220 CDi Liikaa ahtoja pakkasella?
220 CDi Liikaa ahtoja pakkasella?
Autoni c 220cdi -99 on nyt tehnyt kaksi kertaa sen eli suljetulla testiradalla suurimmalla vaihteella kiihdytettäessä "lutu" pohjassa on autoon tullut vikatila eli kierrokset maksimissaan 3000rpm.
yhteistä tapahtumille on ollut kova pakkanen. Pakoputkessa on avarrusta tehty ja kierrätyssysteemi otettu pois käytöstä. Olen järkeillyt että pakkasella ahtopaine nousee liian korkealle ja Mersu käynnistää moottorinsuojelun. Vika siis korjaantuu sammuttamalla auto ja käynnistämällä uudelleen. Sen jälkeen toimii taas ilman ongelmia.. Onko päätelmäni oikeassa???
Mietyttää vaan kun maaliskuussa Lapin matka iso kärry perässä, jos siellä jotain alkavaa vikaa niin pystyykö painaavaa kärryä vetämään. Voi olla että huoli turhaa mutta kysynpä Asiantuntijoilta kuitenkin :)
yhteistä tapahtumille on ollut kova pakkanen. Pakoputkessa on avarrusta tehty ja kierrätyssysteemi otettu pois käytöstä. Olen järkeillyt että pakkasella ahtopaine nousee liian korkealle ja Mersu käynnistää moottorinsuojelun. Vika siis korjaantuu sammuttamalla auto ja käynnistämällä uudelleen. Sen jälkeen toimii taas ilman ongelmia.. Onko päätelmäni oikeassa???
Mietyttää vaan kun maaliskuussa Lapin matka iso kärry perässä, jos siellä jotain alkavaa vikaa niin pystyykö painaavaa kärryä vetämään. Voi olla että huoli turhaa mutta kysynpä Asiantuntijoilta kuitenkin :)
Vito w639 120 cdi
c180 -97
Ex C200 cdi T -02
Ex C 220 Cdi T -99
Ex w123 280ce -79
c180 -97
Ex C200 cdi T -02
Ex C 220 Cdi T -99
Ex w123 280ce -79
Kovalla pakkasella on tuo ominaisuus että ahtopaine kasvaa ja saattaa käydä niin ettei hukkaportti riitä vaan paine kasvaa liikaa. Kyseistä automallia en sen paremmin tunne mutta noin se varmasti käyttäytyy kovalla pakkasella.
Omasta autosta irtosi ahtoputki kovalla pakkasella "rekan" ohituksessa.
Pakkasen paukkuessa kannattaa ajella vähän rauhallisemmin ahdetulla autolla, ja miksei ahtamattomallakin.
Omasta autosta irtosi ahtoputki kovalla pakkasella "rekan" ohituksessa.
Pakkasen paukkuessa kannattaa ajella vähän rauhallisemmin ahdetulla autolla, ja miksei ahtamattomallakin.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Liian suuri ahtopaine aiheuttaa ainoastaan ihan hetkellisen pätkäisyn vedossa. Mulla nousee sopivasti vedätettäessä ahtopaineet yli 1.5 ja sitten pätkäisee ihan hetkeksi. Tuo -99 cdi sietää hetken jopa 1.8 barin paineita ilman vikatilaa, vasta pari sekuntia aiheuttaa syötön hetkellisen katkaisun.
Kannattaa laittaa ahtopainemittari jo ihan muutenkin, niin voi hiukan seurailla, missä mennään. Onkos autosi jo "lastutettu"?
Kannattaa laittaa ahtopainemittari jo ihan muutenkin, niin voi hiukan seurailla, missä mennään. Onkos autosi jo "lastutettu"?
JuuJP74 kirjoitti:Liian suuri ahtopaine aiheuttaa ainoastaan ihan hetkellisen pätkäisyn vedossa. Mulla nousee sopivasti vedätettäessä ahtopaineet yli 1.5 ja sitten pätkäisee ihan hetkeksi. Tuo -99 cdi sietää hetken jopa 1.8 barin paineita ilman vikatilaa, vasta pari sekuntia aiheuttaa syötön hetkellisen katkaisun.
Kannattaa laittaa ahtopainemittari jo ihan muutenkin, niin voi hiukan seurailla, missä mennään. Onkos autosi jo "lastutettu"?
Noinhan se menee.
Riippuu ilmeisesti ohjelmiston iästä, mitä milloinkin tapahtuu.
Uudemmissa menee aina vikatilaan ja poistuu vasta uudelleenkäynnistämisellä.
Pienemmillä vaihteilla sietää suuremmat vaihtelut.
Kolmelle/kahdella suurimmalla ei sitten enää kovin monen sekunnin poikkeamaa.
Niinkuin JP kirjoittikin, niin kannattaisi käyttää ahtomittaria kiinni.
Jotta vikatilat yleensä paukkuu, niin täytyy poikkeaman olla jo suuri.
Oikea paine on luokkaa 1.3bar max.
Jos vaiva on ilmaantunut nyt pakkasilla, niin sehän voisi olla vaikka ihan vaan ahtop. säätöventtilissä, tai joku pikku letkuista/liittimistä murtunut.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Juu, pitää tsekkailla nuo letkut ja muut, ja sitten testata motarilla uudestaan nyt kun auto on välillä sulatettu sisätiloissa.
Syksyllä kokeiltu viimeksi ahdot, silloin max. paineet oli noin tuo 1.3bar. Nyt pakkasilla en ole mitannut, kun ei ole omaa mittari vielä. Pitänee hommata jostain kunnollinen.
Testerissä käytin huonon akun johdosta pari viikkoa sitten, mitään ahtoihin liittyvää vikakoodia ei ainakaan silloin näkynyt. Ei kyllä tuota ongelmaakaan.
