HELP ! 4-pyöräsuuntauksesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

HELP ! 4-pyöräsuuntauksesta

Viesti Kirjoittaja epk »

kävin turussa suuntauksessa, auto on siis -95 E300DT.


tässä arvot :

Kuva


nyt auto helvetin paska ajaa koska välittömästi kun helppaa ratista niin lähtee ojaan hakemaan ja saa olla panttaamassa rattia vasemmalle... mitä arvoja lähdetään muuttamaan ja paljon, olisin kiitollinen vinkeistä koska asentaja vielä "kokematon".

entäpä miten valitaan ohjelmasta oikeat arvot kun ohjelma antaa vain noita .01 ja .0XX jotain korimallin valinnan jälkeen ??
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Näyttää eroja olevan puolilla eli ei mikään ihme et paha ajaa! Ite kävin teboil aaltosilla ja ihan hyväks saivat. Tosin matalat vehkeet on aina hiukan niin ja näin säätöjen puolesta...

Edit: sorry katoin ENNEN lukemia eli korjattuhan ne on :?
Sakemannicäbi
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Eli etupäästä kannattais säätää casterit kohdalleen. Ennen säätöähän ne on olleet aika samoissa. Nyt siellä on melkein asteen heitto. Samalla sais tuon pyöränsiirtymänkin paremmaksi.

Ilmeisesti on lähdetty hakemaan samaa camberia molemmille puolille. Kuitenkin vanha pyörien säätäjän oppi on "puoltaa positiivisen puolelle". Eli casterit ensin kohdalleen. Jos tämän jälkeen vasen camber on positiivisempi, kuin oikea, niin se vaan korjaa tuota oikealle vetely taipumusta. Camberissa voi ihan hyvin olla puoli astetta (30 minuuttia) eroa eri puolilla.

Aika vaikea hahmottaa asiaa näin kuivaharjoitteluna...
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllä on ihme jos noilla kulmilla on huono ajaa.Pitääköhän suuntauslaitteet varmasti paikkaansa?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
JUKE65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 13.12.2006 00:05
Paikkakunta: OULUN SEUTU

Viesti Kirjoittaja JUKE65 »

Kyllä oikea casteri täytyy saada korjattua jotta suoraan kulkee,asteen ero liikaa.Camperitkaan ei ohjearvoissa näy olevan,tainnu loppua säätö tontituksen takia.On kuiten yritetty korjata liiallista negatiivistä camperia reilulla aurauksella.Eli uudelleen suuntaukseen... :?
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Raportissa ei näy mainintaa korkeusasemasta, onkohan mitattu?
Oikeaoppisessa suuntauksessa mitataan ensin auton korkeus maasta ja sen mukaan kone tarjoaa oikeat säätöarvot. (voi olla että tässä tapauksessa loppuu asteikko korkeusasemasta, tai sanotaanko mataluusasemasta...).
Oikealle puoltamista voi yrittää korjata laittamalla oikea caster mittojen ylärajoille ja vasen alarajoille (esim vas +10.00, oikea +10.50) , mutta tuo asteen heitto on jo paljon.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

biglimited kirjoitti:Näyttää eroja olevan puolilla eli ei mikään ihme et paha ajaa! Ite kävin teboil aaltosilla ja ihan hyväks saivat. Tosin matalat vehkeet on aina hiukan niin ja näin säätöjen puolesta...

Edit: sorry katoin ENNEN lukemia eli korjattuhan ne on :?
kaikki mun yhtä matalat kuin tuokin on saatu täysin loistavaksi ajolleen, joten missäköhän vika :roll: (suuntajassa lol )

ja tebbe aaltoset on viimeinen paikka mihin veisin suuntaukseen....
janimat kirjoitti:Eli etupäästä kannattais säätää casterit kohdalleen. Ennen säätöähän ne on olleet aika samoissa. Nyt siellä on melkein asteen heitto. Samalla sais tuon pyöränsiirtymänkin paremmaksi.

