Sähköohjatun automaattivaihteiston turbiini
Sähköohjatun automaattivaihteiston turbiini
Tietääkö kukaan, ohjataanko 5 vaihteisissa sähköohjatuissa automaattivaihteistossa turbiiniakin sähköisesti.
Omassa MB270 cdi vm.2004 on mielenkiintoinen piirre. Aamulla laatikko/turbiini tahtoo luistattaa normaalia enemmän hetkellisesti ensimmäisessä risteyksessä 500 metrin ajon jälkeen. Auto lähtee liikkeelle ihan normaalisti ykkösellä ja vaihtaa kakkoselle, mutta saman tein alkaa luistattaa laatikkoa joka näkyy 400-500 rpm nousuna ennekuin saa vedon taas normaalisti päälle. Tämä tuntuu autossa siltä kuin meno hyytyisi kokonaan sekunniksi tai kahdeksi. Tätä ei enää tapahdu seuraavassa risteyksessä kun on ajanut 500 metriä eteenpäin. Tosi mystinen vika. Tätä ei myöskään ilmene lämpimänä. Ulkolämpätilalla ei ole vaikutusta asiaan.
Omassa MB270 cdi vm.2004 on mielenkiintoinen piirre. Aamulla laatikko/turbiini tahtoo luistattaa normaalia enemmän hetkellisesti ensimmäisessä risteyksessä 500 metrin ajon jälkeen. Auto lähtee liikkeelle ihan normaalisti ykkösellä ja vaihtaa kakkoselle, mutta saman tein alkaa luistattaa laatikkoa joka näkyy 400-500 rpm nousuna ennekuin saa vedon taas normaalisti päälle. Tämä tuntuu autossa siltä kuin meno hyytyisi kokonaan sekunniksi tai kahdeksi. Tätä ei enää tapahdu seuraavassa risteyksessä kun on ajanut 500 metriä eteenpäin. Tosi mystinen vika. Tätä ei myöskään ilmene lämpimänä. Ulkolämpätilalla ei ole vaikutusta asiaan.
Öljyt vaihdettu noin 3000 km sitten
Veholla vaihtoivat vaihteiston öljyt n. 3000 km sitten omasta pyynnöstäni. Autolla ei ole ajettu kuin 33000 km.
ei vikakoodeja
Ovat jo kahteen otteeseen tutkinut VEholla laitetta, eikä vikaa löytynyt. Laatikkoa ei ole kuitenkaan otettu alas ja tarkistettu.
Re: ei vikakoodeja
Olen pitänyt normaalina, jotta lukkoa aletaan kytkemään vasta kun kone saavuttaa noin 60 astetta...tämä siis Viton sähkölaatikossa. Käytännössä pakkasaamuna kestää noin 2 km ajaa sillä kuminauhalaatikolla, ja sitten se rytkäsee linjan lukkoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Normaalista poikkevaa luistelua
Tämä luistelu on kyllä melko voimakasta koska veto hyytyy lähes kokonaan muutamaksi sekunniksi.
Re: Normaalista poikkevaa luistelua
Ei ole turbiiniperäistä tuo, turbiinin lukon toimintaa/toimimattomuutta ei äkkinäinen edes huomaa.Paitsi kun se alkaa nykimään tai nypyttämään.kentukyn kirjoitti:Tämä luistelu on kyllä melko voimakasta koska veto hyytyy lähes kokonaan muutamaksi sekunniksi.
Öljyt kannattaa kyllä tarkistuttaa, pitäisi mielummin olla ylärajassa tai vähän vaikka ylikin. On voinut Veholla jäädä vähän vajaaksi, ei olis eka kerta. Tuo laatikko on aika herkkä vähille öljyille.
Ja lopuksi ufojuttu, ajele autolla vähintään 8 vähän vaihtelevaa kiihdytystä, niin että laatikko varmasti käy joka kerta kaikki vaihteet läpi ja anna sen jälkeen käydä paikallaan väh. 10 minuuttia, siis sammuttamatta välillä.
Ilmoittele tekikö seuraavana aamuna jälleen saman luistotempun vai ei.
Mutta tarkasta/ tarkastuta ensin öljynpinta vielä kerran.
