Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ke 07.03.2007 21:31
Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!
Tarkoitus olis lisätä vain hieman tehoa ja säilyttää vakio turbo, välijäähdyttimen vois laittaa. jonkinlainen turboruuvi on ahtimeen asennettu. Voiko dieselpumpulle tehdä mitään merkittävää syötön lisäystä ilman sen irrottamista (jollain tavalla säätämällä)? Jos parisen sataa hepoakin sais irti, ni hyvä ois..
Orkkisturbolla turvallinen tehoraja on vakiotehot, 200 on aivan turhaa unelmointia jos meinaat ajella koneella enemmän kuin muutaman tuhannen. Turbon vaihto on eka steppi tuon koneen virittämisessä, valittettavasti.
300 TD muuten meinaa kolmelitraista vaparidieselfarkkua. DT on sedanmallinen turbo ja TDT on taas turbollinen farkku.
300 TD muuten meinaa kolmelitraista vaparidieselfarkkua. DT on sedanmallinen turbo ja TDT on taas turbollinen farkku.
Mitään turboruuvia siinä ei tarvitsisi olla, vakiopaine on aivan riittävä. Maksimitehoa ei kovasti kannata koittaa nostaa kuten edellä todettu, toki alavääntöä voi hieman nostaa lisäämällä syöttöä. Ahtopaineen nosto nostaa aina samalla, jopa moninkerraisesti, pakopainetta (=paine pakosarjassa, ennen ahdinta) tilanteessa, jossa ahdin on liian pieni käytettyyn tehoon nähden. Fysiikan lakien mukaan suurempi paine = suurempi lämpötila. Jatkuva ajelu suurella paineella -> liian kuuma, osat hajoavat.
Syöttöä lisätessäsi väkisinkin huipputeho pyrkii nousemaan, se tarkoittaa, ettei sen jälkeen kannata ajella minuuttitolkulla kaasupohjassa autobahnalla Saksassa. Kun syötetään enemmän polttoainetta ahtimen pakopaineet nousevat ja koneen lämpörasitus nousee jyrkästi. Tuota rasitusta pystyt vähentämään sillä välijäähdyttimellä, ei tarvita niin suurta ahtopainetta saman happimäärän saavuttamiseksi - savutus vähenee.
Kyllä se pientä ruuvailua kestää, mutta ei niin kovasti. Taisi sen Maurinkin TDT aikoinaan olla ensin säädetty kovemmalle syötölle vakioahtimella vuonna miekka ja kivi, vai ?
Tämän turbopalstan ilmoituksessa on juttua pumpun säätämisestä. Siellä kutoskoneessa on samanlainen pumppu ja säätöruuvit. Kannattaa varmaankin katsella samantien hieman suurempaa korvausahdinta, joka sopii siihen vakiopakosarjaan. Uusi ahdin on aina uusi ahdin.
Syöttöä lisätessäsi väkisinkin huipputeho pyrkii nousemaan, se tarkoittaa, ettei sen jälkeen kannata ajella minuuttitolkulla kaasupohjassa autobahnalla Saksassa. Kun syötetään enemmän polttoainetta ahtimen pakopaineet nousevat ja koneen lämpörasitus nousee jyrkästi. Tuota rasitusta pystyt vähentämään sillä välijäähdyttimellä, ei tarvita niin suurta ahtopainetta saman happimäärän saavuttamiseksi - savutus vähenee.
Kyllä se pientä ruuvailua kestää, mutta ei niin kovasti. Taisi sen Maurinkin TDT aikoinaan olla ensin säädetty kovemmalle syötölle vakioahtimella vuonna miekka ja kivi, vai ?
Tämän turbopalstan ilmoituksessa on juttua pumpun säätämisestä. Siellä kutoskoneessa on samanlainen pumppu ja säätöruuvit. Kannattaa varmaankin katsella samantien hieman suurempaa korvausahdinta, joka sopii siihen vakiopakosarjaan. Uusi ahdin on aina uusi ahdin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ke 07.03.2007 21:31
Juu, kyllähän se pumppu aikanaan säädettiin vähän vakiota tuottoisampaan asentoon, ja kansihan siinä meni.veskola kirjoitti:Taisi sen Maurinkin TDT aikoinaan olla ensin säädetty kovemmalle syötölle vakioahtimella vuonna miekka ja kivi, vai ?
