Pari kuukautta on tullut ajettua 112 Vitolla vm. 2002 ja alusta saakka kiinnitin huomiota lämpöihin.
Yleensä mittarin viisari oli siellä 50-60 välillä kun ulkolämpötila oli 0 ja -10 välillä. Tyhjäkäynnillä sitten lämpö heilui 40 -50 välillä kunnes pakkaset kiristyivät yli kymmenen jolloin paikallaan ollessa mittari tippui aina noin neljäänkymppiin.Tien päällä ei koskaan yli kuudenkympin.
Ohimennen muita asioita hoitaessa kysyin noista lämmöistä mm. Vehon miehiltä sekä Helsingissä että reissun päällä Jkylässä. Vastaus oli aina sama: " joo, noin se kuuluu Vitossa ollakin - siksi siinä on se ylimääräinen lämppäri että saa lämpöjä lisää..."
Samaa juubaa kertoi satunnaiset huoltsikan tietotoimistot ja jopa pari Vito-kuskia joita näin tienpäällä.
Poikkesin tänään työmatkalla Keski-Suomessa ja kun jäi hiukan ylimääräsitä aikaa tuuppasin Ylämaan korjaamon pihaan (suosittelen) ja vaihdatin termarin.
Safkalta palattuani termari oli vaihdettu ja ulkolämpöjen ollessa n. -13 näytti mittarit iloisesti karvan yli 80 astetta. Jatkoin matkaa Savoon ja pakkanen kiristyi tuonne kahdenkympin tienoille ja tiputti koneen lämmöt vain hiukan alle 80 tiellä vaikkei ole pahveja nokalla.
Opetus: juttelin Ylämaan setien kanssa ja en kuulemma ollut ensimmäinen joka kertoi Vehon terveisinä ettei lämmöt Vitoissa nouse. Tyyppiominaisuus. Todettiin sitten että Viton ominaisuus on paremminkin termarin rakenteessa - niitä menee usein. Joillain kuulemma kerran vuodessakin. Mutta Cdi:n lämmöt kyllä pysyy kahdeksassakympissä jos pakkanen on alle - 20.
Että näin.
Varmaan tätä on puitu mutta vaikka kerran vielä niin ei kai haittaa.
sami