mikähän vaikuttaa yskähtelyyn joutokäynnillä? 180-c -95

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
saksan rauta on lujaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 22.06.2006 18:46

mikähän vaikuttaa yskähtelyyn joutokäynnillä? 180-c -95

Viesti Kirjoittaja saksan rauta on lujaa »

Auto käy ja käyttäytyy ajossa hyvin, mutta kun käy paikallaan niin yskähtelee / rykäisee kierroksia niin että korvalla kuulee että käynti on vähän epäpuhdasta. Tietokone näyttää että kierrokset ovat koko ajan kuitenkin 735-750 r/pm luokkaa eikä vikakoodeja ole. auton tietokone korjailee kokoajan käyntiä joutokäynnillä niin että kierrokset pysyvät rajoissaan. Korvalla kuulee ja autossa istuessa tuntee takapuolessaan että ei käy ihan puhdasta koska tärisee samaten kierrosluku mittarin neula tekee teräviä nytkähdyksiä. autoon on vikaa haettaessa jo vaihdettu ruiskun ohjainyksikkö, sytytyksenohjain yksikkö, puolat johtoineen, tulpat, polttoaineen suoratin, polttoaineen paineen säätöventtiili, joutokäyntimoottori kaasuläppäkokonaisuus. puristukset ok. kertokaahan mistä voisi vikaa vielä hakea. tuntuu toivottomalta kun korjaamotkaan eivät osaa paikallistaa mutta myöntävät että kumma juttu.onko suuttimet hankala vaihtaa ja voiko niissä olla vikaa siten että oireilee kyseisellä tavalla?
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Osia on turha vaihtaa jos niissä ei ole todettu vikaa. Mittaa lambda signaali, sen tulee heilua 200mv-800mV, monesti lambda jäähtyy tyhjäkäynnillä ja seos sekoilu alkaa, sekoilun näkee parhaiten lambdamittarilla.
saksan rauta on lujaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 22.06.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja saksan rauta on lujaa »

Eikö kyseistä anturia sitten veholla testata kun on ollut sielläkin monesti? Ajosta kun heittää joutokäynnille käy yleensä 20-30 sek. todella tasaisesti ja sopivaa joutokäyntiä sitten vasta alkaa oireilu. Kerkeiskökän lamba siinä ajassa ruveta jäähtymään ja oireilu alkamaan?
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Imuvuoto, tai laiska lambda (toimii, mutta reakoi seoksen muutoksiin laiskasti).
saksan rauta on lujaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 22.06.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja saksan rauta on lujaa »

imuvuoto on testattu ruiskuttamalla äkkilähtöä jokapaikkaan imusrjassa ja kaasuläppäsysteemissä.Jos koneessa pitää vähän vetoa päällä esim vaihdepällä joutokäynnillä siten että on kytkimenvarassa käy nätisti.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Jos ominaisuutena on vielä se, että ei kierrä ainakaan viileällä koneella, kuin 4000 r/min ja muutenkin tuntuu nuhaselta, niin ilmamassanmittari siellä vetelee viimeisiä.

Mulla kävi kanssa vähän huonoa joutokäyntiä plus oli nuo ylläolevat vaivat ja lääke löytyi uudesta ilmamassanmittarista.
saksan rauta on lujaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 22.06.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja saksan rauta on lujaa »

kuulemani mukaan kyseisessä ruiskutyypissä ei ole ilmamassamittaria ollenkaan???
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

itäpyöräilijä kirjoitti:kuulemani mukaan kyseisessä ruiskutyypissä ei ole ilmamassamittaria ollenkaan???
En ole tutustunut tuonikäisiin C 180-malleihin, mutta KL-osien sivuilta tuollainen löytyy kuvan kanssa nimellä "ilmamäärämittari" (-8/95). Tuon osan oikea nimi on kyllä ilmamassanmittari, koska se fyysisesti mittaa ilmamassaa, eikä ilmamäärää. Ilmamääränmittarit on rakenteellisesti hieman toisenlaisia.

Itselläni -98 ja siinä on myös ilmamassanmittari.

