W124 300D:n ruiskutuksen säätäminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

W124 300D:n ruiskutuksen säätäminen

Viesti Kirjoittaja eerola »

W124 300D-24 on alkanut kulkea hieman laiskasti. Nyt autoa pitäisi siis ilmeisesti hieman säädättää.

Mynä-Dieseliä on suositeltu hommaan koska se kuulemma osaa asiansa ja säätää myös kaasu-kierrokset-ruiskutus -suhdetta siten että koneen luonne muuttuu hienosti. Sain tuolle firmalle aika hyvän myyntipuheen: He olivat ottaneet sisään jonkun 200D:n, purkaneet sen ruiskutuksen kokolailla täysin ja virittäneet sen niin että kaasun asennolla on enemmän merkitystä kuin kierroksilla. Tämä oli antanut alunperin aika rauhalliselle autolle jopa 250D:tä terhakamman luonteen. Ja työlle oli saanut vielä takuunkin.

Tuo minulle hyvin markkinoitu paikka ei kuitenkaan ehdi tehdä hommaa ennenkuin joskus elokuulla. Olisko muita hyviä paikkoja tiedossa - ja mitä niiden osaamiseen kuuluu?

-T
Daimler
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Näyt olevan Tampereelta,eikös tammer-diesel olisi vaihtoehto.Pieksämäen haarakonttorissa veivasivat W124 300D 6 tuntia ja suupieliä kohotti kun lähti kiihdyttämään kohti P-Karjalaa..muuttivat ajoitusta ja herkistelivät pumppua.Noin perstuntumalla kierrosherkempi siitä tuli.
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Hyvä ehdotus! Entäpä olisiko jossain kolkassa Suomea jotakuta "velhoa" tai jotain pajaa joka olisi hyväksi havaittu? Ei tarvitse välttämättä olla ihan Tampereen vieressäkään. Eihän tuo Mynämäkikään ihan Tampereeseen taida kuulua. Ja mikäs Mersulla ajellessa. Etenkin sitten takaisinpäin kun koneella on taas into piukassa. :)

-T
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Salossa

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Itse säädätin 300 TDT:n pumpun Salossa Jussin Dieselissä. Työssä meni jonkin aikaa mutta kyllä koe-ajolenkillä hymyilytti, kyydissä ollut kaverikin oli aika epäuskoisen oloinen kun ensi kertaa läväytin kahdeksasta kympistä kick downin :wink:

Omassa autossa rakennettiin säädöt alusta asti uudestaan, 0.9 barin maksimipaineet antava turbokone alkaa syöttämään täysillä jo 0.5 barin ahdoilla, syötön leikkaamisen kierroksia nostettiin reilut 1200 r/min ja siten huippukierrokset nousivat n. 500 r/min ylemmäksi kuin alunperin, tämä tosin tulee esiin vain kerran vuodessa saastetesteissä, muutenhan automaattilaatikko pitää huolen etteivät kierrokset nouse 4800 ylemmäksi, paitsi nelosella :twisted:
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Re: Salossa

Mauri H. kirjoitti:Itse säädätin 300 TDT:n pumpun Salossa Jussin Dieselissä. Työssä meni jonkin aikaa...
Mitä tarkoittaa Jussin Dieselissä "jonkin aikaa" - koko päivää vai useita päiviä? Oliko kallis homma?
Mauri H. kirjoitti:. mutta kyllä koe-ajolenkillä hymyilytti, kyydissä ollut kaverikin oli aika epäuskoisen oloinen kun ensi kertaa läväytin kahdeksasta kympistä kick downin...
Eli voidaan sanoa että Jussin Diesel tekee hyvää jälkeä ja on suositeltava paikka.

-T
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja akuaku »

Kun tuon pumpun "ruuvaaminen" tuntuu muilla tuovan huomattavaa reippautta liikkumiseen, niin olen itsekkin kiinnostunut ruuvauttamaan tuota omaanikin virkeämmäksi..mutta. :?:

-Kuinka sopan (syötön) lisääminen vaikuttaa päästöarvoihin?
Ostin autoni vuoden alussa käytettyäni sitä ensin autotohtorilla, päästöt olivat 1,2 joten luulisi tuolle jotain uskoltaa tehdä??
Olisi ihan kiva saada seraavallakin kerralla läpi säätämättä uudelleen!