Ilmeisesti on lähdetty hakemaan samaa camberia molemmille puolille. Kuitenkin vanha pyörien säätäjän oppi on "puoltaa positiivisen puolelle". Eli casterit ensin kohdalleen. Jos tämän jälkeen vasen camber on positiivisempi, kuin oikea, niin se vaan korjaa tuota oikealle vetely taipumusta. Camberissa voi ihan hyvin olla puoli astetta (30 minuuttia) eroa eri puolilla.

Aika vaikea hahmottaa asiaa näin kuivaharjoitteluna...
juu, asentajahan tohkaili vain camberit ja auraukset kohilleen, sitten homma olikin selvä yhtäkkiä.

Pyörän siirtymä ?
JUKE65 kirjoitti:Kyllä oikea casteri täytyy saada korjattua jotta suoraan kulkee,asteen ero liikaa.Camperitkaan ei ohjearvoissa näy olevan,tainnu loppua säätö tontituksen takia.On kuiten yritetty korjata liiallista negatiivistä camperia reilulla aurauksella.Eli uudelleen suuntaukseen... :?
camberit on ihan "kohillaan", edessä on tapissa ja takaa saa ihan mihin tykkää säätää. Reilulla aurauksella juurikin korjas, asentaja itse niin kertoi !!


Matti R kirjoitti:Raportissa ei näy mainintaa korkeusasemasta, onkohan mitattu?
Oikeaoppisessa suuntauksessa mitataan ensin auton korkeus maasta ja sen mukaan kone tarjoaa oikeat säätöarvot. (voi olla että tässä tapauksessa loppuu asteikko korkeusasemasta, tai sanotaanko mataluusasemasta...).
Oikealle puoltamista voi yrittää korjata laittamalla oikea caster mittojen ylärajoille ja vasen alarajoille (esim vas +10.00, oikea +10.50) , mutta tuo asteen heitto on jo paljon.
aivan, korkeusasemaa ei tehty ollenkaan, muistelisin että asteikko jopa riittäisi jos näin tehtäisiin (edellistä autoista muistaen).




elikkä oisko resepti nyt että caster oikealta kohilleen ja mitä muuta , pitäiskö aurausta laittaa ohjearvoihin vai onko oikein korjata liiallista camberia aurauksen lisäämisellä ?

On se perkele että joudun itse niille opettaa miten helvetissä jotain autoa suunnataan, on lähellä etten mene vaatimaan rahoja takas. Koska onko minun asia niitä opettaa, perhana annan niille sitten laskun omasta opetuksestani.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

otan tähän näytille parit edelliset suuntaus laput, niin näette niistä sitten vertailla !
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:o ...mahtoikohan tämä "pasi virtanen" tarkistaa edes ilmanpaineita ennen kuin alkoi säätää :lol: ...tästähän toi ei johdu mutta tämänkin lähes kaikki säätäjät unohtaa tehdä :twisted:
Viimeksi muokannut cuuno, La 14.04.2007 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

http://personal.inet.fi/private/julli/IMG_1988.JPG

Kävin kans toissapäivänä puslaremontin jälkeen suuntauksessa. Laitoin tukivarren säädöt "randomille" ja olihan se mielenkiintoinen ajettava. Aivan hyvä tuli mielestäni saadön jälkeen, ainoastaan ratti jäi vähän vasemmalle.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei jumalauta, kyllä nyt on niin päin helvettiä tuon firman suuntaukset ettei tosikaan.

Tuossa parit vanhat laput :

-85 w124 200D :

Kuva


ja nyt keväällä kun käytin ennen madallusta tuo nykyinen E300DT :

Kuva



ja kuten näkyy niin asentaja on jo heti alkuun väärän auton asetusarvot valinnut, esim. aurauksessa on annettu eri arvot tuolla topikin alussa olevassa lapussa mitä tuossa viimeisessä skannissa on. Ja mitä muuta lisäksi.... :evil: :evil: :evil: en ymmärrä miksi tässä taas kävi näin :lol:
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Kyllä nuo alkuperäiset säätöarvot (asetukset) on ihan samat, kun vähän tarkemmin molempia lappuja lukee (siis edellinen ja nyt viimeinen suuntaus).

