W201 1.8E -91 Autom. ja tyhjäkäynti kansiremontin jälkeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

W201 1.8E -91 Autom. ja tyhjäkäynti kansiremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Kansiremppa teetetty otsikon mukaiseen autoon.
Välittömästi tämän jälkeen auto alkoi oireilla seuraavalla tavalla:

Kylmänä startatessa auto jää käymään vasta kolmannen starttauksen jälkeen.
Ilman lämpö n. +5 astetta.

Sitten kun kone lämpiää 80 ja yli asteeseen, tyhjäkäynti nousee reippaasti yli 1000 rpm. D-asento päällä lähtee ryömimään, pakko painaa jarrua.
Eli aivan kuin kävisi ryyppy päällä lämpimänä ja kylmänä ryyppy ei olisi pelissä mukana.

Etsin haulla mutta juuri tämänkaltaista ongelmaa ei löytynyt.

Korjaamolla ehdottivat vaihtamaan kannen päällä etuosassa olevan pyöreän, nelinapaisen anturin, se kuulemma säätää kylmäkäyntiä!??

Outo homma oli että anturiin kiinnitettävässä liittimessä on viistetty sisäreuna joten sen nähtävästi pitäisi sopia anturiin vain yhdessä asennossa vaan anturissapa ei ollutkaan vastaviistettä ja liittimen saa kiinni missä asennossa haluaa!??
Onkohan tuon anturin vaihdosta mitään hyötyä?

Olisiko jollakulla ratkaisua ongelmaan?
Makia
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 04.04.2006 19:06
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Makia »

Jos moottori käy huonosti tyhjäkäyntiä kylmänä ja lämpimänä kierrokset on yli 1000 rpm, niin yksi mahdollinen syy on kaasuläpän asentotunnistin.

Asentotunnistin tunnistaa kaasuläpän ääriasennot eli läppä kiinni/täysin auki asennot. Mikäli järjestelmä ei tunnista kaasuläppä kiinni asentoa ei se ohjaudu tyhjäkäyntitilaan. Asentotunnistin on helppo tarkistaa ohmimittarilla. Asentotunnistimen liittimen (kolmenapainen liitin, jossa keskellä maa, reunoilla kiinni/aukiasentojen navat) löydät kakossylinterin imuputken vierestä ilmanpuhdistimen alta.

Toinen mahdollinen syy korkeaan tyhjäkäyntiin on väärinpäin oleva apuilmamoottori (tyhjäkäyntimoottori). Apuilmamoottori löytyy kolmos ja nelos sylintereiden imuputkien välistä. Apuilmamoottorissa oleva nuoli pitää olla ylöspäin (eli putkiyhde, jossa on nuoli pitää kytkeä huohottimelta ja rikastussuuttimelta tulevaan putkeen). Omassa autossani oli em. vika kansiremontin jälkeen. Em. vian ei pitäisi vaikuttaa käynnistyvyyteen.

Apuilmamoottorissa on pyöriväluisti, jonka toimivuuden voit tarkastaa seuraavasti. 0 V jännitteellä luisti on kiinni, n. 4 V jännitteellä puoliksi auki ja 8 V jännitteellä täysinauki.

Nelinapaisen lämpötila-anturin ristikkäiset navat ovat yhteydessä toisiinsa (toiset navat ohjaavat KE-jettiä ja toiset sytytysyksikköä). Molemmat ristikkäiset navat antavat saman vastusarvon, joten liittimen asennolla ei ole väliä.

Lämpötila-anturin vastusarvot ovat seuraavat:

-20 ˚C 15,7 kΩ
-10 ˚C 9,2 kΩ
0 ˚C 5,9 kΩ
+10 ˚C 3,7 kΩ
+20 ˚C 2,5 kΩ
+30 ˚C 1,7 kΩ
+40 ˚C 1,18 kΩ
+50 ˚C 840 Ω
+60 ˚C 600 Ω
+70 ˚C 435 Ω
+80 ˚C 325 Ω
+90 ˚C 247 Ω
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Kiitos valaisevasta selvityksestä.

Onko tuo apuilmamoottorin putkiyhde pakko irroittaa kannen ja imusarjan irroituksen yhteydessä, eli tarkoitan että onko se ollut irroitettuna kun äijät ovat tehneet kansiremonttia ja mahdollisesti kasauksen yhteydessä asennettu väärin päin?

Entä onko sen irrottaminen ja oikein päin asentaminen työläs homma?
Avatar
Ripehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 05.02.2005 18:30
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ripehoo »

Asian vierestä..Mulla itelläki lähtee auto ryömimään ilman kaasua vaihde päällä normaaleilla tyhjäkäyntikierroksilla.
Makia
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 04.04.2006 19:06
Paikkakunta: Tornio

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Makia »

Jeremias kirjoitti:Kiitos valaisevasta selvityksestä.

Onko tuo apuilmamoottorin putkiyhde pakko irroittaa kannen ja imusarjan irroituksen yhteydessä, eli tarkoitan että onko se ollut irroitettuna kun äijät ovat tehneet kansiremonttia ja mahdollisesti kasauksen yhteydessä asennettu väärin päin?

Entä onko sen irrottaminen ja oikein päin asentaminen työläs homma?
Kyllä se apuilmamoottori muistaakseni pitää irrottaa, että saa imusarjan pultit kannesta irti. Eli aivan mahollista on että olis tullu väärinpäin...

