W123 vetoakselien suojakumien vaihto
W123 vetoakselien suojakumien vaihto
Onkos "jippoja" vetarin kumien vaihtoon. Lähteekö ulompi vetonivel irti niin kuin "normaaleissa".
Kumeja ainakin löytyy varaosina.
Kumeja ainakin löytyy varaosina.
Jos sattuu olemaan tollanen venytysvehe niin ei oo homma eikä mikkään 
http://www.dieselgiant.com/mercedesaxle ... eplace.htm
-Risto

http://www.dieselgiant.com/mercedesaxle ... eplace.htm
-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Jos ei tuollaiseen venytysvehkeeseen halua investoida eikä alkaa purkamaan niveltä, voi homman hoitaa halvemmallakin. Jätä se alkuperäismallinen suojakumi kauppaan, koska se on niin jäykkä, että sitä ei ilman tuollaista venytysvehjettä venytellä. Osta sen sijaan hieman ohuempi ja venyvämpi tarvikekumi. Esim. Motonetistä saa Uni-Fit tuotenimellä. Sitten otat tyhjän 1,5 litran limsapullon ja leikkaat kaulan siitä levennyksen alta poikki ja pohjan irti.
123:n vetonivelen rasvakuppi on sen verran iso, että pullo ei siihen päälle mahdu, joten sitä täytyy jonkin matkaa halkaista. Halkaiseminen löystyttää pulloa sen verran, että pulloa on syytä tukea laittamalla sen sisälle toisesta pullosta leikattu kaulaosa ja pätkän matkaa tasaista osaa.
Vetoakseli irtoaa pyörän navasta, kun avaat pultin ja vedät vetonivelet kasaan. Jarrusatula piti muistaakseni irrottaa pois tieltä.
Nyt seuraa työläin vaihe. Oletettavasti olet ulompaa kumia vaihtamassa. Käännä ostamasi kumi nurinpäin. Voitele limsapulloista rakennettu special-työkalu reilulla määrällä vaseliinia. Venyttele kumia hetki käsissäsi jotta se hieman pehmenee ja lämpenee. Pidä pullotyökalua lattiaa vasten ja ala venyttää nurinpäin käännettyä suojakumia leveä pää edellä limsapullon kaulaa pitkin. Lopulta kun saat kumin venytettyä pullon tasaiselle osuudelle, asetat työkalun vetonivelen pään yli.
Lopuksi vain painat kumin perille, muljautat sen vetoakselin päällä takaisin oikein päin ja laitat klemmarit paikoilleen. Kannattaa ostaa uudet klemmarit, jos tuohon Motonetin kumiin päädyt. Mukana tulevat ovat niin hämäriä, että itse en ainakaan keksinyt, miten ne saa kunnolla kiristettyä.
Jos sisempi kumi näyttää huonolta kannattaa se ehkä vaihtaa samalla, niin ei tarvitse myöhemmin purkaa vetoakselia perämurikalta irti kumia vaihtaessa. Homma menee muuten samalla tavoin, mutta sitä kumia ei käännetä tietenkään nurinpäin.
Itse olen edellä mainitulla tavalla vaihtanut omastani oikealta puolelta ulomman kumin. Ei ihan ensimmäisellä yrittämällä mennyt, kun en heti älynnyt tehdä pullon sisälle tukea. Ei mikään mahdoton homma kuitenkaan.
Valitettavasti ei tullut tuosta rojektista otettua kuvia ja tuo erikoistyökalukin majailee appiukon tallin nurkassa etten sitäkään pääse tähän hätään kuvaamaan.
123:n vetonivelen rasvakuppi on sen verran iso, että pullo ei siihen päälle mahdu, joten sitä täytyy jonkin matkaa halkaista. Halkaiseminen löystyttää pulloa sen verran, että pulloa on syytä tukea laittamalla sen sisälle toisesta pullosta leikattu kaulaosa ja pätkän matkaa tasaista osaa.
Vetoakseli irtoaa pyörän navasta, kun avaat pultin ja vedät vetonivelet kasaan. Jarrusatula piti muistaakseni irrottaa pois tieltä.
Nyt seuraa työläin vaihe. Oletettavasti olet ulompaa kumia vaihtamassa. Käännä ostamasi kumi nurinpäin. Voitele limsapulloista rakennettu special-työkalu reilulla määrällä vaseliinia. Venyttele kumia hetki käsissäsi jotta se hieman pehmenee ja lämpenee. Pidä pullotyökalua lattiaa vasten ja ala venyttää nurinpäin käännettyä suojakumia leveä pää edellä limsapullon kaulaa pitkin. Lopulta kun saat kumin venytettyä pullon tasaiselle osuudelle, asetat työkalun vetonivelen pään yli.
Lopuksi vain painat kumin perille, muljautat sen vetoakselin päällä takaisin oikein päin ja laitat klemmarit paikoilleen. Kannattaa ostaa uudet klemmarit, jos tuohon Motonetin kumiin päädyt. Mukana tulevat ovat niin hämäriä, että itse en ainakaan keksinyt, miten ne saa kunnolla kiristettyä.
Jos sisempi kumi näyttää huonolta kannattaa se ehkä vaihtaa samalla, niin ei tarvitse myöhemmin purkaa vetoakselia perämurikalta irti kumia vaihtaessa. Homma menee muuten samalla tavoin, mutta sitä kumia ei käännetä tietenkään nurinpäin.
Itse olen edellä mainitulla tavalla vaihtanut omastani oikealta puolelta ulomman kumin. Ei ihan ensimmäisellä yrittämällä mennyt, kun en heti älynnyt tehdä pullon sisälle tukea. Ei mikään mahdoton homma kuitenkaan.
Valitettavasti ei tullut tuosta rojektista otettua kuvia ja tuo erikoistyökalukin majailee appiukon tallin nurkassa etten sitäkään pääse tähän hätään kuvaamaan.
W123 280TE -79
Itse tein laskan miehen version, eli uusi kumi halki ja pyöräytin paikoilleen jonka jälkeen liimaus yhteen Loctite 454 liimalla.
Vaihdoin 3 kumia ko. menetelmällä ja ajoin rapsakka 100 tkm eikä liimaus hajonnut yhdestäkään, yksi tosin hajosi pakkasella muuten (paska tarvike kumi).
Onneksi se auto on nyt Afrikan lämpimässä tekemässä uutta uraa, ei hajoile paikat kylmän takia
Vaihdoin 3 kumia ko. menetelmällä ja ajoin rapsakka 100 tkm eikä liimaus hajonnut yhdestäkään, yksi tosin hajosi pakkasella muuten (paska tarvike kumi).
Onneksi se auto on nyt Afrikan lämpimässä tekemässä uutta uraa, ei hajoile paikat kylmän takia

Tuo työkalu on aivan kuin eläinlääketietenn kirjasta ,nautojen keinosiemennys kappaleesta.
Täytyy joustaa ja ostaa viissyä tms pari pulloa ´. Samalla on hyvä syy hakea eurokossu.
Jos ko pullojen tyhjennyksen jälkeen on vielä kuminvenyttelykunnossa niin kerron lopputuloksen miten homma onnistui.
Kiitos vinkeistä ja viikonloppua.

Täytyy joustaa ja ostaa viissyä tms pari pulloa ´. Samalla on hyvä syy hakea eurokossu.
Jos ko pullojen tyhjennyksen jälkeen on vielä kuminvenyttelykunnossa niin kerron lopputuloksen miten homma onnistui.
Kiitos vinkeistä ja viikonloppua.
