Mersujen "nivelongelmat"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hannu II
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 27.01.2007 11:56
Paikkakunta: Kuopio

Mersujen "nivelongelmat"

Viesti Kirjoittaja Hannu II »

Onko kertynyt kokemuksia ennakoivasta huollosta?
Nythän on näin, että mersunkin moottoria voidellaan (öljyt vaihdetaan) joskus, liikkuvia osia (saranat jne.) hoidetaan huolloissa rasvalla. Vaihdelaatikon+perän öljytkin "suositellaan" joskus vaihdettavaksi ja jotkut vaihtavat joskus pyöränlaakerienkin rasvat uusiin ja paremmin Suomen olosuhteita kestäviksi!

Mersun alustassa on paljon kestovoideltuja niveliä alustan ominaisuuksia parantamassa. Nivelissä käytetyillä niukoilla rasvoilla on vaan tapana vanhemmiten ja pakkasissa liuottimien haihduttua kovettua ja niiden voiteluteho huononee olennaisesti. Nivelet alkavat toimia vähin rasvoin ja kitinän ja kulumien myötä nivelenvaihtorumba alkaa, kun tuota elopainoakin on päällä - kiitos tukevien rakenteiden.
Varaosakauppa "laatuosilla" käy ja työtä + "lekaakin" joskus tarvitaan irroittamiseen , joitakin voi v...ttaakin!

Kannattaisiko ja olisiko helpompaa näitä ns. kestovoideltuja niveliä Mersussa jotenkin huoltaa eli vanhaan tapaan tehdä alustanvoitelu :?: :?:
"Köydellä ei voi muka työntää - voihan Viagra!"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mie olen ajoittain lääkeruiskulla (+neula) painanut öljyä nivelien kumien läpi. :D
Hannu II
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 27.01.2007 11:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hannu II »

:lol: Ootko käyttänyt jotain erikoista öljyä ja onko tursunut tapinjuurista ulos? Entäs onko ollut jotain vaikutusta- ootko aukonut kumeja? Tuli mieleen nuo kovettuneet pyöränlaakerirasvatkin ja lähinnä se takimmainen laakeri, johon ei pääse käsiksi kuin purkamalla. Nuo etelän miehien rasvat ovat aika kovia -20 asteessa, kun kesäkelilläkin väliin pyörän napakupissa on kuin kissanpaska ja vielä joskus sitäkin niukanlaisesti! :roll:

Kertoilkaapa kokemuksia :?: :?:
"Köydellä ei voi muka työntää - voihan Viagra!"
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Mika.T kirjoitti:Mie olen ajoittain lääkeruiskulla (+neula) painanut öljyä nivelien kumien läpi. :D
Joo, helppo noi alapallot edesta rasvata. Spray-vaseliinia suihkin ensin ruiskuun, siitä oli sitten helppo ruutata kumin läpi. Loppui narinat siihen..
Joka kerta olen katsastuksessa käskenyt vääntää ja kääntää niitä koko rahan edestä, että mahdolliset välykset löytyisi. Vaan joka kerta olleet ok..
Väljyyttää narisevathan nyt jokainen vähänkin järkevä vaihtaa/vaihdattaa ilman muuta.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hannu II kirjoitti::lol: Ootko käyttänyt jotain erikoista öljyä ja onko tursunut tapinjuurista ulos?
Normaali ATF öljy on hyvää tuohon käyttöön... Menee helposti lääkeruiskun neulasta läpi. :D
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Ite ruikkasin injektioneulalla moottorisahan teräketju öljyä. Pitäis vissiin olla semmosta "tarttuvaa" kenties tahmeaa? tavaraa. Ainakin kitinät loppu. Tosin joku ilta täytyy ottaa projektiks se etupallon vaihto. Tarvinnee siihen uuten ruukata heti kättelyssä 10ml jotain öljyä.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Eikös tuohon vaseliinin korvikkeeksi oli parempaa jokin suurempia pintapaineita kestävä öljy, esim jokin hypoidi peräöljy.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juhaoh kirjoitti:Eikös tuohon vaseliinin korvikkeeksi oli parempaa jokin suurempia pintapaineita kestävä öljy, esim jokin hypoidi peräöljy.
Olisihan se. Mutta esim lääkeruiskun neulan läpi sitä ei saa painettua. :D
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mika.T kirjoitti: Olisihan se. Mutta esim lääkeruiskun neulan läpi sitä ei saa painettua. :D
Oon minä kyllä onnitunut ko. laitteella laittaan peräöljyä SAE90: tä. Mutta työlästä kieltämättä on, ruutallista saa puristaa tosissaan ja pitkään N. 10 -15 min yhtäsoittoa. Neulojakin voi olla eri paksuisia.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juhaoh kirjoitti: Neulojakin voi olla eri paksuisia.
Onhan noita erilaisia... Emukki on töissä kunnan arvauskeskuksessa. Ei kuulemma ole siellä suurempia :D
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

mulla on mersussa keskuspaine voitelu kun painaa vasemmalla jalalla poljinta menee öljy joka on peräöljyä kaikkiin rainetangon päihin ja tukivarsien niveliin olkatappeihin kytkimen painelaakeriin ja kardaanin keskilaakeriin
miksi tämä järjestelmä poistui ponttooni koriin siirryttäessä oliko liian kallis ja hyvä kun esim mulla on alkuperäiset nivelet ja laakerit ja säädettävät päät raidetangoissa ja ei vieläkään väljää vaikka vuodelta 52
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Kyllä aika jäykkää öljyä saa neulalla laitettua kun lämmäittää öljyä reippaasti ja hanskat kädess laittaa, ettei tule palovammoja .
Mikrolla,(ei metalli osia) tai kuumailmapuhaltimella voi lämmittää.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Juho kirjoitti:mulla on mersussa keskuspaine voitelu kun painaa vasemmalla jalalla poljinta menee öljy joka on peräöljyä kaikkiin rainetangon päihin ja tukivarsien niveliin olkatappeihin kytkimen painelaakeriin ja kardaanin keskilaakeriin
miksi tämä järjestelmä poistui ponttooni koriin siirryttäessä oliko liian kallis ja hyvä kun esim mulla on alkuperäiset nivelet ja laakerit ja säädettävät päät raidetangoissa ja ei vieläkään väljää vaikka vuodelta 52
Tuo keskusvoitelu olisi kova sana nykyaikanakin. Kaikissa isommissa koneissa (veturit, laivat jne.) se on.
Olen myös miettinyt, miksei autoissa ole moottoriöljyn esivoitelupumppua. Sellaista sähkötoimista, jolla saisi paineet ennen käynnistämistä. Säästäisi melkoisesti laakereita.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

spede10 kirjoitti: Olen myös miettinyt, miksei autoissa ole moottoriöljyn esivoitelupumppua. Sellaista sähkötoimista, jolla saisi paineet ennen käynnistämistä. Säästäisi melkoisesti laakereita.
Liekö tuo tarpeellinen kun mersun koneetkin kestää helposti vähintään sen 500tkm ennen laakeri remontteja. :D
Vastaa Viestiin