- Paljonko veloittavat liikkeet säätämisestä?
tekevätkö tuntityönä vai kiinteätaksana?
Jos työ kestää yllämainitun 6 tuntia, niin sehän tuntitaksalla tekee...paljon! :shock:
Japsit jo kolunnut, tämäkö hyväkö?
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Re: Salossa

eerola kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Itse säädätin 300 TDT:n pumpun Salossa Jussin Dieselissä. Työssä meni jonkin aikaa...
Mitä tarkoittaa Jussin Dieselissä "jonkin aikaa" - koko päivää vai useita päiviä? Oliko kallis homma?
Mauri H. kirjoitti:. mutta kyllä koe-ajolenkillä hymyilytti, kyydissä ollut kaverikin oli aika epäuskoisen oloinen kun ensi kertaa läväytin kahdeksasta kympistä kick downin...
Eli voidaan sanoa että Jussin Diesel tekee hyvää jälkeä ja on suositeltava paikka.

-T
No joo, koko urakka otti kolmatta päivää, mutta meillä olikin hieman mutkia matkassa. Varsinainen säätö meni päivässä.

Joo, kyllä Jussi hyvää jälkeä tekee, kaverin W124 200 D Automatic lähti kanssa jopa kulkemaan Jussin säätöjen jälkeen. Toki se että kannattaako Tampereelta asti lähteä tulemaan, on aika kyseenalaista, varsinkin jos työssä vierähtää koko päivä. Jussi on tarkka kaveri vaikka puitteet eivät ole kaksiset :wink:
Mikaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mikaz »

Onko Keski-Suomessa paikkaa joka tekee noita säätö hommia ?
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
kimmo l
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Hiomo kantanen siellä kankitiellä. :roll:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Antti K
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Antti K »

KS-autosäätö tiituspohjassa jyväskylän kupeessa. Muistaaksen lasku tuli alt-control oy nimiseltä firmalta.

Googlesta jos hakee niin näyttää tulevan turbotech.com sivut näkyviin. No kuitenkin saivat bemariin hyvin lisää paukkua kun käytin siellä. Niin jotta miks ei mersuunkin.
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja jorma »

Juu ei muutako pumppu Mynä-dieseliin.

olen ite kyllä oman auton pumppuun tyytyväinen,toimii kuin kello :wink:
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

jorma kirjoitti:Juu ei muutako pumppu Mynä-dieseliin.

olen ite kyllä oman auton pumppuun tyytyväinen,toimii kuin kello :wink:
Jep, ja oman auton pumppu menee kanssa keväällä Mynä-dieseliin elementtien vaihtoon, olen paikasta kuullut vain hyvää, ja siellä taidetaan mersut tuntea oikein perinpohjaisesti.
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja jorma »

se on kyl tosi hyvä paikka ja on tieto taitoo.
kun laittaa elementit pumpuun niin ero on kuin yöllä ja päivällä :wink:

ps:moottori rupeaa vääntään aivan mahottomasti.

takarattaita kyl tuntuu menevän jos nostaa kytkintä huolimattomasti :lol:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Elementtien vaihto

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Mitenkä tuo elementtien vaihto vaikuttaa käyntiääneen. Ruiskutusaikahan lyhenee. Itsekkin olen tuota harkinnut kun ei pysty enää turbotettuun 300d:n ruuvaamaan lisää syöttöä. Mielenkiintoista sinällään, että vaikka olen syötön pyörittänyt täysille ei koneesta saa savua irti yhtään sen jälkeen kun turbo ahtaa yli 0.4baria, joten vieläkin tekeisi mieli säätää.

