Varmista myös, että sinulla on oikeanlaiset pultit ennen kiristystä. Alkuperäiset pultit voivat olla joko kiila- tai pallokantaisia, pultin ja vanteen pitää olla samaa paria. Tarvikevanteissa on kiilakanta. Ja pultin pitää tulla 25 mm esiin vanteen tasosta, tarvikepultit ovat lyhyitä.
Biltemasta saa käyttökelpoisen (+-4% 20-210 Nm) momenttiavaimen 60 eurolla, suosittelen. On aika lailla tarkempi kuin käsivara.
En ole ikinä kiristänyt vanteita momenttiavaimella ja koskaan ei ole mitään ongelmia ollut. Se on neitien hommaa pyöriä auton ympärillä momenttiavaimen kanssa.
Ikinä en ole juonut maitoa enkä juo-ja sen kyllä huomaa
Kyllähän ne momenttiin pitäisi vetää, itsekään en ole kyllä sitä tehnyt kuin pari kertaa,ja siitäkin on vuosia Mutta kannattaa joskus kokeilla, se 110Nm on uskomattoman vähän, helposti vetää turhan tiukkaan. Ja jälkikiristys on aluvanteissa todella tärkeää, löystyvät tosi usein...
Käsi pelissä olen aina kiinni laittanut ja on pysynyt kiinni vielä ihan hyvin.
Ne kyllä tulee aika pieneen momenttiin.
Pulttikoneella jos ne laittaa kiinni niin ei meinaa saada irti sitten millään.
Kerran huoltamolla laittoivat koneella kiinni niin en meinannut saada per***le auki sitten millään!
Ite en kyllä luota siihen momenttiin millä niitten pitäisi pysyä kiinni eli käsi pelissä laitan kiinni.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Sen siitä saa kun ei momentoi. Kiristyy päässäkin niin, että merkin joutuu vaihtaan. Menee pitkälti OT, mutta ihan jännityksestä kankeana kiinnostaa mikähän tämä "allikko" merkki tulee olemaan? Volvo ?
Sen siitä saa kun ei momentoi. Kiristyy päässäkin niin, että merkin joutuu vaihtaan. Menee pitkälti OT, mutta ihan jännityksestä kankeana kiinnostaa mikähän tämä "allikko" merkki tulee olemaan? Volvo ?
Toivottavasti ei tuo edellämainittu
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Jos se momenttiavain on hankittuna, miksei sillä kiristäisi vanteitakin?
Ja jos itse huoltaa tai korjaa vanhaa autoa, miksei tekisi sitä
saman tien kunnolla? Se ei maksa juurikaan enempää ja siitä
on paljon enemmän iloa. Huonosti tehdyllä työllä menee hukkaan
sekä aika että aineet.
Kyse on aika lailla asenteesta. Sitten kun on momenttiavaimen hankkinut,
on mukavampi tehdä vaativampiakin hommia kuin vanteen kiristys. Jos
huolellisesti noudattaa valmistajan ohjeita (vaikkei aina täysin ymmärtäisi
niiden tarpeellisuutta), niin hommat todennäköisesti onnistuvat hyvin.
Jos ei ole momenttiavainta eikä pidä sen hankintaa tarpeellisenakaan,
niin ei kannata ihan kaikkia hommia välttämättä itse tehdäkään.
Tahtoo nimittäin käydä niin, että jos ylenkatsoo yhtä valmistajan
ohjetta, nin voi ylenkatsoa muitakin, jos ei tiedä mitä sillä tavoitellaan.
Ja se on akkojen touhua pilata hyvä auto huonolla pidolla ja asenteella.
Totta kai vanteet on mahdollista saada sopivaan kireyteen ilman
momenttiavaintakin ja kokenut kotiasentaja siinä varmasti onnistuukin
helposti, varsinkin jos on kokeillut miltä 110 Nm tuntuu. Silti
veikkaisin, että suurin osa alumiinivanteista on tarpeettoman kireällä.
Myönnettäköön, että olen tehnyt melkein kaikki auton
korjauksista ja huolloista onnistuneesti ilman momenttiavainta.
