Ohjaus simpukan välyksestä tarvittais tietoa
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 22.06.2006 18:46
Ohjaus simpukan välyksestä tarvittais tietoa
Rouva käytti tänään 180c-94 paikallisessa huollossa koska ratissa on lappia välillä noin 5-min kellon asteikolla. korjaamolle viedessä oli taas hetki jolloin glappia ei ollut. Mistä hiivatista johtuu että välillä on simpukassa klappia että ratti oikein klotkuu ja taas toisinaan on täysin tiivis ja hyväntuntuinen? kuuluuko oikeasti olla välyksetön/ tai ihan pienellä välyksellä? omassani ei vaikuta missä asennossa pyörät ovat ja onko kone käynnissä vai sammuksissa kun se välys kohta osuu paikalle. Oikeasti välillä pelottaa että jääköhän vaikka jumiin ohjaus pian. kannattaakohan edes suunitella korjausta vai hakeakko ehjä simpukka purkaamolta suoraan???
Minulla oli talvella samoja oireita tuossa kakssatasessa. Tosin klappi oli pahimmillaan sun asteikolla 15 minuuttia. Joskus taas ei yhtään. Mutta jatkuvana oireena oli jäykähkö ohjaus ja rattiputkea pitkin tuleva rutina toisessa laidassa..
Luotettavalta purkaamolta löytyi hyvä simpukka kuudellakympillä. Vanha on tuossa tallin nurkassa odottamassa, jos sen joskus ihan uteliaisuuttaan purkaisi. Korjaamolla sanovatten, että varmaan joku laakeri p**kana..
Luotettavalta purkaamolta löytyi hyvä simpukka kuudellakympillä. Vanha on tuossa tallin nurkassa odottamassa, jos sen joskus ihan uteliaisuuttaan purkaisi. Korjaamolla sanovatten, että varmaan joku laakeri p**kana..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ei ainakaan 124ssa juurikaan kannata loppuun ajettua simpukkaa korjailla, jos löytyy vaihto-osa kohtuullisesti. Itse korjasin edellisen Mersun simpukkaa 90-luvulla, kun oli intoa vielä jäljellä mutta ei siitä koskaan uuden veroista tullut. Kuulien urat levenevät kuluessaan mutta syvyys säilyy samana eli ei isompia kuulia. Jos kiristää liikaa, ohjaus on jäykkä keskellä ja ajosta tulee nykivää. Jos kiristysvara loppuu, pitää simpukka purkaa ja akselin hampaista sorvata hieman kantteja pois, ettei ota kiinni koteloon, jos on kulunut hammaskosketus, ne voi ajan kanssa hioa pois venttiilinhiomatahnalla, mutta hyvää siitä ei saa ainakaan mun taidoilla.
Ainut tapa on kiristää kohtuullisesti välystä pois pyörät ylhäällä keskiasennossa ja hiukan liikutella rattia edestakas. Sitten vaan kuusiokoluruuria hieman ylöspäin (auki) kunnes alkaa ottamaan kiinni, pieni löysäys taksin päin ja 19mm avaimella lukkomutteri kiinni samalla kuusiokoloavaimella kiinni pitäen.
Ainut tapa on kiristää kohtuullisesti välystä pois pyörät ylhäällä keskiasennossa ja hiukan liikutella rattia edestakas. Sitten vaan kuusiokoluruuria hieman ylöspäin (auki) kunnes alkaa ottamaan kiinni, pieni löysäys taksin päin ja 19mm avaimella lukkomutteri kiinni samalla kuusiokoloavaimella kiinni pitäen.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 22.06.2006 18:46
Nyt olen ollut ihmeissäni koska kelien lämmettyä ohjauksessa ei ole ollut valittamista lainkaan. Välystä ei ole ilmennyt muutamaan päivään normaalia enempää. ohjaus on tosin ehkä vähän jäykkä ja paikoitellen tuntuu kuin vetäisi vähän repsikan puolelle kun ratista irroittaa otteen. luulisi ettei simpukka 100 tkm kulu väljäksi vaan onkohan sieltä joku rikkoutunut? ei taida kuitenkaan apusimpukka olla kovin todenäköinen vaihtoehto viaksi. Korjaamolla sanottiin että pystyakselissa on väljää kun käytin sen simpukan kiristyksessä. olen vartoillut että tulisi taas ilmiö päälle että ratissa on klappia niin voisin itse tarkastella mistä välys tulee. yleensä aina vika on päällä kun on kaupungilla pyhävaateissa niin ei kehtaa pelliä nostella.