Tuo käyntiääni juttu vähän huolestuttaa, kun ei ole kovin mukavaa jos auto alkaa isonmilla elementeillä kuulostamaan volkkarilta. Suutin huollon jälkeen ei kyllä nykyisellään paljoa puutu. :(

Muuten mitkä suutinkärjet olisi tähän autoon sopivat 300d -87. Diesel Turunen Oulusta tarkisti ja sääti suuttimet ja siitä lähtien tämä on käynyt melko karkeasti ja haissut kitkerälle. Otin suuttimet irti ja tarkistin avautumispaineet, olivat 30 baria yli ohjearvon ja kun säädin ne kohdalleen käynti parani ja haju väheni, mutta ei se hyvä ole vieläkään. Mietin lähinnä kävisikö tähän nuo uudenmat suutinkärjet 89- niissä mb-dieseleissähän on erittäin hiljainen käynti.

Miten kallis se elementti homma on pumppuun?
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viesti:

Re: Elementtien vaihto

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

mr..d kirjoitti: Tuo käyntiääni juttu vähän huolestuttaa, kun ei ole kovin mukavaa jos auto alkaa isonmilla elementeillä kuulostamaan volkkarilta. Suutin huollon jälkeen ei kyllä nykyisellään paljoa puutu. :(

Muuten mitkä suutinkärjet olisi tähän autoon sopivat 300d -87. Diesel Turunen Oulusta tarkisti ja sääti suuttimet ja siitä lähtien tämä on käynyt melko karkeasti ja haissut kitkerälle. Otin suuttimet irti ja tarkistin avautumispaineet, olivat 30 baria yli ohjearvon ja kun säädin ne kohdalleen käynti parani ja haju väheni, mutta ei se hyvä ole vieläkään. Mietin lähinnä kävisikö tähän nuo uudenmat suutinkärjet 89- niissä mb-dieseleissähän on erittäin hiljainen käynti.
On kanssa tuo käyntiäni pikku hiljaa alkanut rumenemaan viimeisen 40,000 km aikana ja ajttelin kokeilla vaihtaa suutinkärjet. Olin tähän saakka siinä käsityksessä että kyseessä on ns. plug and play -asennus ja että sen voisi keskiverto autoharrastajan tumpula tehdä "ihan itse".

Ilmeisesti ei olekaan ihan niin yksinkertaisesta asiasta kyse? Miten avautumispaineita säädetään/tarkistetaan?

Henkka
"14 vuotta autoharrastusta ja tähän päivään mennessä ole dieseliä tarvinnut korjata..."

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

mr..d kirjoitti:Mitenkä tuo elementtien vaihto vaikuttaa käyntiääneen. Ruiskutusaikahan lyhenee. Itsekkin olen tuota harkinnut kun ei pysty enää turbotettuun 300d:n ruuvaamaan lisää syöttöä. Mielenkiintoista sinällään, että vaikka olen syötön pyörittänyt täysille ei koneesta saa savua irti yhtään sen jälkeen kun turbo ahtaa yli 0.4baria, joten vieläkin tekeisi mieli säätää.
Onko sulla minkäänlaista lisärikastuspiiriä?

Vakioisessa turbossahan on rikastuspiiri, joka ahtojen noustessa alkaa lisäämään syöttöä niin ettei kone käy vaarallisen laihalla, jos sinulla ei ole kyseistä härpäkettä, on aivan luonnollista ettei kone savuta vaikka olisi syöttö täysillä.

Elementtien vaihdosta ei varmaan ole paljoa iloa ilman rikastusta, koska muuten kone alkaa helposti savuttamaan osakaasulla ihan sairaasti (eli syöttöä on paljon ennen ahtoja -> paljon palamatonta polttoainetta) eikä mene saastetesteistä millään läpi.
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

mr..d kirjoitti:Mitenkä tuo elementtien vaihto vaikuttaa käyntiääneen. Ruiskutusaikahan lyhenee. Itsekkin olen tuota harkinnut kun ei pysty enää turbotettuun 300d:n ruuvaamaan lisää syöttöä. Mielenkiintoista sinällään, että vaikka olen syötön pyörittänyt täysille ei koneesta saa savua irti yhtään sen jälkeen kun turbo ahtaa yli 0.4baria, joten vieläkin tekeisi mieli säätää.

