
190E 2.0 nykii!
190E 2.0 nykii!
Mistä olette löytäneet sytytyksen ajoituksen arvot? Tai siis löytyy kyllä monesta paikasta mutta tuntuu että joka paikassa on eri arvot. Ja toinen juttu on se, että toisaalla mainitaan että letkut kiinni ja toisaalla letkut auki. Minkä mukaan te olette säätäneet? Tällä hetkellä on varmaa ainakin että pielessä on, käy kone niin karheesti ja kilistää. Kerran jo yksien arvojen mukaan säädettiin ja pieleen meni, tuli tosi laiska, ei meinannu kakkosella sutia lumisella tiellä.
Tuolloin taidettiin säätää letkut kiinni. Kone on se M102 k-jetronicilla.

Viimeksi muokannut Whaeva, Ti 03.04.2007 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 190E 2.0 sytkä.
Pitäisi tietää koneen tyyppi (102.961 tai 102.962) ja sytytyksen tyyppi (TSZ tai EZL) tai tarkka valmistusajankohta, koska sytytysennakot ja maksimiennakot ovat vaihdelleet vuosien varrella mm. polttoaineen laadun perusteella.Whaeva kirjoitti:Mistä olette löytäneet sytytyksen ajoituksen arvot? Tai siis löytyy kyllä monesta paikasta mutta tuntuu että joka paikassa on eri arvot...
Lähde: Etzold: So wird's gemacht, Mercedes 190/190E Typ W201 (perusennakot löytyvät myös esim. Alfamerin / Haynesin 190E-korjausoppaasta)
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Muutin vähän otsikkoa sopivammaksi. Sytkä taitaa nyt olla oikein, säädettiin alfamerin kirjan mukaan, letkut kiinni. Ongelmat ei kuitenkaan loppuneet. Auto on aina käynyt tyhjäkäyntiä vähän huonosti, "hömpöttelee" hiukan. Häviää kuitenkin kun vähänkin nostaa kierroksia kaasusta. Nyt sytytyksen säädön jälkeen on auto alkanyt nykimään aika reippaasti kiihdyttäessä. Samoten tuntus olevan pirun laiska jos vertaa entiseen. Kaasua kun painaa kiihdyttäekseen, tuntuu kuin alkaisi hyytymään. Mutta pikkasen taas kun kevittää poljinta, niin alkaa menemään paremmin...ei kovin hyvin siltikään. Ihan kun vähän laihalla kävis. Seosruuvia (ruiskun päällä, ilmaputsarin läpi) oon ruuvaillu enemmän ja vähemmän suuntaan jos toiseen mutta nykimiseen ei tunnu vaikuttavan mitenkään. Tuntuis kummalta että jokin osa olis rikki, kun kuitenkaan sytytys pielessä ei nykinyt... Osaisko joku tohon jotain sanoa? Mitä muuta tossa nyt kannattais koittaa säätää? voiko ruiskusta paljon muuta säätää kuin kaasuläppää, seosta ja tyhjäkäyntiä?
Itsellä samoja oireita sammanlaisessa autossa.
Ala kierroksilla on vääntöö mutta 5000 jälkeen alkaa heikkeneen veto ja nykimällä kiihtyy.Kannattaa tarkistaa nokka-akseli onko pakonokat ehjät.Omasta on aika kuluneet ja päätin aloittaa vian korjauksen ensin siittä.Sen jälkeen ruuttan kimppuun jos ei tauti parane.
Ala kierroksilla on vääntöö mutta 5000 jälkeen alkaa heikkeneen veto ja nykimällä kiihtyy.Kannattaa tarkistaa nokka-akseli onko pakonokat ehjät.Omasta on aika kuluneet ja päätin aloittaa vian korjauksen ensin siittä.Sen jälkeen ruuttan kimppuun jos ei tauti parane.
Mulla on kans sama nykimis ongelma välillä. Vikoja on löytyny paljon ja kaikki oon aina heti korjannu alkuperäisillä osilla, kaikki imupuolen tiivisteet ja letkut, tulpan/puolan johdot, yms. Hetkeksi on aina auttanu mutta kuitenki se tulee aina takaasi.
ilmavuotoon kuitenki viittaa koska kun seokset säätää tyhjäkäynnillä kohdalleen tai rikkaallekkin niin kierroksilla ne tippuu aina tosi laihalle. Määränsäädin vaikuttais olevan kunnos, ainaki ylä- ja alakammioiden paineet on normaalit ja luisti liikkuu ongelmitta.
Muutama päivä sitten huomasin kun mankka hajos että lamppujen korkeus säätimestä kuuluu aika voimakas suhina. Voisko se sieltä imiä niin paljon liikaa ilmaa että alkaa nykiä?
ilmavuotoon kuitenki viittaa koska kun seokset säätää tyhjäkäynnillä kohdalleen tai rikkaallekkin niin kierroksilla ne tippuu aina tosi laihalle. Määränsäädin vaikuttais olevan kunnos, ainaki ylä- ja alakammioiden paineet on normaalit ja luisti liikkuu ongelmitta.
Muutama päivä sitten huomasin kun mankka hajos että lamppujen korkeus säätimestä kuuluu aika voimakas suhina. Voisko se sieltä imiä niin paljon liikaa ilmaa että alkaa nykiä?
Ei ole nykimisongelmaa,mutta vähän laiskalta on aina tuntunut.Kaasupolkimen painaminen ei tuota tuloksia ennenkuin alkaa vähän palauttamaan poljinta.Liekö ominaisuus?Myös tyhjäkäynti on aina ollut enemmän tai vähemmän ravistava,ei kuitenkaan niin että olisi kauheasti häirinnyt.Kulutus on kuitenkin kesällä maantiellä jopa 6.3l/100km,joten ei pikku epäkohdat liiemmin haittaa.Tyhjäkäynnin säätö selvästi vaikuttaa siihen,miten kiihtyy ja millä vaihteilla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Ilmanputsarin kyljessä on ruuvi.Edestäkatsoen vasemmalla puolella.
Enpä tiedä tuosta kulutuksesta.Autossa on 5 vaihdetta ja onhan tehdas luvannut alle 6l uutena.Tosin auto oli uusi aika kauan sitten.
Enpä tiedä tuosta kulutuksesta.Autossa on 5 vaihdetta ja onhan tehdas luvannut alle 6l uutena.Tosin auto oli uusi aika kauan sitten.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Löytyikös tähän ratkaisua? Itsellä samat oireet samanlaisessa kärryssä. Aluksi nykimistä ilmeni satunnaisesti, yleensä moottorijarrutuksen jälkeen kun alkoi taas kiihdyttämään. Tänään sitten nyki koko matkan töistä kotiin. Jos "sievästi" kiihdyttää niin ei nykimistä, kaasua kunnolla painettaessa nykii, vähän niin kuin jossain uudemmissa autoissa silloin kun ajaa kierrosrajoitinta vasten. Tulpat + johdot, virranjakajan kansi+pyörijä vaihdettu -> ei apua.Whaeva kirjoitti:Muutin vähän otsikkoa sopivammaksi. Sytkä taitaa nyt olla oikein, säädettiin alfamerin kirjan mukaan, letkut kiinni. Ongelmat ei kuitenkaan loppuneet. Auto on aina käynyt tyhjäkäyntiä vähän huonosti, "hömpöttelee" hiukan. Häviää kuitenkin kun vähänkin nostaa kierroksia kaasusta. Nyt sytytyksen säädön jälkeen on auto alkanyt nykimään aika reippaasti kiihdyttäessä. Samoten tuntus olevan pirun laiska jos vertaa entiseen. Kaasua kun painaa kiihdyttäekseen, tuntuu kuin alkaisi hyytymään. Mutta pikkasen taas kun kevittää poljinta, niin alkaa menemään paremmin...ei kovin hyvin siltikään. Ihan kun vähän laihalla kävis. Seosruuvia (ruiskun päällä, ilmaputsarin läpi) oon ruuvaillu enemmän ja vähemmän suuntaan jos toiseen mutta nykimiseen ei tunnu vaikuttavan mitenkään. Tuntuis kummalta että jokin osa olis rikki, kun kuitenkaan sytytys pielessä ei nykinyt... Osaisko joku tohon jotain sanoa? Mitä muuta tossa nyt kannattais koittaa säätää? voiko ruiskusta paljon muuta säätää kuin kaasuläppää, seosta ja tyhjäkäyntiä?
Tyhjäkäynti kärryssäni on ollut aina huono, kylmänä saapi pidellä kaasulla käynnissä ja jos säätää korkeammaksi kylmällä koneella, niin lämpimällä koneella tyhjäkäyntikierrokset ~1300r/min. Tämä ei kuitenkaan haittaa, mutta tuo nykiminen pitäis saada veks...