Hauska juttu Volvolandiassa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Hauska juttu Volvolandiassa

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Ihan oikeasti :lol: meinaavat, että Volvoissa käytetty kutosdieseli on kestävämpi, kuin mersun OM617 :lol: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=10277.0

Näin totesi JP Jortikka:

"No toki niitä löytyy parempiakin, mutta jos verrataan tuon ikäisiin. Esim Mersun 300D (5 syl) 88hp. Nehän kypsyy järestään puolen miljoonan jälkeen. Tuolla voit ajella ~600-800tkm, jos kannen tekee 400tkm nurkilla. Täytyy myös muistaa, että tuo on ollut turbodiesel Mersujen jälkeen tehokkampia dieseleitä mitä tuohon aikaan on ollut tarjolla.

Hyvä ja varmatoiminen kone, selvästi parempi kuin tuo mainitsemani 5syl 3.0l mersun kone (molemmista kokemusta)."
W115 220D -73
W123 300D -82
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Juu noi volkkarin vanhat dieselit on kyllä maailmanlopun laitteita.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

Joo just niin :lol:

noi volkkarin dieselit on kyllä toosii hyviä :lol: :lol:

faijan passattiin meni "vaan" 3 kantta 400 000km aikana. ja joka kerta uus raaka kansi, koska niitä ei oikein voi edes kunnostaa (TDI mallit)


ja vanhemmat wolkkarin dieselit on vielä paskempia!!! (mm. kampiakselin hihnapyöränpultti katkeilee omia aikojaan, ja se on aina tasaraha sitämyötä.)
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Heh uskallatko epäillä volvo-alokkaan sanoja :wink:

Minusta asia on tuon vw kuutokoneen osalta kuten JP jortikkaa edeltävä kirjoittaja sen sanoi. Tuo suora kuutoskone on pitkä ja kansiongelmia tulee takuulla jos jälkijäähdytyksestä ei huolehdi.

Ei toi klonkkarin 6 diesel kuitenkaan mikään tekniikan riemuvoitto ole. Se ei ole paska, mutta ei se myöskään mitenkään kovin hyväkään ole. Lisäksi kun dieseliin usein yhdistetään tavallista parempi kestävyys ja pitkäikäisyys, niin tuo ei oikein täytä noita kriteerejä. Se ei ole tavallista kestävämpi kone, vaan tavallista heikompi. Pitkäaikäinen se kyllä voi olla oikealla käytöllä - mutta toisaalta mikäpä ei?
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

No jotain se sylki joutavan suuhun tuo :D Tuo volkkarin konehhan onkin oikein "mittapuu"dieselin kestävyydelle,on noita volvojakin muutama ollu ja vanhoilla patarauta bensoilla ajelee kyllä mutta vanhemmat diiselit on pe*seest* kansia menee kuin jakoremmejä ikään :shock: ja 10V 2,0 bensa koneesta jäi 850sen nokalla aika huono maku kanssa suuhun alle 300tkm ajettuna herkku veti öljyä lähes yhtä paljon kuin bensaa :cry:
W124 300D aut -89
makinenmt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 02.09.2005 08:44
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja makinenmt »

On niitä Volkkarillakin huonoja ja hyviä. Itse ajoin Golf 1.6D -90 (ilman turboa) kuusi vuotta ja 420 tkm konetta avaamatta, normaaleilla huolloilla. Hehkut kyllä piti vaihtaaa kerran. Jatkoi varmaan matkaa hyvin senkin jälkeen, mutta kun vaihdoin uudempaan.
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

makinenmt kirjoitti:On niitä Volkkarillakin huonoja ja hyviä. Itse ajoin Golf 1.6D -90 (ilman turboa) kuusi vuotta ja 420 tkm konetta avaamatta, normaaleilla huolloilla. Hehkut kyllä piti vaihtaaa kerran. Jatkoi varmaan matkaa hyvin senkin jälkeen, mutta kun vaihdoin uudempaan.
Nythän olikin kyse Volkkarin diesel kutoskoneesta.

Golfissa tuo 1,6:n kai kestää, mutta Transporterissa tuntuu tuo joutuvan liian koville ja turboversiot ovat Transportereissa ihan kulutustavaraa. Ainakin mitä noista juttuja olen kuullut. No onhan 1,6:n kyllä aika alimitoitettu kone pakettiautoon. :roll:
W123 280TE -79
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

mulla on vaariskan mersusta w123 300d sen verran kokemusta, mittarissa 850 000 km, kansi on käytetty kerran pois eli alakerta on orggis.......
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Dieselpower kirjoitti:Juu noi volkkarin dieselit on kyllä maailmanlopun laitteita.
No nyt osuit asian ytimeen...