Tuo käyntiääni juttu vähän huolestuttaa, kun ei ole kovin mukavaa jos auto alkaa isonmilla elementeillä kuulostamaan volkkarilta. Suutin huollon jälkeen ei kyllä nykyisellään paljoa puutu. :(

Miten kallis se elementti homma on pumppuun?
Kyllä tosta vakiopumpusta pitäs sen verta saada ulos, että vielä ainakin 0,7-0,8 ahdoilla(ilman välijäähdytintä) näkyy usvaa putken päästä. Kannattaa tarkistaa meneekö kaasu pohjaan asti eli joku painaa kaasun pohjaan kabiinin puolelta ja sitten kokeilee että onko pumpun kaasuvivussa vielä liikematkaa jäljellä. Jos kaasu menee pohjaan kannattaa kokeilla vielä ettei sen kaasuvivun liike rajoitu siihen pumpun kyljessä olevaan rajoitinpulttiin.
Uudemmat suutinkärjet sopivat, mutta eivät juuri vaikuta käyntiääneen.
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti

Henri Junkkala kirjoitti: On kanssa tuo käyntiäni pikku hiljaa alkanut rumenemaan viimeisen 40,000 km aikana ja ajttelin kokeilla vaihtaa suutinkärjet. Olin tähän saakka siinä käsityksessä että kyseessä on ns. plug and play -asennus ja että sen voisi keskiverto autoharrastajan tumpula tehdä "ihan itse".

Ilmeisesti ei olekaan ihan niin yksinkertaisesta asiasta kyse? Miten avautumispaineita säädetään/tarkistetaan?

Henkka
"14 vuotta autoharrastusta ja tähän päivään mennessä ole dieseliä tarvinnut korjata..."
Paineet tarkistetaan käyttöön tarkoitetulla "käsipumpulla" (en nyt muista mikä virallinen nimi mahtoi olla) ja säädetään säätölevyillä.
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti

akuaku kirjoitti:Kun tuon pumpun "ruuvaaminen" tuntuu muilla tuovan huomattavaa reippautta liikkumiseen, niin olen itsekkin kiinnostunut ruuvauttamaan tuota omaanikin virkeämmäksi..mutta. :?:

-Kuinka sopan (syötön) lisääminen vaikuttaa päästöarvoihin?
Ostin autoni vuoden alussa käytettyäni sitä ensin autotohtorilla, päästöt olivat 1,2 joten luulisi tuolle jotain uskoltaa tehdä??
Olisi ihan kiva saada seraavallakin kerralla läpi säätämättä uudelleen!

- Paljonko veloittavat liikkeet säätämisestä?
tekevätkö tuntityönä vai kiinteätaksana?
Jos työ kestää yllämainitun 6 tuntia, niin sehän tuntitaksalla tekee...paljon! :shock:
Tietenkin syötön lisääminen lisää päästöjä, mutta sopivasti lisäämällä pysyvät ne sallituissa rajoissa, eikä tuo 1,2 kuulosta ollenkaan pahalta. Säätötyö kustantaa noin 250-300€ ja aikaa saa varata 5 tuntia.
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti

käyntiääni

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

joo tuli kesällä kokeiltua vanhaan 617 turboon 10.0 mm elementtejä.
käynti oli kyllä kovasti suorasuihkudiisselin oloinen. muuttu tosin muitakin
asioita kuin käyntiääni.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Kyllä siitä pumpusta on syöttöväännetty ihan täysille. Syöttöruuvi ja tyhjäkäynnin rajoittimen ruuvvit olen vääntänyt pumpusta niin ulos kuin ne nyt pystyy vääntämään, niin että pumpun takakansi vielä menee kiinni.
Pumppu kävi ensin Oulun Dieselissä säädössä, säätivät sen turbon arvoihin, mutta minä päätin pistää parenmaksi. Kaasuvivut olen toki tarkastanut.
Näillä säädöillä on sikäli haittapuolia, että pumppu ei sinällää enää jaksa pitää tyhjäkäyntiä, vaan homma pelaa koko ajan sähköpuolen varassa, eli ELR- rele pitää koneen käynissä kun pistää vaikka valot päällä tai vaihteen silmään (automaatti). Tämä toimii vähän viiveellä ja vaikuttaa siten että vaihde päällä tyhjäkäynti on siinä 500 r/min ja vapaalla 700. Eipä tuo kyllä juuri haittaa.

