Kuva OM616 öljynsuodatinvirityksestä
Kuva OM616 öljynsuodatinvirityksestä
Eräissäkin postauksissa on mainittu W123sen OM 616 -moottorin käyvän W115 keulalle vain, jos öljynsuodattimen kiinnityksen muokkaa laipoilla sellaiseksi, että mahtuu jarrutehostimen alle.
Onko kellään kuvaa/piirustelua moisista laipoista? Kiittäisin kovasti vaivannäöstä.. (Tai sitten tietoa tännepäin pliis jos nurkissa lojuu vanhemman mallinen lohko hyödyttömänä)
Onko kellään kuvaa/piirustelua moisista laipoista? Kiittäisin kovasti vaivannäöstä.. (Tai sitten tietoa tännepäin pliis jos nurkissa lojuu vanhemman mallinen lohko hyödyttömänä)
Viimeksi muokannut PKivireki, Ti 09.05.2006 12:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Niin se asentaja mulle väitti, joten mä uskoin. Tulipa vaan nyt sellainen kutina, että olisiko puhunut potaskaa. Asian saa tarkistettua lohkosta, joten odotan mielenkiinnolla...Tuossa minun 115 pitäisi olla 81 om616 kone eli 123sesta. Voin koittaa kurkkia tänään jos muistan. Voi tosin olla että on vanhempi kuin mitä väitti.
W124 300D Ex: W115 240D
Mulla on kotona irrallinen 240d motti johon väsäsin aikoinani letkulähdöt. Jos käyn kauhavalla niin voin räppästä kuvankin. uksin kertaisuudessaanhan homma menee kuitenkin siten että otatte suodattimesta mitat-> 10mm lätkästä jyrsitte/poraatte reijjät -> nipat hitsataan laippoihin. Huomioikaa että laipat voi tehdä ihan normaalista samalla kaavalla, mutta nipat tottakai hitsataan eri puolille
. Tarvittaessa plaanaus ja punaista liimaa väliin. Ruuvin reijjät kannattaa tehdä saman tien kunnolla väljät, jos tuntuu siltä ettei se mitoitus mennyt oikeen nappiin. 9milliset kun poraa niin siihen jää jo 0.5mm joka puolelle. En 115:sta tiedä, mutta 110:iin olis kannattanu ottaa letkut 45 tai jopa 90 asteen lähdöillä. Kannattaa sekin zuumailla valmiiksi koska kummiletku ei välttämättä tykkää jos se joutuu olemaan maksimitaitoksessa ja vielä joku simpukka hinkkaa siinä moottorin täristessä
.


