Kenellä on nippelitietoa W123 peristä ja tasauspyörästön koteloista.
Teen rikkinäisen perän tilalle uutta ja samalla harvennan välityksiä.
Olen törmännyt 2 eri korkuiseen tasauspyörästökoteloon.
Niissä on n 5 mm korkeusero lautaspyörän kohdalla jos kotelot pannaan pöydälle rinnakkain. Vaikuttaa poskilaakerin asennukseen ja shimmaukseen.
3.92 kotelon lautaspyörän taso ( offset) on 5 mm korkeammalla kuin vastaavan 3.07.
Valunumerot eroavat toisistaan jonkin verran molemmat alkavat 123 353.
Nämä ovat molemmat ns isoja periä.
Jos jollakulla olisi tietoa niin olisin kiitollinen. Ei tarvitsisi kulkea hajottamoja periä avaamassa kuin simpukoita ikään ja etsiä sitä helmeä.
W123 perät
Re: W123 perät
Ööö. Milläs tapaa korkeusero vaikuttaa poskilaakereihin, jos perän leveys pysyy kuiteski samana? Miulla on se käsitys, että toi tasauspyörästö sattuu keskelle ja pinion-akselilta säädetään kissapyörän ja lautaspyörän hammaskosketus kohilleen. Korjatkaapa, kellä on kutinsa pitävämpää tietoa.Scotty kirjoitti:Olen törmännyt 2 eri korkuiseen tasauspyörästökoteloon.
Niissä on n 5 mm korkeusero lautaspyörän kohdalla jos kotelot pannaan pöydälle rinnakkain. Vaikuttaa poskilaakerin asennukseen ja shimmaukseen.
Täällä vielä juttua peräremontista.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Pinionin shimmi oli 1.8 mm,Siinä kotelossa mitä olin rakentamassa .
Poistin shimmejä 0:aan. Poskilaakerien lukkorengasura ei edes näkynyt.
No kasasin vanhan perän takaisin uusilla laakereilla ja jouduin hiomaaan poskilaakereiden lukkorenkaista 0,20 pois . Mahtui, ja pyörii ja on äänetön.
Huomasin kolmea tasauspyörästön koppaa pyöritellessäni että se 307 kotelon lautaspyörätaso oli n 5 mm korkeammalla eli antta juuri sen tarvittavan välyksen , jos molemmat kopat ovat pöydällä tasauspyörästö alaspäin. Myös valun muoto on erillainen lautaspyörän puolella. Vielä kun laiton kantta kiinni niin huomioin että lautaspyörään stanssattu numero on 123353 0912 oli sama kuin kotelon valunumero. Tätä tietoa nyt haen. Tai sitten tarvitsen ehjän 307 tai harvemman aihion. Alkuperäisessähän oli ristitappi kalvanut reikänsä soikeiksi ja sen takia jäi nyt laittamatta. Jossain kohtaa kaipaan ameriiikan GM:ää kun osat ovat 90% sesti vaihtokelpoisia keskenään.
Poistin shimmejä 0:aan. Poskilaakerien lukkorengasura ei edes näkynyt.
No kasasin vanhan perän takaisin uusilla laakereilla ja jouduin hiomaaan poskilaakereiden lukkorenkaista 0,20 pois . Mahtui, ja pyörii ja on äänetön.
Huomasin kolmea tasauspyörästön koppaa pyöritellessäni että se 307 kotelon lautaspyörätaso oli n 5 mm korkeammalla eli antta juuri sen tarvittavan välyksen , jos molemmat kopat ovat pöydällä tasauspyörästö alaspäin. Myös valun muoto on erillainen lautaspyörän puolella. Vielä kun laiton kantta kiinni niin huomioin että lautaspyörään stanssattu numero on 123353 0912 oli sama kuin kotelon valunumero. Tätä tietoa nyt haen. Tai sitten tarvitsen ehjän 307 tai harvemman aihion. Alkuperäisessähän oli ristitappi kalvanut reikänsä soikeiksi ja sen takia jäi nyt laittamatta. Jossain kohtaa kaipaan ameriiikan GM:ää kun osat ovat 90% sesti vaihtokelpoisia keskenään.

Nyt ku vielä pitää koittaa antaa näitä "hyviä neuvoja", ni onko toi kuinkaki pahasti sorvautunu toi reikä? Sen tapinha vois laittaa kohalleen siinä reiässä ja hitsata kiinni. Täyttäis sen soikeeks menneen osan hitsaamalla.Scotty kirjoitti:Alkuperäisessähän oli ristitappi kalvanut reikänsä soikeiksi ja sen takia jäi nyt laittamatta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Joo ajattelin käydä sorvarilla jos saisi avarettua ja holkilla keskitettyä sen tapin mutta kun on hakannut siellä sen reiän ovaaliksi n 3 mm ylikokoon. Aika paha. Sen se teettää kun perä paikallaan tarjotaan "mikkiliimaa". Mikäköhän aiheuttaa sen ristitapin putkisokan katkeamisen? On 6 mm sokka, eikä tasauspyörästön rattaat nyt niin kovin huljuttele siellä edestakaisin.
Mie laitoin siihe hajonneen tilalle vaihtamaani ehjään tasauspyörästönrunkoon hitsaamalla varmistuksen. Enää ei pitäis päästä akselin muljuamaan tappia poikki. Kannattanee hitsata se varmistus puikolla.Scotty kirjoitti:Mikäköhän aiheuttaa sen ristitapin putkisokan katkeamisen? On 6 mm sokka, eikä tasauspyörästön rattaat nyt niin kovin huljuttele siellä edestakaisin.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)