JariN
Mä oon miettinyt tuon omani turbiinilukon toimintaa myös. Vaihteet vaihtuu normaalisti (siis ei tunnu vaihtamisen aikana mitään luistoja, harvakseltaan jopa tuntuu pieni nykäisy) mutta tuota kuminauha efektiä esiintyy kyllä koko ajan. Oikeastaan parhaiten lukko toimii vasta vitosella kun polkaisee 110--> niin tuntee että kiihtyvyys vastaa kierrosten nousua täysin. Olen jotenkin kuvitellut että se on momentin muuntimen vaikutusta pienemmillä vaihteilla? Siis että kun ajelee esim 50km/h niin jos painaa reippaasti kaasua(ei niin paljoa että vaihtaa pienemmälle) niin kierrokset nousevat ensin(useamman sata kiekkaa ja kiihtyvyys alkaa kyllä reippaasti mutta niinkuin kuminauhalla vedettynä. Eli siis onkohan tuo luistoa? Auto on siis E -99/00 320cdi. Toivottavasti joku sai selvää tästä nuolenpääkirjoituksesta. Öljyt vaihdettu laatikkoon Veholla n. 8000km sitten...
Tuossa taas turbiinilukon toiminnasta:
http://www.carsoft.ru/avtorepair/722_6_2.html
http://www.carsoft.ru/avtorepair/722_6_2.html
Mulla on samanlaista toimintaa. Lisää remppaa suomihelmeen ilmeisesti tulossa. Minulla jopa satasen vauhdissa jos polkaisee niin luistaa hetken ennenkuin nypäyttää lukon päälle.Kettunet kirjoitti:Mä oon miettinyt tuon omani turbiinilukon toimintaa myös. Vaihteet vaihtuu normaalisti (siis ei tunnu vaihtamisen aikana mitään luistoja, harvakseltaan jopa tuntuu pieni nykäisy) mutta tuota kuminauha efektiä esiintyy kyllä koko ajan. Oikeastaan parhaiten lukko toimii vasta vitosella kun polkaisee 110--> niin tuntee että kiihtyvyys vastaa kierrosten nousua täysin. Olen jotenkin kuvitellut että se on momentin muuntimen vaikutusta pienemmillä vaihteilla? Siis että kun ajelee esim 50km/h niin jos painaa reippaasti kaasua(ei niin paljoa että vaihtaa pienemmälle) niin kierrokset nousevat ensin(useamman sata kiekkaa ja kiihtyvyys alkaa kyllä reippaasti mutta niinkuin kuminauhalla vedettynä. Eli siis onkohan tuo luistoa? Auto on siis E -99/00 320cdi. Toivottavasti joku sai selvää tästä nuolenpääkirjoituksesta. Öljyt vaihdettu laatikkoon Veholla n. 8000km sitten...
Viimeksi muokannut e320, Ke 28.03.2007 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samanlaista oireilua minullakin
Lisäksi olen huomannut, että hitaasti liikkeelle lähdettäessä turbiini vai mikä siellä nyt ottaakin kiinni niin tarraa vasta kierrosten noustua noin 300-400 rpm. Tätä tapahtuu myös lämpimänä.
Rassaajan lähettämän linkin kuva on hyvä. Siitä nyt vaan itse kukin tulkitsemaan millä kaasupolkimen asennolla/ moottorin kierroksilla turbiinilukko on kiinni ja milloin kusettelee tai on auki.
Siis esim. vanhoissa 4- vaihteisissa (722.3, 722.4) ei ollut turbiinissa lukkoa ollenkaan, uudemman 5-vaihteisen 722.6 -laatikon turbiini on toiminnaltaan täysin samanlainen LISÄTTYNÄ turbiinin lukkokytkimellä.
Eli vaikka ne lukkohilut heittäisi sieltä turbiinin sisältä kokonaan mäkeen niin ainoa ero toiminnassa on että moottorin kierrokset on tilassa, jossa lukon pitäisi olla kytkettynä, 200-300 kierrosta ylempänä.
Liikkeellelähdössä se lukko on aina täysin auki, Samoin joka vaihdossa ja jonkin aikaa vaihtotapahtuman jälkeen.
Siis esim. vanhoissa 4- vaihteisissa (722.3, 722.4) ei ollut turbiinissa lukkoa ollenkaan, uudemman 5-vaihteisen 722.6 -laatikon turbiini on toiminnaltaan täysin samanlainen LISÄTTYNÄ turbiinin lukkokytkimellä.
Eli vaikka ne lukkohilut heittäisi sieltä turbiinin sisältä kokonaan mäkeen niin ainoa ero toiminnassa on että moottorin kierrokset on tilassa, jossa lukon pitäisi olla kytkettynä, 200-300 kierrosta ylempänä.
Liikkeellelähdössä se lukko on aina täysin auki, Samoin joka vaihdossa ja jonkin aikaa vaihtotapahtuman jälkeen.
