välillä valoihin pysähtyessä moottorin sammumiseen.
Ittellä tyhjäkäynti on karvan alle 500 kierrosta.

Uusin juuri viimeksi puolanjohdon, kun näytti niinkuin
ois lyöny läpi termarin kylkeen.

Oisko kenelläkään tietoa voisko virtalukko joskus
pätkäistä, kun on tullut uusittua kaikenlaista sälää?
Mikä muuten on sen pikkumikron tehtävä kaasuvivustossa?
Tietoa kaipaava!
MB 190E 2,6 Sportline
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Pikkumikron tehtävä on pysäyttää bensan saanti moottorijarrutuksessa,tuntuu puolen sekunnin viiveella pikkasena nykäyksenä jos toimii .Tyhjäkäynntiä kattelee kaasuläpän vieressä oleva kytkin lukitsemalla esim sytkä ennakon,näin oon siis itse mittaillu.Se on tyhjäkäynti,osakaasu ja täyskaasu katkaisin.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
janneyliranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
Paikkakunta: Helsingby

190e 2.3 16v aaltoileva tyhjäkäynti!

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Noita ylijännitereleitä saa muuten kl-varaosista, hinta 60e. Täytyy vaihtaa se ensin ja kattoo sit lisää. Täälä foorumilla puhutaan niin paljon tuosta ylijännitereleestä tuon tyhjäkäynnin aaltoilun aiheuttajana, päätin sit laittaa sen uuden, ei sit ainakaan ole siinä vika!
Avatar
janneyliranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
Paikkakunta: Helsingby

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Huomasin muuten äsken, kun olin ruuvamassa mersua, niin kun ottaa siitä kaasuvivuston päässä olevasta mikrokytkimestä liittimen irti, niin aaltoilu vähenee. Onko sillä mikrokytkimellä mitään muuta tekoa, muutakuin toi moottorijarrutus? Kierroksetkin laskee paljon nopeampaa, kun liitin on irti!
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

janneyliranta kirjoitti:Huomasin muuten äsken, kun olin ruuvamassa mersua, niin kun ottaa siitä kaasuvivuston päässä olevasta mikrokytkimestä liittimen irti, niin aaltoilu vähenee. Onko sillä mikrokytkimellä mitään muuta tekoa, muutakuin toi moottorijarrutus? Kierroksetkin laskee paljon nopeampaa, kun liitin on irti!

Jaah :lol: ,mulla laskee ne kierrokset paljon hitaammin ku on liitin irti.Mittaapas se kytkin että se toimii,vaikka vastusmittarilla,ettei vaan näytä ääretöntä koko ajan.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
janneyliranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
Paikkakunta: Helsingby

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Mitattu akun ja sähkökynän kans ja toimii. Ja voipi olla, että mun tuossa ylijännitesuojassa on kans vikaa, että senkin takia toi katkaisija vaikuttaa tuolla tavalla, katotaan sit kun uusi rele tulee, että vaikuttaako sen vaihtaminen mitään vai menikö raha hukkaan!
Avatar
janneyliranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
Paikkakunta: Helsingby

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Raha meni hukkaan, ei vaikuttanut mitään! Etsintä jatkuu. Viikonloppuna otan tuon ruiskun irti ja tutkin lisää. Kyllä se jostain se vika löytyy! Tilasin kaikki kumiletkut uudet, huohotinletkut sun muut, on ainakin ne pois laskuista. Ideoitakin saa laittaa, mistä tutkia!
Avatar
janneyliranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
Paikkakunta: Helsingby

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Saako tuota lisäilmaluistinta testattua millään, esim.mittarilla, onko se kunnossa? Alkaa vaihtoehdot loppumaan, jos ei noi letkut sit valskaa(vielä vanhat kiinni)! Ei noi vanhat letkut niin huonoja ole, että kyllä se pitäis näilläkin pelata, on hummaus niin paha, et olisko luistimes vika!!
Avatar
janneyliranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
Paikkakunta: Helsingby

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Kumpaan suuntaan se tyhjäkäyntiseosruuvi menee laihemmalle ja kumpaan suuntaan rikkaammalle?
Avatar
Kompo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 10.12.2004 10:20
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Kompo »

yhdessä 2.0 8v koneessa testasin lisäilmaluistin toiminnan heittämällä kapistuksen pakastimeen. Kun luisti on ollut riittävän kauan pakkasessa, voi läpän toimintaa seurata kun se taas alkaa lämpenemään.