Pyörän siirtymällä tarkoitetaan esim. vasemman pyörän asemaa oikeaan pyörään nähden auton pituusakselin suhteen. Kolarissa tulee usein pyöränsiirtymää.

Caster on taas olkatapin takakallistuma (tai oikeastaan ns. olkatapin). Kun pyörä siirtyy eteenpäin, caster kasvaa, koska "olkatapin" yläpiste ei siirry (W124 iskarin yläpää=olkatapin yläpää). Caster on siis verrannollinen pyörän siirtymään. Tuossa säädössä on käytännössä pyörän siirtymä tullut siitä, että kun alatukivarren etummaisen puslan camber-säätöä muuttaa (alatukivarsi siirtyy sivusuunnassa), niin pyörä käytännössä siirtyy etu-takasuunnassa. Tukivarren takakiinnityshän pysyy samassa paikassa. Asian voi havainnollistaa itselleen leikkaamalla paperista suorakulmaisen kolmion, jonka asettaa pöydälle siten, että suorakulman kohta merkaa etummaista alatukivarren puslaa, toinen terävä kulma pyörää ja toinen terävä kulma takimmaista puslaa. Siinä kun pitää takimmaista puslaa paikallaan pöydässä ja muita liikuttaa, niin alkaa homma toimia.

Aina on opetettu, että aurauksella voidaan korjata suuren negatiivisen camberin aiheuttamia ongelmia, mutta ihan viime syksynä luin artikkelin, missä tuo väite kumottiin. Teoria ja käytäntö ei aina kohtaa...
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kyllä nuo alkuperäiset säätöarvot (asetukset) on ihan samat, kun vähän tarkemmin molempia lappuja lukee (siis edellinen ja nyt viimeinen suuntaus).
no juu, elikkä ekassa lapussa on taka-akselin erillis auraus "12min" (vai miten nuo asteen jälkeiset luvut menikään? ) kun taas nytten oli 13min. Eipä tuolla minuutin ehdotus erolla sitten niin ero vai ?

Pyörän siirtymällä tarkoitetaan esim. vasemman pyörän asemaa oikeaan pyörään nähden auton pituusakselin suhteen. Kolarissa tulee usein pyöränsiirtymää.

Caster on taas olkatapin takakallistuma (tai oikeastaan ns. olkatapin). Kun pyörä siirtyy eteenpäin, caster kasvaa, koska "olkatapin" yläpiste ei siirry (W124 iskarin yläpää=olkatapin yläpää). Caster on siis verrannollinen pyörän siirtymään. Tuossa säädössä on käytännössä pyörän siirtymä tullut siitä, että kun alatukivarren etummaisen puslan camber-säätöä muuttaa (alatukivarsi siirtyy sivusuunnassa), niin pyörä käytännössä siirtyy etu-takasuunnassa. Tukivarren takakiinnityshän pysyy samassa paikassa. Asian voi havainnollistaa itselleen leikkaamalla paperista suorakulmaisen kolmion, jonka asettaa pöydälle siten, että suorakulman kohta merkaa etummaista alatukivarren puslaa, toinen terävä kulma pyörää ja toinen terävä kulma takimmaista puslaa. Siinä kun pitää takimmaista puslaa paikallaan pöydässä ja muita liikuttaa, niin alkaa homma toimia.

Aina on opetettu, että aurauksella voidaan korjata suuren negatiivisen camberin aiheuttamia ongelmia, mutta ihan viime syksynä luin artikkelin, missä tuo väite kumottiin. Teoria ja käytäntö ei aina kohtaa...
jepulis :) tuon aurauksen voisi melkeen laittaa kohilleen, kun muistaakseni edellisessä autossa sekin oli tehtaan arvojen mukaan ja se meni kuin juna suoraan.