Apuilmamoottorin irrottaminen ei vaadi muutako ilmanputsarin kotelon irrottamisen. Aika ahtaasta raosta sen moottorin tosin joutuu pujottelemaan ulos, mutta kyllä se mahtuu tulemaan ilman määränjakajan irrottamista.

Tuli vain mieleen, että onko moottori pesty ennen kansiremonttia? Ettei vain olis päässy vettä kaasuläpän asentotunnistimelle.

Yks mahollinen vian aiheuttaja on liian kireällä oleva kaasuvaijeri.
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Siis mitä...? Automaattiauton pitääkin vetää liikkeelle vaihteen ollessa kytkettynä, jarrullahan näitä pidetään valoissa yms paikoillaan! Eikä vaihdetta saa päälle ilman jarrua.. Vai ymmärsinkö nyt yön suulla jotain väärin edellisistä... :roll:
Sakemannicäbi
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Okei, eli automaattivaihteisen pitääkin lähteä eteenpäin tyhjäkäynnillä jos ei paina jarrua?? Asia selvä, itellä ei ole pahemmin kokemuksia automaateista.

Tämä ei kuitenkaan poista ongelmaa, eilen illalla kun tulin kotiin melko kovasta ajosta niin kierrokset oli varmaan jossain 2 tonnissa tyhjäkäynnillä.

Tuleeko tuo kaasuläpän asentotunnistin irroitetuksi myös kansirempan yhteydessä tai voiko se muuten saada damagea samassa tilanteessa?

Tulee vaan nyt mieleen että kuinkahan innokkaasti korjaamon kaverit lähtevät tällaisista asioista vastuuta ottamaan.
Minun näkemykseni on että jokin on mennyt pieleen kansirempan aikana koska oireet alkoivat välittömästi auton noudon jälkeen.
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Nyt tuli vaihdettua se nelinapainen lämpotila-anturi kannen päältä ja ainakaan lämpöiseen moottoriin se ei vaikuttanut mitenkään, kierrokset olivat edelleen ylhäällä.

Apuilmamoottori oli oikein päin, tarkistettu.

Asentaja sanoi että kaasuläpän asentotunnistimeen ei ole koskettu kansirempan yhteydessä.

Muitakin oireita alkaa ilmenemään; auto tuntuu ajossa "viritetyltä" eli hyökkää rajummin kuin ennen, polttoainetta vie kuin pommikone...

Tuli sellainekin mieleen että mitäs jos jako on pykälän verran pielessä.
Mitä oireita silloin ilmaantuu, sopivatko tähän mennessä kuvatunlaiset:

-ei jää käymään kuin kolmannella startilla ja sittenkin huonosti
( kierrokset pysyvät ylhäällä ehkä 1.5 sekuntia ja sitten sammuu )
-kuumana joutokäynti yli tuhat rpm
-kasvanut polttoaineen kulutus

Kiitoksia neuvoista jo etukäteen.
Makia
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 04.04.2006 19:06
Paikkakunta: Tornio

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Makia »

Jeremias kirjoitti: Tämä ei kuitenkaan poista ongelmaa, eilen illalla kun tulin kotiin melko kovasta ajosta niin kierrokset oli varmaan jossain 2 tonnissa tyhjäkäynnillä.

Tuleeko tuo kaasuläpän asentotunnistin irroitetuksi myös kansirempan yhteydessä tai voiko se muuten saada damagea samassa tilanteessa?
Tuo tyhjäkäyntimoottorin väärinpäin oleminen oireili silleen, että kävi tyhjäkäyntiä yleensä n. 1100 rpm ja lisäksi toisinaan kuumana innostu käymään tyhjäkäyntiä yli 2000 rpm.

Tyhjäkäyntihän nuissa uudemmissa KE-jeteissä on elektronisesti säädetty (700-800 rpm), eikä sitä voi erikseen säätää.

Asentotunnistin on kaasuläpän akselin päässä, eikä sitä tarvi kansiremontin takia irrottaa, tosin liittimet pitää irrottaa. Kannattaa nyt ainaki tarkastaa, että määränjakajassa on kaikki sähköliittimet paikoillaan ja ylijännitereleen sulake ehjä.
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

No niin, nyt on sitten se kaasuläpän asentotunnistimen toiminta testattu siten että auton käydessä kytkettiin yhteen asentotunnistimen kolminapaisen liittimen reunimmainen napa keskimmäisen kanssa eculle päin. Hommaa testattiin kummankin reunimmaisen navan kanssa.Minkäänlaista muutosta tyhjäkäynnissä ei havaittu.
Nähtävästi kaasuläpän asentotunnistimessa vika ei ainakaan ole!??

Tyhjäkäyntimoottoria ei ole sähköisesti testattu mutta ainakin se on oikein päin.

Kaikki mahdolliset liittimet antureille ilmanputsarin alta on käyty läpi.

Moottorin tyhjäkäynnin kierrosnopeus tuntuisi oleva suoraan verrannollinen moottorin lämpötilaan; mitä kuumempi moottori sitä kovemmin se käy.

Nyt alkaa konstit olla vähissä.

Olisiko jollakulla tietoa miten edetä???
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

...

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Edelleenkään tyhjäkäyntiongelmaan ei ole löytynyt ratkaisua.

Eikö kenelläkään ole tullut eteen samanlaista ongelmaa?
Kaikki neuvot otetaan vastaan.

Saako tästä mallista ( W201 1.8E Automatic -91 saksantuonti ) ulos minkäänlaista dataa mikä kertoisi missä vika piilee?
Vastaa Viestiin