Voiko putken avarruksella (vain keski katti, ei muita tukkeita missään) ja tuolla EGR:n tukkimisella olla mitään vaikutusta ahoihin?
Autoa ei vielä lastutettu, tarkoitus ois keväällä tehdä sekin...
Syksyllä kokeiltu viimeksi ahdot, silloin max. paineet oli noin tuo 1.3bar. Nyt pakkasilla en ole mitannut, kun ei ole omaa mittari vielä. Pitänee hommata jostain kunnollinen.
Testerissä käytin huonon akun johdosta pari viikkoa sitten, mitään ahtoihin liittyvää vikakoodia ei ainakaan silloin näkynyt. Ei kyllä tuota ongelmaakaan.
Voiko putken avarruksella (vain keski katti, ei muita tukkeita missään) ja tuolla EGR:n tukkimisella olla mitään vaikutusta ahoihin?
Autoa ei vielä lastutettu, tarkoitus ois keväällä tehdä sekin...
Vito w639 120 cdi
c180 -97
Ex C200 cdi T -02
Ex C 220 Cdi T -99
Ex w123 280ce -79
c180 -97
Ex C200 cdi T -02
Ex C 220 Cdi T -99
Ex w123 280ce -79
No joo. samaa vikaa ois täälläkin päin. tänään kiihytin kaks kertaa läpykkä pohjassa mut vain hetken kunnes auto sammu. auto kulkee n.100 metriä ja sammuu het kerrasta + ilmoittaa jotain näytöllä. tämä on tullut nyt pakkasten jälkeen et pitää vissiin avata konepelli. Oisko mahdollista et joku ois jäässä? pakkasta oli -11 ast.
MB 320cdi vm.-02 ei viritetty.
MB 320cdi vm.-02 ei viritetty.
.
Tarkoitat ilmeisesti, että tulee vikatila liian korkeasta ahtopaineesta.
Mitä tarkoitat tehojen laskulla ?
Vakiomoottorin ahtopaineongelmaa ei korjata laskemalla tehoa.
Riittää, kun korjailee vian aiheuttajan.
Vikaa voisi olla vaikkapa ahtimen vivustossa, tai ahtopaineanturissa.
Myös egr-venttiilin jääminen auki täyskaasulla voi aiheuttaa ongelmia ahtopaineen säätöön.
Tarkoitat ilmeisesti, että tulee vikatila liian korkeasta ahtopaineesta.
Mitä tarkoitat tehojen laskulla ?
Vakiomoottorin ahtopaineongelmaa ei korjata laskemalla tehoa.
Riittää, kun korjailee vian aiheuttajan.
Vikaa voisi olla vaikkapa ahtimen vivustossa, tai ahtopaineanturissa.
Myös egr-venttiilin jääminen auki täyskaasulla voi aiheuttaa ongelmia ahtopaineen säätöön.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
.
Joo, softan tekijä sen voisi ehken kertoa...
Aika reilusti on vakiolle ahtimelle laitettu painetta.
Oliskohan ohjelman hyväksymän ahtopaineen ylärajaa nostettu niin ylös, ettei vikatilaa tule, vaan ohjelma vaan katkoisi sitten syöttöjä, kun mapin lukualue loppuu.
Minun mielestäni, jos vika on siinä, on syöttöä liikaa.
Vika voi olla myös ilmamassamittarissa.
Tai egr-venttiili ei sulkeudu kunnolla ja se aiheuttaa ylimääräistä painetta.
Jos autosi on E-malli, vnt-ahtimella, niin tangon jatkaminen voisi auttaa, ja sitten vielä, jos softan tekijä osaisi sitä siipien säätöä säätää agrssiivisemmaksi siinä alussa.
Siellä ohjelmassa on kartta, jossa ahtimen siipien säädön pulssin leveyttä säädetään pakokaasuvirran mukaan suhteessa kierroksiin ja kaasupolkimen asentoon.
Varmaankin samantyylinen kartta on myös hukkaportillisessa, yksinkertaisempi vaan...
120€ on liikaa.
Koska pelkistä suutinkärjistä ei ole mitään iloa.
Täytyy muuttaa muutakin.
Hintakin tosin silloin nousee, mutta jää alle "alkuperäisten".
-> Rengaspalvelu Karjalainen, Kajaani.
Joo, softan tekijä sen voisi ehken kertoa...
Aika reilusti on vakiolle ahtimelle laitettu painetta.
Oliskohan ohjelman hyväksymän ahtopaineen ylärajaa nostettu niin ylös, ettei vikatilaa tule, vaan ohjelma vaan katkoisi sitten syöttöjä, kun mapin lukualue loppuu.
Minun mielestäni, jos vika on siinä, on syöttöä liikaa.
Vika voi olla myös ilmamassamittarissa.
Tai egr-venttiili ei sulkeudu kunnolla ja se aiheuttaa ylimääräistä painetta.
Jos autosi on E-malli, vnt-ahtimella, niin tangon jatkaminen voisi auttaa, ja sitten vielä, jos softan tekijä osaisi sitä siipien säätöä säätää agrssiivisemmaksi siinä alussa.
Siellä ohjelmassa on kartta, jossa ahtimen siipien säädön pulssin leveyttä säädetään pakokaasuvirran mukaan suhteessa kierroksiin ja kaasupolkimen asentoon.
Varmaankin samantyylinen kartta on myös hukkaportillisessa, yksinkertaisempi vaan...
120€ on liikaa.
Koska pelkistä suutinkärjistä ei ole mitään iloa.
Täytyy muuttaa muutakin.
Hintakin tosin silloin nousee, mutta jää alle "alkuperäisten".
-> Rengaspalvelu Karjalainen, Kajaani.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5