Mutta jos olisin heti hankkinut kunnollisen momenttiavaimen,
se olisi varmasti parantanut työn laatua ja työn iloa. Ja tuo 60
euroa ei ole paha hinta.
Kiristäminen ei ainoastaan tavoittele ruuvin tai mutterin pysymistä kiinni,
vaan sillä on vaikutusta kappaleiden muotoon. Valurauta tai alumiini
joustaa yllättävän paljon ja lisäksi alumiini(seos) on pehmeää. Oikealla
muodolla on vaikutusta kestävyyteen ja tiiviyteen varsinkin moottorissa
ja voimansiirrossa. Vanteiden kohdalla pelivaraa on paljon, koska
kuka hyvänsä saattaa kiristää pyöränpultteja. -Olen silti nähnyt
pilalle menneitä vanteita.
Uudet vanteet pitäisi muistaa vielä jälkikiristää.
Manu300cea24 kirjoitti:Pulttikoneella jos ne laittaa kiinni niin ei meinaa saada irti sitten millään.
Kyllähän ne pulttipyssyllä kireeseen menee, jos pitää pyssyä täydellä momentilla ja vielä käyttää vähän ylisuurta painetta. Itse ainakin pyöränpultteja kiristäessä käännän pulttipyssystä kiristystä pienemmälle. Niissä yleensä on nelipykäläinen valinta. Tarkkoihin momentteihin en ole perehtynyt mutta kolmoseen olen itse tuon kiristäessä vääntänyt.
Esimerkiksi mun työpaikan pulttipyssyssä suosituspaine on muistaakseni 6,5 bar. Melkein joka kompura kehittää 8 bar - mun työmaalla on 12 baria kehittävä kompura. Yksi pyssy jo hajosi kun pojat sitä aikansa käyttelivät ilman paineenalenninta ja vielä kaiken lisäksi kuivalla ilmalla. Eli paine oikeaksi, rasvari väliin tai sitten ajoittain öljyä suoraan pyssyyn ja sitä pyssyä ei ole pakko aina pitää täysillä.
Tuo JarkkoN:n kirjoitus on niin kauniisti laitettu, että se pitäisi kyllä laittaa pysyväksi ilmoitukseksi. On siinä ajattelemisen aihetta meille kaikille.
Itseltä löytyy momenttiavain, mutta joskus sitä jaksaa käyttää ja joskus tulee vedettyä käsivaralta. Käsivaralta vedossa käytän yleensä kohtalaisen pientä vartta tai siis räikkää niin ei jaksa vetää liian kireälle...on niinkun parempi tuntuma. Irroitukseen taas on oma pitkä vartensa.
Niin tuntuu ihmeelliseltä jo jonkin aikaa palstaa seuranneena, että on varaa sijoittaa sanotaan vaikka tuhat euroa vanteisiin ja pilata ne kiristämällä ne soikeiksi, kun taas esimerkiksi muita muutaman kympin maksavia asioita on aikaa hieroa vaikka tunti/päivä tolkulla kuntoon.
Itse ostan aina renkaat ja vanteet tuttavaltani, jolla on alan firma ja hän totesi, että vuodessa heille tulee toistakymmentä vannesarjaa, jotka ovat kiristetty kieroiksi. Tähän voi myös lisätä sen, että hänen sanoin yksikään alle 45 sarjalainen renkaan sisältävä vannesarja ei todellisuudessa kestä yhtään kunnon monttua tiessä vetämättä vannetta kieroksi.
Ville_1976 kirjoitti:Niin tuntuu ihmeelliseltä jo jonkin aikaa palstaa seuranneena, että on varaa sijoittaa sanotaan vaikka tuhat euroa vanteisiin ja pilata ne kiristämällä ne soikeiksi, kun taas esimerkiksi muita muutaman kympin maksavia asioita on aikaa hieroa vaikka tunti/päivä tolkulla kuntoon.