Sitten opittiin muutamat tosiasiat
Eipä tuo vakioputkisto ole kovin virtaava, mutta jos sieltä katin tappaa (jos sellainen on) niin kaiketi se parinsadan tehoilla vielä toimii. Itse kyllä vaihtaisin sen 2.5" - malliin läpivirtaavilla vaimentimilla.
Pumpussa riittää ruoka n.180 hv, voi se 200:kin rikkoutua jos kaikki on kohdallaan ja kierroksia hiukan nostettu. Onhan tuossa kaverilla yksi josta on penkitetty aika optimistisen oloisia lukemia vakiopumpulla.
Kävin tuossa kevään kunniaksi koeajolla,pakopaineet tarkkailun alla.
Siis:
w201 2,5
Mynäpumppu 7mm.
Cooleri,sopivan kokoinen.
KKK26 ahdistin.
putki 2,5"turbolta loppuun,yhellä vaimentimella.
ahdot 0,9
Nopeus/kierroslukumittarit "tapissa" pakopaineet n.1,6-1,8 bar.
Eli minkä kokoisella ahtimella pakopaineet ei saksan nopeuksilla karkaisi ahtojen edelle?
Siis:
w201 2,5
Mynäpumppu 7mm.
Cooleri,sopivan kokoinen.
KKK26 ahdistin.
putki 2,5"turbolta loppuun,yhellä vaimentimella.
ahdot 0,9
Nopeus/kierroslukumittarit "tapissa" pakopaineet n.1,6-1,8 bar.
Eli minkä kokoisella ahtimella pakopaineet ei saksan nopeuksilla karkaisi ahtojen edelle?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Aika paljon turbossa kiinni turbiinikotelon koosta eli pienelläkin ahtimella voi pakopaineet pysyä alhaalla jos pakopesä riittävän suuri. Toinen juttu on sitten ettei liian pieni kompura anna tarpeeksi ilmaa vaan kone savuttaa jos syöttöä on liikaa kompuran tuottoon verrattuna.
Mulla oli ekassa versiossa (2.5) T0B Garret tai jotain sinnepäin ja kompuran siipi 54mm tulopuolelta, jättöä en muista, turbiini 65mm ja pakopesän # 1.34 eli todella suuri mutta kone hengitti tuolla hyvin ja pakopaineet oli reilusti alle ahtopaineiden.
Mulla oli ekassa versiossa (2.5) T0B Garret tai jotain sinnepäin ja kompuran siipi 54mm tulopuolelta, jättöä en muista, turbiini 65mm ja pakopesän # 1.34 eli todella suuri mutta kone hengitti tuolla hyvin ja pakopaineet oli reilusti alle ahtopaineiden.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
2,5 litrasten laattikko ei kuuleman mukaan kestä yli 180hp virittämisen..? Itsellä 300DT meinaatko ettei kannata vakio ahtimella virittää? Aattelin että vaihatan elementit pumppuun.. kuulin että pitää ainaki kunnon cooleri olla. Pelkällä sääjättämisellä tietysti saa myös menoa myllyyn..Mauri H. kirjoitti:Juu, kyllähän se pumppu aikanaan säädettiin vähän vakiota tuottoisampaan asentoon, ja kansihan siinä meni.veskola kirjoitti:Taisi sen Maurinkin TDT aikoinaan olla ensin säädetty kovemmalle syötölle vakioahtimella vuonna miekka ja kivi, vai ?
Sitten opittiin muutamat tosiasiat
Eipä tuo vakioputkisto ole kovin virtaava, mutta jos sieltä katin tappaa (jos sellainen on) niin kaiketi se parinsadan tehoilla vielä toimii. Itse kyllä vaihtaisin sen 2.5" - malliin läpivirtaavilla vaimentimilla.
Pumpussa riittää ruoka n.180 hv, voi se 200:kin rikkoutua jos kaikki on kohdallaan ja kierroksia hiukan nostettu. Onhan tuossa kaverilla yksi josta on penkitetty aika optimistisen oloisia lukemia vakiopumpulla.
Kyllähä mersu..
W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
Ei missään tapauksessa kannata vakioahtimella ja 7 mm elementeillä konetta rikkoa, sen kun saa rikki jo normielementeillä...siis jos otettaan se kaikki teho ja myös käytetään sitä. Tämä vain kommenttina kun jollakin on kuitenkin kestänyt, se on luonnollisesti kaasujalasta kiinni. Minulla vain on ollut tapana ottaa pumpusta kaikki irti mitä se antaa, ja rikkihän ne osat siitä sitten menee, jos ovat vakioita.