Ei muuten jää välttämättä mitään vikakoodia, jos tuo ilmamassanmittari kenkkuilee. Eipä silti, vika voi olla myös jossain ihan muualla...

Onko mitattu päästöt joutokäynnillä, kun vika on päällä? Mitä ne kertoi?
saksan rauta on lujaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 22.06.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja saksan rauta on lujaa »

päästöt on ok. samaten kampikierrokset pysyvät sallituissa rajoissa ainoastaa käynnistä kuulee epäpuhtauden. On kuin dieselillä olisi ilmavikoja. pitänee kuitenkin tarkastaa vielä lamdakin. Voiko siitä irroittaa johdon jolloin ei tule väärää tietoakaan??? meneekö vikasietotilaan ja onkop taas käytettävä kuittauksessa jos kokeilee? poistuuko vikatilasta jos ottaa akun kengän irti? Korjaamolla sanottiin ettei ole kyseisessä ruiskun mallissa ilmamassamittaria ollenkaan. uskokakko en tiedä??
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

itäpyöräilijä kirjoitti:päästöt on ok. samaten kampikierrokset pysyvät sallituissa rajoissa ainoastaa käynnistä kuulee epäpuhtauden. On kuin dieselillä olisi ilmavikoja. pitänee kuitenkin tarkastaa vielä lamdakin. Voiko siitä irroittaa johdon jolloin ei tule väärää tietoakaan??? meneekö vikasietotilaan ja onkop taas käytettävä kuittauksessa jos kokeilee? poistuuko vikatilasta jos ottaa akun kengän irti? Korjaamolla sanottiin ettei ole kyseisessä ruiskun mallissa ilmamassamittaria ollenkaan. uskokakko en tiedä??
Kyllä ne varmaan korjaamolla tietää, jos siinä ei ilmamassanmittaria sitten ole. Seuraavassa on kuva ilmamassanmittarista ja se sijaitsee ilmansuodattimen ja kaasuläppärungon välisessä putkessa (kl-varaosien kuva).

Ilmamassanmittari 19120

Jos lambdan irroittaa, niin kyllä siitä pitäisi ainakin vikakoodi tulla (lambdatunnistimen virtapiiri avoin). Yleensä autot ei jää hätäkäyttötilaan lambdan irroituksesta, vaan alkavat toimia normaalisti kun johto on taas kiinnitetty. Ja korjaamolla varmaan on ollut laitteet, millä seurata lambda-jännitteen seilaamista. Jännitteen pitäisi tyhjäkännilläkin nopeasti seilata 20mV ja 800mV välillä. Jännitteen siis pitää seilata tuota väliä n. kerran sekunnissa, tai jopa nopeammin. Tuo seilaaminen kertoo sen, että se lambda säätää aktiivisesti seosta. Paras tapa lambdan toiminnan testaamiseen siis olisikin oskilloskooppi. Kaikki digitaalimittaritkaan ei pysy tuossa lambdan seilaamisessa perässä.

Periaatteessa tuo vika on hankala, koska se ei näy päästöissä. En tiedä voisiko kampiakseli- ja nokka-akselitunnistimet pätkiä silleen, että välistä jäisi joku suihkutuspulssi pois. Tuossakin olisi hyvä olla oskilloskooppi, jolla pystyis seuraamaan suihkutuspulssia. Aika harvassa on korjaamot, joilta löytyy sellanen kaveri, joka osais käyttää oskilloskooppia.
saksan rauta on lujaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 22.06.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja saksan rauta on lujaa »

Rouvani oli tänään ajelulla ja itse olin kyytiläisenä. Rouva ajeli kakkosella pienillä kierroksilla tasaisesti liikenteen mukana ja auto rupesi ottamaan kengurun loikkia koko ajan. Eli oliskohan kuitenkin lamdaa syytä epäillä? tuntuu kuin hakisi seoksia koko ajan. Ilmiö tulee esille hyvin paikallaan kun painaa kaasupolkimen noin 1100 r/pm ja pitää paikallaan niin noin 20 sek. jälkeen käynti alkaa seota ja soutaa useita satoja kierroksia vaikka polkimen asentoa ei muuteta lainkaan???
Vastaa Viestiin