So long and thanks for all the fish
No niin, mahtikiitokset kaikille osaa ottaneille. Vapaapäivää en olisi voinut paremmin viettää.. Öljynputsariongelman lopullinen ratkaisu hoidetaan paikallisen hydrauliliikkeen ystävällisellä avustuksella ja tarvikkeilla sitten näin;
- Mersun oma öljynputsari jalkoineen veks
- Tiivisteen mukaan jyrsittyyn teräslevyyn ulos/sisääntuloihin hydraulinipat, ajattelin oman hitsaustaitamattomuuteni tunnustaen koneistuttaa levyyn 3/8 " kierteet
- Niihin uuden öljynputsaritelineen sijainnin mukaan mitoitetut tuommoiset teräsvahvikkeiset hydrauliputket liittimineen
- uusi pieni ja sievä öljynputsariteline (mallia WK1101-G3/4, hinta 32,00€ + ALV!) sopivaan paikkaan
Tällaisen järjestelmän kuulemma rakentelevat ralliautohin. Mitä hydrauliikkaliikkeen lattialla visioitiin tarvikkeitten kanssa niin tulee siisti.
Laitan kuvia jahka kerkiän opetella miten nuo photobucketit toimivat..
- Mersun oma öljynputsari jalkoineen veks
- Tiivisteen mukaan jyrsittyyn teräslevyyn ulos/sisääntuloihin hydraulinipat, ajattelin oman hitsaustaitamattomuuteni tunnustaen koneistuttaa levyyn 3/8 " kierteet
- Niihin uuden öljynputsaritelineen sijainnin mukaan mitoitetut tuommoiset teräsvahvikkeiset hydrauliputket liittimineen
- uusi pieni ja sievä öljynputsariteline (mallia WK1101-G3/4, hinta 32,00€ + ALV!) sopivaan paikkaan
Tällaisen järjestelmän kuulemma rakentelevat ralliautohin. Mitä hydrauliikkaliikkeen lattialla visioitiin tarvikkeitten kanssa niin tulee siisti.
Laitan kuvia jahka kerkiän opetella miten nuo photobucketit toimivat..
Eiköhän tuo mee melkein heittämällä. Sammuttimen joutuu varmaa laittaa mekaaniseks(tai ehkä helpoin...) ja ne moottorin kannakkeet ottaa 123sen omat, muuten ei varmaa oo ongelmia.PaHa kirjoitti:Kuinkas se onnistuu että laitetahan W115:sen kone w123:sen keulalleKoneena 220 dieseli.
Tuosa mun allekirjotuksesa vähä näkyy yhesä kuvasa mun öljynputsarin sijainti eli aikalailla akun paikalla.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Näyttää tulevan siisti toteutus.
Omaa projektia aikanaan pähkäilessä sattui tallin nurkasta löytymään OM616:n lohko jossa oli paikat sekä 115 että 123 suodattimille. 123:n paikkaa ei tosin ollut vielä korkattu. Kasattiin sitten uusi kone muuten 123:n osilla mutta lohkoksi tuli pystärin oma.
Viimeksi viikonloppuna kiroilin ahtaan suodattimen paikan kanssa. Suodattimen jalan välistä pääsi tihkumaan öljyä ja tiiviste piti vaihtaa sinne väliin. Ahdasta oli, mutta hommaa helpotti kun samalla vaihdoin ruiskutuspumpun parempaan.
Näin jälkeenpäin ajatellen olisi minunkin pitänyt toteuttaa öljynsuodatus erillisellä suodattimella ja laipoilla. Hieman kyseltiin kuivasumppuvoiteluiden perään silloinkin, mutta sopivia vermeitä ei tuolloin löytynyt tai ne olivat järjettömän kalliita.
Onkos tuossa uudessa suodattimessa oma ylipaineventtiili suodattimen tukkeutuman varalle?
Onnea projektiin! Koskas saat vanhuksen ajoon?

Omaa projektia aikanaan pähkäilessä sattui tallin nurkasta löytymään OM616:n lohko jossa oli paikat sekä 115 että 123 suodattimille. 123:n paikkaa ei tosin ollut vielä korkattu. Kasattiin sitten uusi kone muuten 123:n osilla mutta lohkoksi tuli pystärin oma.
Viimeksi viikonloppuna kiroilin ahtaan suodattimen paikan kanssa. Suodattimen jalan välistä pääsi tihkumaan öljyä ja tiiviste piti vaihtaa sinne väliin. Ahdasta oli, mutta hommaa helpotti kun samalla vaihdoin ruiskutuspumpun parempaan.
Näin jälkeenpäin ajatellen olisi minunkin pitänyt toteuttaa öljynsuodatus erillisellä suodattimella ja laipoilla. Hieman kyseltiin kuivasumppuvoiteluiden perään silloinkin, mutta sopivia vermeitä ei tuolloin löytynyt tai ne olivat järjettömän kalliita.
Onkos tuossa uudessa suodattimessa oma ylipaineventtiili suodattimen tukkeutuman varalle?
Onnea projektiin! Koskas saat vanhuksen ajoon?

