E500T4M tuli taloon, ensikokemuksia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

E500T4M tuli taloon, ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja harriba »

X3 3.0d bemu lähti ja paluu mersukantaan tapahtui kun pihalle tupsahti -04 E500 4Matic farkku. Tässä ensivaikutelmia vajaan tuhannen kilsan jälkeen.

- Matkustusmukavuus on juhlava. Airmatic määrää. Ensimmäistä kertaa en omassa autossani ajon aikana kuule onko alla nasta- vai kitkarenkaat.

- Takapaksi on melkein puolet suurempi kuin X3:ssa tai uudessa 500-sarjan farkkubemussa. Tätä käytin menestyksekkäästi kun yritin rationalisoida auton vaihtoa.

- Ajotuntuma on hiukan erikoinen. Bemu kävi käpälään huomattavasti helpommin. Mersun sähkömekaaniset SBC-jarrut, tunnoton kaasupoljin ja perinteinen ratin huono palautus vaativat hiukan totuttelua. Pienellä totuttelulla tuskin ongelma. X3:sen moottori, vaihteisto ja nelari ovat erittäin kova yhdistelmä, ja vehje pysyy tiessä liimattuna hämmästyttävän hyvin vaikka onkin korkea kökkänä. Loota S:lle ja jousitus Sport 2:selle niin kyllä mutkatietkin Meselläkin alkavat taipua. Jos haluaa todella friikkaavan kokemuksen niin napista painamalla kuskin selkänoja alkaa puristella G-voimien tahdissa lisätukea.

- Mun aiempi 525ix nelari ei kiihdyttäessä suditellut edes lumella. X3:sen dieselkään ei kovin helposti pitoaan menettänyt. Mesellä kaasun pohjaan lyönti aiheuttaa hieman levotonta säpinää joka nurkassa. Liekö sitten bemun xDrive parempi vai moottorit alitehoisia. Veikkaan toistaiseksi jälimmäistä :) Toki maisemat alkavat Meselläkin vaihtua kiitettävään tahtiin. Takaisin vajaavetoiseen siirtyminen ei ole pitkään aikaan ollut ympärivuotisessa käyttöautossa optio.

- Moottorin ääntä ei kuulu juuri lainkaan. Toisaalta ei olisi pahitteeksi että kiihdytettäessä kuuluisi kunnon murina, mutta ei se tuon kärryn luonteeseen mielestäni kuulu. Käynnistettäessä sentään tulee pieni murahdus. Onneksi voi aina pultata alle jotkut miranolpurkkeihin päätyvät rosteriputket jos pitää välttämättä huomiota herättää. Tai laittaa jotkut räpättimet vanteisiin.

- Auto ei ulospäin mitenkään eroa karvalakkimallista. E500-kyltit on raksittu veks. Ehkä voisi pistää E220 lapun takakontin reunaan. Oli minullakin se aika elämästä jolloin 1.6 taunuksen takakontin kanteen liimailtiin jos jonkinlaista lintulautaa. Aikansa kutakin ja kukin tehköön sitä mistä parhaat kicksit saa. Joku pölkkypää on jostakin syystä katsonut parhaaksi kirjoittaa Mersun kylkiin ja vaihdekepin nuppiin "Elegance". Kuulostaa epätoivoiselta, jos eleganssia pitää erikseen rautalangasta vääntäen mainostaa niin ollaan jo menty männikköön. Ehkä tuo on jonkinlainen epätoivoinen yritys paikata ekan A- ja jenkki ML-sarjan aiheuttamaa yleistä mielipahaa, mene ja tiedä. Olkoon vaan jonkun ihme varustepaketin nimi mutta silti.

- Keskikulutus tähän mennessä vajaat 13l/100km. Viiden vuoden sinnikkäällä harjoituksella opin irti bensan hinnan seuraamisesta, ja nyt meneillään kulutuslukemien unohtamisen oppitunnit. Noiden väijymisestä ei seuraa mitään muuta kuin pahaa mieltä.

- Tuulilasinpyyhkimien RRAAAAAAAAPS-ääni nostaa hiukset pystyyn. Varsinkin kun ehdin jo selkäytimestä unohtaa kumpaan suuntaan nuppia väännettäessä pyyhkimet innostuvat vielä lisää ja kumpaan suuntaan ne menevät pois päältä. Toivottavasti uudet sulat parantavat vaivan. Tässäkin mallissa joku eteläeurooppalainen insinööriharjoittelija on siestapäissään päättänyt että pyyhkimen varsia ei saa nostettua lepoasennostaan ylös ilman että konepelti on vekillä tai varsi solmussa.

