Viton lämpömittari

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viton lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Vm. -98 110D Vitossa moottorin lämpömittari nousee vain vähän yli 40 asteeseen. Kone kyllä käy lämpöisempänä, sillä lämpöä piisaa sisälle hyvin. Ja kylmänä mittari on aivan nollassa.
Mahtaako vika olla anturissa vai mittarissa itsessään kun noin jumittaa aina samana kohtaan?
Onko se anturi lohkon kyljessä auton etupuolella?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
sakulju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 25.12.2006 21:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viton lämpömittari

Viesti Kirjoittaja sakulju »

Moi!

Kyllä se vika on siellä termostaatissa. Näillä keleillä sisälle pukkaa lämmintä vaikkei koneen lämmöt ylemmäs nousisikaan.

Vitoissa nyt vain on semmoinen termari, että niitä saa vaihdella harva se vuosi.

Omassa oli sama juttu ja jopa Veholla kertoi työnvastaanottaja ihan pokkana ettei Vitoissa lämmöt tuon ylemmäs nouse.

Kun sitten pakolla vaihdatin termarin niin nyt nousee sinne 80+ ihan kaupunkiajossakin.

termari vaihtoon. tekee parempaa koneellekin ajaa oikeilla lämmöillä.

sami
Jossi kirjoitti:Vm. -98 110D Vitossa moottorin lämpömittari nousee vain vähän yli 40 asteeseen. Kone kyllä käy lämpöisempänä, sillä lämpöä piisaa sisälle hyvin. Ja kylmänä mittari on aivan nollassa.
Mahtaako vika olla anturissa vai mittarissa itsessään kun noin jumittaa aina samana kohtaan?
Onko se anturi lohkon kyljessä auton etupuolella?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Viton lämpömittari

Viesti Kirjoittaja veskola »

110D on hieman eri juttu mitä CDI koneet, eiköhän tuokin ole sähkövika.

Oliskos se anturi kannessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Konehuoneen johtoliittimet kannattaa tarkastaa.
Hepettuu kun ei ole suojattuja.
sakulju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 25.12.2006 21:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakulju »

Hups,

vastasin siis vastoin parempaa tietoani...

:shock:

sami

vito500tkm kirjoitti:Konehuoneen johtoliittimet kannattaa tarkastaa.
Hepettuu kun ei ole suojattuja.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Vikaa kannattaa hakea sieltä mustan muovihupun alta ja anturilta lähtevistä johdo(i)sta.
Mulla oli juuri vastaava tilanne, kun ostin tuon kopperon, eli mittari ei noussut kuin palan matkaa, vaikka kone oli lämmin.
Myyjäliikkeen takuuseen vaihdettiin anturi, mutta se ei vielä auttanut.
Sitte löysivät johdoista puhki kuluneen eristeen, joka otti kontaktin moottorin kylkeen, minkä korjaaminen normalisoi mittarin näyttämän.
Kyseinen johto on kuulemma :twisted: ssa paikassa....
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Pitää tutkailla nuo liitokset läpi ja vaihtaa sitten anturi. Katsotaan mistä kohtaa mittari lähtee toimimaan. Nyt kun järkeilee, niin koska mittari pysähtyy aina samaan kohtaan niin tuskin huono kontakti noin tasaisen vastuksen antaa. Joten taitaa vika löytyä tuolta anturista.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pistä siihen anturijohtimeen yleismittari kiinni ja seuraa mitä siellä tapahtuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Ihan just samaan kohtaan pysähtyi mittari mulla joka kerta.
Oli ilmeisesti sopiva p...akertymä juuri siinä kohdassa, missä oli se rikkinäinen eriste, niin resistanssi pysyi stabiilina...
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Aah. Pitääpäs aloittaa halvimmasta (ja hankalimmasta?) eli siitä johdosta. Vai pitäisköhän laittaa vaimo asialle kun sillä on pienemmät kädet ja senpähän on autokin :twisted:
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kyllä vika voi olla termoksessa, mulla lämmitys päällä niin ei se paljon yli 50-60 nouse, pitkään tyhjäkäynnillä nousee 80 paikkeille.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

keef kirjoitti:Kyllä vika voi olla termoksessa, mulla lämmitys päällä niin ei se paljon yli 50-60 nouse, pitkään tyhjäkäynnillä nousee 80 paikkeille.

joo kyllä, ja ei se mitään, sekin on ***mainen vaihdettava :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

En usko, että vika on termostaatissa, sillä edes moottoritieajo kaasu pohjassa ei liikauta tuota mittaria mihinkään tuosta n. 45 asteesta. Aloitan (tänään tahi huomenna) noista johdoista ja jos ei auta, niin sitten vaihdan sen anturin. Ilmoittelen sitten tänne tuloksista. Nyt vaan kädet ristiin, ettei ole sittenkään termostaatissa vika, eikä mittariston korjauskaan oikein kiinnostaisi. :(
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Jos se on pakkasillakin puhaltanut kunnolla kuumaa sisälle niin vika ei ole termarissa.
Vastaa Viestiin