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Fiksun näkönen systeemi, mutta ku koneestahan tulee kolme reikää, nii ootko tietonen mikä virka sillä alimmalla vähä pienemmällä on? Sulla näkyy lähtevän vaan kaks letkua tuohon suodattimeen...meinasitko tuolla uran teolla, että vetäisit uran tuosta alemmasta isommasta reiästä siihen pienempään, vai mitä?
Sillon ku ite pähkäilin noita kiertoja, nii päädyin tulokseen, että öljy tulis suodattimeen tuosta alemmasta isosta reiästä ja palais ylemmästä reiästä ja se pienempi reikä ois jotain ohitusjuttuja...voihan se olla, että se pikkureikä menee suoraan öljypohjaan, mutta tuossa sun tapauksessa ois hyvä tietää varmuudella. Alkuperäistä suodatinta käyttäessä ei niin tarvi tietää, ku vetää vaan letkun laippojen väliin.
Sillon ku ite pähkäilin noita kiertoja, nii päädyin tulokseen, että öljy tulis suodattimeen tuosta alemmasta isosta reiästä ja palais ylemmästä reiästä ja se pienempi reikä ois jotain ohitusjuttuja...voihan se olla, että se pikkureikä menee suoraan öljypohjaan, mutta tuossa sun tapauksessa ois hyvä tietää varmuudella. Alkuperäistä suodatinta käyttäessä ei niin tarvi tietää, ku vetää vaan letkun laippojen väliin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
[potaskaa]Eiköhän se kolmas reikä ole juurikin tukkeutuman varalle eli ylipaineventtiilille. Öljynpaine tulee yhdestä reiästä lohkosta suodattimelle, toisesta reiästä menee suodattimelta lohkolle ja kolmas on siltä varalta ettei suodattimen läpi pääsisikään ja siitä tulisi öljyä lohkoonpäin suodattimen ohi. Tähän hätään en osaa kyllä sanoa että mikä reikä on mikäkin.
Alkuperäistä suodatinta ihmettelemällä pitäisi selvitä tai lähdekirjallisuudesta.
[/potaskaa]
Sillä tuossa ylempänä kyselin että onko erillisessä suotimessa oma ylipaineventtiili. Jos siellä sellainen on niin periaatteessa laippaan ei tarvitse kuin kaksi liitosta. Jos sitä ei ole niin sellainen ehkä kannattaisi kehitellä tulon ja lähdön välille. Ylipaineventtiilille voi olla joskus käyttöä niin ettei sitä kannatta kokonaan ohittaa.
EDIT: Virheellinen arvio merkattu
Alkuperäistä suodatinta ihmettelemällä pitäisi selvitä tai lähdekirjallisuudesta.
[/potaskaa]
Sillä tuossa ylempänä kyselin että onko erillisessä suotimessa oma ylipaineventtiili. Jos siellä sellainen on niin periaatteessa laippaan ei tarvitse kuin kaksi liitosta. Jos sitä ei ole niin sellainen ehkä kannattaisi kehitellä tulon ja lähdön välille. Ylipaineventtiilille voi olla joskus käyttöä niin ettei sitä kannatta kokonaan ohittaa.
EDIT: Virheellinen arvio merkattu
Viimeksi muokannut Olli Lajunen, Ke 10.05.2006 01:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Vanhus, höh, samanikäinen nuori kuin minä itsekin.. Arvioitu ensiajeluaika siirtyy asunnonomistajaksi ryhtymisen vuoksi kesäkuun puoleenväliin alkuperäisestä vapusta. Auto on nyt vähän siellä täällä; Espoossa projekti, etupenkit Kuopiossa verhoiltavana, kone pääosin Jyväskylässä ja pumppu Kannuksessa. Niin, ja tuleva 5-v. loota Savonlinnassa.Olli Lajunen kirjoitti:Onkos tuossa uudessa suodattimessa oma ylipaineventtiili suodattimen tukkeutuman varalle?Onnea projektiin! Koskas saat vanhuksen ajoon?

Tuosta suodatinsysteemistä - uskoisin, että ylipaineventtiili on, sillä noita samaisia käytetään myös mm. rallivehkeissä. Käynpä kysymässä.
Mutta sekoilenko jos mielestäni menee näin. Ylempi reikä on meno suodattimelle, isosta tulee tulo ja pieni on tulo samalla. Reikä koneessa/tiivisteessä on mersu-pdf.:n mukaan "to ball bearings", eli olisiko sittenkin myös voitelufunktiota? Sille aion muuten tehdä mainitsemani työstöhommelin. Jos kuvasta katsotte niin kohdalle "ei tähän" merkin kohdalle laipan toiselle puolelle uran toisesta isosta reiästä alempaan - tosin jos Lajusen teoria pitää paikkansa niin sittenhän uran tarve on kyseenalainen.
Kyllä tässä täytyy pienimuotoista Jyvässeudun mersumiitinkiä pitää vaikka Naisssaaressa sitten kun autot käy ja kukkuu niin että niitä kehtaa esitellä!
Ensi viikonloppuna pitäisi Espoosa aloitella koneen nippuunlaittoa, venttiilihiomista kotikonstein ym. opettavaista on luvassa. Saa nähä kuinka käy. Punpun ajoitusohjeetkin tulee tarpeeseen kun Kannuksesta saapuu paketti..

- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Vanha se on autoksi. Omistajan iästä en sano mitään. 
Kaivelin tuossa hieman noita lähdemateriaaleja ja asia on tosiaan niin, että rei'ästä A tulee puhdistamatonta öljyä pumpulta suodattimelle, rei'ästä B menee voitelukohteisiin ja rei'ästä C menee öljypohjaan. Eli tuo yllä ehdottamani teoria on täyttä potaskaa.

Lisää selvinnee täältä. Ylemmässä reikien sijoittumien näyttää selvältä, mutta alemmat kuvat jotenkin hämäävät.
Loogista tosiaan olisi että pikkureikä menisi pohjaan.
Muistaakseni öljypumpulla on oma maksimipaineenrajoitusventtiili, joten öljyjärjestelmään ei pääse syntymään liikaa painetta vaikka kaikki öljypumpun tuottama öljy menisikin uuden suodattimen läpi voitelulinjaan (vrt reiät B ja C yhdistävässä koneistuksessa vuotaisi osa öljypumpun tuottamasta paineesta suoraan öljypohjaan). Eli ehkä tuota koneistusta ei tarvita.
Jälkimmäisestä kuvasta selviää myös se, että uudemmanmallisissa 123:n öljynsuodattimissa on takaiskuventtiili joka estää suodattimen valumisen tyhjäksi pitkän seisokin aikana. Tuosta kilpaversiosta luulisi ylipaineventtiilin tosiaan löytyvän, mutta mitenkähän on takaiskuventtiilin laita? Sen tarpeellisuus onkin sitten jo toinen juttu.

Kaivelin tuossa hieman noita lähdemateriaaleja ja asia on tosiaan niin, että rei'ästä A tulee puhdistamatonta öljyä pumpulta suodattimelle, rei'ästä B menee voitelukohteisiin ja rei'ästä C menee öljypohjaan. Eli tuo yllä ehdottamani teoria on täyttä potaskaa.

Lisää selvinnee täältä. Ylemmässä reikien sijoittumien näyttää selvältä, mutta alemmat kuvat jotenkin hämäävät.

Muistaakseni öljypumpulla on oma maksimipaineenrajoitusventtiili, joten öljyjärjestelmään ei pääse syntymään liikaa painetta vaikka kaikki öljypumpun tuottama öljy menisikin uuden suodattimen läpi voitelulinjaan (vrt reiät B ja C yhdistävässä koneistuksessa vuotaisi osa öljypumpun tuottamasta paineesta suoraan öljypohjaan). Eli ehkä tuota koneistusta ei tarvita.
Jälkimmäisestä kuvasta selviää myös se, että uudemmanmallisissa 123:n öljynsuodattimissa on takaiskuventtiili joka estää suodattimen valumisen tyhjäksi pitkän seisokin aikana. Tuosta kilpaversiosta luulisi ylipaineventtiilin tosiaan löytyvän, mutta mitenkähän on takaiskuventtiilin laita? Sen tarpeellisuus onkin sitten jo toinen juttu.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Sen pikkureijän voi vielä varmistaa siten että avaa öljykorkin ja varovasti päästää paine ilmaa pikkureijästä sisään samalla kokeillen puhallusta öljykorkin reijästä.Suodatin patruunoissa on yleensä kaikissa Ollin mainitsema takaiskuventtiili joka estää öljyn valumisen takaisin moottoriin.Niissä on pakkokin olla ajatelkaapa vaikka M102 moottoria jossa suodatin on pystyssä.Jos öljy valuisi aina sammutuksen jälkeen öljypohjaan kestäisi paineen nousu useita sekuntteja aina käynnistyksen jälkeen kun suodatin täyttyisi aina uudestaan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Hyvä juttu jos sellainen on, ei ole (öljy)patruunoiden kanssa tullut pelailtua. Tarkoitin ettei takaiskuventtiili ole123 dieselin kanssa välttämättä ehdoton varuste, kun alkupään malleissa sitä ei ole ollut ollenkaan. Hyötyähän siitä tottakai on, varsinkin pensamoottoreissa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Ylipaineventtiili sekä takaiskuventtiili löytyvät tuosta järjestelmästä molemmat.
Ja alumiini on sen verran pehmeätä että kyllä minä uran tuohon laippaan puuhastelen.
Mutta mites herrat turbottajat olette turbon öljynkierron askarrelleet, ei sillä että turboiluhammasta kolottaisi, vaan ihan silkasta tarpeellisen yleissivistyksen puutteesta kysyn?
Ja alumiini on sen verran pehmeätä että kyllä minä uran tuohon laippaan puuhastelen.
Mutta mites herrat turbottajat olette turbon öljynkierron askarrelleet, ei sillä että turboiluhammasta kolottaisi, vaan ihan silkasta tarpeellisen yleissivistyksen puutteesta kysyn?
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Turbolle on öljykierto otettu öljynpainemittarin lähdöstä. Iso banjopulttilähtö turbolle ja mittarilähtö laitettiin banjopultin päähän. Öljynpainemittarilähtö oli valmiiksi tarpeeksi isokokoinen.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Onko suodattimen paikkaa jo päätetty? Minulla se on asennettu akun alle ja se on vielä 115 korisen suodatin joten todella nihkeä vaihtaa, kun sen joutuu alakautta nuljuttamaan pois ja öljyä valuu joka paikkaan
.. Ajattelin vain vihjaista että kannattaa sijoittaa se fiksuun paikkaan niin että sen saa helposti vaihdettua...