No asiaan. Itse pelkäsin hommaa ryhtyessäni tekeväni savumerkkikoneen, Savutuksen rajoitintahan ei ole vaparin pumpussai. Se että tämä on automaatti auttaa kyllä paljon, konettahan ei pysty vedättämään pienillä kierroksilla, jos kaasua painaa vähän enemmän niin kierrokset nousee 2000 tuntumaan ja turbokin on sitten mukana. Kyllähän se pukkaa nokea (paljon) jos kaasu painetaan tyhjäjnä heti pohjaa, mutta ajossa ei tule sitten mitään. Voisin väittää että turbottaminen onnistuu näissä hyvin. Koska pumppuhan on säädetty tehtaan jälkiltä siten että kaasupolkimen asento vastaa suurinpiirtein syöttöä, kunnes säädin alkaa kuristamaan menoa lähellä maksimikierroksia, niin ei tällä saa tehtyä savumerkkejäkään jos kaasu ei paina liikkellelähdössä nopeasti yli puolen välin. Toinen mikä vähentää savutusta on että tämä vakio 300 dt:n turbo on suhteellisen pienikokoinen, itselläni se ahtaa mittarin mukaan melkein jatkuvasti, kevyellä kaasun painalluksella ahdot nousee suurin piirtein tuossa 1500 kohdalla 0,3 ja jos kaasua painaa reilunmin niin 0,4 baria tulee tuossa 2000 kohdalla missä vaihteistokin sitten ottaa kunnolla kiinni, Sen jälkeen on turha yrittää tehdä savumerkkejä, mitään muuta ei tapahdu kuin ahdot nousee 0,7 veto paranee. Maantiellä 100 vauhdissa ahdot on koko ajan 0,2. Käytännössä jos harrastaa äkkilähöjä ja tinttaa kaasun vaikka valoista pohjaan, niin mustaaa tulee metrin mittainen pätkä eikä sitte mitään..

Se että tämä ei jaksa tunkea mustaa voi myös johtua siitä että imu ja pako puoli on itse sovellettua. Imusarjana käytin vaparin sarjaa, johon teetin alumiinista painekotelon, pakoputkisto on myös väljenpi. Parantunut hengitys voi myös auttaa asiaa.

Kutenkin kovasti tuntuu siltä että lisää soppaa olisi saatava. Jonkinlainen pelko kuitenkin on että ne elementit olisi kalliita, kun olen tuossa kunnostellut tutullle 617 turbon pumppua ja siihen ne maksaisivat 212 euroa kappale.

Pumpusta voi muuten syötöt säätää sen olessa paikallaankin, siinä säätää siinä säätää sen 200e. Sorminäppäryyttä ja rohkeutta siiden vaaditaan, ja vissiinkin kuusi sylinteriä (pitää olla tilaa touhuta öljynsuodatinjalan ja pumpun takapään välissä.)

Suuttimet säädetään käsipumpulla. Avautumispainetta muutetaan vaihtamalla suuttimen jousen päässa oleva säätölimu eripaksuiseksi. Ei ole mukavaa hommaa, olen itselle laittanut suuttimia ja voin sanoa että jos se tehdään kunnolla niin se maksaa. Toinen neuvo suuttimiin on että jos ne toimivat, niitä ei kannata avata, eikä säätää, vain jos niihin vaihdetaan uudet käret.

