Mulla ei ole siis tarkoituksena saada autoa museorekisteriin, siihen ei riitä aika eikä rahat, mutta nätti kruisailupeli on ollut aina mielessä... Edellisellä omistajalla auto oli seisonut pihassa vuodesta 1994 ja he tuli auton omistajiksi 2002. Talon herra ajatteli että siitä saa rustattua ihan kivan vehkeen. Aikaa ei ilmaantunut ja autosta siis piti päästä.
Tilaisuus auton saamiseksi tuli pari viikkoa sitten paikallisen lehden blogista jossa joku nainen vihasi autoa yli kaiken ja oli valmis luopumaan pihan kauhistuksesta poisviennin hinnalla. Ok, Sergeyn mutsi näki blogin ja sehän tietenkin tiesi että minä haluan tollasen (Mitäpä äidit ei tietäis?). No äippä sitten kertomaan minulle että olis musta vanha mersu tiedossa.
Ja minä innokkaana poikana sitten meilailemaan ko. blogin omistajalle, ja sovittiin näyttö. Olin myyty... Auto on melkosen huonossa kunnossa pohjasta, mutta se on 1974, ja sama vuosimalli siis kuin minäkin. Hetken minä sitä tiirailin ja olin aivan onnesta soikea. Kaikki kromit ym listat on huippukunnossa. Omistaja sanoi että auto on ajettu siihen ja sen pitäisi siis toimia. Hän jopa on konetta pyöritellyt startilla joka vuosi käynnistämättä konetta, vain siksi että tietää pyöriikö se vai ei.[ http://blogg.alandstidningen.ax/ninnipren/gubbil.jpg ]
skriker detta åbäke ute på gården! Detta svarta gamla åbäke!
Ja, inte vill jag ha dig inte - nääää stick och brinn.
Maken var förälskad i denna skapelse en gång, men med en liten snuspeng så kanske den får flytta.
Snälla kan ingen rädda mig från denna "varelse"?!?!??!
Ingen som vill vårda eller rent av slakta denna skapelse? HJÄLP!
Samalla sovittiin autokaupoista. 10€ tuli malmikasalle hintaa. Onneksi on pääsy hinausfirmaan ilmaiseksi, niin 45km matka lavetilla ei ollut ongelma hinnan puoleta. Samalla reissulla haettiin kevari kotiin talvisäilöstä.
Kotipihassa sitten tuli otettua sisustus kokonaan pois, ja todettua että lattiassa on reikä. Hitsaamaan ei kuitenkaan pääse ennen kesäkuuta, niin alettiin käymään konetta läpi, tarkistamaan että polttoainetta tulee, hiiren pesät pois ilmanputsarista jne pikkuhommaa. Ruikautin samalla toimimattomien hehkujen reijistä 2t öljyä vähän koneeseen ja annoin olla muutaman päivän niin. uudet öljyt koneeseen. Sekä vähän muuta fiilistelyä.

Ja nyt tämänpäiväiseen toimintaan. Penkit paikalleen ja starttaamaan siis. Eka starttaus oli hinaamalla, ja lähti käyntiin kuin palmun alta! Vaihteet toimii, jarrut toimii ja jopa seisontajarru toimii! Ja sitten jännittämään ekaa sähköstarttia. Ja siinä se sitten käy. Tarkkasilmäiset huomaa että vanteetkin on jo alla