Itse ostan aina renkaat ja vanteet tuttavaltani, jolla on alan firma ja hän totesi, että vuodessa heille tulee toistakymmentä vannesarjaa, jotka ovat kiristetty kieroiksi. Tähän voi myös lisätä sen, että hänen sanoin yksikään alle 45 sarjalainen renkaan sisältävä vannesarja ei todellisuudessa kestä yhtään kunnon monttua tiessä vetämättä vannetta kieroksi.
Onko nämä nykypäivän näppynaamat todellakin näin kädettömiä?
Mersu ei ilmeisesti ole ihan yhtä kranttu momenteille kuin Vol*o. Brickboardilla löytyy ~500 osumaa hakusanalla "warped rotors", eli Vol*on ominaisuus on saada etujarrulevyt kieroksi epätasaisella/ylettömällä pyöränmutterien kiristämisellä. Vanteiden tuhoaminen kiristämällä ei vielä sisältynyt em. joukkoon.
Tämän taustan pohjalta, yhdet levyt meni Vol*osta minultakin, olen aina laittanut Mersunkin pyöränpultit suositeltuun momenttiin, joka W140-mallissa on 150 nm. Vol*o S90- mallissa oli muuten _vain_ 80 nm.
Paljon mukavampikin kiristää pultit pitkävartisella työkalulla, josta saa kunnon otteen eikä nulju.
Kyllä on ollut momenttiavaimen hankinta minullakin mielessä. Sitten voisi hifistellä WIS:n kanssa ja kiristää sen lämmityslaitteen puhaltimen säätimen verhoilulevyn leveän mutterin oikeaan kireyteen . Mutta kun näyttää olevan momenttiavaimia erilaisilla skaaloilla. Kannattaako hankkia pienille momenteille oma avain vai onko olemassa jotain "yleisavainta"? Mikähän näissä autohommissa olisi suurin tarvittava momentti? 200 Nm? 400 Nm? Tietäisi vähän katsella noita avaimiakin oikein.
Ainoa kerta muuten kun momenttiavainta olen käyttänyt, oli armeijassa 10 vuotta sitten kun ohjus-Tatran pyöränmuttereita kiristettiin...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
JarkkoN kirjoitti:....kuka hyvänsä saattaa kiristää pyöränpultteja...
Itse momenttiavaintouhua ja 10 kiloa kannattavana henkilönä en pystynyt kertakaikkiaan tajuamaan kun erään nimeltämainitsemattoman rengasfirman tyyppi oli täräyttänyt pulttini kiinni sellaisella tahdilla että sanattomaksi vei.
Tyyppi oli saanut pulttipyssyllä todistetuksi, että vanteen kiinnityspultti on valmistettu kahdesta osasta. Hän olis saanut pyssyllään pultin kärkiosan pyörähtämään 45 astetta. Sillä lopputuloksella että minulla oli hallussanu 16-kulmainen pultti.
Taisi olla paineilmalaitteen käyttäjällä momentti vähän yli 10 kiloa...
Pulttikoneella voi saada vanteet kieroon jos jotkut harakirivanteet mutta pitää melkoinen vatsenekkeri olla jos rengasavaimella kieroon saa, sain kyllä kerran yhden vanteenpultin väännettyä poikki vaikka elopainoa ei ole kuin 60kg, taisi olla tahdonvoimaa.
Voihanrontti kirjoitti:epäilisin kuitenkin sekundapulttia....
Tai sitten pulttipyssyllä edellisellä kerralla vaurioitettu pultti.
Naapurilla katkesi kaksi al-vanteen pulttia avatessa kun vaihtoi kesärenkaita. Eikä ollut edes pitkä avain.
KYLLÄ ne pitää vetää momenttiin 100-300 kilometrin päästä
Yleensä kaikki pultit ja mutterit, niille on annettu ohjearvot eli kireydet
ei semmosta Hemmoa olekkaan joka osaa vetää ne ranteella oikein
Momenttiavaimella kiinni ja 110Nm on ollut ihan hyvä. Pulttipyssyllä jos vedetään niin pitää olla momentti varsi niinkuin rengas firmat ainakin täällä käyttää .