Kolhin turbon imusiipeä - mitä tehdä?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Kolhin turbon imusiipeä - mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Niinhän siinä kävi, että vaikka kuinka varovaisesti toiminkin, niin vahinko sattui. Nyt tuli yhden imusiiven kärkeen 2x3mm vekki, joka murtui oikaistessa. Uskaltaako tuota käyttää, vai pitääkö siipi vaihtaa? Kannattaako ahtimeen vaihtaa erityyppinen imusiipi?

Ahdin on tietenkin Garret GT-40
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tasapainoitus menee uusiksi
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei tuota taia tohtia laittaa käyttöön. :?

Tuossa parikesää sitten turvesuolla töissä ollessa sieltä samalla ajettiin rekoilla tavaraa polttoon. Siinä sitten yks rekkakuski soitteli hetkenperästä suolta lähdön jlk että nyt se pirssi hajos.

Oli päässyt isolle tielle ja pedaali lattiaan. Oli juurikin turbon imusiipi suoraan sanoen räjähtänyt. :shock: Turbon imukotelokin oli palasina. :shock:
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kolhin turbon imusiipeä - mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Perttu K kirjoitti:Niinhän siinä kävi, että vaikka kuinka varovaisesti toiminkin, niin vahinko sattui. Nyt tuli yhden imusiiven kärkeen 2x3mm vekki, joka murtui oikaistessa. Uskaltaako tuota käyttää, vai pitääkö siipi vaihtaa? Kannattaako ahtimeen vaihtaa erityyppinen imusiipi?

Ahdin on tietenkin Garret GT-40
Ota vastakkaisesta siivestä vastaava pala pois. Vois vaikka toimiakkin.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tälläinen on suunnitelma. Sain muuan superturbomieheltä saman vastauksen. Ei ole tämä ahdinmalli kuulema mitenkään kovin arka. Vähän vastaavanlainen tapaus on ollut käytössä jo vuosia, ilman ongelmia, joten uskotaan eikä hätäillä pienistä. :wink:
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

witseri kesti viikon :roll: (oli tosin joa todella väljä alunperinkin) ... mut tee niinku eemeli neuvoo ja ota pala pois vastapuolelta :wink:
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jos tuolle linjalle lähdetään niin eikös niitä paloja pitäisi ottaa yhteensä 4 siivestä että olis edes jonkuu näkösessä balanssissa?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jarkki kirjoitti:Jos tuolle linjalle lähdetään niin eikös niitä paloja pitäisi ottaa yhteensä 4 siivestä että olis edes jonkuu näkösessä balanssissa?
häh ? Eikös rengaskin ja kaikki muukin tasapainoteta ottamalla (tai lisäämällä) materiaalia aina vastakkaiselta puolelta. Siis ensin etsitään kohta joka on ikään köykäisin ja siihen vastapuolelta vastaava määrä massaa pois.

Kampiakseli on hyvä esimerkki, ei sen massan tarvitse olla tasaisesti jakautuneena akselin ympäri, kunhan se on tasapainossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kyllä tuo pitäsi onnistua voi tosin vähän ujeltaa :lol:
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

veskola kirjoitti:ei sen massan tarvitse olla tasaisesti jakautuneena akselin ympäri, kunhan se on tasapainossa.
Tätä lähinnä ajattelin kun nuo yleensä tuppaa olemaan tarkkoja tuosta siipien tasapainosta mut jos asia on näin muissakin hommissa niin eiköhän se sitten tässäkin mene samalla periaatteella :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Jotenki tuntuu poppakonstilta yrittää korjata hajonneen siiven tasapainotusta.
Mitä maksaa imusiipi ja painotus?
Entäs uus ahdin ja siipimoska välijäähdyttimessä ja huonolla tuurilla purua menee koneeseen
siinä ei ehdi kaasua nostaa kun siipi pärähtää p..kaks, mikäs tälle tuli kun ei vedä ?
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Jos tuossa siivessa on parillinen määrä lapoja, niin se kenties voi onnistua "murtamalla" vastakkaiselta puolelta samanmoinen pala. Kumminkin jos siipeä menee rukkaamaa, tulee sinne virtauksien suhteen häiriö, joka huonontaa kompressorin hyötysuhdetta huomattavasti, samalla se heikentää komressorisiiven kestoa. Ääri tilanteissa voi tuo kyseinen siipi antautua tosi pahasti ja murut sen antaudutta koneeseen.

Eli en suosittelisi mennä "rikkomaan" enempää sitä siipeä, vaan suosiolla johonkin turbo pajaan huollattamaan se.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

mun scaniassa on jo pari vuotta pyörinyt shwitseri jonka imusiivestä puutuu todella iso pala ja hyvin pelaa edelleen, ahtoja kuitenki yli 3 bar

ei se näissä isoissa niin tarkkaa oo mutta kinnerien ahtimien asia on eri kun akselit on alta 6 millin ja eivät kestä yhtään värinää mutta ne saa muutenki heitää jokeen...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Vastaa Viestiin