Mutamaan volkkaristia sivusta seuranneena... Melkosen heikkoja esityksiä... Niin autot kuin moottoritkin. :D

Ei tosiaan mitään kestävyyden malliesimerkkejä.
mittari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 02.11.2006 17:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mittari »

Dieselpower kirjoitti:Juu noi volkkarin vanhat dieselit on kyllä maailmanlopun laitteita.
Ei ainakaan mun vanha -87 740 diesel ilman turboa ole mikään maailmanlopun laite. Koneella on ajettu nyt noin 0,5 milj.km - itse ajoin 300 tkm ja poika jatkaa - eikä tehty mitään koneremontteja, ei edes suuttimia vaihdettu. Jakohinhna piti vaihtaa 120 tkm välein. Kyllä mersua saa olla korjaamassa sieltä sun täältä noihin km-määriin ja aina on maksu 500 euron kerrannaisia. Pienet dieselit ja turbot lienevät oma lukunsa ja kuten joku sanoi, niin käsittelystä se monesti on kiinni miten auto kestää.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Onneks ei tarvitse katsoa maailmaa sinikeltaisten lasien läpi.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

janimat kirjoitti:Onneks ei tarvitse katsoa maailmaa sinikeltaisten lasien läpi.
:lol: :lol: :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tietääkseni Mersun vähäventtiilinen diesel on erittäin luotettava moottori sekä 4, 5, että 6-pyttyisenä, turbolla ja ilman. Niiden suunnittelun lähtökohtana on tarkka lämmönhallinta myös kuusisylinterisessä ja turbossa ja mitoitus tehdään luullakseni 600.000 kilometrille. Kansivikoja on harvoin ja alakerta kestää lähes mitä vaan. Käytännössä sama moottori voi hyvissä olosuhteissa kestää miljoonia kilometrejä ja tästä on mahdollista löytää esimerkkejä.

Esim. havaintojeni mukaan Kanarialla noin 15 vuotta vanha 124-korinen Mersu on edlleen yleisin taksi ja kaikilla niillä on noin 1,5-2 miljoonaa ajettuna. Yhdellä 250 turbolla oli ajettu yli 2 miljoonaa samalla moottorilla, muiden kuskien kanssa ei ollut puhetta. Ei muuten ollut yhtään Volvoa taksina, vaikka sekin on kestävä auto.

Kuva
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JarkkoN kirjoitti:Tietääkseni Mersun vähäventtiilinen diesel on erittäin luotettava moottori sekä 4, 5, että 6-pyttyisenä, turbolla ja ilman. Niiden suunnittelun lähtökohtana on tarkka lämmönhallinta myös kuusisylinterisessä ja turbossa ja mitoitus tehdään luullakseni 600.000 kilometrille. Kansivikoja on harvoin ja alakerta kestää lähes mitä vaan. Käytännössä sama moottori voi hyvissä olosuhteissa kestää miljoonia kilometrejä ja tästä on mahdollista löytää lukuisia esimerkkejä.
Volvolandian esimerkissä oli kyseessä OM617 eli henkilöautoissa 1975-85 käytetty viitosdiesel. En kyllä voi yhtyä tuohon lämmönhallintaan kuutoskoneissa, joihin ei tehtaalla ole laitettu cooleria. Tuntuu kansiremontti olevan enemmän sääntö kuin poikkeus turboissa etenkin, omani mukaanlukien. Tosin käytöstähän nämä asiat ovat paljolti kiinni.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Timo L. kirjoitti:TTuntuu kansiremontti olevan enemmän sääntö kuin poikkeus turboissa etenkin, omani mukaanlukien. Tosin käytöstähän nämä asiat ovat paljolti kiinni.
OM603 turbo on kanneltaan heikompi kuin turboton vastaava. Mutta jos +400tkm turboillakin ajellaan konetta avaamatta, niin ei ne löyhiä missään tapauksessa ole.

Pitkässä moottorissa jälkikäyttö on tärkeätä.

OM617 valurautaisine kansineen on todella luja kone. Jos ei ala kampiakselin tiivisteet vuotamaan, niin kyllä kelpaa halkoa maisemaa pitkästi, jos malttaa hyvillä öljyillä ajella ja niitä säännöllisesti vaihdella. OM617 turbossa noita uudemman motin kansiongelmia ei ole.
124.023
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

No, minulla on mittarissa 630tkm. Jakoketju on vaihdettu ja venttiilit säädetty muistaakseni kolmeen kertaan. En tiedä onko kypsä vai ei, mutta joka päivä sillä työmatkat ajan, ja vapaapäivinä välillä vähän muutakin. Kyllähän se vähän öljyä tiukuttaa kummastakin päästä, ja varmaan syökin jo jonkun verran. Noin 6000km pääsee tikun mittavälillä ja se riittää mulle, koska venttiilikopan kannessa on korkki, mistä öljyä saa lisättyä. Oli ihan lähipiirissäkin tommonen Volvolandiassa kehuttu 800tkm kestävä "GLD6", sillä(kin) jäi 300tkm haaveeksi. Tuttavilla on ollut useita vastaavilla koneilla olevia LT Volsuja, ja yhtä lukuunottamatta kaikki ne on levinny. Toisaalta puoli tutulla on muuten 780tkm ajettu 250D -86... Kaikki huollot ja remontit kirjanpidossa ylhäällä, kone korkkaamaton edelleen, on niitä paljon enemmänkin ajettuja, mutta että Volsun koneellisella Volvolla 800tkm. Onkohan menny vahingossa ilta- ja aamutabletit sekaisin :oops:
W115 220D -73
W123 300D -82
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ja tuttuahan on myös volvolandian jutussa olleen 2.4 litrasen rivikuutosen heikon nokka-akselin... Harvassa on koneet joilla on ajettu yli 500tkm ilman nokka-akselin katkeamista. :shock:

Kaveri pätkäsi omasta d6 volvosta nokan kolmeen pätkään. :D
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Volvon omat bensakoneet ovat hyvässä maineessa kestävyydeltään (muttei kulutukseltaan..), dieselit eivät niinkään. Mutta jos puhutaan samanikäisistä autoista, esim. W124 vs. 850-volvo, volvolle menee, ikävä kyllä, ruosteettomuuden puolesta pisteet 10-0. No, 850 tietty hieman uudempaa konstruktiota, kuin W124..

Kasipätkä-volvo olisi muuten ihan siedettävä peli, jollei siitä olisi tehty etuvetoista :D
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

MH_W124 kirjoitti:Volvon omat bensakoneet ovat hyvässä maineessa kestävyydeltään (muttei kulutukseltaan..), dieselit eivät niinkään. Mutta jos puhutaan samanikäisistä autoista, esim. W124 vs. 850-volvo, volvolle menee, ikävä kyllä, ruosteettomuuden puolesta pisteet 10-0. No, 850 tietty hieman uudempaa konstruktiota, kuin W124..

Kasipätkä-volvo olisi muuten ihan siedettävä peli, jollei siitä olisi tehty etuvetoista :D
En tiedä mihin kasipätkään oot verrannut, mutta kyllä se auto happanee aika kiitettävästi...
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Niin, eihän mersuforumilla sovi kehua muita merkkejä..Tämä perustuu ihan omiin huomioihin: kaikki 850-mallit, joilla olen ajanut/joita olen lähemmin päässyt tutkimaan, ovat olleet ikäisekseen yllättävän ruosteettomia. Voihan se olla, että on sattunut kohdalle vain hyviä yksilöitä.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

MH_W124 kirjoitti:Niin, eihän mersuforumilla sovi kehua muita merkkejä..Tämä perustuu ihan omiin huomioihin: kaikki 850-mallit, joilla olen ajanut/joita olen lähemmin päässyt tutkimaan, ovat olleet ikäisekseen yllättävän ruosteettomia. Voihan se olla, että on sattunut kohdalle vain hyviä yksilöitä.
Tiedän tapaukselta yhdenkin saksantuonnin, joka oli pintapuolisesti katsottuna siisti kuin sika pienenä. Tuulilasinvaihdossa löytyi selitys märille lattioille... Hitsaushommiksi kuulemma meni. Ja siisteys selittyi Gyntherin (Mehmetin) uudella maalipinnalla, jonka pohjatyöt voi vaan kuvitella.

Kartanomalleista on järjestään takaluukun pohjat mätiä jne...

Vertaisin kasipätkää enempi väyryseen. W124 on vielä kovaa peltiä näihin verrattuna.

Tai sitten minulle on aina tullut ne huonot yksilöt eteen.
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Täytyy sen verran tarkentaa tuota omaa kannanottoa, että suurin osa tutkimistani volvoista on ollut tuontiautoja. Tosin niinhän ne ovat olleet mersutkin. Eiköhän ne molemmat merkit saa mätänemään huonolla pidolla ja suomenneidon suolalla kyllästettyjä teitä ajellessa :lol:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Isä laitteli joskus kahdeksankymmentä luvulla noita volvon kutosdieseleitä ja yleinen vika jo silloin oli ainaiset kansiviat. Vedet ja öljyt olivat herkästi sekaisin. Aika vähän noita muuten on enää ajossakaan koko autoja, vaikka dieselVolvo oli melko yleinen peli Suomessa.

Luja koppahan noissa on ja muutenkin kestävää ja selkeää tekniikka, mutta diesel ei ollut mikään häävi kestämään. Ihan reipas kulkuinen, mutta kyllähän ne savusikin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JP74 kirjoitti:volvon kutosdieseleitä. Ihan reipas kulkuinen, mutta kyllähän ne savusikin.
:shock: Mulla on ollut ajossa tuomonen 240 d6 kun ässä on tallissa maalausremontissa niin ei sitä kyllä voi mitenkään sanoa reipas kulkuiseksi. :shock:

Nelosella kulkee sen hieman reilu satasen jos uskaltaa kierrättää konetta yli rajojensa. :D
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kaverilla oli -82:en 240 d6 ja aina se näytti mulle savuja "isommissa" vauhdeissa, kun mulla oli alla -80 240D :!: Kyllä se volvokin meni 150-160 mittariin, kuten 240:enkin.

OT:Tasaväkinen vastus kiihdytyksessä tuolle mun silloiselle mersulle oli Lada 1200L. Kovemmissa vauhdeissa lada rupesi jäämään :lol: :shock:
Vastaa Viestiin