- Airmaticin feature on että pysäköity auto laskeutuu hiljalleen. Toivon mukaan käynnistettäessä taas kohoaa. Siinä saavat naapurit ihmetellä kun lomareissun aikana taksimersu pimppaa itsensä tonttiin.

- En tajua miten Mersu kehtaa pukata uutena n. 120 tuusaa maksavaan autoon natisevan muovikojelaudan. Kun ottaa nopeusmittarin lipasta kiinni ja vähän heiluttaa niin nitinä raastaa hermoa. Ei se onneksi itsekseen juuri natise, mutta muuten hiljaisessa autossa yksikin nitsaus ärsyttää. Ei aiemmin alla olleet vanhat kantti-Ladat tai Taunuksetkaan mistään natisseet vaikka kuinka tarjoaisi kojelaudalle nyrkkiä (jep, kokeiltu on). X3:sen ovet puolestaan oli venäjällä suunniteltu ja valmistettu (eivät suriseet eivätkä mahtuneet per... mutta kylläkin narisivat).

- Moottoroitu takaluukku on farmarissa loistokeksintö. Ei ole näpit aina pa$kassa. Esiin työntyvälle Easy-Pack tasolle en tosin vielä ole keksinyt mitään käyttöä. Samaten Sound System on syytä raksia lisävarustelistalle jos meinaa jotain muutakin kuunnella kun sanomalehtikatsausta.

- Comandissa on hiano puhelintuki, joka toimii tosi näpsäkästi jos sulla sattuu olemaan Nokia 6310 jonka valmistus on lopetettu joskus kasarin lopulla. Bluetooth tuen saa rapsakkaaseen 3000 euron hintaan. Ainoa järkivaihtoehto: ostaa appiukon vanha 6310, laittaa rinnakkaissimmi, kopioida puhelinluettelo ja unohtaa luuri autoon. Läppärillä voi sit synkata osoitetiedot Bluetoothin samalla kun viheltää Mission Impossible-tunnaria. Kait 6310i:ssä bt löytyy.

- Isofix-lastenistuimen kiinnikkeiden jälkiasennus on melko surreaallinen operaatio: pelkät osat maksavat kuulemma 2700 euroa. Meni sit turvakaukalo uusiksi.

- Parktronic ilmeisesti pyrkii varmistamaan kuskin hereillä pysymisen piippailemalla joskus omaksi ja matkustajien huviksi. Ehkä syynä on jokin puskuriin lentänyt lumikökkäre, tai ehkä Parktronic vaan aika ajoin pitkästyy ja kaipaa lämmintä ihmiskontaktia.

- Ainoa varsinaisesti puuttuva lisävaruste on Distronic. Voisi kätevästi ja hermoja säästäen ajaa vaikka Ivaloon tasan 5m edellä ajavan puskurista. Ehkä seuraavaan...

- Googlauksen ("E500 problem") perusteella tulee kylmä hiki mahdollisista Airmatic, SBC ja ties sun mistä akronyymeistä ja niiden vikaherkkyydestä. Onneksi ei ole ihan ekan mallivuoden kärry. Toisaalta: se ei pelaa joka pelkää. Ainahan voi kakkosautoksi ostaa vaikka W115:sen. Tai voisi jos niitä jossain hyväkuntoisina olisi.

terveisin,
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Onneksi olkoon uuden auton johdosta! Hieno peli!
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

Todella makia Mersu, onnittelut, neliveto on varmasti yhdistettynä mahtimoottoriin aika sanoisinko asiallinen yhdistelmä 8)
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
E.E.J Ukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: E500T4M tuli taloon, ensikokemuksia

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

harriba kirjoitti:Airmaticin feature on että pysäköity auto laskeutuu hiljalleen. Toivon mukaan käynnistettäessä taas kohoaa. Siinä saavat naapurit ihmetellä kun lomareissun aikana taksimersu pimppaa itsensä tonttiin.
:lol:

Oikein mukavia kilometrejä ratissa!
Vastaa Viestiin