Tämä toimenpide kertoo vaan toimiiko läppä, mutta ei kerro sitä, että missä lämpötilassa minkäkin verran sen pitäisi olla auki.
Avatar
janneyliranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
Paikkakunta: Helsingby

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Täs on tyhjäkäyntimoottori,ei luisti! Mun moka, kirjoitin väärin!
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

sen lisäilmaluistin voi testata syöttämällä jännitettä napoihin mutta toden näköisseti vika ei ole siinä . kun se tyhjäkäynti pumppaa hieman . Katoppas lamdan toiminta se voi paremminkin olla syynä tai sitten se paine ero säädin ei toimi ruiskun käskyjen mukaisesti
Avatar
janneyliranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
Paikkakunta: Helsingby

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Lambdaa ei ole täs,mut mis toi paine-ero säädin sijaitsee?
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

kiinnipäin menee rikkaammalle ja auki päin seos laihenee.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
janneyliranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
Paikkakunta: Helsingby

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Suurin vika löytyi, olin epähuomiossa laittanu tyhjäkäyntimoottorin väärin päin. Aina välillä viäkin vähä aaltoilee, mut tasaantuu kyllä, eikä jää käymään enää kovilla kierroksilla, niin kuin ennen! Tekevällekkin sattuu aina välillä! Mulla on sit aika hyvät paperit tosta ruiskusta, sen toiminnasta jne. kytkentäkaaviot sun muuta, varsinkin tosta 16v:stä, jos jollain on ongelmia. Ja täälä päin on yksi heppu, joka korjaa työkseen mersuja(oma firma), siltä voin sit kans kysellä, jos ihan tenkka poo tulee(muillekkin foorumin porukalle), ja tietenkin sille voi itekkin soittaa, mulla on sen numero! Tulisko teille mitään muuta mieleen, jota voisin viä tarkistaa, et saisin tuon toimimaan 100%? Nyt kyl ei enää lähellekkään niin paljon v.....ta ajella, kun toimii aikas hyvin, välillä meinas kyl usko loppua! Ja kiitoksia!
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

janneyliranta kirjoitti:Suurin vika löytyi, olin epähuomiossa laittanu tyhjäkäyntimoottorin väärin päin. Aina välillä viäkin vähä aaltoilee, mut tasaantuu kyllä, eikä jää käymään enää kovilla kierroksilla, niin kuin ennen! Tekevällekkin sattuu aina välillä! Mulla on sit aika hyvät paperit tosta ruiskusta, sen toiminnasta jne. kytkentäkaaviot sun muuta, varsinkin tosta 16v:stä, jos jollain on ongelmia. Ja täälä päin on yksi heppu, joka korjaa työkseen mersuja(oma firma), siltä voin sit kans kysellä, jos ihan tenkka poo tulee(muillekkin foorumin porukalle), ja tietenkin sille voi itekkin soittaa, mulla on sen numero! Tulisko teille mitään muuta mieleen, jota voisin viä tarkistaa, et saisin tuon toimimaan 100%? Nyt kyl ei enää lähellekkään niin paljon v.....ta ajella, kun toimii aikas hyvin, välillä meinas kyl usko loppua! Ja kiitoksia!
Moottori remontti.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
janneyliranta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 03.01.2007 22:20
Paikkakunta: Helsingby

Viesti Kirjoittaja janneyliranta »

Tuskimpa koneremppa,kun öljy ei katoa ja vetää todella mallikkaasti!
Vastaa Viestiin