722.4 laatikko ei oikein tahdo kestää, ehkä 722.3 vahvistamattomana kestää tuon...riippuen nyt taas millainen vääntömomentti siellä on (ei niinkään teho). Ei se maailma siihen kaadu, jos siitä laatikosta yhdet kitkapinnat polttaa, sitten ne voi vahvistaa myöhemmin, jos intoa vielä piisaa.
Sinunkin kannattaa miettiä, että riittääkö se 180 HP sitten kuitenkaan, kun elementtipumpussa on potentiaalia mennä yli 300 HP:n.
722.4 laatikko ei oikein tahdo kestää, ehkä 722.3 vahvistamattomana kestää tuon...riippuen nyt taas millainen vääntömomentti siellä on (ei niinkään teho). Ei se maailma siihen kaadu, jos siitä laatikosta yhdet kitkapinnat polttaa, sitten ne voi vahvistaa myöhemmin, jos intoa vielä piisaa.
Sinunkin kannattaa miettiä, että riittääkö se 180 HP sitten kuitenkaan, kun elementtipumpussa on potentiaalia mennä yli 300 HP:n.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä tosiaan 3.0 litrasta kärsii enemmän piristää ku vain 180hv:lla.. tiedän tapauksia kun on ollut mb 2,5 litrane 190 20v millä lie storba ahtimella, laatikko pasahtanut. Oli sitten laittanut 300 mersusta laatikon, oli ruvennut kestään.. onko 3,0 litrasen pumpussa tosiki löysää vaikka yli 300 hp:n?veskola kirjoitti:Ei missään tapauksessa kannata vakioahtimella ja 7 mm elementeillä konetta rikkoa, sen kun saa rikki jo normielementeillä...siis jos otettaan se kaikki teho ja myös käytetään sitä. Tämä vain kommenttina kun jollakin on kuitenkin kestänyt, se on luonnollisesti kaasujalasta kiinni. Minulla vain on ollut tapana ottaa pumpusta kaikki irti mitä se antaa, ja rikkihän ne osat siitä sitten menee, jos ovat vakioita.
722.4 laatikko ei oikein tahdo kestää, ehkä 722.3 vahvistamattomana kestää tuon...riippuen nyt taas millainen vääntömomentti siellä on (ei niinkään teho). Ei se maailma siihen kaadu, jos siitä laatikosta yhdet kitkapinnat polttaa, sitten ne voi vahvistaa myöhemmin, jos intoa vielä piisaa.
Sinunkin kannattaa miettiä, että riittääkö se 180 HP sitten kuitenkaan, kun elementtipumpussa on potentiaalia mennä yli 300 HP:n.
vai kannattaako jos ei halua mihinkään poikasmaiseen hajottamis virittämis hommiin sortua, käyttää pelkästään ruuvaamassa?
Viimeksi muokannut -tiisel-, Ke 25.04.2007 13:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kyllähä mersu..
W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
"Elementtipumpulla" tarkoitan yleensä Mynä-Dieselin tekemään pumppua jossa 7 mm elementit. Sellaista elementin vaihtoa kun olit suunnittelemassa, niin tuskinpa maltat pitää tehot 180 HP:n luokassa-turbomersu- kirjoitti: onko 3,0 litrasen pumpussa tosiki löysää vaikka yli 300 hp:n?
On ne kuulemma "pikkusen" yli 300 HP ottaneet Mynän pumpusta ulos tehoja
Lisää tietoa: www.skg.fi
300DT mersut on kaikki automaatteja, kun ei manuaali loota kestä...? Minkälaista elementin vaihtoa minä sitte suunnittelin? 2,5 kin ottaa hevosia irti nii hörsisti.. palijoko sitte 3,0 turbo dieseliin tulis tehoja pumpun isomilla elementeillä?veskola kirjoitti:"Elementtipumpulla" tarkoitan yleensä Mynä-Dieselin tekemään pumppua jossa 7 mm elementit. Sellaista elementin vaihtoa kun olit suunnittelemassa, niin tuskinpa maltat pitää tehot 180 HP:n luokassa-turbomersu- kirjoitti: onko 3,0 litrasen pumpussa tosiki löysää vaikka yli 300 hp:n?
On ne kuulemma "pikkusen" yli 300 HP ottaneet Mynän pumpusta ulos tehoja
Viimeksi muokannut -tiisel-, Ti 24.04.2007 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllähä mersu..