Hittolainen kun ei ole sitä 300D:n suuntauslappua , siitä näkis ja vois suoraan kopioida arvot. Tosin eiköhön tuokin jo korjaannu kun casterin laittaa kohilleen ja tuon aurauksen molemmilta akselilta. Kannattaisiko Casteria nyt yrittää vas +10.00, oikea +10.50, kuten matti ehdotti vai laittaako suosiolla tehtaan arvoihin...

Entäpä setback , mitä se tarkoittaa, inan verran punaisella tuolla viimeisellä lapulla.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

epk kirjoitti:Hittolainen kun ei ole sitä 300D:n suuntauslappua , siitä näkis ja vois suoraan kopioida arvot. Tosin eiköhön tuokin jo korjaannu kun casterin laittaa kohilleen ja tuon aurauksen molemmilta akselilta. Kannattaisiko Casteria nyt yrittää vas +10.00, oikea +10.50, kuten matti ehdotti vai laittaako suosiolla tehtaan arvoihin...
Tehtaan ohje on laittaa kaikki ensin ohjearvoihin, ja sitten jos puoltaa oikealle niin säätää casteria.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

epk kirjoitti:Entäpä setback , mitä se tarkoittaa, inan verran punaisella tuolla viimeisellä lapulla.
Tuo setback on juuri se pyöränsiirtymä. Ihanne olisi, että siirtymä on 0,00. Tuo siirtymä on ollut lähtötilanteessa rajojen toisessa äärilaidassa, eli -0 astetta 17 minuuttia ja säädön jälkeen toisessa äärilaidassa (+0 astetta 21 minuuttia). Setback korjaantuu, kun säätää casterin kohdalleen.

Just eilen säädettiin yksi kolari W202, jossa meni kulkukulma ja pyöränsiirtymät nollille. Vasen camberi poikkesi 35 minuuttia (olkavarsi luultavasti aavistuksen mutkalla), mutta sekään ei käytännössä ajossa tunnu.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: HELP ! 4-pyöräsuuntauksesta

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Usko on täälläkin menny tuohon 4pyöräsuuntauksen tarkkuuteen. 124:n taka-akselistolla piti olla 9min aurausta säätöjen jälkeen. No kun sit muutaman viikon jälkeen ihmettelin renkaiden sisäsyrjää ilmeni taka-akselistossa 3mm HARITUSTA joka on vähä perhanan paljon??? Oli mitattavissa ihan tavallisella rullamitalla sekä kahdella passilla. Eipä auttanu paikallisen vehon selitukset väljistä puslista akselistolla. Niissä kun kiilti uutuuden maali. Kaikki koiranluut puslat ja kelkan kumit oli vaihdettu 3kk aiemmin. Tein työkalun ja säädin itse 0 kulmaan.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kiitos nyt tuhannesti avusta, vien tuon E300DT lapun niille saavat sen mukaan laittaa kaikki arvot tehtaan arvoihin.

Elikkä korjata saavat edestä oikeanpuolen casterin, aurauksen ja pyörän siirtymän.

takaa auraus. Camber on nyt takana tuo 1.5 , kannattaako sitä mihinkään muuttaa ?
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: HELP ! 4-pyöräsuuntauksesta

Viesti Kirjoittaja janimat »

Jari Ke kirjoitti:Usko on täälläkin menny tuohon 4pyöräsuuntauksen tarkkuuteen.
Suuntauslaitteet ovat menneet vähän turhan monimutkaisiksi. Niistä löytyy paljon sellaisia ominaisuuksia, joista ei ole normaalityössä mitään hyötyä. Vanteenheitonkin kompensoiminen on mennyt toisissa laitteissa niin omalaatuiseksi, että en yhtään ihmettele, jos virheitä tulee.

Itse asiassa suuntaaminen pitäis tehdä suljetussa tilassa, jossa ei ole mitään häiriötekijöitä. Asiakas kun juttelee koko ajan jostain kalastusreissusta, niin tarkkana saa olla, ettei keskittyminen herpaannu...
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

epk kirjoitti:kiitos nyt tuhannesti avusta, vien tuon E300DT lapun niille saavat sen mukaan laittaa kaikki arvot tehtaan arvoihin.

