automaatti-ilmastointi jälikäteen....?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juke11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 27.05.2005 17:30

automaatti-ilmastointi jälikäteen....?

Viesti Kirjoittaja juke11 »

Arvoisat forumilaiset, mielenkiinnosta johtuen haluan tiedustella kokemuksia/tietoa seuraavasta:

Kyseessä W210 korisarjan E-mese vm-00 tiedän ennestään, että mikään aivan helppo nakki seuraava ei ole mutta onko kenelläkään kokemuksia täys automaattisen ilmastoinnin/säätöyksikön asennuksesta jälkikäteen...?

Mielestäni se ainakin teoreettisesti on mahdollista, mutta löytyykö tarvittavia säätöyksiköitä/antureita jne..?

Mitä kaikkea muuta kuin paitsi itse lämmönsäätöyksikkö pitäisi vaihtaa/laittaa...?
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Miksi?

Henkilökohtaisesti en pidä automaatti-ilmastoinnista yhtään. Minulla ainakin manuaalisysteemissä on termostaatit säätäneet molemmille puolille juuri sellaista ilmaa, kuin olen toivonut (hallituksella aina oma mielipide ja on ihan hyvä että hän voi ruuvata itselleen mitä lämpöä haluaa...). Sen sijaan ilmanpuhalluksen haluan aina pitää hyvin pienenä, kun vanhaa moottoripyöräilijää jo herkästi kolottaa joka paikasta. Vanhuus ei tule yksin...

Itse asiaan jos mennään, niin ei tuo kyllä kannata vaikka olis kuinka kiinnostunut kolvaamaan johtuja kiinni. Mikäänhän ei tietenkään ole mahdotonta, mutta joihinkin asioihin menee vain enemmän aikaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

janimat kirjoitti:
Henkilökohtaisesti en pidä automaatti-ilmastoinnista yhtään.
Täällä täysin päinvastainen mielipide :D
Tämä yhden puoliautomaattisen ja yhden täysautomaattisen ilmastointilaitteen kokemuksella.
Halutut lämpötilat tauluun ja antaa automatiikan hoitaa loput.
Harvemmin tarvitsee puhallusilman suuntauksiin puuttua, edes pakkasilla.

janimat kirjoitti: Minulla ainakin manuaalisysteemissä on termostaatit säätäneet molemmille puolille juuri sellaista ilmaa, kuin olen toivonut
Niinhän täysautomaatti-ilmastointikin toimii :?

janimat kirjoitti: Sen sijaan ilmanpuhalluksen haluan aina pitää hyvin pienenä...
Tuokin onnistuu täysautomaatti-ilmastoinnilla.

janimat kirjoitti: Itse asiaan jos mennään, niin ei tuo kyllä kannata vaikka olis kuinka kiinnostunut kolvaamaan johtuja kiinni.
Se on kyllä totta.... :roll:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Ajattelinkin, että minun tapauksessa on aina käyttäjän määräämä tuo puhalluksen nopeus. En itse saisi mitään erityistä lisäarvoa automaatti-ilmastoinnista. Ts. automaatti-ilmastointi toimisi manuaalisesti.

Minulla on aina ollut sellainen perusperiaate, että mitä yksinkertaisempi järjestelmä, niin sitä halvempi korjata... Ja yleensä helpompi käyttää (ei tarvitse puhelimessa puolisoa neuvoa yksityiskohdissa).
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Re: automaatti-ilmastointi jälikäteen....?

Viesti Kirjoittaja Juha R »

juke11 kirjoitti:Mitä kaikkea muuta kuin paitsi itse lämmönsäätöyksikkö pitäisi vaihtaa/laittaa...?
Melkein koko järjestelmä sis. lämmityslaitteen kotelo, puhallin, etupään johtosarjat, läppien kääntösysteemit, jne. Lisäksi tarvitaan antureita esim. "aurinkoanturi", ilman hiukkaspitoisuusanturi, jne. Eli jos vaihdat niin etsi kolariauto mistä saat koko järjestelmän.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Taitaa olla helpointa vaihtaa koko auto tuossa tapauksessa.

Minullakaan ei ole tuossa suami-autossa automaatti-ilmastointia YLLÄTTÄEN. Kyllä kesti pitkään totutella tehdä kaikki manuaalisesti kun oli tuossa tuontiautossa tottunut siihen että kaikki on automaattista.
juke11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 27.05.2005 17:30

Viesti Kirjoittaja juke11 »

Kiitoksia asiantuntevista ja tietävistä vastauksistanne !

Arvelinkin, että tuo autonvaihto lienee helpoin vaihtoehto tuossa tapauksessa, vaan kyllähän tuolla mersun ns. "puoliautomaatillakin" pärjää kun se on jokatapauksessa termostaattiohjattu systeemi eli lämpö/ilmastointi tasaista kun vaan jaksaa puhaltimen hanikoita väännellä.

Kiitoksia kaikille tähän asti vastanneille ja hyvää jatkoa mersuilun parissa..
Vastaa Viestiin