W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
-turbomersu- kirjoitti:Minkälaista elementin vaihtoa minä sitte suunnittelin?
jaa'a mitäs sää tässä höpisit:
-turbomersu- kirjoitti:Aattelin että vaihatan elementit pumppuun.. kuulin että pitää ainaki kunnon cooleri olla. Pelkällä sääjättämisellä tietysti saa myös menoa myllyyn..
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 02.09.2013 23:21
Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!
Mistäs sais parhaiten ihan apua, jos haluis alkaa virittelemään.. Ja minkälaiseen budjettii ois hyvä varautua, sanotaan jos halutaan n. 500-600nm vääntöä...?
- Stiffmeister
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27
Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!
Larspetter kirjoitti:Mistäs sais parhaiten ihan apua, jos haluis alkaa virittelemään.. Ja minkälaiseen budjettii ois hyvä varautua, sanotaan jos halutaan n. 500-600nm vääntöä...?
laittelin sulle yv.
Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!
Mitä niillä väännöillä tekee, teholla se auto liikkuu
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 02.09.2013 23:21
Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!
Ok eli otetaan uusiksi. Eli jos halutaan n. 300-400hv ulos niin kuinka rankalla kädellä joudutaan uusimaan ja miten muutoskatsastus onnistuu?
Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!
Onko sinulla 300 TD vai 300 DT ? Katsastaminen riippuu ihan vuosimallista, toivottavasti on 91 tai vanhempi.
Näitä budjettivääntöjä on tämäkin foorumi pullollaan, jotkut käyttävät 20 000€ ja toisilla kuulemma tehoa tulee ihan tonnin budjetilla. Ostaako uusia osia, eli pumpun suoraan pumppupenkkiajon jäljiltä vai ostaako "7mm" pumpun jostakin navetan ylisiltä ja kotona ihmettelee, että mites tässä nyt on vain 5,5 mm elementit.
-> pumppu, ahdin, pakosarja, ilmansuodatin, ahtoputket, automaatin vahvistaminen, välijäähdytin, parit jäähdyttimet, alusta ja uudet jarrupalat
Näitä budjettivääntöjä on tämäkin foorumi pullollaan, jotkut käyttävät 20 000€ ja toisilla kuulemma tehoa tulee ihan tonnin budjetilla. Ostaako uusia osia, eli pumpun suoraan pumppupenkkiajon jäljiltä vai ostaako "7mm" pumpun jostakin navetan ylisiltä ja kotona ihmettelee, että mites tässä nyt on vain 5,5 mm elementit.
-> pumppu, ahdin, pakosarja, ilmansuodatin, ahtoputket, automaatin vahvistaminen, välijäähdytin, parit jäähdyttimet, alusta ja uudet jarrupalat
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!
Eikös tuo Wunderbaum ole lisäksi hyperdieselissä pakollinen lisävaruste ,-)veskola kirjoitti:...-> pumppu, ahdin, pakosarja, ilmansuodatin, ahtoputket, automaatin vahvistaminen, välijäähdytin, parit jäähdyttimet, alusta ja uudet jarrupalat
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 02.09.2013 23:21
Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!
Itsellä siis joku 98 vuosimallia oleva Väyrynen rivi 6 etunakammiokoneella ja kyllä tuossa turbokin on. Sanokaa te viisaammat.
Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!
Teho tulee väännöllä ja kierroksillaS202 kirjoitti:Mitä niillä väännöillä tekee, teholla se auto liikkuu
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!
En ole viisaampi, mutta ei oikein kannata alkaa tekemään noille tehoille. Haulla löytyy kyllä Väyrysen viritystopiikkeja. Mynän poijaat taisi ottaa väykystä yli 500 hp tehoja...helpostiLarspetter kirjoitti:Sanokaa te viisaammat.
Niin ja ei nyt perkules aleta taas tuota maailman väsyneintä vääntö vs. teho lässytystä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!
Länsinaapurissa kasattu Arolan tekemän pumpun pohjalle 553 hv/789 Nm.
Tarkempia tietoja palikoista saa YV:llä jos jollakin on kiinnostusta. Tämä auto on siis tieliikennekäytössä ei kilpakäytössä.
Kilpakäytössä voi kerrointa 1.5 käyttää mainittuihin lukuihin.
Tarkempia tietoja palikoista saa YV:llä jos jollakin on kiinnostusta. Tämä auto on siis tieliikennekäytössä ei kilpakäytössä.
Kilpakäytössä voi kerrointa 1.5 käyttää mainittuihin lukuihin.