Elikkä korjata saavat edestä oikeanpuolen casterin, aurauksen ja pyörän siirtymän.

takaa auraus. Camber on nyt takana tuo 1.5 , kannattaako sitä mihinkään muuttaa ?
Suosittelisin, että ette enää koske taka-akselin säätöihin. Ne ovat ihan hyvät.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Avatar
JUKE65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 13.12.2006 00:05
Paikkakunta: OULUN SEUTU

Viesti Kirjoittaja JUKE65 »

Tällain ite aattelisin:Takapäähän en koskis.Edessä oikea casteri samaan vasemman kans.Samalla korjaantuu setback.Auraus ohjearvoon.Jos vielä kampeaa oikealle,vasenta casteria säädettävä enempi plussalle.Casteria säätämällä voidaan vaikuttaa ohjauksen keskittämiseen,mitä enempi positiivista casterkulmaa,sitä kovempi ohjauksen palautus.Tietysti kun casteria muuttelee ohjearvoista täytyy kattoa että rengas mahtuu pyörimään kunnolla,(siirtyy aika lailla etu-takasuunnassa).Pyöränsuuntaus laitteiden näyttötarkkuudessa on tietyt toleranssit.Eli kun säädön jälkeen puretaan laitteet pois ja kasataan heti takaisin ja mitataan uudestaan,niin lukemat ovat"muuttuneet" hiukan.Se on normaalia...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no onko mitään järkeä pitää takana liikaa aurausta kun camberit kerran saa kohilleen ?

syökö tuo muutaman minuutin lisäauraus takana renkaita nyt sitten enemmän ?
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Ja ...kele kun riittäs vielä mielikuvitus ja pitkäjänteisyys sen verran että perehtys tähän hommaan kunnolla!
Että mihinkä arvoihin pitäis laittaa kun on madallettu. Sportline:n arvot löytyy muistaakseni tuosta koneesta, millä Jullin pirssi on säädetty, mutta jos on vielä matalampi. Mitä arvoja pitää muuttaa ja minkä verran!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

epk kirjoitti:no onko mitään järkeä pitää takana liikaa aurausta kun camberit kerran saa kohilleen ?

syökö tuo muutaman minuutin lisäauraus takana renkaita nyt sitten enemmän ?
Tuossa on auraus ihan valmistajan ohjearvojen rajoissa. Se on aina hyvä lähtökohta. Hieromalla saattais löytää ne optimaaliset arvot juuri omalle ajopelille. Pyöränkulmathan mitataan auton ollessa paikallaan staattisessa tilassa. Kun autolla ajetaan tietty määrä kuormaa kyydissä ja tietyllä nopeudella, niin auraukset sun muut ovat sitten ihan muuta. Lisäksi pitää muistaa, että eri renkailla on erilaiset runko-ominaisuudet. On aivan mahdotonta sanoa mikä on optimaalinen auraus kuhunkin autoon.

W124 ohjearvot on annettu alkuperäisasennetulle rengaskoolle alkuperäisellä maavaralla. Profiilin pienentäminen muuttaa varmasti renkaan sorto-ominaisuuksia. Lisäksi pitää muistaa, että renkaiden runko-ominaisuudet ovat kehittyneet valtavasti viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Joten en ainakaan minä osaa sanoa mikä olisi hyvä arvo auraukselle.