________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Mullakin tuli mieleen, että akun alla olisi tilaa, mutta paikka voi tosiaan olla hieman ahdas. Tietysti jos akun siirtää toiselle puolelle tai peräkonttiin niin akun tilalle olisi hyvä laittaa suodatin. Mahtuisi myös 123:n jalka siihen paikalle ja olisi helppo vaihtaa suodatin. Muistaakseni Antti M. on tehnyt ko. modauksen pystäriinsä.
Vaikeaahan tuon letkujen päässä olevan suodattimen sijoitus ei ole, voihan sen kiinnittää hankalaan paikkaan, mutta helposti irroitettavaksi. Suodattimen vaihdon yhteydessä irroittaa kiinnityksen ja ottaa koko roskan helpommin saataville. Harmittaa muuten kokoajan enemmän ja enemmän kun en laittanut samanlaista laippatsydeemiä.
Vaikeaahan tuon letkujen päässä olevan suodattimen sijoitus ei ole, voihan sen kiinnittää hankalaan paikkaan, mutta helposti irroitettavaksi. Suodattimen vaihdon yhteydessä irroittaa kiinnityksen ja ottaa koko roskan helpommin saataville. Harmittaa muuten kokoajan enemmän ja enemmän kun en laittanut samanlaista laippatsydeemiä.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Enköhän sille jonkun järkipaikan keksi. Jos innostut rakentamaan samanlaisen niin tuosta ylim. alulaipasta en veloita mitään, sen kun hajet pois. Nippelit (parikyt €) ja öljynsuodattimenpitimen (32 €) saat Seppälän City-Markettia vastapäätäolevasta hydraulifirmasta. Kaikista kalleimmat on noi letkut, ne sain tutun kautta jämäeristä..Olli Lajunen kirjoitti: Vaikeaahan tuon letkujen päässä olevan suodattimen sijoitus ei ole, voihan sen kiinnittää hankalaan paikkaan, mutta helposti irroitettavaksi. Suodattimen vaihdon yhteydessä irroittaa kiinnityksen ja ottaa koko roskan helpommin saataville. Harmittaa muuten kokoajan enemmän ja enemmän kun en laittanut samanlaista laippatsydeemiä.
Joo, mulla tosiaan sai akku siirtyä takakonttiin ja suodatin on helppo vaihtaa...ois vaan ollu noita kuvia sillon ku kiertoja mietiskelin...ei tuo muuten menny pahasti pieleen, mutta nyt menee turbolle suodattamaton öljy ja lauhduttajassa kulkee öljy alhaalta ylöspäin, mut hyvinpä tuo on noinki toiminu, muutosta noihinki nyt täsä tulee sit ku tekniikka vaihtuu.
Tuo urahomma nyt jäi vieläki epäselväks...ei kai sitä kannata tehä jos ymmärsin oikein mitä meinaat ja pikkureikä menis suoraan öljypohjaan, sehän vaan johtais siihen ettei öljynpaineet nouse kunnolla.
Niin joo ja siitä turbon öljynkierrosta, niin tuosta letkustahan sunki ois nätti ottaa kierto turbolleki jos innostut.
Tuo urahomma nyt jäi vieläki epäselväks...ei kai sitä kannata tehä jos ymmärsin oikein mitä meinaat ja pikkureikä menis suoraan öljypohjaan, sehän vaan johtais siihen ettei öljynpaineet nouse kunnolla.