JariN
tarkoitatko sitä nypytystä mkä ilmenee kun esim. pysähdyt valoihin nin auto yrittää jukeltaa enpäin jos painaa jarrua vain vähän, vai onko se jotain jälki menohaluja?JariN kirjoitti:Ei ole turbiiniperäistä tuo, turbiinin lukon toimintaa/toimimattomuutta ei äkkinäinen edes huomaa.Paitsi kun se alkaa nykimään tai nypyttämään.kentukyn kirjoitti:Tämä luistelu on kyllä melko voimakasta koska veto hyytyy lähes kokonaan muutamaksi sekunniksi.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Minulla tuo esiintyy ainakin niin että tuntuu kuin nostaisi kytkimen loppuliikkeen aavistuksen liian nopeasti vauhdissa, eli siis ensin luistaa ja sitten vähän nytkäyttää.mortti kirjoitti:tarkoitatko sitä nypytystä mkä ilmenee kun esim. pysähdyt valoihin nin auto yrittää jukeltaa enpäin jos painaa jarrua vain vähän, vai onko se jotain jälki menohaluja?JariN kirjoitti:Ei ole turbiiniperäistä tuo, turbiinin lukon toimintaa/toimimattomuutta ei äkkinäinen edes huomaa.Paitsi kun se alkaa nykimään tai nypyttämään.kentukyn kirjoitti:Tämä luistelu on kyllä melko voimakasta koska veto hyytyy lähes kokonaan muutamaksi sekunniksi.
Jees tuo oli hyvä kuva. Tarkemmin sitä tutkittuani ja verrattuani laatikkoni toimii suunnilleen kuvan esittämällä tavalla(ainakin useimmitenJariN kirjoitti:Rassaajan lähettämän linkin kuva on hyvä. Siitä nyt vaan itse kukin tulkitsemaan millä kaasupolkimen asennolla/ moottorin kierroksilla turbiinilukko on kiinni ja milloin kusettelee tai on auki.

Välillä tahtoo kylmänä olla liian terävät ensimmäiset pari vaihtoa, tosin nyt pakkasten mentyä ei enää nekään. Joskus tuntuu että tiputtaa polkaistessa ihan turhaan vaihdetta(ilmeisesti jostain tuon em. kuvassa olevien syiden vuoksi) vaikka perstuntumalla voima riittäisi muutoinkin...
Voimakas kiihdytys OK - hidaas ajo ongelma
Olen huomannut, että tosi kovaa kiihdytettäessä vaihdot menee menee aika hyvin ja napakasti, mutta matalilla kierroksilla kiihdyttely ja jonossa ajaminen ei oikein onnistu luontevasti. Vaihteisto vekslaa edestakaisin ihan tarpeettoman usein.
Jos vaihteisto vaihtaa pienemmälle ja samanaikaisesti haluaakin kiihdyttää ja lisää kaasua, niin vaihteisto miettiin muutaman sekunnin ennekuin vetäminen alkaa. Miettiminen tuntuu siltä kuin laatikko hyrräisi puolivedolla. Tämä erittäin kiusallinen piirre ajettassa jonossa n. 20-40 km/h kun vaihteisto vaihtaa 1.vaihteen 2 vaihteen väliä
Jos vaihteisto vaihtaa pienemmälle ja samanaikaisesti haluaakin kiihdyttää ja lisää kaasua, niin vaihteisto miettiin muutaman sekunnin ennekuin vetäminen alkaa. Miettiminen tuntuu siltä kuin laatikko hyrräisi puolivedolla. Tämä erittäin kiusallinen piirre ajettassa jonossa n. 20-40 km/h kun vaihteisto vaihtaa 1.vaihteen 2 vaihteen väliä
Samoin minulla. Kytkimen loppuliikeen nostaminen liian aikaisn kuvaa hyvin tunnetta.e320 kirjoitti:Minulla tuo esiintyy ainakin niin että tuntuu kuin nostaisi kytkimen loppuliikkeen aavistuksen liian nopeasti vauhdissa, eli siis ensin luistaa ja sitten vähän nytkäyttää.mortti kirjoitti:tarkoitatko sitä nypytystä mkä ilmenee kun esim. pysähdyt valoihin nin auto yrittää jukeltaa enpäin jos painaa jarrua vain vähän, vai onko se jotain jälki menohaluja?JariN kirjoitti:Ei ole turbiiniperäistä tuo, turbiinin lukon toimintaa/toimimattomuutta ei äkkinäinen edes huomaa.Paitsi kun se alkaa nykimään tai nypyttämään.kentukyn kirjoitti:Tämä luistelu on kyllä melko voimakasta koska veto hyytyy lähes kokonaan muutamaksi sekunniksi.
Re: Samanlaista oireilua minullakin
No mulla on tätä ominaisuutta ainoastaan kylmänä. Lämpimänä vetää heti melko mukavasti. Öljyt on vaihdettu 35tkm sitten, mutta sillä ei ole ollut tähän ominaisuuteen vaikutusta. Mikäköhän tämän oikein aiheuttaa? Ei kai ole remonttia tulossa?kentukyn kirjoitti:Lisäksi olen huomannut, että hitaasti liikkeelle lähdettäessä turbiini vai mikä siellä nyt ottaakin kiinni niin tarraa vasta kierrosten noustua noin 300-400 rpm. Tätä tapahtuu myös lämpimänä.