Nuo suuttimet . on muutenkin kumma osa. Vein suuttimet d-huoltoon samalla kuin pumpukin, säädettäväksi tubon mukaan. Ensimmäisessä koekäytössä huomasin että homma ei toimi ollenkaan. Sinistä tuli putken täydeltä ja kone kävi pahenmin kuin wolkkari keskimäärin (sen lisäksi että kuulosti soramyllyltä, niin se kävi tyhjäkäyntiä 5 1/2). No vein auton sitten Diesel turuselle tutkittavaksi , toista tuntia tutkittuaan Turunen jouttui laittamaan kaksi suutinta uudestaan. Sen jälkeen kone kävi jo kaikilla. Se mitä sitten sain kuulla kyllä pisti sieluun. Tuumasivat käyntiäänen syyksi sen että kone on ihan lopussa ja että he tekivät kaiken oikein. Syy selvisi sitten kun otin suuttimet auki itse. Avautimis paine oli 150 baria, mikä on aika paljon ja ei todellakaan toimi vaparin kannessa, vaikka suutinkäret ovatkin samalla numerolla, kannessa on eroa) Nyt kone käy jo kohtuullisesti ja mutta vielä siinä on se silmiä pistävä aromi. Suuttimet kun eivä pidä siitä että niitä avataan. Niin eikä sitten johdu koneen kunnosta ajettu vasta 330 tuhatta, eikä huohota yhtään.

Siis jos hajun poistamiseksi ja kunnon käynnin aikaansaamiseski joudun suuttimet vielä penkissä käyttämään niin toki kasaan ne uusilla kärillä. Siitä kummat käret siihen laitan, siitä tarvitaan lisätietoa Eli olen hyvin kiinnostunut jos jollakin on kokemuksia.
Tulipa tuossa juttua, eipä varmaan moni ole lukenut tänne asti. :)
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Mulla on alkuperäinen 300 TDT ja siinä ei ahtopaineet nouse ollenkaan ennen 2000 kierrosta, silloinkin vaan normaalia hieman reilummalla kaasulla, kevyellä kaasulla nousevat hiukan siinä 2500 kierroksella. 130:n vauhdissa vasta on ahtoja koko ajan sen 0.15 - 0.2.

Toki tuo alipainetoiminen hukkaportti saattaa olla auki pienilläkin kierroksilla, se selviää kunhan olen muuttanut sen ylipainetoimiseksi.

Käytännössä kuitenkin kone on normaaliajossa paineeton, lukuunottamatta jyrkkiä nousuja. Lähdössä on sellainen sekunnin viive ennen kuin alkaa ahdin tulla mukaan, sitten jo mennäänkin. Mulla on pumppu aika lailla ylisyötöllä, ja kesällä tulee mustaa niin kauan kuin pedaali on pohjassa, muutama forumilainen sen tietääkin :lol:

Onko sulla siis alkuperäinen DT:n turbo, mikä malli?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Turbon on jostain 89:stä 300tdt.stä ja kkk:n. Minulla on ainakin korvakuulolta melko herkkä jos on ikkuna auki niin vislaus kuuluu ihan aina kun moottori kiertää yli 1500. Viivettä on mullakin sekunnin verran. Sitä tosiaan itsekin ihmettelen, että se ahtaa aina, yli 2000 on moottorijarrutuksessakin ahtoja.
Syötönlisäys saa turbon tulemaan aikaisemmin mukaan. Tosin huonolla tuurilla ei tule kuin nokea.
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Joo, vislaa se mullakin, mutta ahtopainemittarin (autometerin mekaaninen) alle 2000:nen ei kuitenkaan tule ahtoja. Oikeastaan ei haittaa kuin paikaltaan lähtiessä, kun automaatti luistaa sen verran että käytännössä turbo on aina mukana kun tarvitaan.

Tiedätkö turbon tyyppiä, mulla tuossa on KKK:n K24. Vaihtoon tosin menossa, sitten joskus.
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Itellä tarttis OM603 syöttöpumppu kans huoltoo kun se vuotaa siittä rungon juuresta, missä on ne muhvit (joista kai säädetään ruiskutusta) ja mihin tulee suutinputket kiinni. Ei käynnissä oiretta, mutta haisee nafta välillä kuin upotus... :evil: , ja tiputtaa lammiskan parkkipaikalle. Samalla vois ruuvata syöttöö isommalle...Mitä on Mynä-Dieseli ottanu teiltä säätämisistä? Kun kuulemma se on parempi ku Tammer-Diesel
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00