Nyt tiukkaa kysymystä dieselintuoksuisille säätäjille!!
Kyseessä on kaunis w123 200D -81, jota olen piristänyt ahtimella ja välijäähdyttimellä. Ahtamisen jälkeen kilometrejä on kertynyt vajaat kymppitonnin verran.
Aina jokin asia harmittaa, ja se on savuttelu. Sorry ranskalaiset viivat, mutta yritän ilmentää ongelmaa lyhyesti.
- tyhjäkäynnillä tupruttaa nokea ja moottoritiellä pölistää vaaleahkoa
- ruiskutushetken aikaistaminen vähensi hieman savutusta - miten paljon ruiskutusta voi aikaistaa?
- saako kone yksinkertaisesti liikaa kakkua...no pienensin syöttöä ja kulku väheni mutta savutus pieneni vain nimeksi
- pitääkö suuttimet vaihtaa suuremmiksi? Onko 240 tai 300 suuttimet isommat?
- syötön lisääminen pidentää ruiskutustapahtumaa - pääsenkö savutuksesta koskaan eroon? Entäs vaikuttaako suuttimen avautumispaineen nostaminen asiaan? Entäs suurempireikäinen suutin?
- autossa on uudet öljyt, suodattimet, suuttimet, venttilit on säädetty jne jne eli kaikki normaalit ja epänormaalimmatkin jutut on kokeiltu.
Noin muutoin autoon tuli uutta eloa ja lämpenemisongelmista ei tietoakaan - ainakaan vielä.
Jos tunnet olevasi hengenheimolainen tai asiasta jotain tietävä, otan kommentteja mielelläni vastaan.
Pukkaa nokea ja valkoista??
Pukkaa nokea ja valkoista??
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
....
Muutahan mie en tiiä, mutta eikös valkoinen "savu" meinaa, jotta palotilaan pääsee vettä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: ....
Totta, aivan samaa pohdiskelin itsekin, mutta kun vettä ei katoa, ei sitten tippaakaan: Eikä katoa öljyäkään normaalia enemmän. Aikoinaan bensa-autoissa valkoinen tarkoitti vesiongelmaa, mutta se oli enemmänkin höyryä. Nyt on kyseessä pöllähtelevä vaalea, ehkä harmaan sävyinen savu.Timo L. kirjoitti:Muutahan mie en tiiä, mutta eikös valkoinen "savu" meinaa, jotta palotilaan pääsee vettä?
Ota nyt tästäkin selvää...


- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Re: ....
Saisikohan tyhjäkäynnillä liikaa, ja korkeammilla kierroksilla liian vähän polttoainetta ilmamäärään nähden ?JussiK kirjoitti: Nyt on kyseessä pöllähtelevä vaalea, ehkä harmaan sävyinen savu.
Ota nyt tästäkin selvää...![]()
Eli, polttoaineen syöttö ei huomioi ahtimen ja välijäähdyttimen vaikutusta.
niin no...
200D:n suuttimet ovat ainakin erilaset kuin 240D:n ja 300D:n. Luulisi 240D:ssä 300D:ssä olevan parikymppää isommat suuttimet. Sellaisiahan voisi tietysti kokeilla, jos sattuu olemaan käden ulottuvilla.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Syötöstä
Mersun alkuperäisissä turbodieseleissä pumppu ohjautuu ahtopaineen mukaan, eli ilman ahtoja pumppu antaa vähemmän, ja ahtojen kanssa huomattavasti enemmän soppaa.
Jos ja kun sinun jälkiasenteinen koneesi ei tee tätä on sinulla kaksi vaihtoehtoa, joko antaa koneen käydä ahtopaineilla liian laihalla, jolloin se ei liikoja savuta normalissa ajossa ja menee päästötesteistä läpi, tai säätää syöttö ahdoille sopivaksi jolloin ilman ahtoja kone savuttaa kamalasti eikä todellakaan mene testeistä läpi, myöskin karstoittuminen on todella nopeaa.
Ahtopaineiden mukaan säätyväksi tuota pumppua on varmaan pirun vaikea tehdä, eli jokin kultainen keskitie sinun varmaan on keksittävä.
Jos ja kun sinun jälkiasenteinen koneesi ei tee tätä on sinulla kaksi vaihtoehtoa, joko antaa koneen käydä ahtopaineilla liian laihalla, jolloin se ei liikoja savuta normalissa ajossa ja menee päästötesteistä läpi, tai säätää syöttö ahdoille sopivaksi jolloin ilman ahtoja kone savuttaa kamalasti eikä todellakaan mene testeistä läpi, myöskin karstoittuminen on todella nopeaa.
Ahtopaineiden mukaan säätyväksi tuota pumppua on varmaan pirun vaikea tehdä, eli jokin kultainen keskitie sinun varmaan on keksittävä.
säätelyä
Kiitoksia kommenteista ja vinkeistä, täytyy säädellä sellainen kultainen keskitie ja kokeilla vielä lisäksi jotain muuta..?
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
valkoinen savu
ei dieselissä välttämättä ole merkki veden palamisesta. Muistan kun joskus cedricissä säädettiin ajoitusta kohdilleen niin välillä saatiin aikaan tosi valkoiset käryt kun pumpun ajoitus oli hampaan pari pielessä...