Tuleeko tuo nytkäytys joka vaihteella vai vain liikkeellelähdössä?e320 kirjoitti:
Minulla tuo esiintyy ainakin niin että tuntuu kuin nostaisi kytkimen loppuliikkeen aavistuksen liian nopeasti vauhdissa, eli siis ensin luistaa ja sitten vähän nytkäyttää.
Koita vaikka nostaa kierroksia vaihde päällä jarrua vasten paikallaan vähän sen yli missä nytkäys esiinyy, seuraa nytkähtääkö kun helppaat jarrun tai nytkähtääkö jo kierroksia lisättäessä?
Jos auto pyrkii liikkeelle turhan innokkaasti vaihde päällä paikallaan tyhjäkäynnillä seistessä, niin turbiinilukon männän pesä voi olla paskoittunut, silloin se lukko ei irrota kunnolla kun on röhnää välissä.
Tämä viimeinen siis vastaus Mortille.
JariN
Oma osuutensa taitaa olla tuolla laatikon adaptiivisuusominaisuudella, näin ainakin itse kuvittelen. Omalla kohdalla huomasin talvella, että laatikko vaihtoi aivan eri lailla kylmänä/haaleena riippuen edellisten päivien ajoista, eli oliko alla kaupunkiajoa, rauhallista tien päällä oloa vai levottomampaa maantieajoa. Tuohon minä luotan ainakin tällä hetkellä (kaikki asiathan ovat okei..)...kentukyn kirjoitti:Samoin minulla. Kytkimen loppuliikeen nostaminen liian aikaisn kuvaa hyvin tunnetta.e320 kirjoitti:Minulla tuo esiintyy ainakin niin että tuntuu kuin nostaisi kytkimen loppuliikkeen aavistuksen liian nopeasti vauhdissa, eli siis ensin luistaa ja sitten vähän nytkäyttää.mortti kirjoitti:tarkoitatko sitä nypytystä mkä ilmenee kun esim. pysähdyt valoihin nin auto yrittää jukeltaa enpäin jos painaa jarrua vain vähän, vai onko se jotain jälki menohaluja?JariN kirjoitti:Ei ole turbiiniperäistä tuo, turbiinin lukon toimintaa/toimimattomuutta ei äkkinäinen edes huomaa.Paitsi kun se alkaa nykimään tai nypyttämään.kentukyn kirjoitti:Tämä luistelu on kyllä melko voimakasta koska veto hyytyy lähes kokonaan muutamaksi sekunniksi.
S211 280CDI TA
Nytkäytys esiintyy ainoastaan moottoritienopeuksilla kun kiihdyttää tasanopeudesta.JariN kirjoitti:Tuleeko tuo nytkäytys joka vaihteella vai vain liikkeellelähdössä?e320 kirjoitti:
Minulla tuo esiintyy ainakin niin että tuntuu kuin nostaisi kytkimen loppuliikkeen aavistuksen liian nopeasti vauhdissa, eli siis ensin luistaa ja sitten vähän nytkäyttää.
Koita vaikka nostaa kierroksia vaihde päällä jarrua vasten paikallaan vähän sen yli missä nytkäys esiinyy, seuraa nytkähtääkö kun helppaat jarrun tai nytkähtääkö jo kierroksia lisättäessä?
Jos auto pyrkii liikkeelle turhan innokkaasti vaihde päällä paikallaan tyhjäkäynnillä seistessä, niin turbiinilukon männän pesä voi olla paskoittunut, silloin se lukko ei irrota kunnolla kun on röhnää välissä.
Minulla nytkäytys tuntuu vain liikkeelle lähdettäessä siinä kohdaassa kun kierroksent nousee johonkin 1200-1400 rpm ja siis ykkösvaihteella. Olen kokeillut jarrulla pidättämistä eikä siinä tunnu nytkäytystä. Nytkäytys tuntuu ainoastaa kun lähtee liikeelle tasaisesti/hitaasti. Jos polkaisee reippaammin kaasua, niin nykäisyä ei huomaa. Kaupungissa ajettaessa ei voi polkaista riittävästi kaasua, kun muuten edelläolevan auton perä uhkaa lähestyä liian nopeasti.e320 kirjoitti:Nytkäytys esiintyy ainoastaan moottoritienopeuksilla kun kiihdyttää tasanopeudesta.JariN kirjoitti:Tuleeko tuo nytkäytys joka vaihteella vai vain liikkeellelähdössä?e320 kirjoitti: