mikähän vaikuttaa yskähtelyyn joutokäynnillä? 180-c -95
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 22.06.2006 18:46
mikähän vaikuttaa yskähtelyyn joutokäynnillä? 180-c -95
Auto käy ja käyttäytyy ajossa hyvin, mutta kun käy paikallaan niin yskähtelee / rykäisee kierroksia niin että korvalla kuulee että käynti on vähän epäpuhdasta. Tietokone näyttää että kierrokset ovat koko ajan kuitenkin 735-750 r/pm luokkaa eikä vikakoodeja ole. auton tietokone korjailee kokoajan käyntiä joutokäynnillä niin että kierrokset pysyvät rajoissaan. Korvalla kuulee ja autossa istuessa tuntee takapuolessaan että ei käy ihan puhdasta koska tärisee samaten kierrosluku mittarin neula tekee teräviä nytkähdyksiä. autoon on vikaa haettaessa jo vaihdettu ruiskun ohjainyksikkö, sytytyksenohjain yksikkö, puolat johtoineen, tulpat, polttoaineen suoratin, polttoaineen paineen säätöventtiili, joutokäyntimoottori kaasuläppäkokonaisuus. puristukset ok. kertokaahan mistä voisi vikaa vielä hakea. tuntuu toivottomalta kun korjaamotkaan eivät osaa paikallistaa mutta myöntävät että kumma juttu.onko suuttimet hankala vaihtaa ja voiko niissä olla vikaa siten että oireilee kyseisellä tavalla?
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 22.06.2006 18:46
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 22.06.2006 18:46
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 22.06.2006 18:46
En ole tutustunut tuonikäisiin C 180-malleihin, mutta KL-osien sivuilta tuollainen löytyy kuvan kanssa nimellä "ilmamäärämittari" (-8/95). Tuon osan oikea nimi on kyllä ilmamassanmittari, koska se fyysisesti mittaa ilmamassaa, eikä ilmamäärää. Ilmamääränmittarit on rakenteellisesti hieman toisenlaisia.itäpyöräilijä kirjoitti:kuulemani mukaan kyseisessä ruiskutyypissä ei ole ilmamassamittaria ollenkaan???
Itselläni -98 ja siinä on myös ilmamassanmittari.
Ei muuten jää välttämättä mitään vikakoodia, jos tuo ilmamassanmittari kenkkuilee. Eipä silti, vika voi olla myös jossain ihan muualla...
Onko mitattu päästöt joutokäynnillä, kun vika on päällä? Mitä ne kertoi?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 22.06.2006 18:46
päästöt on ok. samaten kampikierrokset pysyvät sallituissa rajoissa ainoastaa käynnistä kuulee epäpuhtauden. On kuin dieselillä olisi ilmavikoja. pitänee kuitenkin tarkastaa vielä lamdakin. Voiko siitä irroittaa johdon jolloin ei tule väärää tietoakaan??? meneekö vikasietotilaan ja onkop taas käytettävä kuittauksessa jos kokeilee? poistuuko vikatilasta jos ottaa akun kengän irti? Korjaamolla sanottiin ettei ole kyseisessä ruiskun mallissa ilmamassamittaria ollenkaan. uskokakko en tiedä??
Kyllä ne varmaan korjaamolla tietää, jos siinä ei ilmamassanmittaria sitten ole. Seuraavassa on kuva ilmamassanmittarista ja se sijaitsee ilmansuodattimen ja kaasuläppärungon välisessä putkessa (kl-varaosien kuva).itäpyöräilijä kirjoitti:päästöt on ok. samaten kampikierrokset pysyvät sallituissa rajoissa ainoastaa käynnistä kuulee epäpuhtauden. On kuin dieselillä olisi ilmavikoja. pitänee kuitenkin tarkastaa vielä lamdakin. Voiko siitä irroittaa johdon jolloin ei tule väärää tietoakaan??? meneekö vikasietotilaan ja onkop taas käytettävä kuittauksessa jos kokeilee? poistuuko vikatilasta jos ottaa akun kengän irti? Korjaamolla sanottiin ettei ole kyseisessä ruiskun mallissa ilmamassamittaria ollenkaan. uskokakko en tiedä??
Ilmamassanmittari 19120
Jos lambdan irroittaa, niin kyllä siitä pitäisi ainakin vikakoodi tulla (lambdatunnistimen virtapiiri avoin). Yleensä autot ei jää hätäkäyttötilaan lambdan irroituksesta, vaan alkavat toimia normaalisti kun johto on taas kiinnitetty. Ja korjaamolla varmaan on ollut laitteet, millä seurata lambda-jännitteen seilaamista. Jännitteen pitäisi tyhjäkännilläkin nopeasti seilata 20mV ja 800mV välillä. Jännitteen siis pitää seilata tuota väliä n. kerran sekunnissa, tai jopa nopeammin. Tuo seilaaminen kertoo sen, että se lambda säätää aktiivisesti seosta. Paras tapa lambdan toiminnan testaamiseen siis olisikin oskilloskooppi. Kaikki digitaalimittaritkaan ei pysy tuossa lambdan seilaamisessa perässä.
Periaatteessa tuo vika on hankala, koska se ei näy päästöissä. En tiedä voisiko kampiakseli- ja nokka-akselitunnistimet pätkiä silleen, että välistä jäisi joku suihkutuspulssi pois. Tuossakin olisi hyvä olla oskilloskooppi, jolla pystyis seuraamaan suihkutuspulssia. Aika harvassa on korjaamot, joilta löytyy sellanen kaveri, joka osais käyttää oskilloskooppia.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 22.06.2006 18:46
Rouvani oli tänään ajelulla ja itse olin kyytiläisenä. Rouva ajeli kakkosella pienillä kierroksilla tasaisesti liikenteen mukana ja auto rupesi ottamaan kengurun loikkia koko ajan. Eli oliskohan kuitenkin lamdaa syytä epäillä? tuntuu kuin hakisi seoksia koko ajan. Ilmiö tulee esille hyvin paikallaan kun painaa kaasupolkimen noin 1100 r/pm ja pitää paikallaan niin noin 20 sek. jälkeen käynti alkaa seota ja soutaa useita satoja kierroksia vaikka polkimen asentoa ei muuteta lainkaan???