Niin joo ja siitä turbon öljynkierrosta, niin tuosta letkustahan sunki ois nätti ottaa kierto turbolleki jos innostut.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Tattista vaan, mutta eihän sun kannata tuollaisia osia ilmaiseksi jaella.PKivireki kirjoitti:Jos innostut rakentamaan samanlaisen niin tuosta ylim. alulaipasta en veloita mitään, sen kun hajet pois. Nippelit (parikyt €) ja öljynsuodattimenpitimen (32 €) saat Seppälän City-Markettia vastapäätäolevasta hydraulifirmasta. Kaikista kalleimmat on noi letkut, ne sain tutun kautta jämäeristä..

Hi-Flexissä olen tainnut joskus asioida ja palvelu oli hyvää. Tallissa olisi ylimääräisiä tehostimen ja öljynjäähdyttimen letkuja joista voisi askarrella sopivat sekä ylimääräinen 123 suodatin... Pistetään korvan taakse.
Tosiaan tuo koneistus ei ole tarpeellinen, tai siitä voi olla jopa haittaa kuten Antti mainitsi. Öljypumpussa on oma maksimipaineenrajoitinventtiili joka rajoittaa paineen 5 bariin. Jos teet sen koneistuksen, niin osa paineesta pääsee purkautumaan suoraan öljypohjaan. Kun ohivuodolle ei ole mitään kontrolloivaa venttiiliä tms kuten alkuperäisessä suodattimessa niin öljynpainetta hukkuu vain turhaan. Jos paineita on liikaa niin ota osa sitten vaikka turbolle...

Toteutuksia voitaisiin kyllä joskus ihmetellä Naissaaressa tms kun vehkeet on kasassa.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Sehän on vain hyvä, että öljy menee jäähdyttimessä alhaalta ylöspäin. Kerkiää olemaan jäähdyttimessä kauemmin ja jäähtyä paremmin. Alkuperäisissäkin öljy kiertää samalla lailla.Antti M. kirjoitti:Joo, mulla tosiaan sai akku siirtyä takakonttiin ja suodatin on helppo vaihtaa...ois vaan ollu noita kuvia sillon ku kiertoja mietiskelin...ei tuo muuten menny pahasti pieleen, mutta nyt menee turbolle suodattamaton öljy ja lauhduttajassa kulkee öljy alhaalta ylöspäin, mut hyvinpä tuo on noinki toiminu, muutosta noihinki nyt täsä tulee sit ku tekniikka vaihtuu.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Mulla on tuosa ny moottoriremppa menosa OM617turbo-koneesa ja siinä ainaki menee nuo öljykanavat erilain ku tuosa Ollin kuvasa. Pikkureikä menee öljypohjaan, mutta tuo alempi reikä tulee suoraan öljypumpulta ja ylempi tulee sit takas suodattimelta eli juuri toisinpäin ku Ollin kuvassa. Tiedä sit onko vaparikoneet erilaisia, mutta tuosa ainaki noin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Re: Kuva OM616 öljynsuodatinvirityksestä
Hieman vanha ketju ja kuvat ovat jo hävinneet, mutta: Onko tuolla pienellä reiällä mitään merkitystä toiminnan kannalta?
Kuvassa "c".
Veneen moottoriin (OM615) pitäisi siirtää filtteri mukavampaan paikkaan mutta tuo virtaus hieman arveluttaa. Ilmeisesti öljyn suodatus tapahtuu 90% tuon muovisen sihdin (000 184 57 25) läpi, ja itse suodatin (000 184 85 25) suodattaa tuosta pienestä reiästä suoraan öljypohjaan...eihän tässä oo mitään järkee!
Minkälainen suodatin tuohon olisi järkevin vaihtoehto?

Veneen moottoriin (OM615) pitäisi siirtää filtteri mukavampaan paikkaan mutta tuo virtaus hieman arveluttaa. Ilmeisesti öljyn suodatus tapahtuu 90% tuon muovisen sihdin (000 184 57 25) läpi, ja itse suodatin (000 184 85 25) suodattaa tuosta pienestä reiästä suoraan öljypohjaan...eihän tässä oo mitään järkee!
Minkälainen suodatin tuohon olisi järkevin vaihtoehto?