Itselläni on tontitettu W202 Esprit ja pyrin säätämään aurauksen valmistajan ohjearvojen ylärajoille. Silti tuntuu renkaan sisäreuna kuluvan reilummin. Tosin tuo reipas negatiivinen camber on minunkin ongelma. Onneksi renkaat voi kääntää vanteella ympäri ja taas sisäreunalla on reilusti pintaa... Minulla oli muutama vuosi sitten etuvetoinen auto jäykällä taka-akselilla. Autossa oli aurausta takana ohjearvojen mukaisesti 7mm ja silti renkaat kuluivat tasaisesti (ei tontitettu).
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Tenutähti kirjoitti: Sportline:n arvot löytyy muistaakseni tuosta koneesta, millä Jullin pirssi on säädetty,
mutta jos on vielä matalampi. Mitä arvoja pitää muuttaa ja minkä verran!
Esim. Raision Veholla mitataan lisäksi tukivarsien kulmista
auton todellinen korkeusasema ja kone ottaa huomioon säädettäessä
pyöränkulmat. Eikä tule vanneheittokaan mukaan kun ohjaus otetaan
suoraan levyistä, ainakin mulla kun oli peltivanteet :D

Täytyykö sen nyt olla niin matala että vain pikkurilli mahtuu pyörän ja lokarin väliin? :wink:
Mulla mahtuu koko nyrkki ja voi vielä heilutella ylös ja alas :D :D :D
Vielä kun mahtuisi pää, niin ei tarttis aina irrotella pyöriä pikkuremonteissa... :twisted:
230 CE -88
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

epk: Teboil Aaltosilla löytyy se vanhempi asentaja. Sillekun sanoo, että on madallettu alusta sieltä se taikoo koneesta eri arvot, mitä olisi normaalin alustan ns. tehtaan arvot. Noista joskus kirjoittelinkin kun Vitoa suunnattiin.

Eli madallettun ja tavallisen alustan "tehtaanarvot" pitäisi olla erilaiset. Siitä minulla ei ole harmainta hajuakaan miksi näin on. Ainakin joku arvo keikkasi plussalta miinuksella tai päinvastoin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

aaltoset on nou nou ainakin mulle :twisted:


käytin tuolla nyt uudestaan suuntauksessa ja nyt on kulmat kohillaan. Vetelee tosin vieläkin vähän ojaan mutta epäilen kesärenkaita syylliseksi, vai mitä mieltä olette?? Ei vedä urissa eikä tuulessa, vain satunnaisesti eri teillä hakee ojaan päin, ei siis koko aikaa enää. Renkaat ovat 215-40-18.


tuossa uusi lappu ( tarkkaavaiset osaa lapusta paikan pongata). EN suosittele tätä paikka, sai vääntää tosissaan että sai edes tämän uusintasuuntauksen ilmaiseksi, oli kyllä niin uskomatonta haistavittu touhua että en edes jaksa ruveta siitä sanailemaan. :evil:

Kuva
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:o ...ei täällä pääkaupunki seudulla kyseinen firma osaa mitään tehdä kunnolla :evil: ...kannattaa täälläkin välttää oli homma mikä tahansa :evil:
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Tässä itsekin tovin ajeltuani täytyy todeta, että oikealle puoltaa hieman. Oikea rengas on myös takareunastaan turhan lähellä lokasuojaa. Vaikea saada edes roiskeläppää paikoilleen.
Onko ehdotuksia mitä korjataan?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Säätelinpä tänään omasta autostani pyöränkulmat kohilleen ja lähin koeajolle ja eipä tullut hyvä.Auto puoltaa tosi lievästi oikealle niinkuin aina ennenkin,katsoin uudestaan lappua ja huomasin että laitoi oikealle enemmän casteria kuin vasemmalle vaikka tarkoitus oli säätää se just toisinpäin jolloin tuo lievän puoltaminen saattaisi häipyä.No huomenna töitten jälkeen säädän uuestaan ja kokeilen taas :wink: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tänään tuli mersu säädettyä uudelleen ja laitoin kulmiksi seuraavat arvot:
eteen vasemmalle oikealle
caster 8`43 8`34
camber-0`02 -0`05
auraus 0`13 0`13

takalukemia en muista koska printteristä loppui paperi ja meni jumiin takalukemien kohdalla mutta eipä niitä voi säätääkkään.Autosta tuli kyllä hyvä ajaa noilla lukemilla ei mahdottomasti vänkää mihinkään suuntaan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin